Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3474
Hei, jeg har nettopp begynt 1. vgs studiespesialisering, og angrer, har lyst til å bytte til elektro. Skal snakke med rådgiver i morgen, er det noen som har erfaring med noe lignende? Eventuelt noen tanker om det går/ikke går?
Vel. Jeg kom ikke inn på det jeg ville i fjor, så jeg måtte gå på den eneste linja som var tilgjengelig (sistevalget) Der måtte jeg gå året ut, siden elektro var fullt. Søkte på elektro i år og jeg begynner der imorra

Elektro har mange søkere så jeg tviler på om det går.. Men ikke gi opp
Det der er nok forskjellig fra skole til skole – ved min skole er elektro sistevalget som "resten" havner på. Andre steder er det kanskje det mest populære...

Lykke til, TS!
Hvis det er ledig plass der får du garrantert byttet
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Som sagt, det er ingen problemer med å bytte hvis det er ledig plass. Noe jeg erfarte da jeg byttet linje var at jeg plutselig hang etter alle andre i enkelte fag, da jeg ikke hadde fått med meg den første uka. Så det krever at man står på i begynelsen.
det du må gjøre er og ringe til skolen som har elektro faget for og høre om de har ledigplass og om det er muligt og bytte over så samt det ikke er vente liste hjelper ikke mye og snakke med rådgiveren om det :P hehe
Takker for svar alle sammen Skal ringe til skolen, men det blir vel en tur til rådgiver allikevel mtp. bøker jeg har fått osv..
Har hørt at du har krav til 5 år. Hvis du slutter før 1. oktober, mister du ikke det skoleåret.
Har ikke selv byttet linje, men har byttet skole innen samme linje like etter start. Anbefaler å bytte så raskt som mulig så du kommer inn i "varmen", ikke bare det faglige, men også det sosiale.

Gikk selv Elektro -> Elektronikk -> Allmenn påbygg
og angrer ikke på det et sekund.

Eneste ulempen er at en vil mangle noe av matten/fysikk hvis enn skal starte på Universitet/Høgskole, men det finnes det egne kurs for, evt. ta fagene som privatist hvis en klarer å lese litt på egenhånd.

Har flere i klassen som har gått samme retning som meg for så å starte på Ingeniørstudie uten at det har bydd på de største problemene.

Uansett; gi jernet til å starte med. Lær deg Ohms/Kierschows-lov med en gang, det vil du få igjen for senere!
Sist endret av Sparkey; 18. august 2009 kl. 23:28.
lurer på noe ligene!
Går nå vg1 på Service og samferdsel, og ser at jeg ikke har en dritt og gjøre der, den linja ekke no for meg!
Og fikk 13tusen i stipend.
Vil gjerne bytte til TIP iløpet av denne uka, vil alt gå fint, med tanke på stipend og sånn da?
Det blir vell ikke gjort om til lån?
Sitat av maxilat Vis innlegg
lurer på noe ligene!
Går nå vg1 på Service og samferdsel, og ser at jeg ikke har en dritt og gjøre der, den linja ekke no for meg!
Og fikk 13tusen i stipend.
Vil gjerne bytte til TIP iløpet av denne uka, vil alt gå fint, med tanke på stipend og sånn da?
Det blir vell ikke gjort om til lån?
Vis hele sitatet...

Det eneste som vil være forskjell fra linje til linje ang. stipend er utstyrsstipend. Der er det tre forskjellige summer, som kommer an på hvilken linje du går. Her finner du en oversikt.

Som du ser, får Service og Samferdel elever Kr 850, og TIP Kr 1910.

Sånn sett er det ikke noe problem, bortsett fra at du evn. må si ifra for å få de siste kronene.
Man skal få plass om dem har igjen og det ikke er noen på ventelista. vanligvis så kan man bytte de 2-3 første ukene
Vel, en kompis av meg bytta fra Studiespesialiserende til elektro flere måneder inn i første termin, og det gikk knirkefritt. Han sto på og klarte å ta inn alt han gikk glipp av, samt å jobbe seg inn i det sosiale.

Edit: Dette var ifjor hvis noen skulle lure.
Sist endret av sofa; 19. august 2009 kl. 10:54.
Var og sjekket ting i dag og er på venteliste.. Men jeg må visst skrive en slags søknad til nye skolen. Lurere dermed på noen ting.. Kan en bra søknad/høyt snitt fra ungdomsskolen få meg høyere opp på ventelisten? Eller er det bare for å komme inn i det hele tatt? Tusen takk igjen for svar