Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 945
Hei!
Har lenge tenkt på det med å binde renta, med tanke på alt styret i USA fortiden. Selv er jeg ikke helt med på alt som skjer, mye fram og tilbake. Da lurer jeg på hva som ville lønne seg de neste 5 årene. Nå har jeg en flytende rente på 6,5% poeng tror jeg, skal sjekke opp når jeg kommer hjem. Regner med at den kan skyte i været når som helst. Om jeg binder den så blir den stående på 6,8%, om jeg ikke tar helt feil. Hva tror dere er det smarteste med tanke på dagens situasjon?
Personlig ville jeg ikke bundet, økonomer spår en mulig rentenedgang allerede før jul. Mtp at kjøpeviljen er såpass lav skal mest sannsynlig styringsrenten ned, men på en annen side er det dyrt for banker å skaffe penger for tiden. Har du en rente på 6.5% bør du se deg fornøyd, det er en lav rente i disse dager.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tviler vel eigentleg litt på at det nokonsinne vil lønne seg å binde renta, iallefall slik markedet er no. Einaste grunnen til å binde renta slik eg ser det er at du får forutsigbarhet: du veit kor mykje du skal betale i dag, i mårra, og om 2 år. Det veit du ikkje med flytande rente. Det gjer ting lettare for deg om du har trang økonomi.

Tåler økonomien din ei rente på 10% i kortere eller lengre perioder ville eg ikkje bunde den...

Mine 2 cent.
Ja, det er ganske usikker tid nå, og skulle gjerne ha bundet renta lavt for lenge siden, men nå tror jeg det kan være dumt å binde den for høyt i tilfelle det bedrer seg.. Kommer an på hvor sikker inntekt man har..
Når du binder renta, hvor lenge er du bundet til å holde den budet da?
Ekspertene til Dine Penger sa nei 12.09.2008
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=529935

Med et forbehold:

"Hvem bør da binde?
Dine Penger anbefaler fastrentelån kun for dem som har så presset økonomi at de vet de ikke tåler flere renteøkninger. Tåler din økonomi overhodet ikke at den flytende renten stiger over det du kan binde renten på i dag, selv ikke for en kort periode, må du binde. Sjekk i så fall nøye hvilken bank som kan tilby deg lavest fastrente."

--
Ole Marius
For å si det sånn:
Når bankene beregner rentesatsen de skal tilby folk å binde renta på, så beregner de den selvsagt slik at de tror de vil tjene på den. "Alle" regner også med at renta kommer til å bli senka igjen relativt snart, for å unngå totalt krakk og redde økonomien både for privatpersoner og bedrifter.

Som ole quoter dine penger - bare bind renta hvis du er helt desperat. Kan du tåle et prosentpoeng til uten å måtte selge gård og grunn, så ha is i blodet og pin deg gjennom stigningen, i lengden tjener man bortimot garantert på å ha flytende rente.

Noe som er litt rart å tenke på, er at dette her er ca det samme nivået renta var på når jeg den daværende kjøpte vår første leilighet for... 5 år sida eller noe sånt, når stupdykket såvidt hadde starta, og historisk sett et ganske gjennomsnittlig nivå, mens renta var opp mot 15% eller noe sånt når folka mine kjøpte huset sitt for omtrent 20 år siden...

Så egentlig skal vi ikke klage på at renta er så høy nå, den har faktisk bare vært eksepsjonelt lav en del år, men det svir godt i lommeboka for det, når boligprisene har økt så sykt mye mer enn lønningene de siste årene.
Sist endret av atomet; 1. oktober 2008 kl. 23:25.