Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2314
Det har seg slik at jeg har hatt litt problem med Asus laptopen min, mer eller mindre helt siden jeg kjøpte den. No i en periode på 1.7 år har den vært på reperasjon hos Asus hele 4 ganger, og hver av de 4 gangene har den vært inne helt fra 4-5 uker!
Disse 4 gangene laptopen har vært inne på reperasjon har det vist seg at, det har vært den samme defekten alle gangene. Altså alle de 4 gangene den har vært inne har det vært hovedkortet som hadde tatt kvelden.
Jeg er dritlei og har sagt til de på datakjeden at dette gidder jeg ikke lengre, å de bare dreit i det.
Så det jeg lurer på no er: Kan jeg refundere kjøpet ? hvis ja, har jeg rett på beløpet jeg betalte for PCen når jeg kjøpte den (12k) eller har jeg bare rett på pengene den er verdt no? Kan jeg kreve at de skal foreta en vurdering når jeg er på datakjeden, eller må jeg sende inn en formell klage?

Takker for alle svar!
Hvor har du kjøpt PCen?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Datakjeden
Hei!

Ifølge kjøpsloven har du rett til ny pc om du har hatt samme feil 3 ganger, eller hatt forskjellige feil 4 ganger. Når jeg arbeidet på elkjøp fikk kunden velge om han skulle ha:
- Ny, samme pc (eller tilsvarende produkt).
- Om han ville betale et lite beløp imellom for å få en bedre pc (en del valgte dette alternativet siden det alltid kommer nye modeller).
Eller om han ville ha tilgodelapp/pengene igjen.

Du har ifølge kjøpsloven rett til oppheving av kjøpet.

EDIT: Det skal ikke spille noen rolle hvilken butikk du kjøpte pc'en (innenfor Norge såklart), kjøpsloven gjelder uansett.

Mvh!
Sist endret av saftus; 23. mai 2008 kl. 23:46.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, men jeg har hentet PCen min å alt, men kan jeg gå inn på datakjeden å si at dette gidder jeg ikke mer, jeg SKAL ha ny tilsvarende PC, eller bedre om jeg betaler ett lite mellomlegg?
Eller er dette for seint? Har jeg rett til å få en vurdering av dette når jeg står på butikken i morgen ?
Beklager å virke lat, men det er ikke hensikten, hvilke paragraf faller dette under på denne siden : http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html ? Hadde vært kjekt å komt inn på datakjeden i morgen å ha med meg ett slikt dokument å slengt det opp i trynet deres... Men det forutsetter at jeg har lov og rett p min side.
Sist endret av Spelly; 23. mai 2008 kl. 23:52.
Sitat av spelley
Takk for svar, men jeg har hentet PCen min å alt, men kan jeg gå inn på datakjeden å si at dette gidder jeg ikke mer, jeg SKAL ha ny tilsvarende PC, eller bedre om jeg betaler ett lite mellomlegg?
Eller er dette for seint? Har jeg rett til å få en vurdering av dette når jeg står på butikken i morgen ?
Beklager å virke lat, men det er ikke hensikten, hvilke paragraf faller dette under på denne siden : http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-027.html ? Hadde vært kjekt å komt inn på datakjeden i morgen å ha med meg ett slikt dokument å slengt det opp i trynet deres... Men det forutsetter at jeg har lov og rett p min side.
Vis hele sitatet...
Hei!

Det som er litt dumt nå er at du allerede har sent den inn på service! da regner jeg med at de har fiksa problemet! du kan ikke heve kjøpe eller få ny pc nå, pga av du har godtatt at de skal sende den inn på service å fikse den. Du skulle ha bedt om ny pc før du leverte den inn. Men husk at hvis det skjer en gang til så si at du skal ha ny pc! for da blir det en annen reklamasjons sak som datakjeden sender inn! ser også at du nevte at du bruker 4-5 uker på service! Vi bruker Acer som leverandør å der tar det MAKS 2 uker! så at de bruker 4-5 uker på det er bare tull! men du har krav på låne PC hvis det tar over 2 uker! I følge våre regler så fungerer det sånn! men du kan prøve deg med å få ut ny pc..
Her er et sammendrag av kjøpsloven: http://forbrukerportalen.no/Publikas.../1025851213.08

Loven er ganske vi, og kan tolkes på forskjellige måter. Noe butikker noen ganger kan være flinke å utnytte til deres fordel.

For din del tror jeg at butikken vil være imøtekommende i din sak. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal være det. De arbeider tross alt i servicebransjen, og vil sikkert ha deg tilbake som kunde! Har du opplevd at dem er vanskelig mot deg?

Jeg foreslår at du står på kravet om at du ikke har fått det produktet du har forventet, på grunn av mange feil og vil ha pengene igjen/bytte til nytt tilsvarende produkt. Hva ønsker du egentlig?

Her er et udrag fra en del av kjøpsloven:

Hva du kan kreve?
Hvis varen har en mangel har du en rekke krav du kan stille til selgeren. Det er derfor viktig at du klager direkte til selgeren eller leverandøren før du får varen reparert. Du kan for det første kreve å holde tilbake kjøpesummen dersom du ikke allerede har betalt. Du kan videre kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering) eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan imidlertid kreve å få reparere i stedet for å gi deg en ny vare dersom det er umulig å fremskaffe en ny eller hvis dette det vil medføre en urimelig kostnad. Dette betyr for eksempel at varer som er kostbare og som faller mye i verdi normalt ikke kan kreves omlevert. Merk deg at du som hovedregel har krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke, og at selgeren kun har to forsøk på å rette opp mangelen. Mislykkes reparasjon og omlevering kan du kreve prisavslag eller heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Prisavslaget skal tilsvare varens verdireduksjon. Hever du kjøpet må du levere tilbake varen mot at selgeren betaler tilbake kjøpesummen med tillegg av forsinkelsesrente fra du reklamerte. I en del tilfeller kan du, i tillegg til de andre kravene du har, også kreve erstatning for tap du lider som følge av mangelen, f.eks. at vaskemaskinen har ødelagt tøyet ditt.
Vis hele sitatet...
Hvis du føler at selgeren prøver å få deg til å beholde pc'en, kan du prøve med å stå klart å tydelig på kravene dine. Om han begynner å prate om at du burde si fra om dette ved sist innlevering om pc'en, kan du si at du ikke visste om kravet. Datakjeden burde jo også informert deg om hva du har krav på osv. Kansje har dem det på noen av service-papirene dine?

Uansett hva som skjer, ønsker jeg deg lykke til : )

Mvh!
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Hei igjen, PCen ble sendt inn på servise, men i tillegg ble det muntlig sagt 2 ganger at jeg ikke gadd dette lengre, jeg ba også datakjeden å snakke med asus å finne ut hva som var feilen. Men neida, i dag fikk jeg melding at pcen var ferdig på reperasjon å klar til henting. PCen hentet moren min, men jeg gidder ikke å se mer av denne PCen, bare forårsaket problemer har den.
Jeg ønsker bare å bli oppmerksom på hva jeg har rett på, hva jeg kan kreve av datakjeden, til når jeg skal inn til de i morgen.

ER det jeg har skrevet over, godt nokk grunnlag til og kreve å heve kjøpet ?

EDIT: Jeg har vært inne hos de med ett par komponenter jeg har hatt problemer med tideligere, de var meget vanskelige da. Endte med at jeg fikk broren min som er jurist til å ringe sjefen der inne, å problemet ble fikset.
Sist endret av Spelly; 24. mai 2008 kl. 00:19.
For å være helt ærlig så har jeg ikke peiling på om det er nok!
Hadde jeg fått en slik kunde til meg på elkjøp, hadde det ikke vært diskusjon engang. 3 ganger samme feil, eller 4 ganger med forskjellige feil, så hadde kunden uten problem fått nytt eller tilsvarende produkt. Eventuelt tilgodelapp/pengene igjen..

Slik skal det fungere det på elkjøp. Hvordan datakjeden håndterer saken, vet jeg ingenting om. Jeg går ut i fra at dette ikke burde være noe problem! (Dem vil vel ikke ha missfornøyde kunder, ikkesant!)

Slik det fungerer på elkjøp:

- Kunde leverer inn pc for 3. eventuelt 4. gang.
- Verkstedet konstaterer feil.
- Kunde for velge hva han ønsker: 1. Reparert vare. 2. Nytt produkt eller tilsvarende produkt. 3. Pengene igjen/tilgodelapp.

Pc'en blir da enten reparert og kunde får den tilbake.
Kunde får samme eller tilsvarende produkt med en gang i butikken.
Kunde får pengene igjen/tilgodelapp.

Det er bare å krangle, så ordner deg seg. Men regner da med at dette ordner seg, siden du ikke har mottatt pc'en enda : ) Si at du nå er oppmerksom på at det er mulig å oppheve kjøpet pga. varens urimelige stand. Altså du har vært svært plaga med produktet, noe kjøpsøloven beskytter kjøper mot.

Mvh!

VIKTIG EDIT!!:

Jeg anbefaler å lese denne artikkelen! Den kan være til stor hjelp! Ikke bare for deg, men for mange andre også
http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1036506451.98
Sist endret av saftus; 24. mai 2008 kl. 00:33.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Er det noen som vet om det har av relevanse at laptopen ble hentet i dag? ble nettop informert av moren min at Laptopen ligger i bilen våres ^^.
Men egentlig så er det enda noe som burde regnes som "gale" med PCen, batteriet har levetid på 5 minutter. Jeg er avhengig av ett batteri som yter bedre enn 5 min på skolen.

Har jeg grunnlag, loven, regler og alt på min side i morgen om jeg går inn på datakjeden med laptopen, for å heve kjøpet? i teorien blir dette batteriet 5 gang det har vært noe gale (for å ta det på spissen)
Hvis de nekter meg å betale noe som helst tilbake, i grunnlag at laptopen ble hentet, skal jeg bare være ydmyk å gå, eller skal jeg referere videre til batteriet som er delvis defekt på Maskinen? å le av han jeg snakker med?

Har jeg en "god" sak?
Batteri på en bærbar PC har garantitid på (bare) 6 måneder. (garantitiden blir utvida om man har hatt det inne til reperasjon så vidt jeg husker)
Om du anser at feilen ikke er reparert, drar du selvfølgelig tilbake på butikken! Det er selvfølgelig lov å klage på batteriet som bare delvis fungerer.

Jeg foreslår at du forklarer saken med at din mor (eller hvem det var som henta pc'en?) ikke var klar over rettigheter ved reperasjon og oppheving av kjøp osv.., og at du/dere ønsker å få oppheva kjøpet osv.. Er dem vanskelig mot deg, foreslår jeg at kjører på mot selgeren. Du har flere gode argumenter i denne tråden. Du kan i værste fall si at du skal klage til forbrukerombudet. (Forbrukerombudet er forøvrig meget hjelpsomme i slike saker!) Du som kunde har ingenting å tape! I værstefall går du ifra der som sint kunde.

Lykke til!

Mvh!
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Du har rett, det siste de vil er å miste en kunde / gjøre en kunde forbanna, går bare inn der i morgen, har fått bra tips i denne tråden. tar også med forbrukerkjøpsloven som backup, hvis noen av de som arbeider der inne, finner ut av at de har juridiske skills.

Tusen takk for alle svar!
Husk å poste svar i denne tråden om hvordan det gikk
Ser en er veldig fast på sine tall på behandlingstid o.l lenger opp her. Vil bare korrigere litt for ettertiden:

Du har krav på låneprodukt om du blir avskåret fra ditt opprinnelige produkt i mer enn èn uke. Produktet skal dekke dine primærbehov, så ikke forvent å få noe som har like gode specs som du leverer inn. De fleste forhandlere er behjelpelig med dette fra dag 1.

Det blir også nevnt at en service tar maks to uker. Dette er bare tull og vil gi alle falske forhåpninger. En pc-service tar desverre ofte lengre tid. Jeg jobber med service selv, og mange saker drøyer fort rundt en måned, av og til lenger. Her sier loven "innen rimelig tid", noe som er vanskelig å definere. Jeg har sett/hørt at garantisaker kan ha en rimelig tidsramme på oppi 3 måneder (veldig mye ja), og reklamasjonssaker rundt det dobbelte. Loven er ikke mer spesifik her, siden det er veldig vanskelig å forutsi dette på forhånd, da det avhenger av pågang på verkstedet, tilgang på ressurser (en tekniker kan også ha syke barn), delevent etc.
To uker er veldig rask servicetid, siden produktet også fort bruker 2-3 dager hver vei i post/annen transport.

Til din sak:
Ta med deg dokumentasjon på hva som har blitt gjort ved hver service tilbake. Regner med du har tatt vare på dette. En garantireparasjon krever at en iboende mangel ved produktet er utbedret, så ikke tell med eventuelle servicer med "ingen feil funnet" eller noe som relaterer til brukerfeil.
Har du 4 utførte servicesaker der, er saken grei i forhold til loven, men jeg er litt usikker siden du allerede har "godtatt" det ved å hente pc'en.
Du kan prøve å gjøre en avtale med forhandler, spør om de vil gi deg litt kompensasjon for alt styret (gavekort, tilbehør til pc, spill el.lign), og avtal at hvis det skjer igjen så vil du ha krav på ombytte eller heving av kjøp.
Husk verdiavskrivning og morarente om du skal rette noe direkte krav om heving.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
DA har jeg vært hos datakjeden, utfallet med dette besøket var slik jeg kunne tenke meg det skulle bli.
Jeg kom nemlig ingen vei, de ansatte stod på sitt, selvom jeg refererte de til regler, lover og annet. Jeg måtte sende inn en søknad om heving av kjøpet, før noe kom til å skje.
Syntes dette er virkelig dårlig.
Hva var argumentene deres da? Hvilke lover og regler refererte du til?
Det kan kanskje hjelpe å ta kontakt direkte med Asus.
http://www.asus.no/aboutasus.aspx?show=3
Sist endret av mr_burn; 24. mai 2008 kl. 12:59.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Refererte dem til forbrukerkjøpsloven.
Hva kan jeg gjøre for å påtvinge de om å gi meg pengene tilbake for tingen, eller ny?
Er det noen tedjepart jeg kan få hjelp fra, som kan KREVE at jeg skal på pengene tilbake?
Sist endret av Spelly; 24. mai 2008 kl. 13:26.
Du kan ta kontakt med forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget.
Husk at forbrukerkjøpsloven kan tolkes på mange måter, og forbrukerrådet tolker det litt vel langt over på forbrukerens side. De kan iallefall gi deg veiledning som du kan bruke.

På en annen side, gidder du å gå så mange runder med dette? Har du ikke en pc som virker nå? Ta vare på alle servicerapporter, så har du iallefall en krystallklar sak om den fyker igjen..
Hm.
Har ett lignende problem, med en Futjiu Simensen Amilo fra 2005. (til 9000,- på den tida.)


1. Pcen ble veldig varm, skjermen ble svart, til slutt leverte jeg den inn.
(Fikk den igjen ca. 5-6 uker senere.)
2. Pcen ble veldig varm, ville bare skru seg på av og til, skrudde seg av, av seg selv.
(Leverte den inn, fikk den 4-5 uker senere.
3. Fikk den igjen, samme problemene som på punkt 2.
(Leverte den inn, og fikk den igjen ca 7 uker senere.)

Nå ser pcen ut til og virke flott, men har noen småfeil.
1. Enden av laderen må være i en spesiell posisjon for at den skal lade.
2. Trådløse nettverket virker ikke om jeg klapper pcen igjen, og tar den opp,
noe som irriterer mye.

Spørsmålet er: Kan jeg kreve pengene tilbake (9000 kr er kjekt og ha ), pga disse siste småfeilene?

Pcen er kjøpt på Expert
Sist endret av RosaElefant; 24. mai 2008 kl. 17:52.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Vel jeg mener garanti på bærbar pc er 2 år, men fornyes ved reperasjon.
Du har ikke rett på en drit pga tråløse internettet ikke funker etter du har klappet igjen PCen dette kan være virus som fårorsaker, eller programvare til w/lan på PCen.
Når det gjelder laderen virker det som at det er du som har forårsaket defekten, slik du beskriver det, er det ofte forbrukeren selv som har påført defekten.

På grunnlag av dette har du ingen sak, du vil bli ledd av om du krever pengene tilbake. Men derimot om det skjer noe tull med PCen din igjen, som du ikke har forårsaket, skal du ha rett på ny pc eller pengene tilbake.
Sist endret av Spelly; 24. mai 2008 kl. 17:59.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sendte inn en klage til datakjeden, fikk svar forige uke. Asus godtok klagen, men jeg kunne bare glemme å få pengene tilbake, jeg fikk bare tilbudt en litt bedre laptop en den jeg hadde fra før av.

JEg trodde at når en reklamasjon var blitt akseptert, hadde en rett på pengene tilbake, eller kunne ta en valgfri laptop - opp til de pengene du hadde tilgode. Jeg trodde også at en hadde rett på å få refundert hele beløpet du gav for PCen når den var ny. Men i følge teknisk avdeling på datakjeden tar jeg grundig feil. OG at jeg var heldig som hadde blitt tilbudt en ny laptop til 4-5k fra Asus som var en del bedre en den jeg hadde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Spelley: reklamasjon vil sei at levrandør må fikse gjenstanden uten kostnad for deg. Om dei vel å gi deg en ny, av tilsvarande kvalitet og kvantitet, så kan ikkje du klage på det.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Vel ja jeg har fått en omlevering, får tilbake bedre maskin en det jeg hadde. Poenget mitt er at jeg mener jeg har krav på mer. Jeg var 95% sikker på at jeg hadde krav på å heve kjøpet. Altså fikk redusert verdien etter som varen er brukt, men jeg kan forlange renter fra dagen den ble kjøpt + månedene den har vært på reprasjon.

Hvorfor ta 1000.- når om du mener du har rett på 10 ganger mer?
______________________

Maskinen vært på reprasjon 4 ganger med den samme feilen, uten at det har vært noen kostnader for meg. Kjøpsloven sier jo enkelt å greit at forbruker kan heve kjøpet etter 2-3 ganger.