Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 17214
elevatormusician
sorrY's Avatar
Er jeg helt på jordet, eller er det faktisk folk som forsvarer mannen vi her snakker om sitt amfetaminbruk?
Sitat av sorrY Vis innlegg
Er jeg helt på jordet, eller er det faktisk folk som forsvarer mannen vi her snakker om sitt amfetaminbruk?
Vis hele sitatet...
Forsvarer ikke, nyanserer.

Alle er enig i at han burde slutte, ingen her har forsøkt å oppmuntre bruken eller rettferdiggjøre den.

Det vi derimot ender opp med å måtte gjøre, i tillegg til å komme med gode fakta- og erfaringsbaserte råd, er å fungere som en motvekt til alle idiotene som uttaler seg om noe de ikke har peil. Hvis tatt seriøst vil etterfølgelse av visse personer sine ikke bare råd - men nærmest "DU MÅ GJØRE...." - skape mer problemer og lidelse for barnet, trådstarter og mannen det er snakk om enn hva amfetaminen i seg selv noensinne har.

Det er jævlig synd at uvitenhet og kollektiv fordømmelse er hva som definerer både offentlige instanser og befolkningen forøvrig sin håndtering av rusmisbrukere. For majoriteten av dem som ruser seg er det samfunnet sine sanksjoner som er den farligste konsekvensen av det, en direkte konsekvens av holdningene frontet her. Synes du det er sånn det burde være?

Alle familier har sine negative aspekter. Noen mer alvorlige enn andre. Men familie er selve rammeverket som definerer forutsetningen de involverte har; og det skal være jæææævlig tungveiende faktorer til for å rettferdiggjøre avviklingen av den.

At noen mener noe om noe de ikke har peil på - det kvalifiserer overhodet ikke.

Dette er moralsk fordømmelse, ikke rasjonelle faktabaserte vurderinger, og det provoserer meg noe helt jævlig at folk kan være så forbanna arrogante og tilbakestående
Sist endret av Tøffetom; 3. mars 2016 kl. 10:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
At noen mener noe om noe de ikke har peil på - det kvalifiserer overhodet ikke.
Vis hele sitatet...
Du er ikke selv litt rask til å bedømme alle som mener noe annet enn deg til å ikke ha peil? Hva vet du om min rushistorie og hvor lenge jeg har vært edru og rusfri? Til det siste, åpenbart lenger enn deg og for hver eneste dag som går ser jeg mer og mer av galskapen rusmisbruk medfører. Galskapen hos brukeren selv og all dritten det drar med seg i familie og relasjoner, det er ikke fordømmelse det er beinharde fakta. Denne historien er ikke noe annerledes. Faktisk det i seg selv er en grunn til at jeg har kuttet ut selvhjelpsgrupper, jeg orker bare ikke mer av all elendigheten etter å selv ha brukt flere år på komme dit jeg er i dag.
Sist endret av Yalla; 3. mars 2016 kl. 11:49.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Forsvarer ikke, nyanserer.

Alle er enig i at han burde slutte, ingen her har forsøkt å oppmuntre bruken eller rettferdiggjøre den.

Det vi derimot ender opp med å måtte gjøre, i tillegg til å komme med gode fakta- og erfaringsbaserte råd, er å fungere som en motvekt til alle idiotene som uttaler seg om noe de ikke har peil. Hvis tatt seriøst vil etterfølgelse av visse personer sine ikke bare råd - men nærmest "DU MÅ GJØRE...." - skape mer problemer og lidelse for barnet, trådstarter og mannen det er snakk om enn hva amfetaminen i seg selv noensinne har.

Det er jævlig synd at uvitenhet og kollektiv fordømmelse er hva som definerer både offentlige instanser og befolkningen forøvrig sin håndtering av rusmisbrukere. For majoriteten av dem som ruser seg er det samfunnet sine sanksjoner som er den farligste konsekvensen av det, en direkte konsekvens av holdningene frontet her. Synes du det er sånn det burde være?

Alle familier har sine negative aspekter. Noen mer alvorlige enn andre. Men familie er selve rammeverket som definerer forutsetningen de involverte har; og det skal være jæææævlig tungveiende faktorer til for å rettferdiggjøre avviklingen av den.

At noen mener noe om noe de ikke har peil på - det kvalifiserer overhodet ikke.

Dette er moralsk fordømmelse, ikke rasjonelle faktabaserte vurderinger, og det provoserer meg noe helt jævlig at folk kan være så forbanna arrogante og tilbakestående
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør dine dyrekjøpte erfaringer i rusverden så mye mer tungtveiende enn mine? Da jeg kapper hånden av misbruk i familiehenseende, så betyr det at jeg er arrogant og tilbakestående? Hva FAEN veit du om mine erfaringer når det kommer til å vokse opp i en familie hvor rus er endel av hverdagen, og folk rundt sier "det går nok bra, de fikser jo hverdagen sin". Ingenting.
Men for all del. Nyanser i vei mann.

EDIT: Men jeg er glad for at ingen oppfordrer til at det å bruke amfetamin i en familie situasjonen ender i noe bra. For det gjør det aldri. Det finnes ingen rosenrød slutt på det her, hvor far greier å holde seg til en kvarting dagen og fikser jobb og barn på valium når han er på nedtur. Mannen trenger hjelp. Profesjonell hjelp. Iallefall i denne spesifikke situasjonen.
Sist endret av sorrY; 3. mars 2016 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er moralsk fordømmelse, ikke rasjonelle faktabaserte vurderinger, og det provoserer meg noe helt jævlig at folk kan være så forbanna arrogante og tilbakestående
Vis hele sitatet...
Hvilke faktabaserte vurderinger er det du bygger dine uttalelser på som kan slå fast at langvarig bruk av tunge rusmidler i et forhold der det er små barn involvert kan fungere bra og til barnets beste over tid? All forskning viser nemlig det motsatte..

Hva mener DU egentlig? Du sier jo selv at det for din egen del ikke hadde fungert med rus og barn pga alle komplikasjonene dette medfører. Det er din erfaring. På den annen side sier du at
en familie er selve rammeverket som definerer forutsetningen de involverte har; og det skal være jæææævlig tungveiende faktorer til for å rettferdiggjøre avviklingen av den.
Vis hele sitatet...
Helt enig i at man ikke skal ta lett på avvikling av ett ekteskap. Det er selvfølgelig ytterste konsekvens dersom ikke behandling gir ønsket resultat og vedkommende fortsetter å ruse seg med de komplikasjonene det medfører for ektefelle og barn.

Det er ingen som fordømmer noen, men barnets beste må faktisk gå foran ens egen egoistiske trang til å ruse seg. TS opplever jo dette som et problem, eller ville hun ikke startet tråden. Da må man faktisk ta noen grep for å endre ting, slik at ikke situasjonen forverrer seg ytterligere.

Hva har rusmisbruk gjort for deg? Har det kanskje gjort deg til et bedre menneske, gitt deg jobb og famile? Hvis man vil leve som en eremitt uten særlig forpliktelser i livet til noe som helst eller til andre mennesker så kjør på og rus deg hver dag. Problemet oppstår når du er ansvarlig for andre mennesker, i dette tilfelle et barn. Da viser forskning at daglig bruk av tunge rusmidler absolutt ikke er til barnets beste. Det er FAKTA!

http://forebygging.no/Artikler/2014-...ddelproblemer/
Sist endret av Zolly; 3. mars 2016 kl. 14:19.
Jeg tror poenget til mange i denne tråden er at situasjonen ikke nødvendigvis har et svart på hvitt svar. Det er sagt så mange ganger, men selv om far her åpenbart har et problem han må jobbe med, så er det svært lite produktivt med kommentarer som “dump han, han klarer aldri å forandre seg”.

Premiss: Barnets situasjon er prioritet #1. Hva er best, et liv med en flott, fungerende far med et rusproblem, eller et liv hvor far er minimalt involvert og oddsene for at han ender som tung bruker mye større? Det kan vi ikke vite noe om. Så å anbefale mor å dumpe far pga et relativt kontrollert amfetaminbruk for å bedre situasjonen til barnet er helt meningsløst. Personlig har jeg en finger på alternativ 1.

Mange her ser ut til å ha en oppfatning av at bruken kommer til å eskalere og “kulminere i elendighet”. Statistisk sannsynlig, kanskje. Overveiende sannsynlig, når han fungerer godt og har minimalt med problemer etter langtidsbruk? Neppe .Og tror dere situasjonen blir bedre av at hun dumper han? Igjen, hvis vi tar utgangspukt i barnets velvære, hva vil være best av en fungerende, narkoman farsfigur eller en fremmedgjort, narkoman farsfigur? Det kan vi heller ikke vite noe om. Personlig har jeg en finger på alternativ 1.

Det som gjør Tøffetoms dyrekjøpte erfaring i rusverden mer tungtveiende enn dine, er at de er nyanserte. Det er ikke nødvendigvis det at du kapper hånda av rusbruk i familiehenseende som er problemet i seg selv, det er at du ikke tar hensyn til andre siden av debatten. Faktum er at det kan fungere. Som nevnt uttalige ganger, det finnes veldig mange fungerende narkomane. Både med og uten resept.

Siste post tar igjen utgangspunkt i barnets beste. Hvem er vi til å bestemme hvilke valg som vil komme barnet til gode? Hva anbefaler du at TS skal gjøre?
Sist endret av Nether; 3. mars 2016 kl. 21:14.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg tror poenget til mange i denne tråden er at situasjonen ikke nødvendigvis har et svart på hvitt svar. Det er sagt så mange ganger, men selv om far her åpenbart har et problem han må jobbe med, så er det svært lite produktivt med kommentarer som “dump han, han klarer aldri å forandre seg”.

Premiss: Barnets situasjon er prioritet #1. Hva er best, et liv med en flott, fungerende far med et rusproblem, eller et liv hvor far er minimalt involvert og oddsene for at han ender som tung bruker mye større? Det kan vi ikke vite noe om. Så å anbefale mor å dumpe far pga et relativt kontrollert amfetaminbruk for å bedre situasjonen til barnet er helt meningsløst. Personlig har jeg en finger på alternativ 1.

Mange her ser ut til å ha en oppfatning av at bruken kommer til å eskalere og “kulminere i elendighet”. Statistisk sannsynlig, kanskje. Overveiende sannsynlig, når han fungerer godt og har minimalt med problemer etter langtidsbruk? Neppe .Og tror dere situasjonen blir bedre av at hun dumper han? Igjen, hvis vi tar utgangspukt i barnets velvære, hva vil være best av en fungerende, narkoman farsfigur eller en fremmedgjort, narkoman farsfigur? Det kan vi heller ikke vite noe om. Personlig har jeg en finger på alternativ 1.

Det som gjør Tøffetoms dyrekjøpte erfaring i rusverden mer tungtveiende enn dine, er at de er nyanserte. Det er ikke nødvendigvis det at du kapper hånda av rusbruk i familiehenseende som er problemet i seg selv, det er at du ikke tar hensyn til andre siden av debatten. Faktum er at det kan fungere. Som nevnt uttalige ganger, det finnes veldig mange fungerende narkomane. Både med og uten resept.

Siste post tar igjen utgangspunkt i barnets beste. Hvem er vi til å bestemme hvilke valg som vil komme barnet til gode? Hva anbefaler du at TS skal gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke i noen av innleggene mine engang hintet til at mor bør "dumpe" far. Det eneste jeg sier er at han må ha hjelp.
Personlig forstår jeg veldig lite av hvordan noen kan diskutere på om dette er forsvarlig eller ikke. Men jeg tror nok det er bare meg og mine erfaringer. Mulig jeg er butthurt også? Ikke veit jeg.
Dere får komme med anbefalinger dere som veit hva det vil si å være i en familie med rusmisbruk som fungerer. For den erfaringen har ikke jeg
Noen synspunkter fra en narkoman, kom gjerne med motargument.

At trådstarter fortsatt bor med sin ektemann når hun vet han til daglig missbruker amfetamin er for meg bekymringsverdig og kvalifiserer til grov omsorgssvikt! At han ikke klarte og legge amfetaminen på hylla etter det ble kjent han ventet barn, da tviler jeg på han klarer og legge den bort med det første. Kanskje han klarer seg en periode, men når han liker amfetamin så godt at han risikerer og miste retten over sin sønn er det fornuftig og tenke at han kommer til og slite med amfetamin i fremtiden også. Kom deg bort så fort som mulig, personlig ville jeg avsluttet forholdet og sørget for at far ikke fikk se sitt barn før han kunne dokumentere at han var rusfri. Selv om han skulle klare det kan du aldri stole på at han ikke faller tilbake.. Ingenting og tenke på..
Sist endret av norskesvensken; 3. mars 2016 kl. 23:08.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Du er ikke selv litt rask til å bedømme alle som mener noe annet enn deg til å ikke ha peil? Hva vet du om min rushistorie og hvor lenge jeg har vært edru og rusfri? Til det siste, åpenbart lenger enn deg og for hver eneste dag som går ser jeg mer og mer av galskapen rusmisbruk medfører. Galskapen hos brukeren selv og all dritten det drar med seg i familie og relasjoner, det er ikke fordømmelse det er beinharde fakta. Denne historien er ikke noe annerledes. Faktisk det i seg selv er en grunn til at jeg har kuttet ut selvhjelpsgrupper, jeg orker bare ikke mer av all elendigheten etter å selv ha brukt flere år på komme dit jeg er i dag.
Vis hele sitatet...
Trenger man gjøre en grundig analyse av Donald Trump sin innvandringspolitikk for å fastslå at den er helt forbanna idiotisk?

Nei; her i Norge har vi et kanskje litt høyere nivå av allmenn refleksjon og verdensforståelse. Tvert imot så klarer vi ikke forstå hvordan han holder på å bli verdens mektigste mann. (Uten at det er oppe til debatt i denne tråden på noen måte).

Det var bare en helt overførbar analogi til denne diskusjonen. Med faktisk grunnlag for å uttale seg så forsvinner samtidig illusjonen om at en har fasistsvaret uten egentlig å vite en drit. Drunning-kruger effekten kalles det vel, eller noe i den dur. Jo mer uviten en er, jo mer sikker er en.

Jeg trenger ikke sette meg ned, lete etter kilder eller bygge opp et langt og saklig argument. For oss med faktisk forståelse for problemstillingen oppleves innspill av typen "han kan ikke ha barn uansett", eller "hun må gå fra han uansett", omtrent like lavpannet som deportering eller merking av personer basert på etnisitet/religion.

Ikke alle diskusjoner er kunnskapsutveksling. Noen diskusjoner er tvungen opplæring.

Dette er sistnevnte, og jeg er ærlig talt blitt for gammal til dette. De som vil hyle videre får gjøre det, bare vit at dere driter dere loddrett ut ovenfor alle som har noe de skulle ha sagt på emnet.
Sist endret av Tøffetom; 4. mars 2016 kl. 00:25.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Trenger man gjøre en grundig analyse av Donald Trump sin innvandringspolitikk for å fastslå at den er helt forbanna idiotisk?

Nei; her i Norge har vi et kanskje litt høyere nivå av allmenn refleksjon og verdensforståelse. Tvert imot så klarer vi ikke forstå hvordan han holder på å bli verdens mektigste mann. (Uten at det er oppe til debatt i denne tråden på noen måte).

Det var bare en helt overførbar analogi til denne diskusjonen. Med faktisk grunnlag for å uttale seg så forsvinner samtidig illusjonen om at en har fasistsvaret uten egentlig å vite en drit. Drunning-kruger effekten kalles det vel, eller noe i den dur. Jo mer uviten en er, jo mer sikker er en.

Jeg trenger ikke sette meg ned, lete etter kilder eller bygge opp et langt og saklig argument. For oss med faktisk forståelse for problemstillingen oppleves innspill av typen "han kan ikke ha barn uansett", eller "hun må gå fra han uansett", omtrent like lavpannet som deportering eller merking av personer basert på etnisitet/religion.

Ikke alle diskusjoner er kunnskapsutveksling. Noen diskusjoner er tvungen opplæring.

Dette er sistnevnte, og jeg er ærlig talt blitt for gammal til dette. De som vil hyle videre får gjøre det, bare vit at dere driter dere loddrett ut ovenfor alle som har noe de skulle ha sagt på emnet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare forstå dette rett, og gjerne ikke diskutere videre etterpå.

Du mener at ved rette omstendigheter er det funksjonabelt, og kanskje også bedre om far blir ved sin lest som amfetaminmisbruker, enn at hans kvalifikasjoner som far prøves av leger eller barnevern?
Sist endret av sorrY; 4. mars 2016 kl. 00:33.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
En dysfunksjonell familie kan være bedre enn ingen.
Du er åpenbart litt nærmere temaet og mer følelsesmessig investert enn de fleste. Trur muligens det hindrer deg fra å se nyansene. Det blir ikke noen dans på roser selv om barnevernet stepper inn. Det er ikke noen garanti for at barnet får det bedre av at familien granskes og dissikeres av diverse offentlige organer. Der folk settes opp mot hverandre med advokater og må skrive kontrakter for å få være en familie. Det kan hende, men det er ikke sikkert.
Sist endret av Bothrops; 4. mars 2016 kl. 00:48.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
En dysfunksjonell familie kan være bedre enn ingen.
Du er åpenbart litt nærmere temaet og mer følelsesmessig investert enn de fleste. Trur muligens det hindrer deg fra å se nyansene. Det blir ikke noen dans på roser selv om barnevernet stepper inn. Det er ikke noen garanti for at barnet får det bedre av at familien granskes og dissikeres av diverse offentlige organer. Der folk settes opp mot hverandre med advokater og må skrive kontrakter for å få være en familie. Det kan hende, men det er ikke sikkert.
Vis hele sitatet...
Tvert imot har jeg vært vitne til flere saker jeg er overbevist om hadde vært bedre uten involvering fra offentlige organer. Det er de siste årene rettet utallige klager mot unødvendig og/eller overdrevet innsats fra bl.a barnevernet. Ikke at jeg på noen måte mener de er en unødvendig eller dårlig fungerende organisasjon, men som i denne tråden forekommer det forhåndsdømming og lite nyanserte beslutninger.
Sist endret av Nether; 4. mars 2016 kl. 01:21.
Må bare si at dersom denne mannen greier å bruke amfetamin daglig og spise og sove i så lang tid som han har gjordt så er du sammen med en person som er såpass sjelden at du aldri burde gi slipp på ham.

Men ja det er jo ikke bra å bruke amfetamin hver dag og han bør slutte å bruke dette hver dag.

Du tenker kansje at du skal gi ham valget enten så slutter han ellers så stikker jeg fra ham med ungen. Men det er ikke et valg, det er et ultimatum. jeg skal ikke si hva et valg er for enten vet du det eller så vet du det ikke og må tenke igjennom hva det faktisk betyr å være et menneske
Jeg har, heldigvis, ikke erfaring med amfetamin fra mitt eget liv.
Hva om far drakk en six pack med øl før klokka ar fire, om ettermiddagen, og så drakk to six packs før han gikk og la seg ved sånn sirka midnatt? Ville det vært ok?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg har, heldigvis, ikke erfaring med amfetamin fra mitt eget liv.
Hva om far drakk en six pack med øl før klokka ar fire, om ettermiddagen, og så drakk to six packs før han gikk og la seg ved sånn sirka midnatt? Ville det vært ok?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Jeg mener at en 6 pack blir i meste laget. Om han drikker 12 før han legger seg er promillen et sted rundt 2+-. Noe jeg mener ikke er særlig akseptabelt.
Det ville ikke vært ok, og jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe og diskutere. Det blir like upassende om han drikker øl som han skulle missbrukt noe annet.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg har, heldigvis, ikke erfaring med amfetamin fra mitt eget liv.
Hva om far drakk en six pack med øl før klokka ar fire, om ettermiddagen, og så drakk to six packs før han gikk og la seg ved sånn sirka midnatt? Ville det vært ok?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Store deler av poenget er at TS beskriver far som godt fungerende og en flott farsfigur. Om du drikker såpass mye alkohol som nevnt her, vil du med stor sannsynlighet verken fungere i jobb eller sosialt. Hvis du sammenlikner det med én pils til frokost og et par etter jobb, så kan jeg være enig. Det er ennå et problem, men ikke til en så stor grad at det er helt uakseptabelt.
Hvem bryr seg om poeng og funksjonalitet da typen til TS til daglig driver med noe som er ulovlig, og om han blir tatt for dette risikerer han ikke, han vil miste foreldreretten til barnet sitt.

Så til deg Nether: Hvordan betydning har det da at han "fungerer" i hverdagen? Tenker du at TS vil klare seg om barnevernet kommer og tar barnet deres da hun har en sånn super ektemann som både fungerer i jobb og sosialt?
Sist endret av norskesvensken; 5. mars 2016 kl. 01:30.
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Hvem bryr seg om poeng og funksjonalitet da typen til TS til daglig driver med noe som er ulovlig, og om han blir tatt for dette risikerer han ikke, han vil miste foreldreretten til barnet sitt.

Så til deg Nether: Hvordan betydning har det da at han "fungerer" i hverdagen? Tenker du at TS vil klare seg om barnevernet kommer og tar barnet deres da hun har en sånn super ektemann som både fungerer i jobb og sosialt?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at jeg mener det er OK at far bruker et ulovlig rusmiddel. Det er heller ikke gitt at barnevernet tar ungen fra dem om far blir tatt for bruk av amfetamin. Tvert imot har jeg sagt at det er klart det er et problem at far bruker amfetamin, men at det ikke er verdens undergang. Jeg, som mange andre her i tråden, vil at debatten skal belyses fra flere ståsted. Det jeg derimot har sagt er at det ikke nødvendigvis er det beste alternativet at mor går fra far. Hva foreslår du at TS skal gjøre?

Jeg har ikke lagt noe mer i "fungerende" enn det TS har skrevet i tråden. Hun har skrevet at hun såvidt merker bruken hans, og at han "fungerer" godt i hverdagen, og er en flink pappa.

Jeg er forresten ikke edru i skrivende stund, så om du vil ha lengre svar får du vente til i morgen.
Sist endret av Nether; 5. mars 2016 kl. 01:52.
Jeg foreslår TS gir far et ultimatum som sier at neste gang han ser barnet sitt er når han er ferdig med amfetamin, jeg foreslår også at ts tar ut en skillmisse da det er vanskelig og leve med en partner du ikke kan stole på. Det ville isåfall være naivt av henne og tro hun kunne stole på han når han har levd et dobbeltliv i lang tid.

Ts har også opplyst om at far kun har venner i narkotika miljøet, på bakgrunn av det + at han har hatt muligheten lenge før barnet kom til og få bukt med problemet. Det er nok info til at jeg har en solid følelse på at det aldri ender godt uansett, så jeg håper TS tar et valg som er basert på barnets beste.
Sist endret av norskesvensken; 5. mars 2016 kl. 02:00.
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Jeg foreslår TS gir far et ultimatum som sier at neste gang han ser barnet sitt er når han er ferdig med amfetamin, jeg foreslår også at ts tar ut en skillmisse da det er vanskelig og leve med en partner du ikke kan stole på. Det ville isåfall være naivt av henne og tro hun kunne stole på han når han har levd et dobbeltliv i lang tid.

Ts har også opplyst om at far kun har venner i narkotika miljøet, på bakgrunn av det + at han har hatt muligheten lenge før barnet kom til og få bukt med problemet. Jeg mener dette aldri ender godt uansett, så jeg håper TS tar et valg som er basert på barnets beste.
Vis hele sitatet...
Her tar du som mange andre i tråden utgangspunkt i et premiss jeg ikke godtar. Det at situasjonen til barnet blir forbedret om far er ute av bildet. Hvordan kan du vite det? Hva baserer du den påstanden på? Og hvorfor kan ikke TS stole på mannen sin, da hun har gjort det klinkende klart at rusfronten er det eneste ordentlige problemet de har? Det at ektemannen ikke har vært ærlig om rusbruket sitt innebærerer altså at han ikke er til å stole på i det hele tatt? Hvis du leser svarene til Tøffetom, så går han lengre i detalj på nettopp dette.

Jeg håper også at TS tar et valg som er basert på barnets beste. Jeg håper også at hun ikke tar rådene deres som god fisk, da de stort sett er basert på svada og inkompetent synsing. God kveld.
Sist endret av Nether; 5. mars 2016 kl. 02:06.
Sitat av Nether Vis innlegg
Her tar du som mange andre i tråden utgangspunkt i et premiss jeg ikke godtar. Det at situasjonen til barnet blir forbedret om far er ute av bildet. Hvordan kan du vite det? Hva baserer du den påstanden på? Og hvorfor kan ikke TS stole på mannen sin, da hun har gjort det klinkende klart at rusfronten er det eneste ordentlige problemet de har? Det at ektemannen ikke har vært ærlig om rusbruket sitt innebærerer altså at han ikke er til å stole på i det hele tatt? Hvis du leser svarene til Tøffetom, så går han lengre i detalj på nettopp dette.

Jeg håper også at TS tar et valg som er basert på barnets beste. Jeg håper også at hun ikke tar rådene deres som alvorlig, da de stort sett er basert på svada og inkompetent synsing.
Vis hele sitatet...
Far er avhengig av amfetamin og er fortsatt aktiv i et narkotika miljø, og du mener fortsatt dette er noe et barn kan være en del av? Jeg baserer påstandene mine på erfaringer gjort i det ekte liv, alle folka jeg har møtt som har fått livet sitt ødelakt av amfetamin, alt faenskapet jeg har sørget for i min egen familie pga amfetamin, og alle 1000 jeg har pratet med som har påvirket av amfetamin. Det er jo ganske innlysende at hun ikke kan stole på han om hun ikke kan stole på det han sier om russbruket sitt, hvordan skal ts stole på at far er nykter i morgen og er egnet til og passe barnet alene? Rusfronten det eneste ordentlige problemet, du får det til og høres ut som en bagatell men vær klar over at vi som missbruker forskjellige stoffer vær dag setter narkotikan vår fremfor alt.
Sist endret av norskesvensken; 5. mars 2016 kl. 02:24.
Sitat av [lc]lamerlord Vis innlegg
Må bare si at dersom denne mannen greier å bruke amfetamin daglig og spise og sove i så lang tid som han har gjordt så er du sammen med en person som er såpass sjelden at du aldri burde gi slipp på ham.
Vis hele sitatet...
Som han tilsynelatende har gjort. Ja dette er jo virkelig ett bra mål på menn, evnen til å skjule rusmisbruk. Jeg klarer ikke lese noe annet her. :O

Sitat av Nether Vis innlegg

Jeg har ikke lagt noe mer i "fungerende" enn det TS har skrevet i tråden. Hun har skrevet at hun såvidt merker bruken hans, og at han "fungerer" godt i hverdagen, og er en flink pappa.
Vis hele sitatet...
"Fungerer" eller tilsynelatende fungerer ja. Vi leser nok dette veldig forskjellig. Det er bare respektløst å bruke denne tråden til å bagatellisere rusmisbruk i familesammenheng. Nå er jo dette ganske ferskt for TS, det er slettes ikke sikkert at hun eller ser likt på dette etterhvert som ting kommer frem, noe det gjerne gjør. 5 års rusmisbruk setter sine spor, sykdommen heter avhengighet og er ikke så mye annerledes eller mer fungerende på amfetamin enn andre kjemiske rusmidler. Behandlingsinstitusjonene renner over av amfetaminmisbruke og konsekvensene er stort sett de samme. Mange har heller ikke klart å holde det gående like lenge som i dette tilfellet før livet er lagt i grus.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Far er avhengig av amfetamin og er fortsatt aktiv i et narkotika miljø, og du mener fortsatt dette er noe et barn kan være en del av? Jeg baserer påstandene mine på erfaringer gjort i det ekte liv, alle folka jeg har møtt som har fått livet sitt ødelakt av amfetamin, alt faenskapet jeg har sørget for i min egen familie pga amfetamin, og alle 1000 jeg har pratet med som har påvirket av amfetamin. Det er jo ganske innlysende at hun ikke kan stole på han om hun ikke kan stole på det han sier om russbruket sitt, hvordan skal ts stole på at far er nykter i morgen og er egnet til og passe barnet alene? Rusfronten det eneste ordentlige problemet, du får det til og høres ut som en bagatell men vær klar over at vi som missbruker forskjellige stoffer vær dag setter narkotikan vår fremfor alt.
Vis hele sitatet...
Vil si TS er flink og til å se problemet tidlig med sin mann basert på hva hun har skrevet før. Ultimatum er stygge greier, men norskesvensken har dog et poeng i mangel på tillit. I et svakt øyeblikk kan den mangelen på ettertanke som er skapt av avhengighet og skam ha triste konsekvenser. En slik bekjymring er ikke vel unt noen.

Til TS: Min tanke var å begynne med å se etter jobber/hus andre plasser og finne ut om dere klarer å nå et felles mål, samtidig som han prøver å ta kontroll på sitt eget liv. Kanskje en lang ferie vil gjøre susen også. Poenget er bygging av nye vaner og positive minner når verden ser mørkest ut. Sett et par småbarnsfamilier på backpacking før, men er ikke alle har de resurssene. Lykke til.
Sitat av Zolly Vis innlegg
Hvilke faktabaserte vurderinger er det du bygger dine uttalelser på som kan slå fast at langvarig bruk av tunge rusmidler i et forhold der det er små barn involvert kan fungere bra og til barnets beste over tid? All forskning viser nemlig det motsatte..
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at langvarig bruk av tunge rusmidler er dokumentert å kunne være i barnets beste interesse?

Sitat av Zolly Vis innlegg
Hva mener DU egentlig? Du sier jo selv at det for din egen del ikke hadde fungert med rus og barn pga alle komplikasjonene dette medfører. Det er din erfaring. På den annen side sier du at Helt enig i at man ikke skal ta lett på avvikling av ett ekteskap. Det er selvfølgelig ytterste konsekvens dersom ikke behandling gir ønsket resultat og vedkommende fortsetter å ruse seg med de komplikasjonene det medfører for ektefelle og barn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Zolly Vis innlegg
Det er ingen som fordømmer noen, men barnets beste må faktisk gå foran ens egen egoistiske trang til å ruse seg. TS opplever jo dette som et problem, eller ville hun ikke startet tråden. Da må man faktisk ta noen grep for å endre ting, slik at ikke situasjonen forverrer seg ytterligere.
Vis hele sitatet...
At man har et problem med noe betyr ikke at man skal snu hele livet sitt på hodet og ofre alt for å håndtere det.

Jeg har hele veien anerkjent at dette er problematisk og at det bør håndteres; jeg har delt av mine personlige erfaringer og brukt tid på å formulere hjelp for trådstarter til å bedre ruste henne til å støtte sin mann gjennom denne prosessen.

Sitat av Zolly Vis innlegg
Hva har rusmisbruk gjort for deg? Har det kanskje gjort deg til et bedre menneske, gitt deg jobb og famile? Hvis man vil leve som en eremitt uten særlig forpliktelser i livet til noe som helst eller til andre mennesker så kjør på og rus deg hver dag. Problemet oppstår når du er ansvarlig for andre mennesker, i dette tilfelle et barn. Da viser forskning at daglig bruk av tunge rusmidler absolutt ikke er til barnets beste. Det er FAKTA!
Vis hele sitatet...
http://forebygging.no/Artikler/2014-...ddelproblemer/[/quote]

Du er nok nødt til å øve litt på bevisførsel og dokumentasjon - og ihvertfall lese ingressen til kildene du nytter:

Barn som vokser opp i en familie med rusmiddelproblemer kan vise klare tegn til mistilpasning i skole og fritid, ha psykiske vansker og somatiske plager, og de kan klare seg svært godt i skolen, ha en alminnelig god sosial atferd og utvikling.
Vis hele sitatet...
Jo høyere utdanning en har; jo bedre forutsetninger har en for å gi barna best mulig oppvekstvilkår. Omvendt - jo lavere utdanning en har; jo større risiko løper barna innen en rekke områder.

Skal vi ta barna fra noen fordi de ikke har fullført videregående selv? Det er jo høyere risiko?? Dette er jo tross alt FAKTA.

Det du snakker om er statistisk risiko; ikke ubetinget sammenheng.

Sitat av sorrY Vis innlegg
Jeg vil bare forstå dette rett, og gjerne ikke diskutere videre etterpå.

Du mener at ved rette omstendigheter er det funksjonabelt, og kanskje også bedre om far blir ved sin lest som amfetaminmisbruker, enn at hans kvalifikasjoner som far prøves av leger eller barnevern?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at amfetaminmissbruket må adresseres; at han og henne (TS) bør ta den kampen til den er vunnet. Om far faktisk trenger å bli stimulert for å fylle sin rolle i hverdagen så må han bli utredet for ADHD/ADD; slik at medisineringen kan foregå i ryddige former uten å risikere sanksjoner fra samfunnet.

Sitat av sorrY Vis innlegg
Du mener at ved rette omstendigheter er det funksjonabelt, og kanskje også bedre om far blir ved sin lest som amfetaminmisbruker, enn at hans kvalifikasjoner som far prøves av leger eller barnevern?
Vis hele sitatet...
I hvilken forstand mener du at ens kvalifikasjoner som far "prøves" av leger eller barnevern dersom amfetaminmissbruk blir opplyst om?

Det er ingen vurdering. Se for deg at barnet er velutviklet, velfungerende, lykkelig og på alle andre måter er å definere som et barn hvis omsorg er ivaretatt. Enda så vil kunnskapen om at far er amfetaminmissbruker være nok til å ta fra ungen den tryggheten og de rammene som har fått den dit den var i utgangspunktet.

Man prøves ikke; man dømmes. Uforbeholdent.
Sist endret av Tøffetom; 7. mars 2016 kl. 19:29.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Okei. Jeg mener at familien bør få hjelp av utenforstående, profesjonelle instanser, som ønsker alle 3 noe godt i livet. Ikke nødvendigvis fæle leger og slemme mennesker i rusomsorgen som dømmer alle og drar alle rusmisbrukere under en kam.
For slike folk finnes faktisk også i rus og barneomsorg.

Jeg tror nok vi egentlig er enig, men at jeg kanskje har levd den situasjonen som beskrives her litt mer nært på kroppen enn deg. Derfor jeg blir ivrig.

Håper det ordner seg for TS, og at alle blir så lykkelige som de fortjener, uansett hvilken tilnærming du velger
Sitat av sorrY Vis innlegg
Okei. Jeg mener at familien bør få hjelp av utenforstående, profesjonelle instanser, som ønsker alle 3 noe godt i livet. Ikke nødvendigvis fæle leger og slemme mennesker i rusomsorgen som dømmer alle og drar alle rusmisbrukere under en kam.
For slike folk finnes faktisk også i rus og barneomsorg.

Jeg tror nok vi egentlig er enig, men at jeg kanskje har levd den situasjonen som beskrives her litt mer nært på kroppen enn deg. Derfor jeg blir ivrig.

Håper det ordner seg for TS, og at alle blir så lykkelige som de fortjener, uansett hvilken tilnærming du velger
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke nødvendigvis noe galt med barneverns-damene som like gjerne kunne vært hentet rett over gaten i nærmeste syklubb. På samme måte som at det ikke nødvendigvis er noe galt med trådstarter.

Hele poenget er at enda et individ kan puttes i en bås som sannsynliggjør alvorlige, negative personlighetstrekk så kan ikke individet behandles på den bakgrunn. Uavhengig av om sannsynligheten er 5, 50 eller 90 prosent.

I utviklede samfunn straffer man ikke på bakgrunn av profilering. Punktum.

Tror forøvrig vi er relativt enige, ja.

Det er bare det at av en eller annen grunn så skal ikke de 5, 10, 15% som er fint fungerende narkomane få nyte av samme prinsippene som eksempelvis dømte pedofile, voldtektsmenn, mordere osv vurderes etter her i samfunnet.

Selv her på freak erindrer jeg at stort sett diskusjoner der eksempelvis pedofile blir utsatt for lynsjestemning så kommer en del til rettsvernets unnsetning. Det er liksom lettere å stole på at en kis som sitter med ståpikk når barnehagen kommer på bussen enn det er å stole på at han som tar seg litt speed til frokost og lunsj skal klare å passe ungen sin.
Sist endret av Tøffetom; 10. mars 2016 kl. 08:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Far er avhengig av amfetamin og er fortsatt aktiv i et narkotika miljø, og du mener fortsatt dette er noe et barn kan være en del av? Jeg baserer påstandene mine på erfaringer gjort i det ekte liv, alle folka jeg har møtt som har fått livet sitt ødelakt av amfetamin, alt faenskapet jeg har sørget for i min egen familie pga amfetamin, og alle 1000 jeg har pratet med som har påvirket av amfetamin. Det er jo ganske innlysende at hun ikke kan stole på han om hun ikke kan stole på det han sier om russbruket sitt, hvordan skal ts stole på at far er nykter i morgen og er egnet til og passe barnet alene? Rusfronten det eneste ordentlige problemet, du får det til og høres ut som en bagatell men vær klar over at vi som missbruker forskjellige stoffer vær dag setter narkotikan vår fremfor alt.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet i barnevernet i 21 år! Ikke en enste gang i løpet av disse årene har jeg erfart et barn som blir tatt ut av hjemmet og plassert hos oss fordi mor eller far er narkoman, har fått det bedre! Faktisk er det når de blir "reddet" av oss, at de virkelig får problemer! Helt for jævlig å sitte der som en institusjons arbeider å prøve å forklare disse barna at "selv om du bare vil hjem til mamma og pappa, så er det beste for deg å være her fordi mor eller far bruker amfetamin" Som regel så ut agerer disse barna så enorm på "redningsaksjonen", at de blir diagnostisert med ADHD/ADD/Asperger/ osv, osv. så blir de medisinert ned eller opp alt ettersom hvilken diagnose de får... så ble de egentlig reddet?

I en ideell verden burde ingen trenger noen form for stimuli, men dette er det ekte livet som du så fint kaller det. her i det ekte livet, redder vi de fra en far med amfetamin bruk, så putter vi masse concerta i ungen og kaller det behandling!
Dessuten så jobber norske barnevern etter det biologiske prinsipp nettopp fordi et barn har det bedre hjemme hos en dis-funksjonell familie fremfor ingen familie. Så sant det ikke er snakk om vesentlige seksuelle overgrep og grov vold så skal vi etterstreber en gjenforening. Men dessverre er dette noe som kun synes på papir, i virkeligheten ignoreres dette prinsippet som følge av resurs mangel og dermed kan man heller ikke forsvare en gjenforening, og dermed er vi tilbake til "pappaen din er narkoman lille venn derfor har du bedre her hos oss, kom nå å ta concertaen din så kan du få sjokkomelk etter skolen"
gresset er sjeldent grønnere på andre siden.

Vil også legge til følgende: Jeg har røyka cannabis siden tenårene, og de alle fleste institusjonarbeider bruker et eller noe annet, de som er nattevakt tar seg en sovepille, de som har dag vakt, går hjem og drikker en kartong med vin og gjerne blander med piller. de som har kveldsvakt røyker seg en joint gjerne før jobb og etter jobb.. og mange gjør litt av alt! Så er narkoman far, eller en hel arme av fremmede narkomane?
Sist endret av oriento; 24. mars 2016 kl. 08:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oriento Vis innlegg
Jeg har jobbet i barnevernet i 21 år! Ikke en enste gang i løpet av disse årene har jeg erfart et barn som blir tatt ut av hjemmet og plassert hos oss fordi mor eller far er narkoman, har fått det bedre! Faktisk er det når de blir "reddet" av oss, at de virkelig får problemer! Helt for jævlig å sitte der som en institusjons arbeider å prøve å forklare disse barna at "selv om du bare vil hjem til mamma og pappa, så er det beste for deg å være her fordi mor eller far bruker amfetamin" Som regel så ut agerer disse barna så enorm på "redningsaksjonen", at de blir diagnostisert med ADHD/ADD/Asperger/ osv, osv. så blir de medisinert ned eller opp alt ettersom hvilken diagnose de får... så ble de egentlig reddet?

I en ideell verden burde ingen trenger noen form for stimuli, men dette er det ekte livet som du så fint kaller det. her i det ekte livet, redder vi de fra en far med amfetamin bruk, så putter vi masse concerta i ungen og kaller det behandling!
Dessuten så jobber norske barnevern etter det biologiske prinsipp nettopp fordi et barn har det bedre hjemme hos en dis-funksjonell familie fremfor ingen familie. Så sant det ikke er snakk om vesentlige seksuelle overgrep og grov vold så skal vi etterstreber en gjenforening. Men dessverre er dette noe som kun synes på papir, i virkeligheten ignoreres dette prinsippet som følge av resurs mangel og dermed kan man heller ikke forsvare en gjenforening, og dermed er vi tilbake til "pappaen din er narkoman lille venn derfor har du bedre her hos oss, kom nå å ta concertaen din så kan du få sjokkomelk etter skolen"
gresset er sjeldent grønnere på andre siden.

Vil også legge til følgende: Jeg har røyka cannabis siden tenårene, og de alle fleste institusjonarbeider bruker et eller noe annet, de som er nattevakt tar seg en sovepille, de som har dag vakt, går hjem og drikker en kartong med vin og gjerne blander med piller. de som har kveldsvakt røyker seg en joint gjerne før jobb og etter jobb.. og mange gjør litt av alt! Så er narkoman far, eller en hel arme av fremmede narkomane?
Vis hele sitatet...

Det innlegget her er så bra og snakker mer enn tusen diskusjoner. Du burde legge inn det på http://www.dagbladet.no/meninger/

Er så bra at det kan dukke opp på nyhetsiden på dagbladet.no

Tror du har store sjanser for å gjøre en forskjell!
Sist endret av chrox; 24. mars 2016 kl. 10:07.
Sitat av chrox Vis innlegg
Det innlegget her er så bra og snakker mer enn tusen diskusjoner. Du burde legge inn det på http://www.dagbladet.no/meninger/

Er så bra at det kan dukke opp på nyhetsiden på dagbladet.no

Tror du har store sjanser for å gjøre en forskjell!
Vis hele sitatet...
Ja det er sånne steder subjektive holdninger fremstilles. Prøv for all del ikke å skryt av å jobbe i barnevernet og vis til et eneste dokument eller en forskningsrapport som underbygger påstandene om hvordan det går med disse videre i livet.

Kjenner til såpass mange tilfeller av barn som er vokst opp med rus at sånn barnevernspropaganda blir bare uinteressant. Folk som senere i livet ønsker foreldra dit peppern gror på en måte ingen andre kan forstå. Folk som ønsker foreldra sine døde og feirer når de dør for all elendigheten de er påført.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Ja det er sånne steder subjektive holdninger fremstilles. Prøv for all del ikke å skryt av å jobbe i barnevernet og vis til et eneste dokument eller en forskningsrapport som underbygger påstandene om hvordan det går med disse videre i livet.

Kjenner til såpass mange tilfeller av barn som er vokst opp med rus at sånn barnevernspropaganda blir bare uinteressant. Folk som senere i livet ønsker foreldra dit peppern gror på en måte ingen andre kan forstå. Folk som ønsker foreldra sine døde og feirer når de dør for all elendigheten de er påført.
Vis hele sitatet...
For det første så er ikke alle barn i hele verden velsignet med en kjernefamilie, for det andre så er 70% av de jeg jobber med ikke et hakk bedre enn mor eller far som vi finner "uegnet" i en foreldrerolle. resterende 30% er så "by the book" at de er som roboter, "på jobb er jeg proff, danner ingen relasjoner, gir ikke barnet kjærlighet for da leker vi med følelsene til barnet som blir kastet på hue og ræva ut den dagen de fyller 18!" hvem redder de fra oss? dette er ikke barnverspropaganda, dette er sannheten sett fra begge sider. Biologiske prinsippet er et prinsipp som til og med skal etterstrebes derom far har drept mor og sitter inne i fengsel, så skal vi så langt det lar seg gjøre tilrettelegge en gjenforening FORDI DET ER BARNETS BESTE!! folk som senere i voksen aldre klarer å innse alt som var galt med mor og far er gjerne folk som systemet ikke "reddet". de som blir reddet havner på plasser med andre barn som missbruker og personalet som missbruker...og ender opp som regel som missbrukere selv. På spm om hvorfor dette barnet ble en narkoman, har vi alltid ryggen fri.. "barnet kommer fra et hjem med narkotika som en sentral del av oppvekstårene!" kynisk og ekkelt. sett fra mitt ståsted så er disse barna i en vanskelig situation uansett. Biologiske prinsipp gjøre ikke saken bedre der og da, men i lengden så "våkner" disse barna opp selv etter fylt 18, så kan de klandre systemet som ikke "reddet" dem, de kan fordømme foreldre og familie som ikke gjorde noe, og ta kampen sin selv! de klarer seg best! de blir "slitesterke". men i motsatt fall, så hater de oss (systemet) de hater politiet, de hater skole og deres indre trang til de kjente og nære driver de rett ut i missbruk for det ligger menneskets natur å etterape/tilnærme seg/kopiere de den har rundt seg i sine avgjørende leveår (0-7). Men fra 7 og oppover begynner de selv orientere seg... kan godt skrive til krappen tar meg.

men jeg sier ikke alt er svart og hvitt, barnevernet kan være bra for noen, men på skolen lærer vi at biologi kommer framfor alt, i praksis kommer vi foran alt. Vi er bare mennesker vi og, vi bruker dritt, vi har dårlige dager, svikter minst 5 ganger pr unge pr dag vi også. Hvem skal redde de fra oss da? ofte har skolene ikke vært klar over at et barn er på institusjon, g sender bekymringmelding til barnevernet... men vi er vernet, vi er mottaker av meldingen og vi "bare" informerer skolen om at ungen er under barnevernet og under utredning og blir snart diagnostisert og behandling vil begynne. skolen tilrettelegger umiddelbart med ekstra hjelpelærere, så har de ryggen fri de og... taperen her er uansett barnet, denne taperen har vist seg å ta en helomvending og bli meget robust vis de ikke "reddes". i motsatt fall har de vist seg meget besatt på å tilegne seg mor eller fars "egenskaper" for å motbevise oss, eller for å få annekskjennelse fra sine foreldre på at du er blitt like "god" som oss... redde et barn høres ut som en lett oppgave, bare ta han/hun ut fra de vi mener ikke bra.. så skal alt bli bra.