Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 12416
Hei, jeg jobber i helgene som ordensvakt for et sikkerhetsfirma som blir leid inn for å drive sikkerhet for nattklubber, nattåpne kiosker og spisesteder.

Det hender at kunder spyr, og da er det sånn at vi ordensvakter får beskjed om å vaske opp av bartenderne. Jeg har ingen problemer med å tørke spy. Jeg har hatt inntrykk av at andre steder så får man spytillegg hvis man må tørke spy, jeg har spurt mine felles kollegaer, de sier at det ikke eksisterer hos oss. Så det jeg lurer på er om vi har krav på spytillegg? Enkelte kvelder er jeg nødt til å vaske 3-4 ganger spy.

Og hvis vi ikke får spytillegg, hvorfor skal vi tørke spy? Hvis det blir bråk så hopper ikke bartenderne i mellom og blokkerer slag, det er vi som er nødt til å ta de. Og vi hopper ikke bak baren og mikser drinker.

Hvor mener dere grensene går mellom hva arbeidsoppgavene til en ordensvakt er, og en bartender?

En siste ting jeg lurer på. Vi får ingen helgetillegg, ingen overtidstillegg, kun ren timelønn, uansett hvilken dag, eller tid på døgnet, er dette i henhold til arbeidsmiljøloven?
Dere burde jo egentlig ha fått en form for tilegg for å tørke bort andres spy.
Bare jeg kjenner lukten av andre sitt oppkast blir jeg jo kvalm og dårlig selv.
Du har rett på overtidsbetaling så lenge du jobber over dine ordinære timer. Når det kommer til tillegg for å tørke spy osv så er dette ikke regulert av AML, om det er fagforening i bedriften din hadde jeg snakket med dem om mulighet for en særavtale på dette.

Videre anbefaler jeg deg på det sterkeste å melde deg inn i fagforeningen på bedriften, om det ikke er noe så starter du en. Tar ikke bedriften deg/fagforeningen seriøst skader det ikke å gå til arbeidstilsynet.

Ønsker du ikke å bli hatet at ledelsen i bedriften eller ta på deg mye arbeid for at ting skal bli bedre er det bare til å finne seg noe nytt på jobbe med.

EDIT: Hva dine oppgaver som ordensvakt er skal stå tydelig i arbeidskontrakten.
Sist endret av BigJaffa; 26. april 2015 kl. 17:09.
Som BJ la til på slutten, så er det din arbeidskontrakt som forteller hva du skal gjøre på jobb.

Å tørke spy, kan jeg ikke se på som din jobb, da du er ansatt som vekter i et innleid selskap, og ikke som dørvakt av utestedet selv. Så det er bartenderne eller evt ryddepersonell som skal tørke slikt opp.

Om du velger å gjøre det, så må det sees på som å være hyggelig og fint lite annet.


Når det kommer til arbeidstid og tillegg, så har du ikke krav på overtid, så fremt arbeidstid ikke går over 37,5 (40) timer i uken.
Det er heller ingen større krav til tillegg. Så slikt må avtales med arbeidsgiver.
Men vil jo være naturlig å ha tillegg for å jobbe helg og natt, om du får samme lønn for å jobbe på en ukedag. Da vil det jo være til din fordel å kun jobbe mandag-fredag istedet.
Arbeidskontraktene er ofte for generelle.

Jeg vil anta at sikkerhetsfirma og utestedet har en kontrakt som beskriver arbeidsoppgavene mer konkret. Hadde jeg vært deg ville jeg først og fremst spurd sjefen om spytørk inngår i din stillingsbeskrivelse og ikke er en oppgave utestedet skal stå for selv, men skufler oppgaven over på vaktene.
Sist endret av reklame; 26. april 2015 kl. 17:45.
Som tidligere påpekt - se hva som står i arbeidsavtalen din, og spør sjefen om spytørk er inkludert i avtalen til kunder som leier dere inn. Hvis ja, synes jeg virkelig dere burde få ekstra godtgjørelse for dette!
Flat lønn kjører alle i bransjen.

Spytillegg har man ikke krav på, men noen selskaper har dette. Normaltvis der jeg har vakter så ber vaktene rydd om å ta det.
Trådstarter
Takk for alle svar, jeg har fått svar på det jeg har lurt på!

Ja jeg er enig, hvis vi skal tørke spy så synes jeg vi fortjener noe ektra, hvis vi ikke får noe ekstra så synes jeg at vi har ingenting med spy å gjøre. Vår hoved oppgave er å ta vare på sikkerheten til lokalet, lokalets arbeidere, og våre gjester.

Vi får kun 4 timer, 5,5 timer jobb, så de er lure sånn sett at de klarer og slippe unna overtidsbetalinger.
Hvis dere lurer på hva en ordensvakt får for å stå vakt så får vi 150 kr timen, det får vi, det varierer sikkert igjenom landet.

Har ingen erfaring med fagforeninger og slikt så vet ikke hvor langt jeg ønsker å gå med dette, men det jeg skal gjøre etter å ha fått svar fra dere er å lese arbeidskontrakten min først. Så skal jeg finne ut av hvilke avtaler sikkerhetsfirmaet har med utestedene. Skal snakke med min sjef om det.

Jeg er ikke redd for å bli hatet, men tenker å gå fram veldig forsiktig og prøve og ikke skape noen fiender. Dette er kun en ekstra jobb for å tjene litt ektra penger. I tillegg sparer man av at man ikke går ut på byen å bruker penger.

Tilleggsinfo, etter stengetid må vi rengjøre dassene, fylle på dasspapir og såpe. Ser heller ikke det på som vår oppgave.

Et spørsmål til, hvis vi ikke får spytillegg, og vi skal vaske spy, rengjøre dasser, fylle på dasspapir og såpe, burde ikke vi få en andel av "tips" som bartenderne deler med seg selv? Synes det høres fair ut, hva synes dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ponderosa Vis innlegg
Ja jeg er enig, hvis vi skal tørke spy så synes jeg vi fortjener noe ektra, hvis vi ikke får noe ekstra så synes jeg at vi har ingenting med spy å gjøre. Vår hoved oppgave er å ta vare på sikkerheten til lokalet, lokalets arbeidere, og våre gjester.
Vis hele sitatet...
Be om ein stillingsinstruks, som seier kva dine oppgåver er. Viare så er arbeidslivet generelt slik at arbeidsgjevar kan krevje at du innimellom utfører oppgåver som ikkje er del av stillinga di, ved midlertidige, kortvarige behov.

Så i utgangspunktet nok at du må tørke spy innanfor arbeidsgjevar sin styringsrett. Men dei må sjølvsagt stille med PPE for at du kan utføre det på ein trygg måte.
Sitat av Ponderosa Vis innlegg
Vi får kun 4 timer, 5,5 timer jobb, så de er lure sånn sett at de klarer og slippe unna overtidsbetalinger.
Vis hele sitatet...
Overtidsbetaling er ikkje eit lovkrav før du bikker 40 timer i uka, så du har i utgangspunktet ikkje krav på det. Du har derimot krav på lønn for timane du faktisk er på jobb, så her bør du krevje betaling for fem og ein halv time.
Sitat av Ponderosa Vis innlegg
Har ingen erfaring med fagforeninger og slikt så vet ikke hvor langt jeg ønsker å gå med dette, men det jeg skal gjøre etter å ha fått svar fra dere er å lese arbeidskontrakten min først. Så skal jeg finne ut av hvilke avtaler sikkerhetsfirmaet har med utestedene. Skal snakke med min sjef om det.
Vis hele sitatet...
Arbeidskontrakta seier antakeleg stillinga du er tilsett i, omfang og lønn. Meir enn det er ikkje vanleg å ta inn i ei kontrakt.

Kva avtale din arbeidsgjevar har med sine kunder har i utgangspunktet ikkje noko med kva du får. Om arbeidsgjevar tek ekstra betalt for enkelte arbeidsoppgaver så er det sak mellom arbeidsgjevar og kunden, og du har ikkje krav på noko ekstra.
Trådstarter
Beklager viss jeg var uklar isted. Vi får kun 4 timers vakter, og 5,5 timers vakter. Og da får vi betalt for alle timene. Derimot så skjer det avogtil at vi ikke er ferdig og jobbe før det har gått 4,5 timer, og da har jeg hørt kollegaer si at det ikke er vits i å skrive 0,5 time ekstra, fordi vi får ikke den 0,5 timen på lønnslippen. Det skal jeg også finne ut av.
Uten å være 100% sikker, tror jeg ikke at man har krav på spytillegg med mindre det er påpekt i kontrakten. Det jeg derimot ofte har opplevd, er at om man tar noen på fersk gjerning kan man be vedkommende om en spybot for at du skal vaske opp. Som ordensvakt er du heller ikke pålagt å vaske spy, og man kan nekte å gjøre dette da det er "sjenerende arbeid"(dette ble værtfall jeg fortalt da jeg var på vekterkurs). Har også lært det slik at bartendere faktisk ikke har lov å tørke spy så lengde de arbeider bak baren, pga hygiene og servering.
Der kjæresten min jobber får de øl-bonger for hver gang de vasker opp spy/avføring/det som måtte være av sånne ufyselige ting. Kanskje dere kan få en slik ordning?
Trådstarter
Er ikke intressert i å tørke spy for øl-bonger, hehe!
Jeg hadde nektet. Jeg eier ikke utestedet, jeg ville ikke gjort de "dirty work"-oppgavene der. Det kan de rydde opp i selv. Mot kompensasjon, så ja. Du må vurdere om det er verdt å legge jobben på linja for å slippe fri fra denne uhyggelige jobben du egentlig ikke skal ha ansvar for.
Skulle jaggu tro at å tørke litt spy var verdens undergang.
Vakter idag er ikke bare vakter, de er servicepersonell.

Få utestedet til å kjøpe inn spypulver.
Dette strør man bare over spyet. Iløpet av 10 sekunder tørker spyet inn, lukter ingenting og man bare soper det opp.
http://www.akengro.no/main.aspx?page...le&artno=50522
Vil ikke tro at det faller inn under arbeidsoppgavene dine. Sjekk arbeidsbeskrivelsen din, om det står generelle arbeidsoppgaver / vedlikehold så vil jeg kunne tro at de kan kreve det men igjen- det høres utrolig rart ut.
Vet ikke om firmaet ditt er medlem. Men hvis, så finnes svar her.
http://www.nhoservice.no/getfile.php...014%202016.pdf
Hvis folk spyr på et utested er de vel overstadig beruset, og burde aldri vært sluppet inn på utestedet, evt. fått servering slik at de ble så fulle at de spyr. Det er vel ordensvaktens ansvar? evt. bartender som skal se an folka de serverer? mitt tips er isåfall å bli skikkelig nazi på å vise ut folk som er beruset, og heller vise ut folk FØR de spyr Det er jo sånn det egentlig skal fungere. Hvis sjefer blir vanskelige, kan du si at du ikke vil at de skal spy inne, fordi det er så dårlig betalt å tørke opp

mvh oddi
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Ponderosa Vis innlegg
Tilleggsinfo, etter stengetid må vi rengjøre dassene, fylle på dasspapir og såpe. Ser heller ikke det på som vår oppgave.

Et spørsmål til, hvis vi ikke får spytillegg, og vi skal vaske spy, rengjøre dasser, fylle på dasspapir og såpe, burde ikke vi få en andel av "tips" som bartenderne deler med seg selv? Synes det høres fair ut, hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Har du sjekket med din sjef hvilken avtale ditt firma har med utestedet?
Hvis de har leid ut en ordensvakt virker det rart om det skal inkludere oppgavene til en renholder.
Sitat av Ponderosa Vis innlegg
Det hender at kunder spyr, og da er det sånn at vi ordensvakter får beskjed om å vaske opp av bartenderne.
Vis hele sitatet...
Eh, hva? De som er der for å skape trygghet og orden skal altså fjernes fra sine oppgaver for å tørke spy, samtidig som de som direkte bidrar til spyingen skal fortsette å gjøre jobben sin så enda flere får enda mer alkohol enda raskere?

Det høres ut som et grovt brudd på et eller annet. Er det ikke krav om en viss bemanning ordensvakter? Hvis ordensvaktene da må ta seg av andre ting så går bemanningen ned. Det går ut over sikkerheten.

Det høres helt utrolig ut.

Sitat av Dice Vis innlegg
Skulle jaggu tro at å tørke litt spy var verdens undergang.
Vakter idag er ikke bare vakter, de er servicepersonell.
Vis hele sitatet...
De er servicepersonell som skal utføre relevante (sikkerhetsrelaterte) serviceoppgaver. Tørking av spy er ikke en relevant oppgave for en som har sikkerhet som sitt arbeidsområde.

Servicepersonell som faktisk har slikt som ansvarsområde er f.eks. rengjøringspersonell.

At noen har et serviceyrke betyr ikke at de tilbyr alle mulige typer service.

Sitat av sagem Vis innlegg
Vet ikke om firmaet ditt er medlem. Men hvis, så finnes svar her.
http://www.nhoservice.no/getfile.php...014%202016.pdf
Vis hele sitatet...
Hvor da? Det er et ganske langt dokument.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. april 2015 kl. 22:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ca 15 års erfaring som ordensvakt, og ja, jeg tørker spy hvis jeg har tid til det selv om det ikke er min jobb, og som noen over her allerede har sagt, hvis de spyr er de stort sett oversjenket og skulle ikke vært inne i lokalet i det hele tatt og det er ditt ansvar .

Jeg vasker også toaletter og rydder glass. Jeg får ikke en del av tipsen, men det er bare rett og rimelig, jeg har ca 100 kr mer i timen enn bartenderene og de har en mye mer stressende jobb enn meg.

En viktig del av jobben til ordensvakter er at det er ryddig og pent i lokalet, så rydd glass, tørk spy og smil og vær hyggelig.
Trådstarter
Ja vi ordensvakter kan ikke slippe inn sivile som er overstadig beruset, det er vår jobb. Kommer de inn så har vi vurdert dem sånn at de ikke er overstadig beruset.

Når de kommer inn så vil bartendere tjene mest mulig penger på kundene sine. I tillegg har vi jo en drikkekultur i Norge som er noe for seg selv. De går hånd i hånd.

Enkelte kvelder i uka er vi kun 1 ordensvakt på jobb i, med alt fra 50-150 gjester. 90% av tiden er vi nødt til å stå i døra, så vi kan ikke følge med på alle som er inne til enhver tid. Jeg synes ikke det er forsvarlig. Dette kommer av at eier av utested skal spare penger. Noen som vet hvor mange personer en vakt kan ha ansvaret over?

Når kunder spyr inni lokalet så er det noe som har gått galt, det skal jo ikke skje. Alle har en del av ansvaret her. Ordensvakt, bartender og kunde.

Heldigvis er det sånn at flesteparten av gangene folk spyr så er det i et toalett(70% av gangene.). De gangene kunder ikke spyr i et toalett, så gjør de det ikke midt på dansegulvet, eller foran baren, de går heller inn i et bortgjemt hjørne, eller bak en sofa for å skjule det best mulig, så sier de ikke ifra heller, desverre.

Sitat av Crusoe Vis innlegg
Jeg har ca 15 års erfaring som ordensvakt, og ja, jeg tørker spy hvis jeg har tid til det selv om det ikke er min jobb, og som noen over her allerede har sagt, hvis de spyr er de stort sett oversjenket og skulle ikke vært inne i lokalet i det hele tatt og det er ditt ansvar .

Jeg vasker også toaletter og rydder glass. Jeg får ikke en del av tipsen, men det er bare rett og rimelig, jeg har ca 100 kr mer i timen enn bartenderene og de har en mye mer stressende jobb enn meg.

En viktig del av jobben til ordensvakter er at det er ryddig og pent i lokalet, så rydd glass, tørk spy og smil og vær hyggelig.
Vis hele sitatet...
Kult at du har jobbet så lenge, du må ha sett litt av hvert!
Jeg mener at vi ordensvakter ikke skal ha en del av tipsen til bartenderne, så lenge vi gjør vår jobb og de deres. Hvis vi begynner å gjøre jobben til bartenderne så hvorfor skal vi ikke dele tipsen? Hvorfor gjøre forskjell på folk?

Så hva er vår jobb, og hva har utestedet og deres ansatte jobb? Hva mener dere? Jeg lurer ikke på hva som står i kontrakten mellom mitt firma og utestedene. Mer hvordan dere mener det skal være.

Når jeg laget denne tråden så var det ikke for å få syte over at jeg må tørke spy eller noe sånt, å tørke spy takler jeg. Jeg ville vite om vi hadde krav på spytillegg. Jeg tjener 150 kr timen som ordensvakt. Og hvis det finnes et spytillegg der ute på 100-200 kr for å tørke et stk spy, så hopper jeg med hode først i det spyet for å få vasket det opp. Jeg er kun ute etter å vite om jeg har muligheter til å tjene mer penger, det er motivasjonen bak tråden. Og hvis det viser seg at jeg MÅ tørke spy uten ektra betaling, så vil jeg fortsette å tørke spy.

Det at du tjener så mye mer i timen hjelper jo ikke meg. Artig at du synes at bartenedere fortjener ekstra for at de har en stressende jobb. Hva med all den hetsen ordenvakter få hver eneste dag av fulle folk? Alle sier at det er noe man må akseptere, forvente, det hører med jobben sier folk. Vi får ikke et øre ektra for å ta et slag i ansiktet for å beskytte andre gjester. Men bartendere, de skal få ektra fordi de har en stressende jobb. Er ikke det å forvente av en slik jobb? Det finnes mange stressende jobber der ute der man ikke får noe tips. Men dette er en annen sak.

Og hvis det viser seg at det er utestedet og deres ansatte jobb å fikse spy, så tørker ikke jeg spy. Hvorfor skal jeg gjøre det? Det kan godt hende at du liker å tørke spy for å være snill, men det gjør ikke jeg, jeg har en jobb å gjøre. Jeg går ikke og plukker opp driten etter andre sine hunder hvis du skjønner hva jeg mener.

Ja vi SKAL rydde glass, de kan knuses å være livsfarlige, derfor gjør vi jo det. Vi skal også smile og være glade.

Ikveld skal jeg på jobb, hvis noen av dere skal ut idag og blir nektet ingang, ikke ta det personlig, håper du har forståelse
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Crusoe Vis innlegg
hvis de spyr er de stort sett oversjenket og skulle ikke vært inne i lokalet i det hele tatt og det er ditt ansvar .
Vis hele sitatet...
De selger altså ikke alkohol inne på utestedene du jobber?

Jeg vasker også toaletter og rydder glass. Jeg får ikke en del av tipsen, men det er bare rett og rimelig, jeg har ca 100 kr mer i timen enn bartenderene og de har en mye mer stressende jobb enn meg.
Vis hele sitatet...
Men du har ansvaret for sikkerheten.