Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  126 14040
Jeg kan ikke si så mye om modereringen her generelt, men de innleggene jeg har fått slettet har jeg stort sett skjønt grunnen til. For det meste har jeg gitt svar til troll/useriøse innlegg. Jeg henger bare på ett annet forum (som av forskjellige grunner ikke har behov for noe særlig moderering) så jeg kan ikke si at freak IKKE er for streng moderert i forhold til andre, men jeg opplever det ikke som FOR strengt moderert.

Og selvfølgelig finnes det helt sikkert tilfeller hvor mods har vært for kjappe/lite gjennomtenkte i sin moderering.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Modereringen er bra, mye dritt som lukes ut selv om det er enkelte humorperler av noen tråder som blir slettet. Det jeg imidlertid kunne ønsket meg var et eget underforum for filosofi, etikk og religion etc.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
eget underforum for filosofi, etikk og religion etc.
Vis hele sitatet...
"Samfunn, etikk og politikk" er ikke bra nok?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
"Samfunn, etikk og politikk" er ikke bra nok?
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom filosofi/religion og samfunn/politikk i etthvert tema.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom filosofi/religion og samfunn/politikk i etthvert tema.
Vis hele sitatet...
Du utelot etikk... som i 99,99% av tilfellene er passer nok til at du kan poste det der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom filosofi/religion og samfunn/politikk i etthvert tema.
Vis hele sitatet...
Men forumet omfatter alle dei tinga, og tråder treng ikkje berøre samtlige tema for eit underforum

At folk strekker definisjonsområdet for forum har vi tolerans for, så lenge det dei kjem med er fornuftig, har relevans for forumet, og formulerer seg rimelig bra
Sitat av Tias Vis innlegg
Vi hadde faktisk det en periode. Forumet het trash eller noe i den duren, og inneholdt stort sett bare dritt. Tror ikke det var noen suksess.
Vis hele sitatet...
Når var det det var, om jeg får spørre? Tidlig i Nffs historie?

Veldig interessant - tror det er få som vet om det, og først gang jeg hører noe om trash. Hvordan fungerte den, og gikk det hele over styr eller?
Jeg er meget fornøyd med modereringen på Freak, og har alltid vært fornøyd med den.
Jeg har i mine tidligere dager på forumet, slik som mange andre, også vært en spjæling som bare vil være artig, og jeg har ikke helt vokst i fra det enda. Jeg ser dog grensen på hvor ting skal og ikke skal være morsomme, samt hvor grensa går innen de fleste temaene.

En slettet post betyr ikke nødvendigvis at mods hater deg. Det betyr at posten enten strider mot reglene til forumet, er unødvendig, overflødig eller lignende, så dersom du har mange slettede posts, så er det bedre å gå i seg selv før du begynner å gnæge på crew og mods, da dette bare fører til enten midlertidig eller permanent utestenging fra forumet i det lengre løp.

Ellers vil jeg, som andre brukere har postet i tråden her, oppfordre brukere til å rapportere innlegg og lignende som strider mot reglene. Et rent og seriøst forum er et bra forum, og det liker vi vel?

Eventuelle feilformuleringer og skriveleifer kan ha oppstått i teksten, da det er utrolig sent på natta.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg kunne ønske dette forumet var mer som flashback (skulle gjerne hengt der, dessverre blir jeg gæren av så mye svensk).
Vis hele sitatet...
Derfor bruker jeg automatisk oversettelse til norsk der inne. Selvsagt noen ord som blir litt rare, men man skjønner jo alt Helt klart mye bedre, i stedet for å sitte og lese svensk hele dagen.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Jeg skjønner godt hvorfor de er strenge med tråder, men jeg skjønner ikke hvorfor de sletter tråder uten grunn. Jeg har lagt ut tråder som følger reglene, men de blir slettet uansett. Jeg har noen ganger blitt dritforbanna for at de slettet tråden min uten å få vite hvorfor. Skulle ønske dere mods kunne skrive en liten grunn på noen ord eller referere til en regel.

Bortsett fra det så gjør dere en super jobb frivillig!

Eller er nFF's Crew en egen cult?
For å dra middels-lang-fartstid-på-forumet-kortet, så skjønner jeg godt at de er "strenge". Det handler om mer enn søplepostene som blir genereret på kort tid, forumet har eksistert i over 10 år, og hadde det ikke vært så bra moderert over tid, ville søkefunksjonen vært ubrukelig, da man ville fått - søppel.

"Streng" moderering sikrer ikke bare nåtidens forum, men også at man kan ha utbytte av gamle tråder. Det har skjedd mer enn et par ganger at jeg tror jeg kommer på en nyskapende diskusjon, søker litt, og finner nøyaktig samme problemstillig et par år tilbake. Jeg tror mange som får trådene sine slettet, og ikke skjønner hvorfor, har hoppet over "regelen" med at man skal søke først. Det er som Slashdot sier, ikke nevneverdig interessant med samme diskusjon uten nye impulser for 4. gang, bare fordi noen vil skrive sin uoriginale mening på nett.

Når det er sagt, er jeg ikke enig i at det er streng moderering. Det er ganske så perfekt, og jeg ser mye jeg mener er direkte heslige påstander, men de har i hvert fall gjort et forsøk på sammenhengde argumentasjon. Dette lar moderatorer stå fra både høyre og venstre. Det eneste jeg ser ikke får stå er utsagn som bryter med det som virker som kodeks for samtlige diskusjoner i Samfunn og Etikk: nemlig menneskeverd. Å manipulere statistikk til å si at mennesker er mindre verdt fordi de følger en religion, har en viss etnisitet, vil ikke, og bør heller ikke få stå etter min mening.

Bare så det er sagt, er dette den 3. tråden på dette emnet jeg ser innen de siste 6 mnd, og jeg har et veldig sprikende aktivitetsnivå, så det er sikkert enda flere. Er dette så interessant at det gjør noe? Ikke egentlig. Hadde det ikke vært for at det er kjedelig å spise frokost, hadde jeg ikke skrevet dette innlegget.

Alt for langt, gadd ikke lese:
Flere bør bruke søkefunksjonen før de poster tråder.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg synes etter litt oover to år nå, at den er passlig streng. Mente førden var for streng, men er etter en tid nå for en enda strengere moderering enn den en *nå*. Synes derimot (og er forbløffet over at) storparten av moderatorene og crew er såpass enige i ulike saker/diskusjoner, samt at det har blitt skapt et skarpt skille mellom "gamle" og "nye" på forumet. Det virker ikke som om du er i stuevarmen mt.p seriøsitet og generell respekt før du er *riktig gammel* freak.
Vis hele sitatet...
Veeeel...
Hvem er gammel og hvem er ny? Selv føler jeg meg fortsatt som nokså fersk og har ingen kontakt med noen her. Likevel har jeg over 800 innlegg og har vært her såpass lenge at for nye brukere vil jeg sikkert fremstå som gammel - det vil forøvrig du også.

Det eneste jeg egentlig anser som lett problematisk er dette kåleriet med VIF'er. Hvem som er VIF og hvorfor og hva de får igjen for det, det har jeg aldri sett noen god dokumentasjon på. Men det er vel kanskje en del av greia... Akkurat det opplegget der gir meg en litt emmen smak av eksklusivitet og elitisme i munnen.


Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er et gutteforum. Alt som minner om "jentetemaer" slettes med en gang. Forsåvidt greit, men synes de overdriver litt noen ganger.
Vis hele sitatet...
Nei, er vel ikke det faktum at det er 'jenteting', men det at de som vil diskutere slike ting gjerne er irriterende folk. Litt som bil - for den teknisk interesserte person, så er det mye interessant med motorer. Problemet er at altfor mange av de som liker å skru også liker bol, tribaltatoveringer og å henge på Statoil med sin flammelakkerte og senka Ford Scorpio. Dette er irriterende mennesker du helst ikke vil høre på , uansett hva tema er, men da kan man heller ikke oppfordre dem til deltakelse ved å la bilmekanikk bli fritt diskutert. 'Jenteting' blir uunngåelig til 'fjortisjenteting', og det kan man rett og slett ikke tillate hvis man vil beholde troen på menneskeheten.

På den annen side ser jeg innvendingen din - jeg har aldri hengt på noe mammaforum, men jeg kjenner enkelte som gjør det. Og de kan rapportere om betydelig lavere takhøyde for avvikende oppfatninger. Så, hvor skal man egentlig henvende seg hvis man ønsker å diskuetere relevante ting i liv og familie med folk som ikke fordømmer deg for rusproblemer og rulleblad? Et slikt forum tror jeg egentlig ikke finnes.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ The Great Catsby;

Du, ta en titt på denne nylige tråden og gjør deg opp en mening hvorvidt det er stor takhøyde på NFF - eller ikke. Dessuten er det ikke under noen tvil at mesteparten av moderatorene og crew har politiske meninger/oppfatninger og synspunkter innen andre ting (IT, foretrukne rusmidler, i generell rusdebatt, mye annet samfunnsrelatert..), som er mer eller mindre like/likt.

Jeg skulle ha gjerne sett større variasjon, også iblant mods og crew. Du har rett i at det finnes mange som poster my svært bra selv med liten fartstid, men inntrykket mitt er likevel at du gjennomgår en lang "silingsprosess" for å bekrefte at du nettopp er seriøs, og at det gjerne skulle ha vært flere at dem som har liten fartstid men skriver bra og har nokså motsatte meninger ift. majoriteten her.


Dessuten, det er ikke tvil om hva Majoriteten med stor M på Nff mener om følgende temaer; religion, cannabis, overvåkning/sikkerhet, moral og etikk, diverse andre mindre temaer som jeg ikke direkte kommer på i farta.

Jeg for min del er meget enig med Majoriteten i flere av de ovennevnte temaer. (:
Vis hele sitatet...
Altså, jeg er enig i at i den tråden, så ble enkelte meninger utsatt for litt mindre nyansert kritikk enn de fortjente. På den annen side må man vel også kunne si at ytreren av disse meningene aldri har gått av veien for å lage furore heller, og at tålmodigheten som vises i den retningen kanskje er litt tynnslitt hos enkelte... Men, i akkurat denne tråden så hang du deg veldig opp i at ivioynar, i kraft av å være admin deltok såpass skarpt; det virket som om du forventet en objektivitet. Det mener jeg blir helt feil: noen har laget dette forumet, og gjør jobben med å rydde opp her slik at de kan fortette å ha det fint. Objektiviteten finner du nettopp i at de lot diskusjonen gå sin gang uten å slette, selv om de var blodig uenige. Alt i alt synes jeg det er forbilledlig - de har makt til å slette og sensurere, men valgte heller å imøtegå kritikken som en hvilken som helst annen bruker. See? De evner faktisk å *ikke* blande kortene, selv om de deltar aktivt, det er ganske kult. Så får man heller leve med at de gir deg verbal juling hvis du sier noe dumt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
En del diskusjoner har vi tatt en million ganger før, og åpningsinnlegg bør vere relativt gode før vi tar en tråd til om det samme. Islam er eit slikt tema; det er ikkje nødvendigvis utdebatert, men det er ikkje spesielt fruktbart å starte ein diskusjon med opplistning av et par tall, og 'kjør debatt'. Litt argumentasjon og tanker rundt gjer overlevelsessjansen større.
Vis hele sitatet...
Enig! Det er ikke hva du sier, men hvordan du sier det. Som ellers i livet.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Her er statistikken min over slettede innlegg/tråder:
Innlegg: 158
Tråder: 61
Prosent av total: 9,46

Jeg har nå over 2000 innlegg og har ikke vært bannet på over 6 måneder. Dette er ny rekord .

Man må lære seg å kjøre under radaren mht. emner som moderatorer og administratorer finner sensitive.

Noen ganger i den senere tid har jeg blitt forundret ett par ganger over slepphendt moderering. Nesten som om man bare slettet for å slette. Det fikk meg faktisk til å holde meg unna nff i en god periode.

Istedenfor å diskutere sensitive emner har man innfunnet seg med at forumet har en sær sensureringspolitikk, så nå diskuterer man bare rema-politikk og bitcoin.
Vis hele sitatet...
Huh.
Vel, jeg diskuterer akkurat det jeg vil og har ofte møtt uenighet fra 'øvrigheta'. Likevel har jeg sålangt kun pådratt meg fem slettede innlegg. Jeg er definitivt ikke med i klinken. Kan hende jeg har kjedelige meninger, men jeg tror faktisk det heller går på at jeg aldri poster noe i betente tråder uten å ha gjennomlest to ganger med en halvtimes mellomrom.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Slik som forumet er nå med den tekniske løsningen den er basert på, er det ingen enkel måte å gjøre det på. Dvs, det må gjøres manuelt, og som regel er det ikke noe vi har tid eller ork til. Enkelte ganger gjør vi det, men igjen, det må gjøres manuelt. Så, foreløpig vil ikke det komme. Kanskje en gang i fremtiden, for det ville jo strengt tatt spare oss for arbeid med de som poster det på nytt.
Vis hele sitatet...
Det ville avgjort vært heldig. Aller helst skulle jeg sett at slettede tråder var markert som slettet, og med begrunnelsen i en time eller to før de forsvant helt - da ville alle fått se hvorfor den ble sletta. Reglene er lette å forstå, men tolknigen kan kun utledes fra 'rettspraksis'. Det er lettere hvis avgjørelsene er litt mer åpne; slik det er nå blir det litt som å spille mao.

Sitat av Xasma Vis innlegg
For å dra middels-lang-fartstid-på-forumet-kortet, så skjønner jeg godt at de er "strenge". Det handler om mer enn søplepostene som blir genereret på kort tid, forumet har eksistert i over 10 år, og hadde det ikke vært så bra moderert over tid, ville søkefunksjonen vært ubrukelig, da man ville fått - søppel.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et veldig godt poeng. Det er sikkert kjipt å bli sletta mens diskusjonen pågår, men det er ikke alltid like spennende for tilhørerne. Særlig ikke tre år etterpå.
Har lagt merke til at tråder og innlegg som omhandler bil og mekaniske fag blir slettet relativt fort.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Når var det det var, om jeg får spørre? Tidlig i Nffs historie?

Veldig interessant - tror det er få som vet om det, og først gang jeg hører noe om trash. Hvordan fungerte den, og gikk det hele over styr eller?
Vis hele sitatet...
Dette var engang i 2003. 12. oktober 2003 ble det ihvertfall fjernet.

Intensjonen med det var å lage et samlerforum for alle tråder vi ikke ville ha. etter en stund ble vi klar over at det var gått "sport" i å lage tråder som ville komme til å havne der. Det ble en slags utstillingspost for de som ville vise at de ikke brydde seg om reglene.

Jeg tror jeg har nevnt det før, men alle regler vi har her, utover de Norske lover (den tykke røde boken), kommer som resultat av at noen har gjort ting så mye eller på en slik måte at vi har måttet lage spesifikke regler for det.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Har lagt merke til at tråder og innlegg som omhandler bil og mekaniske fag blir slettet relativt fort.
Vis hele sitatet...
Ja, det blir de. Grunn: regel #4
Syns at modereringen på forumet på går helt fint. Mener det er greit at vi slipper tråder som er irrelevante mot forumet og poster som ikkje gjør noe nytte. Det er faktisk veldig mange poster som nesten er prikk like bare med en litt annen formulering. Så er ikke rart at disse blir slettet.

Har selv fått fjernet en hel haug av poster og tråder selv. Så det er jeg har funnet ut av er at om en post blir slettet burde jeg tenke over hvorfor den ble slettet, kanskje jeg skal formulere meg på en annen måte eller om posten var helt på trynet. Er ofte en grunn til at den blir slettet så har sluttet å irritere meg over det ettersom det er en grunn til at den blir fjernet.

Har ikke lest hele tråden men et kjapt innspill fra meg ettersom jeg svarer på trådnavnet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det eneste jeg egentlig anser som lett problematisk er dette kåleriet med VIF'er. Hvem som er VIF og hvorfor og hva de får igjen for det, det har jeg aldri sett noen god dokumentasjon på. Men det er vel kanskje en del av greia... Akkurat det opplegget der gir meg en litt emmen smak av eksklusivitet og elitisme i munnen.
Vis hele sitatet...
Jeg har alltid sett på VIF-status som en slags gulrot for å være en "model citizen", da jeg tenkte at det måtte være stor stas å bli vif i mine tidligere dager på forumet. Det er jo en ganske grei leveregel å følge på forumet: Oppfør deg, skriv relevant, kvalitetssikkert stoff med gode begrunnelser, og du får kanskje bli VIF en dag. Jeg ser overhodet ikke problemet med at de er elitister, da de er vanlige folk de også.

Det eneste som var "spesielt" med vifs før i tiden var jo at du kunne se hvem som var det, og dermed visste at innlegget skrevet av en slik bruker var bra.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Jeg skjønner godt hvorfor de er strenge med tråder, men jeg skjønner ikke hvorfor de sletter tråder uten grunn. Jeg har lagt ut tråder som følger reglene, men de blir slettet uansett. Jeg har noen ganger blitt dritforbanna for at de slettet tråden min uten å få vite hvorfor. Skulle ønske dere mods kunne skrive en liten grunn på noen ord eller referere til en regel.

Bortsett fra det så gjør dere en super jobb frivillig!

Eller er nFF's Crew en egen cult?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut svarene på side 2 og 3, kanskje også side 1 og 4.

MOdereringen tar såpass mye jobb og det slettes såpass mye at dem ikke har tid eller mulighet til å sende en liten forklaring til enhver slettet innlegg/tråd. I så fall måtte det ha blitt godkjent mange flere moderatorer/crew på forumet.
@Myoxocephalus:
Jeg liker det meste du skriver i innlegget ditt. Saklig og reflektert. Har imidlertid ett innspill.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det eneste jeg egentlig anser som lett problematisk er dette kåleriet med VIF'er. Hvem som er VIF og hvorfor og hva de får igjen for det, det har jeg aldri sett noen god dokumentasjon på. Men det er vel kanskje en del av greia... Akkurat det opplegget der gir meg en litt emmen smak av eksklusivitet og elitisme i munnen.
Vis hele sitatet...
Det jeg leser ut fra dette avsnittet, er at du er misfornøyd med at du ikke kan se hvem som er VIF, og kaller det eksklusivitet og elitisme. Såvidt jeg husker, ble vel VIF-merket fjernet i sin tid nettopp på grunn av at folk var misfornøyd med at man kunne se hvem som var VIF, og at noen mente det var en verre, mer synlig, elitisme når brukere hadde et VIF-merke ved nicket.

Gamle travere eller crew må gjerne rette meg hvis jeg husker feil.
Har vert bruker i ca 2-3år gjennom flere brukere.
Syntes selv det er litt strengt med tanke på hva som blir tillatt og ikke her på forumet. Av og til blir tråder jeg absolutt ikke ser noen grunn til at skulle måtte bli slettet, akkurat det, slettet. Men samtidig kommer det 48 nye tråder om pc bygging daglig. Så jeg personlig blir ihvertfall ofte litt usikker, og lager gjerne tråder som blir slettet, selvsagt uten at det var min plan.
En annen ting er at om man lager en tråd der en skriver at en har fått ett stort sår (random) etter og ha satt ett skudd så er det helt greit, men om man har ramlet og fått det samme er det plutselig ikke greit.

Men som nevnt mange ganger; Det er ett privat forum som mange i crewet bruker mange timer daglig på og opprettholde, så all credz til de, og de skal få styre det nett som de vil. Savner bare litt klarere retningslinjer på hva som er innafor og ikke.
Jeg mener det er dårlig stil å slette innlegg bare fordi moderatorer er uenige i innholdet. Hva skjedde med å argumentere mot?

Men så lenge jeg ikke har skills til å lage mitt eget forum, så får jeg bare godta det. Det blir litt for kommentarfelt-Frp-er å rope "sensur". For å si det slik: Man kan sende så mange leserbrev man vil, ingen er pålagt å trykke dem. Slik er verden.
Enig med de to over, virker som det enten er mods sine interesser, ellers blir det slettet.

Ene tråden min ble slettet etter to dager, reglene sier ingenting imot den tråden, så skulle gjerne vært litt klarere der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg mener det er dårlig stil å slette innlegg bare fordi moderatorer er uenige i innholdet. Hva skjedde med å argumentere mot?
Vis hele sitatet...
Har du konkrete døme? Det er ein påstand som eg har sett veldig mange ganger, men aldri fått ei konkretisering av.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Enig med de to over, virker som det enten er mods sine interesser, ellers blir det slettet.

Ene tråden min ble slettet etter to dager, reglene sier ingenting imot den tråden, så skulle gjerne vært litt klarere der.
Vis hele sitatet...
Tror ikke at modratorane sletter de dei ikkje liker, men dei sletter det som blir rekna som spam posts av oss andre. Er det mange som rapporterar eit inlegg av ymse grunnar so slettar dei det.
Eg tykjar at det ikkje verker som at moderatorane her leker guder og sletter alt som dei ikkje er einige i.
Sist endret av SeaJagermeister; 15. november 2013 kl. 18:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
Er det mange som rapporterar eit inlegg av ymse grunnar so slettar dei det.
Vis hele sitatet...
Trenden på rapporteringer er at det er ikkje ekstremt mykje som vert rapportert, men veldig ofte er det ekstremt klare regelbrot, t.d. folk som forsøker å kjøpe knark, som veldig mange rapporterer på kort tid.

Talet rapporter spelar i liten grad inn på om noko vert sletta eller ikkje.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg mener det er dårlig stil å slette innlegg bare fordi moderatorer er uenige i innholdet. Hva skjedde med å argumentere mot?
Vis hele sitatet...
Dette har blitt komentert mange ganger nå, det er ikke hvorvidt modertor er enig med deg eller ikke som avgjør om en post/tråd blir slettet eller ei, selv har jeg ved flere anledninger vært uenig med mods uten at posten min har blitt slettet av den grunn. Og forumet er fullt av tråder der mods dikuterer og er uenige med TS og andre postere i tråden, men det blir ikke slettet av den grunn.
Så som foraklart flere ganger i denne tråden og andre tråder, så lenge du forholder deg saklig og ikke tar opp noe som er utdebatert eller emner det allerede finnes flust av tåder på fra før, som enkelt kan finnes med søkefunksjonen (eventuelt bruke google), vil ikke tråder eller poster bli slettet kun på det grunnlaget at mods er uenige.
Og det er ikke rom for alt på freak, noe jeg personlig er veldig glad for og som gjør at jeg bruker så mye tid på forumet som jeg gjør.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Sjekk ut svarene på side 2 og 3, kanskje også side 1 og 4.

MOdereringen tar såpass mye jobb og det slettes såpass mye at dem ikke har tid eller mulighet til å sende en liten forklaring til enhver slettet innlegg/tråd. I så fall måtte det ha blitt godkjent mange flere moderatorer/crew på forumet.
Vis hele sitatet...
En god ide er å endre innstillingene slik at du du får flere svar på en side. Denne tråden har bare to sider.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Ene tråden min ble slettet etter to dager, reglene sier ingenting imot den tråden, så skulle gjerne vært litt klarere der.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke slik at vi er synske (ok, litt da), så vi vet ikke om tråder med en gang de blir opprettet og om de skal leve eller ikke. I ditt tilfelle var det en listetråd, dvs en tråd der det ikke var diskusjon eller noe slikt, bare ren opplisting. Nå synes mange at slike tråder er flotte, men det er en av de tingene vi ikke vil at forumet skal fylles opp av. Noen ganger får de leve en liten stund før de forsvinner, andre ganger ikke.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg mener det er dårlig stil å slette innlegg bare fordi moderatorer er uenige i innholdet. Hva skjedde med å argumentere mot?
Vis hele sitatet...
Uenige med oss? Flott. Dette forumet ville vært umåtelig kjedelig hvis alle var enige om alt. Nå har jeg vært med på dette forumet i... vel siden før det ble til og i løpet av den tiden har jeg aldri sett noen innlegg bli slettet fordi man er uenige med innholdet. Selvfølgelig kan det ha sett slik ut med alle mengdene vi har slettet, men det er som regel av andre grunner enn at vi er uenige. Nå kan jeg ikke snakke for andre, men jeg har slettet flere innlegg/tråder som jeg har vært enige i enn som jeg har vært uenige i (i de tilfeller det er en faktisk mening i det jeg sletter(forbausende få ganger)).
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
lage et eget under forum hvor mods flytter dumme tråder. kan kalle den dumme tråder å drite i la la noe fra den komme opp på forsiden.
Vis hele sitatet...
Sitat av freakimsdal Vis innlegg
Gjør som http://www.webforumet.no/forum/ lag en kategori som heter "Generell snakk og svada"e.l..(der det nesten ikke er regler) Selv om det er et seriøst business forum så har folk ofte behov for å tulle og tøyse litt.

Syntes forøvrig moderatorene på webforumet er mye bedre enn på freak, der har de hvertfall en klype selvironi og ikke ser på seg selv som guder som bestemmer over alt og alle.

Makt er tydeligvis VELDIG viktig på dette forumet...
Vis hele sitatet...
Grunnen til at dette er en særdeles dårlig ide kan veldig enkelt forklares med sosiologi/kiminologi modellen "Broken windows theory". Som i veldig korte trekk sier at om det finnes tagging og øddlagte vinduer(tenk dårlige innlegg og tråder) i et distrikt (her kan vi oversette til forum) vil det bli mer tagging og flere knuste vinduer i dette distriktet. Tagging og knuste vinduer fører til at personer som bor i området føler seg utrygge og utryggheten fører til mer kriminalitet (ekstremt dårlig poster). Kriminaliteten fører da til at de innbyggerene som har mulighet gjerne selger og flytter til andre steder. (Finner seg andre forum).

Så ja til "NYPD style" moderering.
jeg er meget happy med modereringen her på bruket. Har vært her i etpar år, og synes ikke at modereringen er strengere nå en den var før, men jeg tror den har blitt kjappere.
Før kunne en håpløs tråd stå i timevis, men nå blir det heldigvis tatt av luften ganske kjapt.

Synes også at det var bra at kjøp og salg delen av forumet ble fjernet, selv om det var ganske lol at 90% av data/hardware annonsene ble slaktet av folk som har bedre peiling på pris og marked. "prøv å selg den på finn, kanskje du finner en retard som betaler 500 for det".

Jeg har 6% slettede innlegg her, og det burde vell være såpass siden jeg synes det er artig å spre litt godsinnet kvalm til tider. Dere som har vært på "forumferie" som nevnt tidligere..hva har dere gjort slags jævelskap for å bli kastet ut?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Dere som har vært på "forumferie" som nevnt tidligere..hva har dere gjort slags jævelskap for å bli kastet ut?
Vis hele sitatet...
Gjentatte personangrep på Provo.

Han Provoserte meg flere ganger. (lol)

Eller så har det vært for idiotiske ting som skulle vært usagt. Tror jeg har hatt 3 eller 4 ferier. 2 for trolling, tror jeg.
Eneste ferien jeg har hatt var i en søppeltråd hvor jeg var usaklig krass med en n00b på forumet, som ikke tok til seg ting og virket generelt tverr. Da fikk jeg beskjed også, men det tok ikke mer enn et par(?) dager.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du konkrete døme? Det er ein påstand som eg har sett veldig mange ganger, men aldri fått ei konkretisering av.
Vis hele sitatet...
I mine øyne er det verre dét at dere har overraskende likt syn på flere ting, altså crewet, og at hersker en litt anspent konsensus her.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
I mine øyne er det verre dét at dere har overraskende likt syn på flere ting, altså crewet, og at hersker en litt anspent konsensus her.
Vis hele sitatet...
Sludder! Jeg begynner eksempelvis å telle fra 0 og oppover, mens jeg tror resten av gengen begynner på 1. Tenke seg!
Sitat av slashdot Vis innlegg
En del diskusjoner har vi tatt en million ganger før, og åpningsinnlegg bør vere relativt gode før vi tar en tråd til om det samme.
Vis hele sitatet...
Foreslår at denne regelen også begynner å gjelde for alle fucktardsa som røyker et par dager før pisseprøve.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Jeg liker freak om natten, da er modereringen slappere og gullkornene kommer oftere. Veldig greit med "streng" moderering her, ellers blir det mye tull.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Foreslår at denne regelen også begynner å gjelde for alle fucktardsa som røyker et par dager før pisseprøve.
Vis hele sitatet...
Den gjør det, ser du noe slikt så rapportèr det!

Det virker som om de av dere som klager på at tråder slettes "uten grunn" ikke har lest reglene (ref. kjerstin, som ikke skjønte at listetråder var mot reglene).
Og de av dere som har opplevd at ting blir slettet "uten grunn": Vi må ha konkrete eksempler, det nytter ikke å si at "jeg har sett det flere ganger". Uten konkrete eksempler har vi ingenting å jobbe med, det er ikke bare å begynne å tråle alt som er slettet (det er ganske mye, mye mer enn den gjennomsnittlige brukeren ser ut til å tro).

Så, om dere har konkrete eksempler på ting som ikke burde ha vært slettet, ta kontakt med en moderator for den seksjonen, eller crew, gi linker og forklar saken på en rolig og normal måte.
Sist endret av Dodecha; 16. november 2013 kl. 14:12.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
(ref. kjerstin, som ikke skjønte at listetråder var mot reglene).
Vis hele sitatet...
but is it doe?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Om du mener den posten legitimerer listetråder tar du feil, det den gjør er å få brukere til å heve listetråder opp til en diskusjonstråd ved å bevege det vekk fra den som gjør listetråder uønskelig: En lang kjedelig liste uten meninger eller diskusjon.
Sist endret av Dodecha; 16. november 2013 kl. 14:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Eneste ferien jeg har hatt var i en søppeltråd hvor jeg var usaklig krass med en n00b på forumet, som ikke tok til seg ting og virket generelt tverr. Da fikk jeg beskjed også, men det tok ikke mer enn et par(?) dager.
Vis hele sitatet...
Og det er det vi deler ut mest av. Korte ferier, med beskjed om skjerpings. Omtrent alle som får en slik beskjed skjerper seg faktisk, og saka er ute av verden. Dei aller, aller fleste forstår utmerka godt kvifor dei får en dag eller tre til å tenke på. Og oppfører seg bra etter det.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du mener den posten legitimerer listetråder tar du feil, det den gjør er å få brukere til å heve listetråder opp til en diskusjonstråd ved å bevege det vekk fra den som gjør listetråder uønskelig: En lang kjedelig liste uten meninger eller diskusjon.
Vis hele sitatet...
Men altså, la meg ta for meg mitt eksempel da:
(nei, jeg trenger ikke noe svar fra mods og vil heller ikke endre regler, skjønner dere er pisslei det.)

Jeg laget en tråd som het for "del din drink!", hvor folk kunne legge igjen hva de drakk når de ikke drakk øl etc.
Fikk mange fine svar og oppskrifter, dessverre ble tråden slettet etter to dager. litt surt, men greit nok det.
Så, da lurer jeg på hva som er forskjellen på den tråden og denne, for eksempel.

Hvilken diskusjon har den tråden, som min ikke hadde?
Sist endret av kjerstin; 16. november 2013 kl. 14:28.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I mine øyne skal den tråden slettes under listetråd-regelen, men jeg har bare makt i rusmiddelseksjonen, rapportèr tråden som listetråd og moderatorene for den seksjonen, evt crew, vil gjøre jobben sin.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
I mine øyne skal den tråden slettes under listetråd-regelen, men jeg har bare makt i rusmiddelseksjonen, rapportèr tråden som listetråd og moderatorene for den seksjonen, evt crew, vil gjøre jobben sin.
Vis hele sitatet...
Hehe, takker for svar.
Tror jeg lar noen andre rapportere tråder jeg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hehe, takker for svar.
Tror jeg lar noen andre rapportere tråder jeg
Vis hele sitatet...
Kan jeg be deg utdype om hvorfor?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kan jeg be deg utdype om hvorfor?
Vis hele sitatet...
Hvorfor jeg ikke vil rapportere slike tråder?

Skjønner hva du mener med listetråder, men jeg vil si dere putter alle under en kam. Tipper dere har hatt dårlige episoder med listetråder, men jeg har sett noen ryddige og seriøse.
Å spørre om forslag til feit mat er like seriøst som de fleste trådene her på forumet, problemet er at du får en annen type svar.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Sjekket nettopp "Slettede innlegg"-delen min på profilen min og fikk en liten overraskelse:
Innlegg: 47
Tråder: 22
Prosent av total: 6,58

Nuvel, jeg har hatt min fair share av poster som er off-topic og bryter reglene, men en god del av disse er slettet rett og slett fordi en moderator ikke liker synspunktet i posten. Her er et eksempel på en tråd som ble slettet, og joda, er et nokså kontroversielt spørsmål på slutten der, men er det virkelig et godt grunnlag for å slette en tråd? Er ikke dette et tema det er verdt å diskutere? (men ikke i denne tråden)

Jeg vil høre deres tanker om spørsmålet i tittelen. Jeg vet dette er et privat nettsted og dere kan slette hva dere vil, men akkurat som Google og Facebook finnes det ikke andre gode alternativ. Derfor håper jeg vi værtfall får lufte meningene våres rundt dette temaet uten at det blir slettet
Vis hele sitatet...
Når du påstår at mannen som drepte alt som rørte seg
på Utøya og satt av en bombe i regjeringskvartalet hadde "et poeng" med det han gjorde, så vil ihvertfall jeg påstå at meningene dine er så langt utenfor akseptable grenser som det kommer. Med mindre du har formulert deg galt.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Når du påstår at mannen som drepte alt som rørte seg
på Utøya og satt av en bombe i regjeringskvartalet hadde "et poeng" med det han gjorde, så vil ihvertfall jeg påstå at meningene dine er så langt utenfor akseptable grenser som det kommer. Med mindre du har formulert deg galt.
Vis hele sitatet...
Breivik har mange tilhengere som ikke er høyreektremister.
Det er forskjell på å ha budskap og få frem budskap.
Det er en diskusjon om Breivik hadde et poeng, jeg vil derimot si at det ikke er en diskusjon om Breivik brukte riktig måte å få frem poenget.
Førstnevnte kan diskuteres, sistnevnte går imot all logikk.
Eg vil tørre å påstå at det faktum at denne tråden ikkje har blitt sletta er eit klart bevis på at moderatorane ikkje slettar trådar berre på grunn av at dei er ueinige i innholdet, men at dei heller gjer det dersom innlegga er dårlege. For innlegga i denne tråden ser eg på som innlegg av god kvalitet. Interessant diskusjon er det også.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Sludder! Jeg begynner eksempelvis å telle fra 0 og oppover, mens jeg tror resten av gengen begynner på 1. Tenke seg!
Vis hele sitatet...
Hehehe, nei men jeg tror seriøst at det vil kunne gi et bra tilskudd til Nff, flere moderatorerer og flere crew med litt andre meninger, men som selvfølgelig ikke er langt ifra 'midten'.


Noen få spm ift mengden moderering osv; dere modererer og sletter jo visstnok veldig mye,..Ok. 1)Men hvorfor ikke sette inn flere moderatorer og flere i crew-teamet enn det er nå (får arbeidsmengden betydelig ned) ? --> 2)Er det f.eks vanskelig å "godkjenne" folk?
---> 3)Og dermed hvordan oppfølger man en moderator/crew, ved å sjekke at h*n faktisk gjør jobben sin, blir folk "kasta ut" noengang?
Sist endret av aeon_illuminate; 16. november 2013 kl. 15:37.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Breivik har mange tilhengere som ikke er høyreektremister.
Det er forskjell på å ha budskap og få frem budskap.
Det er en diskusjon om Breivik hadde et poeng, jeg vil derimot si at det ikke er en diskusjon om Breivik brukte riktig måte å få frem poenget.
Førstnevnte kan diskuteres, sistnevnte går imot all logikk.
Vis hele sitatet...
Det som er er jo at man må være litt varsom i ordvalgne sine når man snakker om disse tingene, for her leser jeg "Hadde Breivik et poeng i det han gjorde? (Måtte det til)" Det kan godt være galt tolket fra min side, men på såre temaer må man være varsom for å få frem riktig poeng og minske muligheten for misforståelser.

Her kunne man for eksmpel presisert "Ligger det noe viktig i breiviks BUDSKAP" og at man "tar avstand fra terrorhandlingene" e.l Du kan godt si at folk ikke må være så hårsåre (tildels enig i såfall) men da legger man også opp til å bli (evt) misforstått.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Det som er er jo at man må være litt varsom i ordvalgne sine når man snakker om disse tingene, for her leser jeg "Hadde Breivik et poeng i det han gjorde? (Måtte det til)" Det kan godt være galt tolket fra min side, men på såre temaer må man være varsom for å få frem riktig poeng og minske muligheten for misforståelser.

Her kunne man for eksmpel presisert "Ligger det noe viktig i breiviks BUDSKAP" og at man "tar avstand fra terrorhandlingene" e.l Du kan godt si at folk ikke må være så hårsåre (tildels enig i såfall) men da legger man også opp til å bli (evt) misforstått.
Vis hele sitatet...
Jeg var litt unødvendig bitch der, skal være ærlig.
Er selvsagt et ærlig tema, men kan fort komme ut av hånd, så skjønner dere sletter tråder som dette.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Hvorfor jeg ikke vil rapportere slike tråder?

Skjønner hva du mener med listetråder, men jeg vil si dere putter alle under en kam. Tipper dere har hatt dårlige episoder med listetråder, men jeg har sett noen ryddige og seriøse.
Å spørre om forslag til feit mat er like seriøst som de fleste trådene her på forumet, problemet er at du får en annen type svar.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg lurte på hvorfor du ikke rapporterer tråden.

Listetråder er oftest helt ubrukelige, vil jeg ha en bok så går jeg heller på amazon og ser anbefalningene jeg har ut i fra tidligere kjøp og valg, evt søker på google. Jeg er heller ikke interesert i en drinktråd der kanskje 5% av innleggene er ordentlige oppskrifter mens resten er svada.

Poenget mitt, er at om jeg vil lese lister over drinker, feite matretter eller hvilken snus en tilfeldig tennåring liker, så blar jeg bare litt i bloggverdenen.
På nFF er jeg ute etter diskusjoner, helst med folk som har noe mellom øra, om temaer jeg interesserer meg for. I mitt tilfelle er det dels biologi, farmakologi og teknologi.