Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11230
Hei! Har bare tenkt litt på denne dagen, det jeg lurer på er om det norske folk har så mye hat for denne personen at dersom han hadde sluppet ut om la oss si 21 år, så hadde de fortsatt hatt en sterk trang til å "ta" han selv om han da hadde vært et gammel mann.
Kan selv skrive under på at om han hadde vært en fri man i dag hadde jeg ikke klart å dydd meg om jeg hadde sett han på gaten, men om det virkelig finnes personer som kan bære nag så lenge er jeg litt usikker på, selvfølgelig et spesielt tilfelle dette her hvor det er mange etterlatte. Hva tror dere?
Trur jeg hadde knekt hode på han om jeg så han, om 1år eller 100...
Det han gjorde var helt jævlig og han burde ikke få gå fri på jorden igjen, whatever.
Tror ingen rører han om 21 år. Folk kan si det nå, men 21 år er veldig, veldig lenge..
Han slipper nok ut etter 21 år så lenge han har god oppførsel. Asbjørn Nesset drepte langt flere enn Breivik, men han slapp ut etter å ha sonet tiden sin.

Jeg tror nok saken vil være ganske glemt når han slipper ut, og jeg vil ikke tro at det er særlig mange som er sinte på han lengre. Kanskje et par familiefolk osv, men de har nok mest sannsynelig også glemt litt av greia. Som sagt, 21 år er dritlenge.
Han vil slite veldig i livet, veldig få / ingen vil ha han på arbeidsplassen sin. Han vil slite med å få et sosialt liv (dette blir vell ikke et problem etter 21år i fengsel) og vil leve på NAV resten av livet inni en liten leilighet. Han kommer sikkert til å sitte på flere forum, spill etc. og late som han er en annen person sånn at folk ikke skal ignorere han Og han vil nok sitte inni leiligheten å se alt hatet som blir / har blitt skrevet om han og det vil få han til å slite enda mer psykisk ettersom ingen vil ha kontakt med han, så vil han enten dø alene eller ta selvmord.
Sist endret av Vod0; 22. september 2012 kl. 22:57.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Hadde jeg vært faren til en av de på utøya er det nok en mild sjanse for at jeg hadde vært i en alder der jeg var klar for litt bibelsk payback.
Vis hele sitatet...
Isåfall trenger du en trenger du en realitetsorientering. drepe ABB gjør ikke annet enn å sende deg i fengsel. Det er muligens der du hører hjemme hvis en form for sadistisk hevnfølelse er så dominerende at du synker ned på et barbarisk nivå for egen tilfredstillelses skyld. Slike tikkene bomber som velger å avgjøre sine handlinger basert på følelser fremfor fornuft er per dags dato en mer reell trussel enn ABB
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Han slipper nok ut etter 21 år så lenge han har god oppførsel. Asbjørn Nesset drepte langt flere enn Breivik, men han slapp ut etter å ha sonet tiden sin.

Jeg tror nok saken vil være ganske glemt når han slipper ut, og jeg vil ikke tro at det er særlig mange som er sinte på han lengre. Kanskje et par familiefolk osv, men de har nok mest sannsynelig også glemt litt av greia. Som sagt, 21 år er dritlenge.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du skrev korrekt navn? Finner ikke noe spesielt om Asbjørn Nesset ved et Googlesøk.
Sitat av panda123 Vis innlegg
Isåfall trenger du en trenger du en realitetsorientering. drepe ABB gjør ikke annet enn å sende deg i fengsel. Det er muligens der du hører hjemme hvis en form for sadistisk hevnfølelse er så dominerende at du synker ned på et barbarisk nivå for egen tilfredstillelses skyld. Slike tikkene bomber som velger å avgjøre sine handlinger basert på følelser fremfor fornuft er per dags dato en mer reell trussel enn ABB
Vis hele sitatet...
Har noen drept dine unger / Slektinger / Venner? Om ikke, så skal du ikke uttale deg, du vet aldri hvordan er person kan tenke om en annen i en slik situasjon.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Han slipper nok ut etter 21 år så lenge han har god oppførsel. Asbjørn Nesset drepte langt flere enn Breivik, men han slapp ut etter å ha sonet tiden sin.
Vis hele sitatet...
Regner med at du mener sykepleieren Arnfinn Nesset. Han ble bare dømt for 22 drap ifølge Wikipedia, og det dreide seg om aktiv dødshjelp. Om han angret vet jeg ikke noe om, men gjentakelsesfaren er/var neppe spesielt stor uansett, han kunne ikke akkurat fortsette i jobben sin. (Vet ikke om han er død ennå.) Sånt sett er det ikke veldig sammenlignbart. Det var nok begrenset hvor mange pårørende til de gamle ofrene som var så bitre at de kunne ha tydd til drastiske grep. I lille Norge er det vanskelig å holde identiteten sin hemmelig over lengre tid.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Har noen drept dine unger / Slektinger / Venner? Om ikke, så skal du ikke uttale deg, du vet aldri hvordan er person kan tenke om en annen i en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Ingenting kan legitimere eller rettferdiggjøre drap etter min mening, med mindre det er til beste for egen sikkerhet. gjengjeldelsesbehov og hevngjerrighet havner ikke innenfor den kategorien. Jeg skjønner oppskakelsen og at enkelte sliter med ulidelig savn, depresjoner osv, men etter 21 år må et hvert mentalt fungerende individ håndtere følelsene sine på en rasjonell måte
Jeg vet helt ærlig ikke om jeg hadde latt han være eller ei.

Anders Breivik drepte 2 av mine venner og skadet et titalls andre 22/7.
Har hatet han, har syns synd på han og har ledd av han i det siste året som har gått.
Jeg tror ikke jeg hadde fysisk skadet han, tror jeg hadde nytt å se han rotne vekk i en verden som ikke godtar han som menneske. Tror jeg hadde likt å se han bli avvist hvor enn han gikk på grunn av det han har gjort.

Mitt største ønske er å kunne se uttrykket hans den dagen han forstår hvor feil han har tatt.
Hvis du faktisk er i stand til å ta livet av Breivik om han slipper fri, så vil jeg si du er like ille som ham.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Er det bare jeg som vil at han skal slippes ut? Rett og slett nyskjerrig på hva som ville skjedd.

Det er vel bedre at han må leve alene og vite at folk er ute etter han, eventuelt faktisk bli hardt skadet eller drept....

...enn at han får sitte inne på cella si og spille kort og browse på facebook?
Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Er det bare jeg som vil at han skal slippes ut? Rett og slett nyskjerrig på hva som ville skjedd.

Det er vel bedre at han må leve alene og vite at folk er ute etter han, eventuelt faktisk bli hardt skadet eller drept....

...enn at han får sitte inne på cella si og spille kort og browse på facebook?
Vis hele sitatet...
Han vil ikke få tilgang til internett.
Han får en offline utgave av wikipedia anno 2012. Og word.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Sikker på at du skrev korrekt navn? Finner ikke noe spesielt om Asbjørn Nesset ved et Googlesøk.
Vis hele sitatet...
Arnfinn Nesset http://no.wikipedia.org/wiki/Arnfinn_Nesset
Jeg ser faktisk for meg at han på en eller annen måte greier å manipulere oss til å tro at han faktisk angrer, og at han får slippe ut. Ellers så vil han selv foreslå å sitte enda lengre, til han dør eller noe, siden han selv sa under rettsaken at 21 års fengsel var en patetisk straff. Han ville enten gå fri eller få dødsstraff.
Sitat av panda123 Vis innlegg
Isåfall trenger du en trenger du en realitetsorientering. drepe ABB gjør ikke annet enn å sende deg i fengsel. Det er muligens der du hører hjemme hvis en form for sadistisk hevnfølelse er så dominerende at du synker ned på et barbarisk nivå for egen tilfredstillelses skyld. Slike tikkene bomber som velger å avgjøre sine handlinger basert på følelser fremfor fornuft er per dags dato en mer reell trussel enn ABB
Vis hele sitatet...
Du har ingen barn skjønner jeg. Mannen fortjener stolen. At du mener noe annet gjør ikke at du har rett.
Realitetsorientering? Fordi vi har et samfunn der rehabilitering er hovedfokus?
Her er litt realitetsorientering: Noen synes straff burde hete straff fordi det skal være en straff. Stolen er i dette tilfellet helt passende straff.

Her er enda mer realitetsorientering: Om jeg hadde mistet en unge på utøya og bestemte meg for å fikse straffen selv, så kan du være sikker på at fengselsoppholdet ikke hadde kommet overraskende.
Her er litt realitetsorientering: Noen synes straff burde hete straff fordi det skal være en straff. Stolen er i dette tilfellet helt passende straff.
Vis hele sitatet...
Her er en realitetsorientering til deg. Setningen din gir ingen mening.

ABB er dømt til straff. Det heter straff fordi det er slik vi i Norge har definert begrepet straff.

At du mener noe annet gjør ikke at du har rett.
Vis hele sitatet...
Så kanskje orienteringen du gir til andre kunne være at noen, deriblant deg, ønsker å legge noe annet i begrepet straff enn det som er gjengs definisjon i Norge i dag.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Her er en realitetsorientering til deg. Setningen din gir ingen mening.

ABB er dømt til straff. Det heter straff fordi det er slik vi i Norge har definert begrepet straff.
Vis hele sitatet...
Neida, han er dømt til rehabilitering. Det er primærmålet til norsk fengselsvesen slik det er i dag: At den "straffedømte" skal ut av fengsel og inn i samfunn så snart han er klar for det. Fokus er på å hindre at den dømte tar mer skade av oppholdet og å gi ham en fair sjanse til å holde seg på beina i fremtiden.

Til forskjell fra feks USA som fokuserer på å holde straffedømte unna resten av samfunnet samt å straffe ved gjengjeldelsesdefinisjonen.

Når synes du ABB er klar for å fungere i samfunnet igjen? Tror du 77 foreldrepar synes det er ok at han dukker opp igjen rehabilitert om 21/3*2=14 år? Skriver et par bøker og reiser litt rundt og gir foredrag om hvor dum han var. Gifter seg og få noen kids på sine eldre dager.

Du trenger ikke svare, spørsmålet er retorisk. Men scenarioet er vel høyst reelt om han skikker seg og man skal følge norsk lov.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Så kanskje orienteringen du gir til andre kunne være at noen, deriblant deg, ønsker å legge noe annet i begrepet straff enn det som er gjengs definisjon i Norge i dag.
Vis hele sitatet...
Setningen din er helt korrekt med noen endringer. Jeg fikser det for deg:

Sitat av Cikey Vis innlegg
Så orienteringen du gir til andre er at mange, deriblant deg, legger noe annet i begrepet straff enn det som er definisjonen i Norge i dag.
Vis hele sitatet...
Om 21 år er jeg 40. Jeg kan skrive under på at jeg kommer til å være i god nok form til å ville prate litt med han da om jeg treffer på han!
Håper han slipper ut så snart han ikke lenger viser noen tegn på å gjøre flere lignende ugjærninger igjen jeg
Alle fortjener mer enn 1 sjanse.
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Håper han slipper ut så snart han ikke lenger viser noen tegn på å gjøre flere lignende ugjærninger igjen jeg
Alle fortjener mer enn 1 sjanse.
Vis hele sitatet...
Han har hatt sine sjanser til å være et fornuftig menneske. Han har tydelig vist at han går sin egen vei, den destruktive. Han får aldri min, eller mine venners stemme gjennom slike handlinger. For meg er alle drapene han gjennomførte ubetydelig ettersom jeg ikke er direkte berørt, men det er det faktum at han drepte alle de uskyldige menneskene som har noe å si for meg. Latterlig måte å bli hørt på

Sitat av Echodius Vis innlegg
Hadde ikke rørt han samme dag som det skjedde, rører han ikke om 21 år.
Vis hele sitatet...
Han ville lage krig, noen må være soldat - andre ikke I guess.
Sist endret av Patrialn; 23. september 2012 kl. 04:15.
Jeg skjønner at det ikke er premisset for tråden, men: Han slipper aldri ut. Det som gjør saken spesiell (på lang sikt) er at han er det første tilfellet siden Quisling som utfordrer det norske systemet med rehabilitering som mål. Det blir nok fornyet forvaring hvert femte år, til han dør på cella som en gammel mann som tror han er en helt.
Om breivik kjem ut av fengselet vil han få nytt alibi og namn. Så han kan fortsette det "normale" livet.
Sist endret av trololav; 23. september 2012 kl. 12:14.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Slipper denne mannen ut, så er det på tide å revurdere dette nisselandet.
Vis hele sitatet...
Han slipper ut det kan jeg garantere deg. nisselandet burde du revurdert for lenge siden i så tilfelle.

Uansett; Han er dømt tilregnlig som "hele" den norske befolkning ønsket, og som alle andre blir han en fri mann som har sonet sin straff.
Trist med alle som døde, men personlig har jeg ikke noe imot Breivik.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
og som alle andre blir han en fri mann som har sonet sin straff.
Vis hele sitatet...
Du feilvurderer forvaringsmogelegheitene. Så lenge han er farleg kan han haldast innebura. Det kan tolkast rimelig vidt. I ytterste konsekvens kan det bety fengsel til vedkommande er så svekka av alderdom eller sjukdom at han ikkje utgjer fare lenger. Med den holdninga vedkommande har vist kan det bli til han er lenka til senga.
Hvis han aldri slipper ut vil han være den første isåfall. Etter krigen vel og merke. Det er umulig for meg å vite om Breivik noen gang vil angre på hva han har gjort eller om han kommer til å endre mening. Tviler på at han kommer til å gjøre det, men det er bare synsing fra min side. Om noen bestemmer seg for å drepe han når han kommer ut så for all del gjør det, men tviler også på det vil skje.

Jeg ser at mange her synes det er for mildt å ikke gi dødsstraff. Det må dere for all del mene, men det er nå en gang den dommen som er satt og funnet passende.
Sitat av trololav Vis innlegg
Om breivik kjem ut av fengselet vil han få nytt alibi og namn. Så han kan fortsette det "normale" livet.
Vis hele sitatet...
Hele Norge vet hvordan fyren ser ut. Mange i andre land også. Han må i så fall flytte ned til Kongo eller noe.
Sitat av DiscoPogo Vis innlegg
Hei! Har bare tenkt litt på denne dagen, det jeg lurer på er om det norske folk har så mye hat for denne personen at dersom han hadde sluppet ut om la oss si 21 år, så hadde de fortsatt hatt en sterk trang til å "ta" han selv om han da hadde vært et gammel mann.
Kan selv skrive under på at om han hadde vært en fri man i dag hadde jeg ikke klart å dydd meg om jeg hadde sett han på gaten, men om det virkelig finnes personer som kan bære nag så lenge er jeg litt usikker på, selvfølgelig et spesielt tilfelle dette her hvor det er mange etterlatte. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Dette spørsmålet blir ofte reist når det gjelder drapssaker. Jeg husker selv hva folk sa at de skulle gjøre med barnemorderne Viggo Kristiansen og Jan Helge Andersen når de ble tatt. Sistnevnte kan tidligst slippe ut til neste år, og jeg opplever fremdeles at folk her i byen snakker om å ta de dersom de skulle komme til å møte de på gata. Sjeldent så hører man om slike hevndrap etter at noen kommer ut fra soning, men dette er nok uansett noe som både myndighetene og den dømte må ta stilling til ved løslatelse. Jeg tviler på at de kommer frem til at det er særlig smart å flytte tilbake til Kristiansand, så da vil nok omplassering og ny identitet være aktuelt. Det samme tenker jeg også om Brevik dersom han noen gang skulle slippe ut. Det er dog svært lite sannsynlig.
Sist endret av caperno; 23. september 2012 kl. 13:53.
Har aldri skjønt den holdningen mange av dere har. Samtlige som snakker om hevn i denne tråden er så tøff i trynet (rettelse: tøff på nett) at dere sier at dere skal "ta" Breivik om dere møter han på gaten. WTF? Dere hater en person såpass mye at dere mener dere vil være i stand til å ta livet av han( dere vet jo tydeligvis ikke hva det innebærer), men bare hvis dere tilfeldigvis skulle stumpe til å treffe han på gaten? Ser dere ikke hvor lett det er å gjennomskue dere?

Idioter.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Har aldri skjønt den holdningen mange av dere har. Samtlige som snakker om hevn i denne tråden er så tøff i trynet (rettelse: tøff på nett) at dere sier at dere skal "ta" Breivik om dere møter han på gaten. WTF? Dere hater en person såpass mye at dere mener dere vil være i stand til å ta livet av han( dere vet jo tydeligvis ikke hva det innebærer), men bare hvis dere tilfeldigvis skulle stumpe til å treffe han på gaten? Ser dere ikke hvor lett det er å gjennomskue dere?

Idioter.
Vis hele sitatet...
Altså du hadde bare latt breivik gå fritt i gatene?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
[...]Dere hater en person såpass mye at dere mener dere vil være i stand til å ta livet av han[...]
Vis hele sitatet...
Minner litt om hvordan ABB hatet AP nok til å ta livet av dem.

Ingen har rett til å ta et liv. Ikke ABB, og ikke vi. To vrange gjør ikke en rett.

Liker forresten veldig godt argumentene om at han må myrdes fordi det koster penger å holde ham i live. Fantastisk argumentasjon. Kan forøvrig også brukes om bønder siden de subsidieres med våre skattepenger.
Sist endret av nso; 23. september 2012 kl. 16:35.
Kunne ikke gitt mer faen i han om 21 år. Det som hendte var helt forjævlig, men det er fremdeles viktigere å ta vare på de verdiene vi har som Breivik prøvde å true. Å ta livet hans ville bare gitt han "Martyr" status hos andre potensielle høyre ekstremister i fremtiden, og det trenger vi helt ærlig ikke akkurat nå.
Sist endret av Juicekongen; 23. september 2012 kl. 16:43.
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Neida, han er dømt til rehabilitering. Det er primærmålet til norsk fengselsvesen slik det er i dag: At den "straffedømte" skal ut av fengsel og inn i samfunn så snart han er klar for det. Fokus er på å hindre at den dømte tar mer skade av oppholdet og å gi ham en fair sjanse til å holde seg på beina i fremtiden.

Til forskjell fra feks USA som fokuserer på å holde straffedømte unna resten av samfunnet samt å straffe ved gjengjeldelsesdefinisjonen.

Når synes du ABB er klar for å fungere i samfunnet igjen? Tror du 77 foreldrepar synes det er ok at han dukker opp igjen rehabilitert om 21/3*2=14 år? Skriver et par bøker og reiser litt rundt og gir foredrag om hvor dum han var. Gifter seg og få noen kids på sine eldre dager.

Du trenger ikke svare, spørsmålet er retorisk. Men scenarioet er vel høyst reelt om han skikker seg og man skal følge norsk lov.

Setningen din er helt korrekt med noen endringer. Jeg fikser det for deg:
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart ikke satt deg inn i hverken det norske rettsvesen eller i dommen til ABB, så la meg klargjøre noe for deg.

Straff i Norge er frihetsberøvelse, og Breivik er altså dømt til å straffes med frihetsberøvelse. Rehabilitering er en viktig del av straffegjennomføringen, men ikke selve straffen. Det er to vidt forskjellige ting, så jeg håper du nå klarer å skille mellom de.

Så var det selve dommen da. Du skriver at du ikke vil ha svar, men siden du åpenbart ikke har forstått hva dommen går ut på er det viktig at noen klargjør for deg.

Han er ikke dømt til 21 års fengsel, men til 21 års forvaring med en minstetid på ti år. Det betyr at han i teorien kan bli sittende i fengsel resten av livet da denne dommen kan forlenges med fem år av gangen til Breiviks liv tar slutt.

Det er da altså opp til fagpersoner å vurdere hvorvidt Breivik fremdeles utgjør en fare for samfunnet når dommen nærmer seg ferdig sonet. Så hva jeg tror, og hva du tror er helt uvesentlig.

Jeg vet ikke hvorfor du trekker frem USA og deres kriminalomsorg, men en ting er helt sikkert og det er at USA på ingen måte er en målestokk for hvordan kriminalomsorg bør gjennomføres. Deres system er underlegent vår eget på alle tenkelige måter.

Så setningen min er helt korrekt slik den var skrevet, og det er din virkelighetsoppfatning som er noe avvikende.
Sist endret av Cikey; 23. september 2012 kl. 18:27.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hele Norge vet hvordan fyren ser ut. Mange i andre land også. Han må i så fall flytte ned til Kongo eller noe.
Vis hele sitatet...
Eller Liberia
Sitat av DiscoPogo Vis innlegg
Hei! Har bare tenkt litt på denne dagen, det jeg lurer på er om det norske folk har så mye hat for denne personen at dersom han hadde sluppet ut om la oss si 21 år, så hadde de fortsatt hatt en sterk trang til å "ta" han selv om han da hadde vært et gammel mann.
Kan selv skrive under på at om han hadde vært en fri man i dag hadde jeg ikke klart å dydd meg om jeg hadde sett han på gaten, men om det virkelig finnes personer som kan bære nag så lenge er jeg litt usikker på, selvfølgelig et spesielt tilfelle dette her hvor det er mange etterlatte. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Etter 21 år blir han vurdert på nytt av retts psykiaterne, jeg tviler sterkt på at han da blir vurdert frisk og slipper ut, han får nok 21 år etter det så blir han vurdert på nytt osv til han kanskje blir vurdert frisk en gang, det er nok litt tidlig for denne tråden.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis du faktisk er i stand til å ta livet av Breivik om han slipper fri, så vil jeg si du er like ille som ham.
Vis hele sitatet...
..The fuck? Jeg har aldri noensinne forstått den tankegangen der. Hevn er LIKE ILLE som uprovosert angrep? Jeg sier ikke at hevn er riktig, eller fører til noe som helst godt, men den tankegangen der har jeg bare aldri noensinne forstått.
Sitat av Mokko Vis innlegg
..The fuck? Jeg har aldri noensinne forstått den tankegangen der. Hevn er LIKE ILLE som uprovosert angrep? Jeg sier ikke at hevn er riktig, eller fører til noe som helst godt, men den tankegangen der har jeg bare aldri noensinne forstått.
Vis hele sitatet...
Ok. Skal prøve å forklare for deg. Det første jeg vil trekke fram er at det å hevne seg ved å drepe en morder er fullstendig selvmotsigende. Det man da sier er at drap er en så avskyelig forbrytelse at det bør straffes med drap. Ulogisk?

Et annet poeng er at Norge er en rettsstat, og det er ikke opp til privatpersoner å hevne seg for noe som helst. Det skal staten ta seg av. Tror det systemet du ønsker deg praktiseres i større grad i Pakistan og i andre muslimske land. Der har de en svak rettsstat, og selv ministrene der oppfordrer til drap. Ønsker du å ha det slik i Norge også?

En pakistansk minister lover 100.000 dollar i belønning til den som kan sørge for å ta livet av mannen bak den antiislamske filmen «Innocence of Muslims».
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10046036
Har ingen tro på at han slippes ut igjen, men hvis det blir scenarioet tar det nok relativt kort tid før han blir kverket.

Har selv en kompis som ble skutt de siste minuttene av hans rampage på utøya, og ingen hadde trengt og spurt meg to ganger om og skyte vedkommende og grave han ned utpå viddene/i skogen.

Det sagt, happy hunting om han blir løslatt noen gang.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Ok. Skal prøve å forklare for deg. Det første jeg vil trekke fram er at det å hevne seg ved å drepe en morder er fullstendig selvmotsigende. Det man da sier er at drap er en så avskyelig forbrytelse at det bør straffes med drap. Ulogisk?

Et annet poeng er at Norge er en rettsstat, og det er ikke opp til privatpersoner å hevne seg for noe som helst. Det skal staten ta seg av. Tror det systemet du ønsker deg praktiseres i større grad i Pakistan og i andre muslimske land. Der har de en svak rettsstat, og selv ministrene der oppfordrer til drap. Ønsker du å ha det slik i Norge også?


http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10046036
Vis hele sitatet...
Jeg får vel sitere meg selv, da:

Jeg sier ikke at hevn er riktig, eller fører til noe som helst godt, men den tankegangen der har jeg bare aldri noensinne forstått.

Hvis noen, helt uprovosert, bokser deg i trynet, så forstår jeg ønsket om å slå tilbake. I mine øyne gjør det deg ikke til en like dårlig person som den som slo først. Likevel fører slik hevn med seg en haug med negative konsekvenser, som gjør at vi i størst mulig grad burde unngå det.
Det jeg reagerte på var ikke at folk mener det er feil å drepe, torturere, lynsje, gapestokk'e, the list goes on.... Breivik, men at noen mente at "Hvis du faktisk er i stand til å ta livet av Breivik om han slipper fri, så vil jeg si du er like ille som ham." Nei, du er ikke like ille som ham.
Sitat av Freaky_0123 Vis innlegg
Etter 21 år blir han vurdert på nytt av retts psykiaterne, jeg tviler sterkt på at han da blir vurdert frisk og slipper ut, han får nok 21 år etter det så blir han vurdert på nytt osv til han kanskje blir vurdert frisk en gang, det er nok litt tidlig for denne tråden.
Vis hele sitatet...
En dom/forvaringsdom blir ikke fornyet med nye 21 år etter de 21 første, men 5 år om gangen.
Sitat av Masclet Vis innlegg
Altså du hadde bare latt breivik gå fritt i gatene?
Vis hele sitatet...
Hvem er jeg til å bedømme hvem som skal få lov til å gå i gatene?

En mann som har gjort noe galt får sin straff. Når den straffen er unnagjort har han i mine øyne gjort opp for seg ovenfor samfunnet.
Det spørs jo om HAN tørr å komme ut selv. Han vet jo selv at han kommer til å bli myrdet rett på gaten av borgerne som bor der når de får øye på han.
Jeg blir helt forskrekket av hva folk sier her. Mener dere virkelig at ABB skal få slippe ut etter 21 år, og da ikke bli skutt ned på åpen gate? Mannen har kostet oss 73 liv, og en haug av penger. La mannen dø i sin egen avføring.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Jeg blir helt forskrekket av hva folk sier her. Mener dere virkelig at ABB skal få slippe ut etter 21 år, og da ikke bli skutt ned på åpen gate? Mannen har kostet oss 73 liv, og en haug av penger. La mannen dø i sin egen avføring.
Vis hele sitatet...
om han ikke lenger er en fare som samfunnet, så ja. 2 vrange gjør ikke en rett som sagt tidliggere i tråden. Han har blitt dømt til en straff, og når han har sones sin straff og om han ikke lenger er en fare for samfunnet så mener jeg han burde gå fri. Dåg tror jeg aldri han blir å regne som "trygg", og dermed blir å være låst inne mye lenger enn 21 år.
Så beskjeden din er: Drep 73 mennesker, sitt 21 år i fengsel.

Det er en stor forskjell på <Fare for samfunnet> og <Straff for handlingen>
Sist endret av SkyMarshal; 23. september 2012 kl. 23:33.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Så beskjeden din er: Drep 73 mennesker, sitt 21 år i fengsel.

Det er en stor forskjell på <Fare for samfunnet> og <Straff for handlingen>
Vis hele sitatet...
I Norge er maksimal straff, så lenge man ikke utgjør en videre fare for samfunnet 21 års fengsel. Så ja, det virker fornuftig.

I dette tilfellet er det svært lite sannsynlig at ABB ikke vil anses som en fortsatt fare for samfunnet når straffen er ute.
Altså, det er like liten sjanse for at ABB slipper ut som det er at noen av tastaturtøffingene her inne gjør noe med han.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Så beskjeden din er: Drep 73 mennesker, sitt 21 år i fengsel.

Det er en stor forskjell på <Fare for samfunnet> og <Straff for handlingen>
Vis hele sitatet...
min beskjed er, om noen har sonet sin straff - som er satt av retts-systemet i Norge så skal vi akseptere dette. Jeg ser heller egentlig ingen grunn til å holde noen i fengsel mer enn 21 år om de ikke er fare for samfunnet, det i seg selv er i mine øyne en meget streng straff. Om man f.eks. er 30 år når man utfører handlingen mister man nesten hele sitt voksne liv - og alt som kommer sammen med dette. Jeg anser dette som en straff mer enn streng nok, selv for en som drepte 73 mennesker.

Ikke ser jeg noen nytte av å ha han i fengsel lenger enn det heller, med mindre det er en fare for at han gjør en lignende handling på nytt igjen.
Sitat av etse Vis innlegg
min beskjed er, om noen har sonet sin straff - som er satt av retts-systemet i Norge så skal vi akseptere dette. Jeg ser heller egentlig ingen grunn til å holde noen i fengsel mer enn 21 år om de ikke er fare for samfunnet, det i seg selv er i mine øyne en meget streng straff. Om man f.eks. er 30 år når man utfører handlingen mister man nesten hele sitt voksne liv - og alt som kommer sammen med dette. Jeg anser dette som en straff mer enn streng nok, selv for en som drepte 73 mennesker.

Ikke ser jeg noen nytte av å ha han i fengsel lenger enn det heller, med mindre det er en fare for at han gjør en lignende handling på nytt igjen.
Vis hele sitatet...
Er absolutt ingen logikk i og koste på han penger med og holde han i livet.

Første gang jeg hørte tanten min si noe ondt var om ABB, hvor hun håpet folk spyttet i maten og slo lens i appelsinjuicen hans til hvert måltid. Hun er høyt respektert i helsevesenet og betaler mer i skatt en to nyutdannede fag-arbeidere (Grunnlønn though).


Scum of the earth...