Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2742
Hei!

Nå har jeg av en eller annen grunn begynt å sende ut en link som sansyneligvis er virus på facebook. Står bare Hei eller Hi + en link og blir sendt til mange av vennene mine. Er dette et virus som har kommet på min lokale maskin eller er det noen som har fått tak i facebook passordet mitt? Har byttet passord nå og scanner maskinen med AVG nå.

Kan det være en applikasjon? Kan ikke huske å ha trykket godta på noen app, er alltid skeptisk til det. Tror heller ikke jeg har trykket på noen mystisk link.
Bytt passord med en gang! Be venna dine melde inn postene som spam, er egen funksjon til det på face
Trådstarter
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Bytt passord med en gang! Be venna dine melde inn postene som spam, er egen funksjon til det på face
Vis hele sitatet...
Byttet passordet med en gang da jeg fant det ut. Har også scannet maskinen med AVG men ikke funnet noe virus. Så det er sansyelig at none har fått tak i passordet?
relevant
Ser ut som om du ikke er alene. Måtte nettopp fjerne en fb bot som sendte cheesy bursdagskort til folk jeg såvidt kjenner. Kjipe greier.
Kom nettop hjem til akkurat samme problemet... Har prøve å søke litt rundt på info om dette men har ikke hatt noe hell enda. Forandret straks passord pluss at jeg avinstallerte Facebook appen min på mobilen. Får håpe det ikke skjer igjen
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Husk at du kan være infisert av en keylogger, og da hjelper det lite å skifte passord på en infisert maskin, så dere burde nok ta en scan på pc'n også.
Samme skjedde med meg for 5 min siden!
Jaja, slapp det problemet fordi jeg bare lukket nettsiden når jeg så apple logoen.
Men det kommer sikkert mere info om det snart, så det er bare til å vente på at folk har funnet ut mer om det
ser du selv at du har sendt ut meldinger?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Siterer en langt mer datakyndig person som skrev under artikelen på itavisen om hva han fant når han undersøkte hvor den linken fører til:

Jeg undersøkte litt videre, og følgende JS-kode blir lastet inn: http://pastebin.com/bHNTZk5E

Det interessante her er at koden er helt generell, og ikke spesifikt ment for å angripe Facebook. Det den gjør er å basically å overstyre events som tastetrykk, musebevegelser osv. til å bruke deres egne funksjoner. På denne måten lytter de etter ALLE passord som blir tastet inn i nettleseren, og sender de av gårde som en AJAX-request til en eller annen russisk server.

På andre siden sitter det sannsynligvis et program og tolker loggfilene som strømmer inn, før de enten godkjenner en app som lar de poste ting (noe Facebook lett kan blokkere vha. API-nøkkelen) eller logger direkte inn på kontoen din for å poste meldingen sin.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
Sitat av r0bin Vis innlegg
Siterer en langt mer datakyndig person som skrev under artikelen på itavisen om hva han fant når han undersøkte hvor den linken fører til:
Vis hele sitatet...
Så det blir på en måte en keylogger? AVG fant ikke noe da jeg scannet men det er kanskje så nytt at det ikke er med i databasen deres enda.
Står en veldig stor artikkel om det på sol.no og vg.no
Så pass på
Jeg fikk samme medlingen fra Thoryllo nå på facebook
Jeg meldte meg permanent ut av face for lenge siden, funket gull, ikke sett noen facebookviruser siden den gang.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av TobNor Vis innlegg
Jeg fikk samme medlingen fra Thoryllo nå på facebook
Vis hele sitatet...
Du vet.. gjelder å være aktuell og følge trendene
Sitat av Fleff Vis innlegg
Husk at du kan være infisert av en keylogger, og da hjelper det lite å skifte passord på en infisert maskin, så dere burde nok ta en scan på pc'n også.
Vis hele sitatet...
Bruke skjermtastatur da :P
Det er mye mulig det blir brukt en drive-byinfeksjon. Denne typen infeksjon utnytter hull i operativsystem og nettleser til å installere et virus.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Bruke skjermtastatur da :P
Vis hele sitatet...
Hjelper lite å bruke skjermtastatur.
Dette kommer fra en mobil-app og ikke en PC. Dere som har sendt ut vil selv se når dere går inn på meldinger, at det er sendt fra mobil, ikke chat / melding fra PC.

Har fortsatt til gode å finne ut hvilken mobil-app som skaper problemer, men anbefaler å bli kvitt app'er du ikke trenger / stoler helt på frem til problemet er funnet.
Sitat av 10minutemail Vis innlegg
Dette kommer fra en mobil-app og ikke en PC. Dere som har sendt ut vil selv se når dere går inn på meldinger, at det er sendt fra mobil, ikke chat / melding fra PC.

Har fortsatt til gode å finne ut hvilken mobil-app som skaper problemer, men anbefaler å bli kvitt app'er du ikke trenger / stoler helt på frem til problemet er funnet.
Vis hele sitatet...
Mener du Messenger appen? Drit mange har den. Det er bare chaten/meldingene dine på fb, uten at du trenger å logge på selve fb.

Men jeg har ikke fått detter viruset, eller sett noe til den suspekte linken, og jeg bruker messenger på telefonen hver dag.