Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 893
Hei!

Er en sak jeg sliter litt med å finne ut av, sikkert mest fordi jeg ikke klarer å formulere noe vettug å søke på. Uansett, hvordan får man til at fargen (eller andre attributter) på en lenke forandrer seg, når lenken peker til noe på samme side?

Hvis man ser på denne fine siden så endres fargen på f.eks. «Works» når man trykker på den, slik at man forstår at den er aktiv. Har trålet litt gjennom kildekoden, men forstår ikke hvordan linkens class endres til «current» når man trykker på den, er det noe jQuery-shizzle e.l.?
Har ikke tid til å forklare utdypende akkurat nå, men har du tittet på CSS Pseudo Classes?
http://www.w3schools.com/css/tryit.a...me=trycss_link
Skjønner ikke helt hva du mener. Mener du at bakgrunnen blir svart når man trykker på det som ligger under works? Hvis ja, ta en titt på lightbox

Edit: ah, skjønner. Du har da to ID-er i CSS-en, med ulike atributter.
Sist endret av raze; 4. desember 2011 kl. 22:16.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Har ikke tid til å forklare utdypende akkurat nå, men har du tittet på CSS Pseudo Classes?
http://www.w3schools.com/css/tryit.a...me=trycss_link
Vis hele sitatet...
Bruker jo :hover til vanlig, men :active gjør vel ikke annet enn å påvirke linken i dét man trykker på den? Endrer vel ikke fargen helt til man reloader/trykker på en annen link?

Raze: det med to ID-er med ulike attributter er jeg kjent med, men hvordan funker det når man aldri forlater siden? Man beveger seg jo bare på én side, hvordan endrer man eller skifter mellom ID-ene til linkene da? Mulig det er noe elementært jeg har gått glipp av, eller sliter med å forklare.
JQuery måten å fikse det på:

$(document).ready(function(){
$("a").click(function(){
$("a").removeClass("active").addClass("hidden");
$(this).addClass("active");
});
});

så lager du en css klasse som heter active og en som er hidden.
Sist endret av locked65; 4. desember 2011 kl. 22:28.
CSS:
a: hover {
color: #farge;
}


HTML: <a href = "#"> navn på link </a>
Sist endret av Spelly; 4. desember 2011 kl. 22:30.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
CSS:
a: hover {
color: #farge;
}


HTML: <a href = "#"> navn på link </a>
Vis hele sitatet...
Ikke hvordan man lager en :hover jeg søker etter, noe som burde fremgå klart av teksten, selv i all uklarheten.

locked65: dette ligner på noe av det jeg ser etter, skal teste ut og se om jeg får det til nå.

locked65: ser ut til at det fungerer.

Trenger .hidden noen verdier i CSS-fila? For jeg fikk det bare til å funke uten.
Du trenger ikke .hidden klasse.

Lagde et eksempel her, link.
Sist endret av marfo; 4. desember 2011 kl. 23:45.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du kan muligens bruke CSS3s attribute selector f.eks.

Kode

[att*=val] 
Represents an element with the att attribute whose value 
contains at least one instance of the substring “val”.

[att^=val]
Represents an element with the att attribute whose value 
begins with the prefix “val”.

Kode

a[href^=#]:active { color: red }
terminat: tror du alle andre er idioter?

Edit:

Jeg ser at mitt forslag ikke vil fungere som TS vil.. I litt kjedsomhet prøvde jeg å finne en pure CSS way for dette. Den eneste løsningen jeg kan komme opp med her er:

Kode

a:target {
  color: red;
}
</style>
<a href="#one" id="one" >one</a>
<a href="#two" id="two" >two</a>
Denne bruker CSS3s target pseudo-class selector

proof of concept code

dog støtter jeg nok uansett en js-løsning på dette

versjon 2
Sist endret av z0p; 6. desember 2011 kl. 16:17.