Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 847
nFF Marshall
morten's Avatar
Fredag ble bildeformatet GIF løst fra patentet i USA, og og kan snart benyttes fritt av alle. Det kan bety styrket posisjon i forhold til JPEG.

GIF (Graphics Interchange Format) er ved siden av jpeg den mest populære måten å lage å sende bilder over internett. Siden 1994 har Unisys krevd lisensavgifter fra alle selskaper som har brukt gif-formatet. Noe som gjennom årene har skapt mye opprørthet i internettverden.

Les resten her: http://www.itavisen.no/art/1301420.html
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Dette er både positivt og negativt.

Positivt, fordi man kan bruke formatet fritt.

Negativt fordi GIF er et dårlig format, rett og slett. PNG sliter allerede nok med å hevde seg på markedet, spesielt pga IEs dårlige support. PNG støtter bla 24 bits transparent bilder, også med fading.

www.burnallgifs.org

Btw, er ikke enig i alt det som står på Burn All GIFs. F. eks "Sign the petition against software patents in Europe." Hvorfor folk ikke bør få lov til å patentere selvskreven mykvare får ihvertfall ikke jeg inn i mitt hode. Men at det bør finnes åpne standarder som alle kan følge, ser jeg på som et stort steg i riktig retning.
GIF har vel egentlig aldri vært noe særlig brukbart. Satt litt på spissen.
Better than thou.
Til sitt bruk var det jo perfekt, før PNG kom anyway, men det er fortsatt et helt kurrant format så lenge man bruker det til det det er ment til.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg forbinder bare gif bilder med sånne irriterende animasjoner som man finner på skikkelig dårlige websider. Uff! Vekk med gif, selv om lisensen blir tatt bort.
Kommer dette til å påvirke MNG formatet?
gif er jo bedre enn jpg i spesielt web sammenheng, setter sammen en side med mange små .gif bilder med få farger isteden. Størrelsen på bildene blir betydelig mindre og siden laster mye raskere enn en side med få eller mange .jpg bilder.

Mange forskjellige måter å komprimere gif for å unngå at grensen på 256 farger blir for sjenerende. Photoshop gir deg en god del valgmuligheter hvis du velger å lagre som gif.