Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 10464
Tenkte jeg bare skulle komme med en informativ thread, var usikker før jeg selv skulle innrulleres og fant egentlig ikke noe informasjon om temaet.

Så, enkelt og greit, dette blir sjekket ved innrullering:

-Bagger og sekker må forlates så de kan bli luktet på av hund, om det er så mye som ett tegn til at hunden har noen interesse av baggen din må du gå gjennom denne sammen med MP, finner de ingenting vil du bli ytterligere sjekket (blodprøve)

-Du blir luktet på av hund, her står mange på rekke slik at hunden kan gå frem og tilbake, her skal det stå hardt at du blir tatt for noe så lenge du ikke står med en femmer med tjall i lomma =P (Reine/Nye klær er viktig)

-Cannabis rester i lommelo, her tar de lo fra lommene dine som blir sprayet med en spray som viser fargen lilla om det er noe rester der.

-De tar blodprøver av allle, men sjekker bare ett lite utsnitt av prøvene så det er god sjangs til å gå klar av om du skulle være litt seint ute med å slutte å feks røyke. Som nevnt ovenfor, er hunden interessert i baggen din og de ikke finner noe blir blodprøvene dine sjekket.

Dersom du blir tatt for noe blir det reist sivil-annmeldelse mot deg, så sørg for at dette ikke skjer!!

Mitt eneste tips er egentlig å sørge for enten å ha på seg klær man veit er cleane, eller rett og slett kjøpe noen nye klær til innrulleringen.

Om man skulle ha ett dypt ønske om å dimmiteres er faktisk den aller enkleste måten å informere om at man har brukt cannabis 5-10 ganger over en lengre periode. Etter erfaringene til personer jeg har pratet med resulterer dette ikke i noen annmeldelse, kun dimmitering.

Håper dette er til hjelp for noen.

-Trond
Nice! Sikkert mange som setter pris på dette. Kan du utdype hvor du har infoen fra, f.eks. med blodprøvene?
Mye av dette stemmer, men blir det tatt blodprøve av alle?
For det ble ikke tatt blodprøve av meg...

Det var vanlig narkosjekk, spørsmål om jeg hadde prøvd narkotika og om jeg likte å feste.
Etterpå fikk vi to sprøyter(husker ikke hvilke) også ble vi oversendt til militærlegen for en prat.
capo420: Har infoen fra min egen innrullering, det om sivil annmeldelse blei det gitt muntlig beskjed om, og jeg pratet med en som blei tatt på lomme-lo testen som måtte bli med til leiern for å være der til dagen etter for å komme seg hjem. Han blei annmeldt for forholdet, men sendt hjem fordet, blir vel sikkert bare forenklet forelegg tenker jeg.

s1gh: Det blir tatt blodprøver av alle under innrullering, dette blir gjort når man skal til lege for å teste syn, måles, veies osv. Dersom de har misstanke men ikke finner noe på deg kan du banne på at blodprøven din blir sjekket.
(De to sprøytene er vaksinene Boostrix, Priorix og Influvac)
Sist endret av kokatrond; 26. oktober 2008 kl. 16:01.
Bare nevne at det med klærne er ganske viktig. En kompis ble tatt for røyking da han stod på den linja, med klær han hadde røyka med et par måneder tidligere, og som var vasket.
De tok han inn i avhør, tok hårprøve, og han innrømte etterhvert å ha prøvd kokain.
Ble anmeldt og dimma, mottok brev halvt år senere om at saken var henlagt.
Sist endret av Allure; 26. oktober 2008 kl. 16:02.
Innrullering er nå du blir overført til folkeregisteret til vernepliktsverkets system.

Innrykk er første dagen i forsvaret, og endel plasser kommer Narko-Nord/-Sør på besøk med bikkjene, men jeg har f.eks. aldri personlig opplevd dette. Det var hunder på kontoret når jeg var på perm, og her har måttet pisse pga. mistanke. Jeg har også kamerater som røykte et par uker før innrykk og slapp igjennom, og jeg har hørt om folk som har blitt tatt, men sluppet videre etter en forklaring ala "jeg prøvde det på fest, skjer aldri igjen". Jeg hadde imidlertid ikke gamblet på det, kjør en trygg linje og hold dere reine en mnd. i forveien, MINST.
Er det ikke bare og si man har vert i ulandet og brukt diverse narkotiske midler?
Er vel ikke ulovlig og ha det i blodet så vidt jeg vet.
Sitat av kokatrond
capo420: Har infoen fra min egen innrullering, det om sivil annmeldelse blei det gitt muntlig beskjed om, og jeg pratet med en som blei tatt på lomme-lo testen som måtte bli med til leiern for å være der til dagen etter for å komme seg hjem. Han blei annmeldt for forholdet, men sendt hjem fordet, blir vel sikkert bare forenklet forelegg tenker jeg.

s1gh: Det blir tatt blodprøver av alle under innrullering, dette blir gjort når man skal til lege for å teste syn, måles, veies osv. Dersom de har misstanke men ikke finner noe på deg kan du banne på at blodprøven din blir sjekket.
(De to sprøytene er vaksinene Boostrix, Priorix og Influvac)
Vis hele sitatet...

Jeg kommer i allefall ikke på at dem tok blodprøve av meg.
Men det er sikkert bare jeg som tar feil!
er vel fortsatt ulovlig å ha brukt det? En ting blir vel om du har vært i Amsterdam og blir tatt for røyking. Men om du skulle bli tatt med kokain i blodet skal det stå hardt å bortforklare med at du kom hjem fra (Insert legal country) for ca mindre en 48 timer siden? =P

bobbo: Takk for rettelse, er ikke best på alle dissa navna. Får jeg korrigert tittelen på threaden eller er det for seint?
Sist endret av kokatrond; 26. oktober 2008 kl. 16:19.
Hva skjer egentlig om du blir tatt for å ha røyka hasj etter en Amsterdam tur?
Skogsgnomen: Om du blir sjekket (ikke tatt med en joint i hånda) og testen er positiv kan du lett slippe unna med dette om det er innenfor en 2-3 ukers tid.
Såvidt jeg vet, gjelder norsk lov for norske statsborgere i utlandet.
Dermed har du begått et lovbrudd om du blir tatt for å ha røykt hasj, uansett om du påstår at du var på ferie i Nederland.
Krakaren: Det du sier er at hvis jeg drar til ett annet land enn norge, så kan jeg følge norsk lovverk?
Sitat av kokatrond
Krakaren: Det du sier er at hvis jeg drar til ett annet land enn norge, så kan jeg følge norsk lovverk?
Vis hele sitatet...
Og det landet du er i sin lov...
Så du mener det er så enkelt at jeg kan nevne at jeg har røkt cannabis i en periode, og jeg blir dimmet? Funker dette også på sesjon?
Sist endret av Rayes; 26. oktober 2008 kl. 18:29. Grunn: leif
Sitat av Krakaren
Såvidt jeg vet, gjelder norsk lov for norske statsborgere i utlandet.
Dermed har du begått et lovbrudd om du blir tatt for å ha røykt hasj, uansett om du påstår at du var på ferie i Nederland.
Vis hele sitatet...
Om jeg husker riktig så er det kun alvorlige handlinger som kan straffes med fengsel som gjelder i utlandet, som f.eks. om man dreper en mann. Å bli tatt for å ha røyket cannabis gir ikke mer enn en bot. Man kan derfor ikke straffes for å ha røykt cannabis i Nederland, for det er ikke straffbart der. Da det i Norge kun er ulovlig å ha brukt cannabis kan man ikke straffes fordi man har det i blodet. Men militæret kan fortsatt dimmitere deg hvis de har egne regler for dette utenom Norges lover.
Sitat av kokatrond
Krakaren: Det du sier er at hvis jeg drar til ett annet land enn norge, så kan jeg følge norsk lovverk?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må du også følge lovverket til landet du er i.
Det kan være at det er som Deth sier.

Uansett, la oss ikke gå off-topic her.
Sitat av wargriff
Så du mener det er så enkelt at jeg kan nevne at jeg har røkt cannabis i en periode, og jeg blir dimmet? Funker dette også på sesjon?
Vis hele sitatet...
du kan like så godt bare si at du har angst / depresjons problemer så slipper du uansett.
Sitat av btz
du kan like så godt bare si at du har angst / depresjons problemer så slipper du uansett.
Vis hele sitatet...
Og det er nok til at jeg blir totalt avskrevet fra førstegangstjenesten?
Skal på sesjon i morgen tidlig, og jeg har veldig lite lyst til å bli kalt inn..
Sitat av wargriff
Og det er nok til at jeg blir totalt avskrevet fra førstegangstjenesten?
Skal på sesjon i morgen tidlig, og jeg har veldig lite lyst til å bli kalt inn..
Vis hele sitatet...
var nok i mitt tilfelle ja
Sitat av btz
var nok i mitt tilfelle ja
Vis hele sitatet...
Da prøver jeg det

Men tilbake til topic:

Jeg kjenner en som ble stoppet under innrulleringen, og de fant rester av hasj i pengboka hans.
Han ble sendt rett hjem, med beskjed om at bot var på vei i posten. Idag, over ett år senere har det enda ikke kommet noe bot..
hva med hvis har vært på sesjon og ble tjenestedyktig og angrer som faen etterpå, hvor/hvem skal man prate med for å få dette ''dyktigheten'' tilbakekalt?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Ta kontakt med verneplikt verket. Jeg ble erklært tjeneste udyktig i 2000, men i 2002 angret jeg og kom meg inn i førstegangs tjenesten.
Fastlegen min måtte skrive brev til VPV og etter 2-3 mnd fikk jeg telefon eller brev (mulig begge deler) om at jeg kunne få komme inn.
Jeg måtte selvsagt ha en god begrunnelse for hvorfor jeg ønsket å komme inn igjen.

Dette er dog 6 år siden nå, så om det fungerer på samme måte nå vet jeg ikke.
Såg også narko bikkjer første dagen min i forsvaret. All bagasje ble line'et opp og gått igjennom med bikkjene, hvis de markerte ble det en mer grundig sjekk. De markerte på et par stykker. Aner ikke hva de måtte gjøre, men jeg tror de ble sendt hjem ettersom jeg aldri så de igjen. :P

Litt off topic, men vil du ut av forsvaret så er det også mulig å erklære sin fortrolighet ovenfor høyre ekstreme faksjoner. Militæret liker det lite for å si det sånn. En dude i troppen min hadde en Hellrazer plakat med et nazi-kors malt på midten. Han ble sendt hjem på dagen når befalet fant den på morgeninspeksjonen. Aner ikke vilke følger dette kan ha for rulleblad etc. Trolig lite de kan gjøre.
Sist endret av Fever; 26. oktober 2008 kl. 22:24.
shitfaced dude: vent til innrykk også får du bare velge en av de tinga som er foreslått her.

speq: det fungerer på samme måte i fortsatt, en kammerat av meg blei erklært udyktig, og sendte klage på vedtaket. 3mnd seinere fikk han inkalling og tjener nå.
takker for svar folkens, lurte på om jeg var dømt til en livsstil jeg f**n ikke vil!
kan tenke meg at det da er verneplikt verket man må prate med om utsettelse og?
(er usikker på om jeg vil inn, tviler men det er jo smart å ha flere kort i lommen)
Med dagens militæret som har mistet veldig mye funds fra staten, er det ikke vanskelig, i hvertfall ikke i forhold til hvordan det var for feks 10 år siden, å komme seg ut hvis man bare setter litt vilje i det. Vær litt kreativ og plukk ut noe som hadde fungert for deg. Måtte det være å innrømme at du har røyka. Snakk med presten om depresjoner og finn på noen syke historier. Si at du er passifist (litt sent nå, funker bedre på sesjon). Brenn en bamse på kapteinens kontor. Mal et hakekors på skapet ditt. Eller bare si at du er høyreekstrem. Hvis du har et rulleblad med mye drit på, kan du henvise til det og si at du ikke føler deg "fit" for å være i militæret.

Mulighetene er maaaange.

Edit: On the flip side. Militæret er ikke så ille som mange skal ha det til å være, du blir kjent med mange kule folk, skyte med masse våpen (hvis det er din greie) og du får erfare dine egne grenser som igjen kommer til å gi deg innsikt og erfarings som du kan ta med videre i livet. Det har nok litt med HVOR du havner i forsvaret, mye forskjellig du kan gjøre. Men jeg prater mer på generel basis. Jeg feks hadde det jævelig mye fett i artilleriet som lader på en m109'er. Sinnsvakt tungt arbeid, men faen det var bra å bli ferdig. Absolutt et veldig interessant år når man er ute av rekrutten og blir mer kjent med utstyret du behandler og folka rundt deg.
Sist endret av Fever; 27. oktober 2008 kl. 12:59.
Pasifist=siviltjeneste så det er ikke så lurt og bruke som unnskyldning.
Sist endret av Anders89; 27. oktober 2008 kl. 13:12.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av kokatrond
s1gh: Det blir tatt blodprøver av alle under innrullering, dette blir gjort når man skal til lege for å teste syn, måles, veies osv. Dersom de har misstanke men ikke finner noe på deg kan du banne på at blodprøven din blir sjekket.
(De to sprøytene er vaksinene Boostrix, Priorix og Influvac)
Vis hele sitatet...
Er dette noe du tror eller noe du vet? Jeg vet ikke hvordan hvordan lover og regler for dette er i forsvaret, men jeg tviler på at de uten videre kan sjekke blodprøven som er tatt av helsemessige årsaker.
De blodprøvene man tar hos legen under innrullering blir ikke sjekket for stoff. De fryser ned en prøve som de har i evig tid? Hvertfall så fryser de ned en blodprøve også sjekker de sikkert noe random greier. Sånn de gjør det på madla(sjø og luftforsvarets rekruttskole) med de blodprøve som sjekkes for dop er at det er MP som styrer med det. De tar med seg folk de tviler på opp til legen for en utvidet blodprøve, tar prøve og sender den med "ekspress-post" samme dagen slik at prøvene ikke skal bli ubrukelige. Skjønner ikke at det er lov å gjøre det slik en gang jeg, men de gjør ikke noe fancy med blodprøve med tanke på stoff og sånn der hvertfall.

stemmer at når man kommer skal man sette bagasje fra seg i gymsalen også blir du stilt opp på en rekke også kommer dogsa. Hvis du er smart og gjør samme triks som meg så kommer du ikke til den tiden som er satt opp på innkallingskortet(ikke triks å komme for sent da selvfølgelig). De har ikke bikkjene tilgjengelige hele tiden på grunn av at de sikkert sjekker bagasje osv. Ikke vet jeg hvorfor, men de har som regel bare bikkjene der til å lukte på mennesker på de "3 store puljene" som kommer hver dag i innrykksuka. De bruker også befalselever som har vært borti stoff før og er flinkere til å plukke ut stoners osv. (få elever som tør å innrømme dette så det stemmer nok ikke på vært eneste innrykk)

Januar og mars skolene er de to skolene hvor de skjerper seg litt ekstra med tanke på stoff. De vet fra erfaringer at det er et mye høyere antall personer som blir tatt for stoff da i forhold til juli og september også mye høyere antall som innrømmer å ha prøvd ved disse skolene.

Hvis du har lyst til å dimme skal ikke det være noe problem. noen alternativer:
- Når du er hos legen klager du veldig mye på smerter i ryggen. Det merker du spessielt når du har vært ute å gått mye en dag eller vært å trent osv. (lite nytte man kan gjøre i en krigs situasjon da gitt, hvertfall som menig) Dette står i legepapirer sivilt også, men det er jo bare å få endret på hvis du skal få deg en jobb som krever legeattest og at ryggen må være 100%.

- Du kan si at du har røyket hasj en 10-20 ganger(best å si du har røyket noen år, men sluttet for noen måneder siden) og det er stor sannsynlighet for at du bli dimma, men det er ikke 100% sikkert! opplevde at folk som sa de hadde røyka fast i et år ikke ble dimmet, mens en annen som sa han hadde prøvd et par ganger, ble dimmet selv om han ikke ville det selv.

- Angst og depresjoner fungerer også, men husk at hvis det bare er oppspinn for å dimme så står det registrert i papirer resten av livet ditt at du har psykiske problemer, samme som sivil sak hvis du blir tatt for hasj eller andre ulovlige ting.

- Du kan si du er alkohol-liker. Noe som ikke kommer fram på noen papirer, men heller ikke det er 100% sikker grunn til å få dimme.

- Bor du langt unna der du er på rekruttskole, kan du klage til presten etter en liten stund om at du har hjemlengsel og savner mamma osv. Så dimiterer de deg som regel.

- Har du kjæreste og høyt lån på bolig, bil osv. Kan du snakke med sosialkuratoren i leieren og han vil mest sannsynlig fikse sånn at du kan dra hjem. Bare pass på at du sier du savner kjæresten og legg til at hun akkurat har blitt gravid osv og da vil du hvertfall klare å få en utsettelse på et par år og da er du så gammel at du slipper hvis du vil.

- Kan si også mye rare ting til legen, sos.kur., presten for å bli dimmet, men det er ting som kommer litt mer ann på hvem du snakker med. pisser i senga annenhver natt, sover kun naken, angst for å sove med andre på samme rom, angst for å dusje med andre personer, kan si du har komplekser med kroppen din, liker å blotte deg, tenner på gutter som er halv naken/naken... Det er ting som mange kommer til å dimme deg på hvis du ramser opp litt av alt i denne posten så er du nok sikra returbillett hjem samme dag eller dagen etter ; ). Husk også selv om du prøver 1 gang og det ikke går, er det bare til å prøve til går. Det går alltid.

Og hvis du røyker, men vil inn og få en bra stilling/kult år:
Helst bare nye klær, helst en ny bag også, se stelt ut når du kommer på innrykket. Ikke kom 4 timer for sent uten en jævlig god grunn =p.
Går du for trikset om å komme et par timer tidligere enn det du egentlig skulle(obs: fungerer ikke alltid, noen ganger samler de opp store puljer som de tar senere på dagen) Da er sport og sunne/nyktre ting veldig bra samtaleemner når du blir fulgt rundt av MP-soldater(de fleste er straighte som f). Er det menige vaktsoldat-jenter som følger deg rundt er det bare til å skru på sjarmen. De er som regel ikke veldig smarte, men veldig kåte. Hvis du går å snakker om at stoff er drit osv. ville jeg tatt det som mistenksomt av en eller annen grunn. Stoff er "nesten tabu" samtaleemne i Forsvaret blant de ansatte. En sjelden fyllediskusjon om hasj skjer vel kansje stadig vekk. De flesta befal ser på dop som hitler så på alt ikke-arisk, Skal nedkjempes med alt av midler.(Alle er ikke så ille da, men dere skjønner hva jeg mener)

Ikke vær frekk mot befal under rekruttskolen og "vær en diot" som gjør alt de sier og meld deg frivillig når de spør etter noen. Da blir du mest sannsynlig en av troppens 5 beste og du får 1. valget ditt når du søker på nytt tjenestested. Blir du ikke en av 5 så får du en bra uttalelse fra troppsjefen og du får en bra tjeneste uansett.

Det er til å anbefalle for noen. Møter mange kule folk, røyker med mange nye mennesker =p og det er en del trening og lite søvn generelt hele året. Men det obligatoriske etter rekruttskolen er ikke mye og ikke stress(så lenge du ikke er jeger eller noe operativt). Rekruttskolen er den mest slitsomme tiden, men også jævlig kult og mye fyll og fanteri når du ser tilbake på det. Det er ikke til å anbefalle hvis du HATER å bli bedt om hva du skal gjøre, nekter å ta i mot ordre, klarer ikke 2 pushups, takler ikke andre mennesker, angst for å sove på rom og dusje med andre av samme kjønn, har ikke 1 år å kaste bort.
Eg blei og tenestedyktig på sesjon for to år sidan, har blitt inkalla 3 gongar allerede, men har utsettelse til 2012 om eg utdanne meg ferdig!

Spørsmålet er om forsvaret gidde å kalla meg inn kvart år heilt fram til 2012? Er det noken som har erfaring frå liknandes situasjon?

Har overhode ingen planar om å kasta vekk eit år i militæret!
Hei hvis du har utsettelse fram til 2012 så skal du ikke få innkalling, men VPV er ubrukelige. Du slipper også tjenesten din hvis du møter opp i 2012 og sier du ikke vil og forklarer litt. Går bra ; )
Finnes det i det hele tatt noen grunner til å spille militæret/siviltjenste uten å komme opp med dumme unnskyldninger?
Sitat av noymo
Finnes det i det hele tatt noen grunner til å spille militæret/siviltjenste uten å komme opp med dumme unnskyldninger?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du faktisk sliter med angst, skader, narkotika o.l. Da er det ikke unnskyldninger, da er det forklaringer.

Du kan også prøve deg med å si at du enkelt og greit ikke vil inn. Du kommer til å være et rævhål mot alle, og du kommer til å nekte på å delta på de tingen du ikke har lyst å delta på. Ikke sikkert det funker, men treffer du de rette personene går det nok greit.

Det som er viktig å skjønne er at militæret er ikke det det en gang var. Før SKULLE alle inn. Var man mann, så skulle man i militæret. Nå har ikke forsvaret ressurser nok til å ta inn alle "vernepliktige" lengre, og det er alltid en del som "slipper unna".

Jeg vet at på ene rekruttskolen på Madla i år ble halvparten dimitert i løpet av rekruttperioden. Det er mange det! Forsvaret er i utganspunktet ikke interressert i å ha folk der som ikke ønsker å være der. Men har du en eller annen form for utdannelse e.l, kan du være attraktiv for dem.
Når jeg var på sesjon sa de at de har nulltoleranse på halusinogener. De spesifiserte ikke om det var engangs bruk eller gjentatt og jeg hadde satt opp liste, men jeg fikk inntrykk av at de mente "har du prøvd en gang så har du prøvd en gang for mye"
Jeg mente selvfølgelig hvis man ikke slet med noe, og ikke vil inn. No offence seff
Sitat av noymo
Jeg mente selvfølgelig hvis man ikke slet med noe, og ikke vil inn. No offence seff
Vis hele sitatet...
Jeg ble erklært utjenestedyktig da jeg sa jeg hadde prøvd cannabis til sesjonslegen. Om du trekker den konklusjonen at jeg da sliter med noe er det ditt utsagn. En dum unnskyldning var det uansett ikke, jeg bare møtte opp med en innstilling om at hvis de ikke vil ha meg når jeg er ærlig på sesjon så får de vel klare seg uten.
Hvis du ikke vil inn i forsvaret så er det så enkelt som å si at du vil inn som fallskjermjeger/marinejeger/noe som krever 9 på syn, ha på deg briller og fake at du har dårlig syn (uten briller ser du ikke en dritt, og med briller kan du ikke se de 5 nederste linjene f.eks). du vil da bli erklært tjenesteudyktig i fredstid og slipper siviltjeneste. hvis du ombestemmer deg senere (kan jo hende, en vet aldri) drar du bare til optiker og tar synsprøve og sender den inn og sier du vil inn. en grei måte å gjøre det på, så slipper en å brenne alle broer med narkobruk
Fint innlegg Trond, men jeg synes det virker som at millitære bare ser etter cannabis etter hva du skriver. Eller sjekker de etter annet stoff også?
For å prøve en annen vri: Er det noen som har med dokumenterte helseproblemer(f.eks. rygg evt. knær) ikke fått unsluppet førstegangtjenesten?
det er bare til å si at du har gått på narkotika over ein liten periode so blir du dimmitert ganske fort. Jeg snakket med legen å sa at jeg hadde gått på amf en stund og prøvd en del andre rusmidler. Ganske enkelt
Noen som veit om jeg vil få noe rulleblad hvis jeg innrømmer narkotika bruk? Vil ikke inn i militæret, men vil ikke ha rulleblad heller. Må kunne få politiattest for å ta den studieretningen jeg vil ta til neste år.
Sist endret av Potrick; 28. oktober 2008 kl. 18:10. Grunn: Skriveleif.
Dersom du innrømmer narkotikabruk vil det bli notert som merknad for hvorfor du ikke tok militærtjeneste (hvertfall slik vi ble forklart det, eller noe liknende). Jeg tror dog ikke at det kommer på rullebladet, selv om jeg ikke ville gjort det dersom man er avhengig av rent rulleblad senere.
Har jo blitt tatt for disse tingene av barnevernet da, og har jo ikke fått det på rullebladet. Har skrevet disse tingene ned på egenerklæringen da jeg skal på sesjon snart. Er jo litt rart at de kan ta meg for noe som jeg har fått beskjed om at er en ferdig sak, samtidig som de ber meg være ærlige på den egenerklæringa?
Sitat av vestkant
For å prøve en annen vri: Er det noen som har med dokumenterte helseproblemer(f.eks. rygg evt. knær) ikke fått unsluppet førstegangtjenesten?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg. Jeg har skjeiv ryggradd og har noe som heter essensiell tremor (jeg skjelver litt). Ble egentlig dimitert, men da jeg nektet og sa at jeg ville være i forsvaret sa legen at det var greit. Var i utgangspunktet stridsudyktig og skulle ikke få lov å skyte med AG3, MP5 o.l, men etter en stund ut i rekrutten snakket de med befalene mine som ikke skjønte hvorfor jeg ikke skulle få lov. Da ombestemte legene seg, og da var saken biff.

MEN, som sagt ble jeg i utgangspunktet dimmet pga ryggen. Så sa jeg at jeg ville være der likevel, og det var greit. Så ble jeg dimmet pga. skjelvingen, men klarte å bli værende likevel. Så hvis du har en dokumentert skade (som hindrer deg), blir du dimmet.
Skjønner, men må det nødvendigvis være en diagnose? Altså en bestemt sykdom, eller kan det være smerter o.l uten å finne en bestemt sykdom? Sliter med vond korsrygg, både når jeg sitter og når jeg går, men er ikke sikker på at det er en bestemt sykdom.
"skjeiv ryggrad" er ikke akkurat en sykdom. Men det var det legen min kalte det for, og det var det legene i forsvaret behandlet det som.

Ta deg en tur til legen og forklar at du har vondt i korsryggen og at du skal i forsvaret, men vil vite hva det er som "feiler deg" før du eventuelt må stå rett opp og ned på vakt i 8 timer.
Var ikke nok i mitt tilfelle.. Jeg snakket om frykt og depresjoner fra barnom osv... Hjalp lite..

men så nevnte jeg at jeg har Veps allergi! Da slapp jeg ALT! Alt = Militær + Siviltjeneste
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Når jeg var på sesjon sa de at de har nulltoleranse på halusinogener. De spesifiserte ikke om det var engangs bruk eller gjentatt og jeg hadde satt opp liste, men jeg fikk inntrykk av at de mente "har du prøvd en gang så har du prøvd en gang for mye"
Vis hele sitatet...
Jeg sa til legen at jeg hadde prøvd fleinsopp... Jeg sa også at jeg var umotivert og absolutt ikke ville inn i forsvaret. Like jævlig kalte de meg inn
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Vi ble ikke lukta på (januar 08), men fikk spørsmål om vårt forhold til rusmidler av MP. Svarte, egentlig uten å tenke meg om, at jeg hadde prøvd hasj for rundt et år siden, samt at jeg knakk noen øl i blandt. Sporenstreks ble jakke, bukser etc saumfart med spray, og mine personlige saker ble tatt fra meg og kjapt tittet igjennom. Jeg ble så tatt pisseprøve og hårprøve av. Hadde vel røkt en gang til ca 6 uker før jeg kom inn, så lurte litt på hårprøva. Men har aldri hørt noe senere.

Når det gjelder å komme ut er det vel strengt tatt bare å lyve på seg noe ryggplager eller kneplager etc. Personlig ble jeg dimma etter åtte dager inne. På grunn av sterke smerter i øvre del av ryggen valgte jeg å oppsøke legen. Han tittet litt på ganglaget mitt, spurte hvor det gjorde vondt og lurte på hva jeg selv tenkte. Jeg sa, som sant var, at jeg fryktet for egen ryggs helse om jeg fortsatte, og han mente det var best å ikke ta noen sjanser. Så jeg ble satt på første tog hjem. Jeg løy ikke, da ryggen var meget vond, men ut fra sjekken som ble foretatt kunne jeg lett kommet hjem selv om jeg bare fant på alt sammen. Forsvaret har nok folk. Om man vil kommer man seg hjem.