Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2673
Jeg vil gjerne fortelle og få evt tilbakemeldinger på denne rapporten.
Er litt bekymret, og vil gjerne høre hva dere tenker.

Først litt info om min røyke historie. (ikke at den er så lang men.) :

Jeg røyket første gang i fjord sommer. Røyket grønt med to kompiser og
fikk totalt latterkrampe, så ille faktisk at bamsemumsene jeg hadde i munnen
ikke var mulig å tygge pga den intense latteren. Klarte faen ikke slutte å le, og jeg visste heller ikke hva jeg lo av. Begynte å sikle som en sulten hund, og måtte til slutt ta ut bamsemumsen i munnen min fordi det ikke var mulig å tygge.
La meg ned i sofaen og lukket øyene og måtte konse meeget hardt for ikke å bryte ut i total latterkaos.. Hver gang jeg prøvde å åpne øyene mine, fikk jeg totalt lattis av ingenting.

Etter dette har jeg røyket en del ganger, og hadde en periode på ca et halv år hvor jeg røyka hver fredag med en kompis.
Vi har nesten alltid røyka brunt helt til dette skjedde:

Kaller personene for A, B, og C, som alle andre har gjort. (skal sies at disse personene er ikke han jeg har røyket med hver fredag)

Vi var hjemme hos meg, og hadde mekka joint nr.1 med ca 1 g i.
Vi gikk ut og røyka, gikk inn og alle ble helt insane fjerne. Kosa oss og spilte gitar og "jamma" (i og med at vi er musikere alle sammen). Vi satt kanskje en halv time og bare fløyt på musikken og alt var bare bra.

Til slutt foreslår Mr. A og fyre opp en til. Alle var med det, mekka, gikk ut, røyka, gikk inn. Nå var alle utenom meg gira på se film som vi i utgangspunktet skulle.

Vil også tilføye en liten ting før jeg fortsetter: Mr. B er den personen jeg kjenner best av de tre. Er ikke helt trygg på de to andre, og faktisk ikke heelt trygg på Mr. B heller.

Tilbake til historien.. Jeg var selvfølgelig den personen som skulle koble opp dvd spilleren i og med at vi var hos meg. Det jeg ikke var klar over, var at det manglet en kabel fra dvd spilleren og opp til tven.
Jeg begynte å leite, og det var da noiaen inntraff. Jeg leita og leita, og fant den faen ikke. Til slutt begynte jeg å bli stressa og dra noia fordi kabelen ikke var til å finne.

Neste som skjedde var at jeg begynte å føle meg dum, derpå følte etterhvert at alt det kompisene mine sa til meg var stygt/negativt sagt. (noe jeg har fått bekreftet i ettertid at det overhodet ikke var. alt skjedde bare i hodet mitt.) Jeg ble så redd til slutt at jeg satt på huk bak tven og torde ikke snakke med de. De lo litt av meg et par ganger mens jeg freaka totalt ut inni hodet mitt.

Mr. A kom bort til meg etter kanskje et par minutter med utfreaking og spurte egentlig ganske venlig om jeg skulle gå å legge meg. Jeg trodde selvfølgelig at han bare gjorde narr av meg, og hver minste lille ting en av de sa til meg mistolka jeg TOTALT!

Jeg la meg, og var jo da så klart grise tørr i munn ettersom jeg ikke hadde drukket en eneste dråpe med vann. Jeg hørte de andre i stua, og de hadde satt på film på pcen min som de hygget seg meg.
Jeg trodde fortsatt at alt de sa der ute, var noe negativt om meg. Og hver gang de lo av filmen, var jeg 100% overbevist om at de lo av meg.
Hver gang jeg svelget trodde jeg de hørte det, og at de lo av det.
Jeg hørte også ganske godt lydene/stemmene fra filmen, og hver gang ingen snakket på filmen trodde jeg det var fordi Mr A, B og C satt filmen på pause for å høre på meg svelge og le litt av meg.

Plutselig kommer en av de inn til meg, og spurte hvordan det gikk; jeg svarte naturligvis; BRA! Ettersom jeg prøvde å holde maska så godt jeg kunne, noe jeg var sikker på at jeg for lengst ikke hadde klart. Han spurte om jeg ville ha et glass vann, og jeg svarte så klart; JA. Husker det var noe ekstremt rart med å drikke det vannet men husker ikke i detalj hva ettersom denne episoden begynner å bli en stud siden.

Etterhvert begynte jeg å komme inn på tanken om at denne rusen kom til å vare evig, og at jeg ikke fikk gjort noe som helst for å få den vekk.
Jeg lå der i flere timer og prøvde hardt å sove, men til ingen nytte.

Det eneste jeg gleda meg til var at kompisene mine skulle dra.
Da de endelig dro, klarte jeg omsider å sovne ganske fort.

Dagen derpå ringte jeg Mr. B for å høre hvordan jeg hadde vært. Han fortalte at jeg ikke hadde vært no spesielt unormal, men at jeg freaka litt ut et par ganger. Men ellers hadde jeg virka helt fin, noe jeg overhodet ikke følte i det hele tatt. Så alt skjedde altså i hodet mitt..



Etter dette har jeg vært kjempe redd for at det samme skal skje igjen, og det har det, bare ikke i en så sterk grad. Senest forrige helg måtte jeg bare stikke fra en fest fordi jeg ikke torde å gå inn igjen etter å ha stått ute å pratet litt med noen folk, fordi jeg følte at alle kikket stygt på meg.
Jeg misforsto også stemninga totalt når vi sto på utsiden, jeg trodde det var driiit klein stemning, noe jeg fikk bekreftet dagen etter at det ikke var.

Så spørsmålet mitt er; Er jeg for ustabil psykisk til å røyke ?
Er det lurt å kutte det ut helt ?
Hva kan jeg evt. gjøre for å rette dette opp slik at jeg faktisk kan få en god opplevelse med hasj/poten igjen ?

Takk for evt. råd!

Beklager for evt skrivefeil, og rare formuleringer, er ikke så flink når det kommer til skrivinga
We got machetes!
Noe av det samme opplever jeg når jeg røyker nå, er 22 år men har røyka siden ca 14 års alderesn + div andre stoffer. Slutta helt med alt i 20års alderen, røyker en sjelden gang. Men nå har jeg slutta helt pga jeg ikke får den fine rusen lenger.. Alt blir bare kjipt. Blir totalt psykisk ustabil ;-p.. Har ingen råd nei.. Har ikke peiling på hva det kommer av.
Sist endret av Junglemafia; 6. juni 2011 kl. 23:34.
Du har freaka ja. Du har kommet på en tankegang som ikke er sælig grei, denne gjentar seg når du er fjærn. Hasj gjør sånn at tanker flyter mer, man tenker mye når man er fjærn. Minner litt om sosial angst det du beskriver. Hvis du fortsetter så må du lære deg å kontrolere dette, det kan gjøres med å tenke rasjonelt, noe som er dritt vanskelig når man har noia men du må bare tenke nøkternt å bare prøve ignorere disse urealistiske tankene, du har allerede kontrolert det litt, siden du har hatt det samme flere ganger nå men ikke like stærkt.

Vil ikke si at du har svak psyke, men det er nokk best at du røyker med gode venner du stoler på fremover. Hvis dette blir værre, spesielt hvis du får sånne tanker når du er nøktern, så burde du å slutte, eller muligens viss du er veldig glad i hasj så går det vell fint å røyke aleine.
Mitt tips i din situasjon er ; røyk alene. Fin måte og "bli kjent" med rusen og dens påvirkning på deg. Ser for meg at det bare er det som skal til,at du blir vandt med rusen og lære deg og "fungere" normalt under rusen(skille ut negative tanker o.l) Personlig er jeg mest komfortabel på nattetid når alle sover og det er minst mulig lyder rundt huset som i mange tilfeller kan føre til noya(kanskje noe du vil prøve først).
Sitat av Bemu Vis innlegg
Mitt tips i din situasjon er ; røyk alene. Fin måte og "bli kjent" med rusen og dens påvirkning på deg. Ser for meg at det bare er det som skal til,at du blir vandt med rusen og lære deg og "fungere" normalt under rusen(skille ut negative tanker o.l) Personlig er jeg mest komfortabel på nattetid når alle sover og det er minst mulig lyder rundt huset som i mange tilfeller kan føre til noya(kanskje noe du vil prøve først).
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har gjort. Røyk med folk du føler deg trygge på.
Kan være at du ikke takler hasjrusen så godt eller at du rett og slett røyker på mer potente saker nå enn du er vant til. Weed er jo kjent for å gi litt noia og på med folk du ikke kjenner så godt kommer den lettere. Spesielt når du er på fest med masse folk. Mitt tips er å lage en perfekt røykekveld med en god kompis du stoler 100% på. Ha huset for dere selv og legg til rette med den beste munchen og underholdningen du liker. Får du likevel en negativ reaksjon kanskje du skal ta noen måneders pause før du røyker igjen. Skjer det samme da bør du muligens revurdere ditt bruk av cannabis? Ingen rusmiddel er jo så digg at de er verd kraftig noia i timesvis.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Kan være at du ikke takler hasjrusen så godt eller at du rett og slett røyker på mer potente saker nå enn du er vant til. Weed er jo kjent for å gi litt noia og på med folk du ikke kjenner så godt kommer den lettere. Spesielt når du er på fest med masse folk. Mitt tips er å lage en perfekt røykekveld med en god kompis du stoler 100% på. Ha huset for dere selv og legg til rette med den beste munchen og underholdningen du liker. Får du likevel en negativ reaksjon kanskje du skal ta noen måneders pause før du røyker igjen. Skjer det samme da bør du muligens revurdere ditt bruk av cannabis? Ingen rusmiddel er jo så digg at de er verd kraftig noia i timesvis.
Vis hele sitatet...
Se deg i speilet og spør deg selv mens du inntar en aggresiv holdning. "Hva fan er det jeg tenker piss for". Noen sånne stønt burde få deg på andre tanker. DU er ikke værre enn andre!
Davinchy!
Wtf? Skjønner ikke helt...
Du røyket nok litt før mye.
Det som skjedde med deg var blodsukkerfall, det er klassisk canabissymptom, det er det samme som fremkaller matkikk.
Når dette skjer med deg kan du se det på ansiktsfargen, du blir skikkelig blekansikt. Jeg har sett folk besvime ved et par anledninger.

Eneste medisin er sukker, ha alltid en brus klar det pleier å stabilisere ganske raskt. Forebygges med skikkelig mat.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg tror nøkkelen til dette ligger i angstens vekkelse. Den opprinnelige noiaen, når den er født lever den sitt eget liv til du glemmer den - eller beseirer den. Faktum er at angsten lå i deg og bare venta på å vekkes.
Den er et symptom og ikke en lidelse.

Når inntraff den først? Når du leita etter en ledning som ikke fantes med et par tilskuere i bakhold. Følelsen av å ikke skjønne bæret fikk en dyster tone i samspill med den vage fornemmelsen av dine venners forventninger om at du skulle klare denne helt elementære oppgaven. Så man blir redd for det man føler, og da mister man kontrollen, og da blir man redd igjen. Slik går det, til man er på den mørke siden der frykten har overhånd og alt er bare galt. Der får du se frykten i sin sanne natur. Og hva viser den deg? At menneskene du er med ler av deg og dine svakheter, å være sosialt verdiløs.

Det hele bunner vel i grunn i en angst for å miste kontrollen, i kombinasjon med en relatert sosialangst som smitter over, og som muligens bare kan ta hold når du er fjern. Når man røyker mister man jo en god del kontrol og et par filtre kobles ut.

Så, jeg tror de psykedeliske effektene til hasj skapte en fear loop som grunna i at du får noia når du mister kontrollen over hodet og situasjonen og/eller driter deg ut, til tross for at selve situasjonen ikke nødvendigvis var så tungladet. Det toucha noe dypere tror jeg.

Bad news? Frykten vil være som et smidig negerbarn som snor seg bak din rygg i ett med dine skygge hvor enn du går, og hoppe frem når du våger å fyre opp. Da kommer frykten for frykten.
Men dette spørs helt på hvor mye du tenker på det.

Good news. Det går over, men det krever å lære litt selvdisiplin. Ta kontroll over tankene, fokuset og frykten.
Når du innser at det er en reaksjon på å miste kontroll og ansikt, får man på en måte tilbake litt av kontrollen. Man ser hele greia for den irrasjonelle frykten den er, og da virker det så dumt å la seg freake ut. Og sakte med sikkert som man lærer seg å både ta kontrollen - og gi slipp på den med et smil. så forsvinner hele angsten.

Men jeg må annbefale deg å røyke med nærere venner eller alene først så du får gjort deg mer trygg på rusen i seg selv.

I likhet med de fleste som gir råd, så snakker jeg egentlig bare til meg selv for 3 år siden. Så hvis jeg virker bombesikker så kan hende jeg bare anntar din frykt er som min og løsningen er den samme. Beklager hvis anntagelsene mine ikke stemmer.

update:
jeg tror dette har mer med din frykt for sosial avvisning en rusen. Det blir bare tydeliggjort når du er fjern. Du må bare finne ut av deg selv og hvordan du kommer over dette.
Sist endret av Ziggomatic; 26. juli 2011 kl. 08:35.
bra beskrivelse av hvordan du følte btw. kjenner meg i gjen i den følelsen av at du tror alle prater dritt om deg. det er IKKE kult.

det er som er cluet for meg, er å røyke med personen som du føler du kan dele hva du føler med.

men jeg har alltid fått den noia følelsen når jeg har røyka med kamerater til en slektning i sverige.
siden jeg er halvt svensk, så tenker jeg liksom at de forventer at jeg kan snakke flytende svensk. så det ender med at jeg bare sitter der stille uten å tørre å snakke fordi jeg tror at de skal gjøre narr av meg.

ellers når jeg er nyktern med de samme folka, så har jeg ikke de vrangforestillingene og jeg snakker med de på min egen norsk-svensk måte. da går det som regel bra.

en regel jeg har satt for meg nå, når jeg skal røyke cannabis er:
Bare røyk med personer, som du vet du kan være sammen med alene, uten at det blir kleint.
greit å være flere sammen å røyke, bare jeg har samme følelsen for alle folka som er der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjenner meg også veldig igjen her. Har hatt den følelsen mange ganger, og går vel godt innenfor sosial angst. Er først når jeg blir usikker på omgivelsene jeg begynner å tenke for mye før jeg "gjør" ting. Altså blir da bevegelser osv unaturlige, setter meg selv i manuell nesten. Dette resulterer som oftest i at føler meg dum og tror alle andre synes jeg oppfører meg dumt noe som bare forsterker den negative følelsen, og sosialangstsirkelen er igang!
Det beste er å være så trygg på folka du ruser deg med at du (til en vis(s) grad) kan si og gjøre akurat det du føler for å vite at de aksepterer deg for den du er uansett. Har også opplevd så mange fine stunder med folk jeg kjenner virkelig godt, hvor alt vi har gjort og sagt bare har fått en fin og naturlig flyt under røykings. -Lykke til