Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 972
Jeg trenger inspirasjon til et prosjekt jeg skal jobbe hele året med på skolen.
Det må ha noe med digital Elektronikk å gjøre. Et populært prosjekt mange har valgt er en LED kube, som man lodder selv og programmerer, men jeg syns det ble litt for mainstream siden alle de andre i klassen her gjør det.
så da spør jeg dere.
Noen tips eller konkrete forslag?
Hva med å lage en elektronisk terning? eller en forsterker, kanskje en radio ?
Oppgaven jeg valgt i min tid var IO-styring av lys og andre ting via internett.
Jeg begynte med å finne et passende kort, som jeg fikk i komponenter ogloddet til brettet. Deretter mekka jeg kortet sammen en haug releer og dimmere, og skrev programvare via driveren som fulgte med. Sist men ikke minst satte jeg opp en webserver og lagde en webside til det.

Hadde et par lyspærer og en bordvifte på pulten som kunne styres via internettsiden.
Sist endret av fetter; 26. september 2011 kl. 14:50.
Du kan jo prøve å simulere et snake spill: (simulere et replay)

nå lager jeg bare et eksempel, regner med du forstår uansett, la oss si du har 60x60 LED's, LED'ene blinker lyser opp slik at det ser ut som gamle snake beveger seg bortover og oppover/nedover, hvor du da også har en blinkende LEd langt unna, som liksom skal vise den tingen snake skal spise opp.


Illustrasjon

De svarte er LED's som ikke lyser, de rød lyser, når snake beveger seg skal siste ledd i snake slukke, først kommende starte å lyset. håper dette ble forståelig.
Sist endret av Luci Tristis; 26. september 2011 kl. 14:54.
USB kaffekoppvarmer, med styrekrets slik at den slår av etter en viss tid.

eller, DIY theremin, elektrisk skrutrekker, elektrisk hammer, forsterker.

Å, vurder å lage en ubrukelig maskin, som denne.
Sitat av F4celess Vis innlegg
USB kaffekoppvarmer, med styrekrets slik at den slår av etter en viss tid.

eller, DIY theremin, elektrisk skrutrekker, elektrisk hammer, forsterker.

Å, vurder å lage en ubrukelig maskin, som denne.
Vis hele sitatet...
Lag en som til slutt blir irritert, som denne:
http://www.youtube.com/watch?v=UmQ5LsNMXZ4
Tusen takk for forslag! settes pris på!
Men keep them coming! kan aldri bli for mange
Må du lage noe konkret (som en LED-kube) eller kan du designe et system?

Jeg så for en tid tilbake et TV-program om et såkalt "fremtidshus". I dette huset fant man blant andre:

-Smart kjøleskap som holder styr på hva du har og hva du trenger (kan kanskje økes med at den foreslår hva du kan lage utifra hvilke ingredienser du har til rådighet.

-Animasjoner i speilet på badet for å få barn til å pusse tennene like lenge som "minimuskravet" (En krokodille eller noe som blir lei seg hvis tannbørsten settes på plass før tiden)

-Mobiltelefonteknologi som muliggjør det å starte prosesser fra et annet sted enn der man befinner seg (ref. f.eks. oppvarming av hytter via SMS)
Sist endret av bronsky; 26. september 2011 kl. 15:27.
Hva med å lage en liten teslacoil eller en liten railgun? Finnes mer enn nok stoff på nettet til å sette sammen noe sånt.

http://www.youtube.com/watch?v=3T1H9...eature=related
Sist endret av homoludens; 26. september 2011 kl. 15:32.
Hvor vanskelig dette er har jeg ingen anelse om da jeg hoppa av elektriker linja i 1.klasse men hva med en LED-tv? Nå tenker jeg ikke på den nymotens fancy LED-tv'en du kan ha i stua di men mer på disse.

Selvsagt ikke i den størrelsen men du ser tegninga :P

EDIT:
Eventuelt så kan du jo lage en digital fotoramme.
Sist endret av Trollsauen; 26. september 2011 kl. 15:36.