Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1016
hei! jeg har tenkt og lage galvanometer til bruk i en laser prosjektor, og har tenkt til og lage den fra bunn(så mye det lar seg gjøre).

dvs. lage galvanometer, kretskort til kontrolering, casing osv.

det jeg lurer på er:
1. hvordan lage et galvanometer.
2. programering. trenger ikke noe fancy shitt. f.eks la laseren gå i takt med musikken, eller stille inn antall hz manuelt.

jeg vet hvordan jeg lager et galvanometer, det er 2x spoler og en magnet. men hva skal jeg lage disse spolene av? har sett litt rundt på ebay og søkt på ''magnet wire'' men har ingen anelse på hva jeg skal kjøpe. virker dette litt tjukt eller tynt til et lite galvanometer?

takk på forrhånd
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ah dette var innteresant! Må følge med på dette.
Fortell litt mer om hva du skal bruke dette til?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ah dette var innteresant! Må følge med på dette.
Fortell litt mer om hva du skal bruke dette til?
Vis hele sitatet...
jeg dirver og arrangerer fest i tv-stua der jeg bor, og elsker alt av lys, lyd, røyk effekter osv. derfor hadde det vert veldig tøft med en laser prosjektor i taket (der ingen kan ødelegge den)

jeg har allerede en laser prosjektor men får den ikke til og funke på noe annet en auto modus, jeg har DMX 512 og kabel, alt det jeg trenger men får ikke programert den inn. derfor tenkte jeg og selge dmx'en min og laser prosjektoren min hviss jeg får til og lage en selv
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Men da er det noe jeg ikke skjønner....
Hva skal du med galanometeret?
Bare så du vet det er det ekstremt vanskelig å lage et galvanometer som fungerer bra. Anbefaler heller å kjøpe ferdige galvo'er, og heller bygge resten selv. Det blir fortsatt et voksent prosjekt. Se her for en fin guide (den inneholder også info om egenbygde galvo'er): http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Men da er det noe jeg ikke skjønner....
Hva skal du med galanometeret?
Vis hele sitatet...
Galvo'er brukes til å styre laserstrålen i y- og x-akser.
Sist endret av Grix; 30. august 2011 kl. 22:59.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ah, den/de brukes da nesten som en servo?
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grix Vis innlegg
Bare så du vet det er det ekstremt vanskelig å lage et galvanometer som fungerer bra. Anbefaler heller å kjøpe ferdige galvo'er, og heller bygge resten selv. Det blir fortsatt et voksent prosjekt. Se her for en fin guide (den inneholder også info om egenbygde galvo'er): http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html



Galvo'er brukes til å styre laserstrålen i y- og x-akser.
Vis hele sitatet...
hvor kan jeg evt. kjøpe galvoer til en billig penge? har bare funnet slike til 100 og 200$ for en :/
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
oh no!
epic spelling mistake!! skal stå galvonometer i tittelen

hviss jeg til noen formodning skal få tak i billige galvanometre, hvordan skal jeg styre dem?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
hvor kan jeg evt. kjøpe galvoer til en billig penge? har bare funnet slike til 100 og 200$ for en :/


hviss jeg til noen formodning skal få tak i billige galvanometre, hvordan skal jeg styre dem?
Vis hele sitatet...
Det koster nok noe slikt ja. Har sett dem på salg ned i 60$, tror spacelas.com selger dem litt billig.

Du må enten lage en driver selv til dem (vanskelig!), eller kjøpe en ILDA-standard DAC med nødvendig programvare slik at du kan styre den fra PC'en (dyrt!), eller kjøpe et kort med innebygde programmer som styrer dem. Vet ikke så mye om disse, men du finner dem sikkert på ebay eller lignende.


Anbefaler forresten å spørre på photonlexicon.com eller laserpointerforums.com
Sist endret av Grix; 2. september 2011 kl. 23:01.