Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5999
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann,

Jeg skal snart flytte ut i litt mer "landlige" omgivelser og tenkte derfor jeg skulle realisere drømmen om en potetkanon. Etter å ha tenkt litt på saken kom jeg frem til at jeg helst vil lage min egen tenner fremfor å kjøpe og dissekere en lighter, eller en grilltenner eller sånne ting. Jeg har med mine utrolige ferdigheter i Paint laget en skisse: http://bildr.no/thumb/760706.jpeg

Hvorfor vil ikke denne funke? Jeg har skjønt såpass som at den ikke funker, men hva må til for at det skal funke? Holder det å legge til en litt kraftig kondensator? Jeg er HELT blank på elektronikk, så snakk til meg som om jeg var en tilbakestående katt med dårlig hørsel

På forhånd takk for svar

Ffojt
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Heisann,

Jeg skal snart flytte ut i litt mer "landlige" omgivelser og tenkte derfor jeg skulle realisere drømmen om en potetkanon. Etter å ha tenkt litt på saken kom jeg frem til at jeg helst vil lage min egen tenner fremfor å kjøpe og dissekere en lighter, eller en grilltenner eller sånne ting. Jeg har med mine utrolige ferdigheter i Paint laget en skisse: http://bildr.no/thumb/760706.jpeg

Hvorfor vil ikke denne funke? Jeg har skjønt såpass som at den ikke funker, men hva må til for at det skal funke? Holder det å legge til en litt kraftig kondensator? Jeg er HELT blank på elektronikk, så snakk til meg som om jeg var en tilbakestående katt med dårlig hørsel

På forhånd takk for svar

Ffojt
Vis hele sitatet...
Grunden til at det ikke går er pga 3 volt ikke er nok til å lage en gnist i mellom spikerene, tror det er noe slikt som at hvis det er 1000v så slår det over 1cm, så da kan du ha 1cm glippe i mellom spikerene.

Du må ha en form for en transformator for å få spenninga opp tror jeg...


Har ikke så veldig peiling på elektronikk, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med koplingsskjema.
Njææææ, vil annbefale deg å gå nærmere 10'000 volt for å slå over 1 cm. Kan vel lages enkelt nok med et engangskamera og en coil.. Men da ødelegger du nok coilen etter hvert.... Alternativt kan du lage en av 555 kretsene beskrevet her http://freak.no/forum/showthread.php...highlight=coil
Sist endret av ReOB; 18. november 2010 kl. 02:24.
en slik tenner som man finner på nyere griller fungerer utmerket, altså de som bruker ett 1,5V batteri og gir flere gnister hvis du holder knappen inne.

det tyder da på at et enkelt AA batteri holder.
men om det er noe mer under aner jeg ikke, antar det da en slik blir en morsom tazer hvis du misbruker den.
555 kretsen er ofte brukt, samt tennings knapen fra en grill. på http://www.spudfiles.com/ finner du masse info.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
bruk sånne ting som tenner rightere med et klikk, funker sum juling
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Jeg lurer litt på et engangskamera. Det er enkelt, lite og fotobutikken her i bygda gir gjerne ut brukte kameraer. Vil drt fungere med kun et enganskamera med to ledninger fra kondensatoren eller pæra? Hva vil eventuelt skje om jeg kobler til et batteri til i serie? Jeg kan jo alltids bare prøve...
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Vil drt fungere med kun et enganskamera med to ledninger fra kondensatoren eller pæra?
Vis hele sitatet...
Ja, det vil fungere, men ikke forvent noe voldsomt gnistgap. Tar du ledninger fra kondensatoren vil den lade seg ut så fort den når en spenning hvor den får gjennomslag gjennom luften. Fjerner du pæra og bruker ledninger derfra i stedet vil du ha kontroll over utladningen med utløserknappen.

Sitat av Ffojt
Hva vil eventuelt skje om jeg kobler til et batteri til i serie? Jeg kan jo alltids bare prøve...
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis enten ingenting eller at du ødelegger kretsen. Utspenningen er ikke relativ til batterispenningen.
Sist endret av Provo; 18. november 2010 kl. 12:28.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Jeg har anskaffet fem engangskameraer og dissekert dem. Jeg fant et brukandes, og pæra er fjernet. Så fort jeg får kjøpt ny spiss til loddebolten tenkte jeg å sette i gang med montering av knapper og brytere... Vet noen forresten om et sted det er mulig å få tak i sånne små sorte "prosjektbokser" som blant annet ofte dukker opp i videoene til KipKay?

Jeg tenkte å lage en tråd om kanonen så fort den er ferdig i tillegg til et design til røykgranat jeg kom opp med, som jeg er svært fornøyd med, om jeg må si det selv
Her er det jeg bruker til min STORE potetkanon, dette er noe som alle har i garasjen(I allefall på landet) og som er enkelt å lage. Er i det største laget, men funker til div. andre ting og. Derfor lagde jeg denne filmen! http://www.youtube.com/watch?v=7wYYJ9SctpM ligger koblings skjema i beskrivelsen.
Sist endret av Xzip; 18. november 2010 kl. 15:53.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Derfor lagde jeg denne filmen! http://www.youtube.com/watch?v=7wYYJ9SctpM ligger koblings skjema i beskrivelsen.
Vis hele sitatet...
denne var awesome, skal vurdere å lage en slik til min neste kanon!

(låner tråden) hvor lenge holder et 12V batteri til dette?
Sitat av F4celess Vis innlegg
denne var awesome, skal vurdere å lage en slik til min neste kanon!

(låner tråden) hvor lenge holder et 12V batteri til dette?
Vis hele sitatet...
Varer veldig lenge, flere timer i strekk.
elfa.se > Elektroteknikk > Innkapslinger > Plast-/Metallbokser
bruk et lite (4,5/9v) batteri og en dott med stålull =) gløder nok til at du skal kunne antenne gassen tror jeg =D
Sitat av Xzip Vis innlegg
Her er det jeg bruker til min STORE potetkanon, dette er noe som alle har i garasjen(I allefall på landet) og som er enkelt å lage. Er i det største laget, men funker til div. andre ting og. Derfor lagde jeg denne filmen! http://www.youtube.com/watch?v=7wYYJ9SctpM ligger koblings skjema i beskrivelsen.
Vis hele sitatet...
Oh lord det releet får kjørt seg da
Hva gjør releet egentlig?
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Hva gjør releet egentlig?
Vis hele sitatet...
relet gjør at det blir vekselspenning. mulig jeg tar feil
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
relet gjør at det blir vekselspenning. mulig jeg tar feil
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis simulerer releet stiften i fordeleren. Dvs den bryter primærspenningen, slik at det induseres en stor sekundærspenning. Man får samme resultat ved å kjøre opphakket likespenning inn på spolen/coilen.
det får kjørt seg som pokker det releet... tror ikke det varer lenge når du bruker det så hardt...
Sitat av haavardgj Vis innlegg
det får kjørt seg som pokker det releet... tror ikke det varer lenge når du bruker det så hardt...
Vis hele sitatet...
Et rele koster under 40 kroner på Biltema. La oss si at et slikt rele varer 50 timer (tenk på et tall), når det brukes på denne måten.

Vurder en avfyring på potetkanonen til å vare maksimalt 1 sekund.

Det gir deg 50*60*60 = 180 000 avfyringer.

La oss si du skyter 100 poteter hver dag.

Det gir deg en varighet på releet opp mot 5 år. Kostnaden i slitasje på releet for hvert skudd er ca 0,022 øre. . Poteter og drivgass vil koste en formue i sammenligning.

Det er fare for at andre deler av potetkanonen har gitt seg før du må investere i et nytt rele. Mulig du har vokst fra hele potetkanonprosjektet i mellomtiden også. Jeg mener - skyte 100 poteter hver dag i 5 år!

Poenget er at det er ikke all elektronikk som nødvendigvis trenger å vare så lenge. Ja - dette er "misbruk" av et rele. Men det er samtidig en elektromekanisk løsning på en krets det krever mye mer kompetanse å konstruere med halvledere og diskrete komponenter.

Tallene i regneeksempelet er oppkonstruert. Det er prinsippet jeg vil ha frem.
Bare et lite kjapt spm: Vil et spenningsgap som det er snakk om her fungere som en kondensator? Altså at man lader opp den ene siden, for så å få en utladning via "luft"gapet?

Holder på å lese litt fysikk til eksamen, og da tenkte jeg at dette her må vel fungere som en kondensator? Isåfall går det ann å regne ut diverse ting på det
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Bare et lite kjapt spm: Vil et spenningsgap som det er snakk om her fungere som en kondensator? Altså at man lader opp den ene siden, for så å få en utladning via "luft"gapet?

Holder på å lese litt fysikk til eksamen, og da tenkte jeg at dette her må vel fungere som en kondensator? Isåfall går det ann å regne ut diverse ting på det
Vis hele sitatet...
I teorien fungerer i grunn tilnærmet alt som en kondensator, men i praksis, nei. For å få noe man kan omtale som en faktisk kondensator må du ha store overflater mot hverandre og liten avstand i mellom de.
Så det er nødt til å være en liten avstand? Og det vil ikke kunne oppstå en gnist i en kondensator eller?
Generelt så må avstanden være liten i forhold til arealet på de motstående overflatene, ja. Det kan oppstå gnist i en kondensator, men med mindre det er en kondensator som ikke bruker noen form for dielektrikum mellom platene, annet enn luft, så vil det ødelegge kondensatoren – eller i beste fall endre verdien dens relativt betydelig. Det skjer når det elektriske feltet mellom platene overgår den dielektriske nedbrytningsspenningen til det aktuelle dielektrikumet.

EDIT: Mer spesifikt er kapasitansen gitt av C=ε·A/d, hvor ε er permittiviteten til materialet mellom platene, A er overflatearealet til platene og d er avstanden mellom platene.
Sist endret av Provo; 29. november 2010 kl. 20:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
Så det er nødt til å være en liten avstand? Og det vil ikke kunne oppstå en gnist i en kondensator eller?
Vis hele sitatet...
Nei, men kapasitansen er gitt av følgande formel:
http://upload.wikimedia.org/math/4/0/f/40f14f9f8178aee5ba872f5d53c39c86.png
C er kapasitans, A er arealet på platene, εr er dielektrisk konstant og d er avstanden mellom platene.

Aukar avstanden avtar kapasitansen

Og gneist kan definitivt oppstå - det skjer når spenninga vert stor nok til å slå over mellom platene. Det er uønska og vil stortsett øydeleggje kondensatoren.
jess, jobber med den ligninga nå Og ja, har skjønt at gnist er ikke noe vi ønsker skal oppstå i en kondensator. men er det mulig å "tilrettelegge" for at en gnist skal oppstå?

Vil man ikke kunne si at det blir som en kondensator når man kobler en spenningskilde til en spiker som er 0,5 cm fra en annen spiker? Og som vil skape en gnist mellom de? Som noen tidligere har sagt så må man opp i en god del volt for at dette skal skje, altså at man må "lade" opp den ene spikeren helt til utladning kan skje? Og det er vel kapasitansen til den spikeren som blir ladet opp som sier noe om den maksimale utladningen?
Vel, en spiker kan være så mangt, men vi kan jo ta utgangspunkt i to ledninger med tverrsnitt på 1 mm² med 0,5 cm mellomrom. 1 mm² = 1·10-6 m, og permittiviteten til luft er tilnærmet lik permittiviteten til vakuum, som er 8,85·10-12 F/m. Kapasitansen blir da C = 8,85·10-12·1·10-6/0,005 = 1,77·10-15 F = 1,77 femtofarad. Helt fullstendig ubetydelig, altså.

For å få overslag mellom ledningene trenger det ikke å være noen kapasitans inne i bildet – man trenger ikke å lade opp ledningene (går du dypt nok i teorien, så må du det, men for alle tenkelige praktiske forhold, og de aller fleste teoretiske forhold, trenger du ikke å tenke på det som å lade opp ledningene). Det som skjer er at man setter en høy spenning på ledningene mens man har en liten avstand. Den elektriske feltstyrken mellom ledningene vil da bli spenningen i volt delt på avstanden i meter, og hvis denne spenningen overgår ca 3 MV/m, eller 3 kV/mm, i normale forhold, vil luften mellom ledningene bryte sammen slik at den leder strøm – med andre ord, man får en gnist.
Takker

Er du ferdig utstudert eller studerer du i trondheim forresten?
Studerer fortsatt, men er snart ferdig
Sitat av Provo Vis innlegg
Studerer fortsatt, men er snart ferdig
Vis hele sitatet...

Må bare spør hva du studerer? For det reknestykket du skrev lenger oppe virket pretty hardocre. xD

KP til deg Provo, KP!
Fysmat eller? ^^ Studerer industriell kjemi og bioteknologi jeg, så fysikk er liksom ikke mitt sterkeste felt
Studerer elektronikk.

Sitat av fisk23
For det reknestykket du skrev lenger oppe virket pretty hardocre.
Vis hele sitatet...
Da må du nok se en gang til, for alt jeg gjør er enkel multiplikasjon.

Men nå begynner vi å gå i overkant off topic her, så jeg tror vi lar trådstarter få tilbake tråden sin.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Du burde ha en ganske stor gnist.
Har en potetkanon hvor vi har kobla til en fluestrømsmekker til en høyttaler ledning, så inntil tynt stålull. Det kommer store gnister osv, men det skal tydeligvis litt til for å tenne potetkanonen.
Altså, jeg får en stor gnist, tanken er fyllt med startgass, men alikevel har den problemer med å tenne.

Det beste måtte vært en trådløs lighter elns.
Game disconnected
pokemon's Avatar
prøv å få inn litt luft sammen med startgassen så blir det ikke noe problem.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Her får du kjøpt nhelt geniale tennere.
Blir kannskje litt stor for sånne ting som dette, men må jetmotor gjør den virkelig susen
Vil ikke ødelegge diy ånden her, men jeg fåreslo en slik en for kompisen min ->
http://res.mobileweb.ebay.com/bsfImg?width=1218&fillColor=fffffc&boxing=1&height=180&fsize=999000&format=jpg&url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F21%2F%21CCV%2CCzgBGk%7E%24%28KGrHqQOKpUE0Usc4FkrBNKy9pvhnQ%7E%7E_1.JPG%3Fset_id%3D8800005007
http://item.mobileweb.ebay.com/viewi...id=28126543400

Og den funker knall, tror det skulle være 20kV, slår en lang vakker gnist som funker rått til tenning
▼ ... over en uke senere ... ▼
Snakket med Data læreren min hin dagen. Jeg spurte om en tenner til potetkanon, og han sa at det het noe helt spesielt. kan evt. skrive edit når jeg husker ordet. Men det den gjorde, var at det var 0 resistans, men det slo av en gnist. Kommer tilbake litt seinere med edit. + Du finner dem i litt nyere gassgriller som har elektrisk tenner.

- Serenity
få tak i en coil, plugghette og plugg, så kobler du sammen sånn at det blir 12volt. så har du en bryter eller noe liknende.
skal vel funke, ikke skyt meg hvis ikke!!
Mekka potetkanon med noen kompiser ifjord, brukte denne typen tenner:

http://i53.tinypic.com/fwq4vm.png
Vil heller anbefale at dere bestiller dere en ballast fra et billig xenonkit.
Da får dere gnist det er gagn i!
Sitat av tingo Vis innlegg
Du tenker på piezo tenner.
Vis hele sitatet...
Riktig!