Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1890
Jeg og noen kompiser har gått til innkjøp av russebil til neste år. Har litt planer for belysningen innvendig.

Har tenkt å kjøpe SLIKE i forskjellige lengder. Omtrent 6-8 stk, ettersom at jeg selv har god erfaring med disse.

Det jeg da lurer på er om noen vet om en billig trådløs kontroll som kan drive dette? slik at vi kan styre belysningen trådløst.


Fant bl.a DENNE på DX. Vil denne være kraftig nok til å drive dette? evt mer?
Noen som vet om andre? Finner nesten bare slike som går på 230v..

Håper på positivt svar

Mvh
Sist endret av ohsnap; 19. september 2011 kl. 15:30.
Den på DX er rata for 2.2W, på 12V. Dvs I = P / U (hvis jeg husker riktig), og da kan ikke LED stripsa dra mer en 180mA.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Den på DX er rata for 2.2W, på 12V. Dvs I = P / U (hvis jeg husker riktig), og da kan ikke LED stripsa dra mer en 180mA.
Vis hele sitatet...
Hvordan finner jeg ut hvilken kontroll jeg kan bruke da ?

kan f.eks DENNE funke?
Den vil funke til ditt formål ja. bare husk å ta tilførsel fra noe som tåler det, så dere slipper å ha sikringer som går hele tiden.
og bestill lys/bryter etter hva de tåler..
så lenge lyset i dette tilfelle drar under 96W er det bare å fyre løs!
Sitat av brann370 Vis innlegg
Den vil funke til ditt formål ja. bare husk å ta tilførsel fra noe som tåler det, så dere slipper å ha sikringer som går hele tiden.
og bestill lys/bryter etter hva de tåler..
så lenge lyset i dette tilfelle drar under 96W er det bare å fyre løs!
Vis hele sitatet...

Ok flott! den siste?

ja så om vi tar strøm direkte fra batteri uten sikringer vil det funke?
den siste ja. i teorien går dette, men er jo en fordel å la kretsen gå innom en sikring med tanke på at kortslutning og lignende kan oppstå, særlig på en russebil. så kjøp en sikring som tåler litt over det dere regner ut som maks w/a så burde dette funke knall.

bruk også riktig kabel tverrsnitt da 12V anlegg trekker mer strøm (A) ved samme W ytelse ville gjort i f.eks et 230V anlegg. regner ikke med at lengden på kablene vil overstige 15M. det vil da være mulig for dere å bruke tverrsnitt på 1,5 mm2.
Hvorfor må dere ha trådløs kontroll? er jo lettere å bare strekke kabler til en bryter?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hvorfor må dere ha trådløs kontroll? er jo lettere å bare strekke kabler til en bryter?
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om må, men vil!

det er jo mye fetere å kunne styre lysene fra en trådløs kontroll. I tillegg til at slike billige smådetaljer som dette drar opp prisen ved salg
Ville heller kjøpt noe slik
http://www.goodluckbuy.com/rf-wirele...switch-15.html
med 15 rele-utganger. Så lenge du bare skal slå lys av/på, og ikke i noe fancy mønster ol.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ville heller kjøpt noe slik
http://www.goodluckbuy.com/rf-wirele...switch-15.html
med 15 rele-utganger. Så lenge du bare skal slå lys av/på, og ikke i noe fancy mønster ol.
Vis hele sitatet...
Ja denne virket intressang
Takker for linken !
Er goodluckbuy samme opplegge som DX?(typ. gratis frakt osv?)

EDIT: Tror du det er mulig å koble dette slik at en av knappene starter alt interiørlyset, mens de andre starter ett og et?
Sist endret av ohsnap; 19. september 2011 kl. 22:16.
Sitat av ohsnap Vis innlegg
Ja denne virket intressang
Takker for linken !
Er goodluckbuy samme opplegge som DX?(typ. gratis frakt osv?)

EDIT: Tror du det er mulig å koble dette slik at en av knappene starter alt interiørlyset, mens de andre starter ett og et?
Vis hele sitatet...
"alt interiørlyset" er det samme lyset som du også vil kunne skru på en og en? Ja, det er mulig, men da må du strekke dobbelt med kabel, og du må passe på så det ene releet som skal takle strømmen til alle sammen tåler det.

ELLER, du kan bruke det ene releet og tilbakekoble utgangen på det til de individuelle lysene på de andre releene/lysene som styres enkeltvis. Da må du bruke dioder mellom hver utgang på tilbakekoblingen så ikke det får motsatt virkning

Oi, endrer svaret mitt, ser nå at dioder kreves til første løsningen også
Sist endret av wanna-b; 19. september 2011 kl. 22:51.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
"alt interiørlyset" er det samme lyset som du også vil kunne skru på en og en? Ja, det er mulig, men da må du strekke dobbelt med kabel, og du må passe på så det ene releet som skal takle strømmen til alle sammen tåler det.

ELLER, du kan bruke det ene releet og tilbakekoble utgangen på det til de individuelle lysene på de andre releene/lysene som styres enkeltvis. Da må du bruke dioder mellom hver utgang på tilbakekoblingen så ikke det får motsatt virkning

Oi, endrer svaret mitt, ser nå at dioder kreves til første løsningen også
Vis hele sitatet...
Ja

Ok, takker for svar

Mulig vi prøver oss på denne.