Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2351
Endelig har jeg igjen startet med litt programmering og leking med program språk. Det er en stund siden, men veldig gøy .
Lærte på ungdomsskolen(som nå er en god stund siden) å programmere i TP. Først i console - enkle saker med input og telling, timer, if, or, etc. Etter dette ble det med grensesnitt, da med bruk av programmet Borland delphi og startet litt med c++.

Etter dette har jeg prøvd meg på Arduino og i/o med wellemansboard koblet til disse programmene.

Nå har det gått en tid, i den tiden har jeg tuslet litt med litt linux-server ting og .PHP – dette har dog bare vært for å leke litt.

Lastet ned Visual Studio her om dagen og det var jo litt gøy. Puslet litt med c++ og litt med c# med grensenitt. Det er her spørsmålet mitt kommer, og ja; forstår at dette ikke er opp til andre enn meg selv å bestemme, men fint med litt input.
Det er jo så utrolig mye forskjellige språk og muligheter i dette programmet. Hva anbefales og hvordan programmer kan være lærerike og bygge opp? Sånn for en dypere forståelse og kanskje noe som kan finnes nyttig såvell. Er det liksom slik at c++ uten GUI ( MFC eller hva slike ting heter) er å foretrekke eller er c# med gui å foretrekke. Det forstås åpenbart at dette berøres av hva jeg vil lage av programmer, men jeg er egentlig åpen for å sysle med det meste.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
- Finn et par oversikter over programmering
- Slå dem sammen
- Begynn enten der du vet ingenting, eller på det som virker nærmest det du kan. Alt etter hva som kjennes riktig for deg som person

Tanken min bak dette er at du ikke vet hvor du vil, og at det vil være nyttig for deg å få en oversikt over området

Har du vært borti noe av dette for eksempel?
- 2D-grafikk
- 3D-grafikk
- Nettverk
- Kryptografi
- Mobilapps
- Bruk av web-API

Utfordring: Levér en MVP for hvert område
Sist endret av Jonta; 7. mai 2019 kl. 10:46. Grunn: MVP. Ikke MVC. Herregud.
@Jonta - Takk for svar, det var nettopp slike svar jeg ønsket!
Litt med nettverk, null 2-D,3-d, kryptografi! Tusen takk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
På studiet jeg har gått så brukte vi en del forskjellig, alt fra å begynne med PHP, konsoll-basert Java, før vi avanserte til C# og Visual Studio (med .NET), men til å begynne med holdt vi oss stadig i CLI-en.

Python er jo ekstremt populært om dagen, selv om jeg selv ikke har noe sterk preferanse for det, så er det særdeles mange som begynner med python når de skal lære seg å programmere.

Hvis du har mulighet, så ville jeg absolutt gitt sider som Lynda.com, Pluralsight og lignende en titt, om du er av den typen som liker videoer kontra å lese bøker.

Hvis ikke, så vil jeg anbefale å finne noe med "beginning XX in Visual Studio", gjerne C#, mye brukt språk.

Du nevner arduino, læringskurven til C++ er nok noe brattere, men absolutt også et godt sted å starte. Da vil du lære en del som du ikke vil få i PHP ut av boksen, som at du må deklarere variabeltyper og ikke la parseren ta seg av det selv - noe du sannsynlig må lære over tid uansett.

Kort sagt, min anbefaling er som nevnt å finne noe innenfor nybegynner-rekken av c# og .net, siden du uttrykker at du liker VS.

Men som du sier, det er jo til syvende og sist opp til deg. Mange ville valgt en helt annen ende, og satset på for eksempel PHP og JavaScript. Gå ev. videre og lær litt Node.JS, svært aktuelt i disse dager.

Ønsker deg uansett lykke til, og igjen, jeg vil anbefale å sjekke opp for eksempel Lynda-kurs som går på objekt-orientert programmering, slik at du får inn grunnleggende viten om det samtidig som du lærer basert på eksempler.