Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  105 54268
hei, jeg har planer om å lage en "rocketluncher" med noen venner.
planen var og lage en pvc raket som skal skytes ut av et pvc rør med ytrediameter 7,5 cm... men kan den ende enden vere tettet igjen. den som den ikke skal ut av ? eller ?

takker.
ps rocket luncheren skal bare fly ikke ha exsplosiver i seg.
Blir som en potetkanon, det er en viss sjanse for at den sprenger, men så lenge prosjektilen ikke sitter helt dønn fast i røret går det bra.

Edit: Og ja, den må være tetta igjen. Hvis ikke blir det ikke noe trykk.
Sist endret av drittunge; 1. januar 2009 kl. 21:35.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvis det er slik du tenker?
http://bildr.no/view/315527
Altså ta en rakett inni et rør som det skal fyres ut av? Det skal gå det.

Oransje er rakettdrivstoff
Gråe er dyse og plugg
Svarte er utskytningsrør
Blåe er veggene til raketten
Sist endret av Thoryllo; 1. januar 2009 kl. 21:41.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husk kraft = motkraft.
Med enden tettet får du rekyl.
Rocket Launchere er ikke tettet.
Tusen takk alle sammen.

ja men en rakketmottor som er 50cm i ytre diameter og regner med ca 30 cm lang vil vell ikke få meg til å falle hvis man har mesteparten av vekten på forerste ben.

btw veier ca 60kg.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Håper du mener ca. 5,0cm i diameter og ikke 50!
Det spørs nok litt på hva du bruker som fuel, hvor stor dysen din er og mye som spiller inn på kraften til raketten.

Men tett igjen baksiden av røret med et gitter / hønsenetting eller 2 metallpinner i kryss slik at du hindrer raketten i å falle ut + du slipper så mye rekyl!
ja selfølgelig mente jeg 5cm
men jeg har laget et dising på hele dingesen og da må den være med lukket ende..
og sålenge den kan avfyres av en voksen persjon med ca 80-90 prosent av vekten på foreste fot, så er jeg fornøyd... bare gøy med rekyl ? da blir det mere som på tv og i filmer =)
Kan vel lage en kombinasjon av potetkanon og launcher?

Ha en quickmatch på rakettmotoren som antennes av den brennende drivgassen.
Vil tro at dette er det sikreste alternativet siden raketten ikke vil sitte fast i løpet da.
ja... men for at en potetkanon skal fungere må den vel ha ett forbrennings kammer som er større en løpet ? eller ? og vet noen et bra sted og kjøpe pvc rør ?
Jo, kammeret skal være større en løpet.

Spudfarm har god peiling på dette her så lar heller han svare skikkelig på det spørsmålet.

Prøv hos rørleggere eller hos butikker som selger badeinnredninger.
Monter feks.
ja skal det... men må kammere være sånn at den må ha større diameter ? eller kan jeg feks lage et gitter 20cm fra bakenden så det er et 20cm*7,5cm sylinder med kammer. ?? noen som vet
Hos rørleggere rør til en potetkanon på ca. 400-600kr. Kommer an på.

Hvis du drar til en byggeplass og spør om de har noen leftovers får du dem sikkert gratis, eller veldig billig. Det ligger sikkert litt i containere osv. også.

Mekk en enkel el-tenner også, da blir det fett. Røykvarslerbatteri + lysbryter som avtrekker, så kobler du dette videre på en ledning med en enkel tenner. Oppskrift..
Så fester du bare eltenneren i en kort lunte, eller direkte på rakettfuelen. Kommer an på hvordan den er lagd, men du må nok ha noe løst KnSu i en pose med tenneren for å få antent det ordentlig.

Men da avfyrer du den ved å trykke på en knapp, det er alltid gøy

Edit: Du trenger ikke fyrstikken hvis det skal være i kontakt med løst KnSu (ikke smeltet sammen, men blandet som pulver).
Sist endret av drittunge; 2. januar 2009 kl. 00:39.
lag en stinger og ikke tett bakdelen, sånn hadde jeg lagd det isåfall...
Du må jo ha tenner som sakt også... er liksom ikke det samme vis du må stå å fyre på en lunte
nei... planen vcar hele tiden el tenning...og jo jeg vil ha tett bak del. ...jeg vil at den skal ha rekyl så det holder... mere spenende da...
og da kan jeg bodifisere den til å bliu granat kaster senere
granatkaster tror jeg ikke du burde lage, isåfall metallrør da, kjipt vis du skulle bruke litt for mye krutt så hele røret sprenger...
Tror heller ikke du får så mye rekyl at det gjør noe. hadde du lagd granatkaster hadde du nok merka rekylet betydlig bedre.
Btw, går vel kanskje ann å bruke potetkanon prinsippe til granatkaster, så blir den litt tryggere
ja... får tenke på det i fremtiden...skal være rocketluncher ding først! =)
hvis du har flere ider skrik ut
Vel, husk at du/dere IKKE står bak den. Da går det som det gjør her http://www.youtube.com/watch?v=6bzv_5npN9k (Man ser ikke stikkflammene på dette klippet though)
Jeg ville så absolutt IKKE anbefalt å tette igjen bakdelen bare fordi det er kult med litt ekstra rekyl.
"Rocketlauncher" kan også være så mangt (Alt fra M203/GP-25 etc til RPG-7 osv.).

Noe slik du tenker på: http://hackedgadgets.com/2006/07/16/...cket-launcher/ ?
Som du ser så er IKKE bakenden tett....
Sist endret av Molykun; 2. januar 2009 kl. 16:53.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Damn den fyren må ha fått en smell!
M2O3 er granatkaster da.
Plasseres under en M16.
kan jeg spørre om granat kastere her ? en pvc granat kaster er vell ikke farligere en en papp mortar?
eller .. duno jeg og hvor kvalitets krutt trenger man for granat kaster etc
Sitat av myrdan11 Vis innlegg
granatkaster tror jeg ikke du burde lage, isåfall metallrør da, kjipt vis du skulle bruke litt for mye krutt så hele røret sprenger...
Vis hele sitatet...
For det er jo mye morsommere med metallsplinter

Sitat av gymgutt
kan jeg spørre om granat kastere her ? en pvc granat kaster er vell ikke farligere en en papp mortar?
eller .. duno jeg og hvor kvalitets krutt trenger man for granat kaster etc
Vis hele sitatet...
Jo, papp lager ikke splinter hvis det går galt. Vanlig bp er det vanligste å bruke, flash blir for kraftig.
Blir jo som en mortar.
Sist endret av drittunge; 2. januar 2009 kl. 20:46.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Viss man holder den og det sprenger så går det galt...
Metall tåler mere enn papp... Men det er også farligere når det går galt.
men er ikke pvc pressur rates for gangske mye ? for så lenge sprenginingen har en vei ut så tar den vell den letteste ?

ok... vi har snakket litt. og vi vurdere og heller lage en granat luncher.blir ikke det som en håndholdt mortar ?
kan man bruke pvc ? så lenge man ikke bruker for mye krutt eller flash
Sist endret av gymgutt; 3. januar 2009 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
tenkte metall tåler mer, så det blir tryggere, men seff, går jo ann å bruke litt for mye av det gode så metallrøret sprenger også. rørbombe 10cm fra hodet i metall... ikke noe å andbefalle

Sitat av gymgutt Vis innlegg

ok... vi har snakket litt. og vi vurdere og heller lage en granat luncher.blir ikke det som en håndholdt mortar ?
kan man bruke pvc ? så lenge man ikke bruker for mye krutt eller flash
Vis hele sitatet...
er som en hondholdt mortar ja... Går fint å bruke pvc el lingnenes så lenge veggene er tykke nok i forholdt til kruttmengen og tyngden på granaten.
men som sakt, ville heller godt for en granatkaster med lag etter potetkanon prinsippet vis jeg var deg, mye tryggere...
eller så hadde jeg stått langt unna når jeg fyrer av.

Men velger du å skyte den ut med krutt vil jeg gi deg et godt råd: bruk hørsesværn, Eksplosjon 10cm fra øret er ikke godt uansett størelse
Sist endret av sykofant; 3. januar 2009 kl. 01:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
beklager OT, men hvordan er mortar bygget opp? hva er det som får kulen til å gå laaangt opp i luften?
en liten ladning med svartkrutt, samme prinsippe som blir brukt i kanoner/ givær / pistol, ja det meste som skyter ut noe uten hjelp av raketter/ strikk / buer osv, ja du skjønner..

En motard er bare et rør som er tett i den ene enden...
Sist endret av sykofant; 3. januar 2009 kl. 01:40.
tenkte meg at det var kanon prinsippet som ble brukt ja, men forstår ikke hvorfor det lager så relativ lav lyd, og ildkulen blir sendt laaangt opp.
når kruttet som ligger i kanonen tar fyr brenner det opp på under et sekund, når kruttet brenner opp blir det forvandlet til gass som ekspanderer fort, det er gassen som får kula til å skyte ut, så i prinsippe fungerer det på samme måte som en luftpistol, bare at det er kruttet som lager gassen, istedenfor at det er et stempel som presser lufta fort fremover.

Smellet kommer av gassen som skytes ut av løpet som igjen får lufta til å bevege seg veldig hurtig, og sprer seg på samme måte som bølger i vann når du kaster en stein på havet, når den bølgen treffer øret ditt så har du alle de fine tinga i øret ditt som trommehinner osv, disses settes i bevegelse og sender signaler til hjærnen, hjærnen oppfatter signalet som er hardt og kort og gjør det om til lyden du hører!
Sist endret av sykofant; 3. januar 2009 kl. 02:08.
jeg tror vi lager en granat kaster istede. 3 spørsmål.
hvordan kan jeg lage en kranat som lager en flame ball.. men som brenner opp veldig fort.. så ikke det rundt tar så mye fyr.
2. hvile en øl boks passe som granat, uten øl men med krutt og bensin kansje ? ?
og 1 hvor mye krutt trengs for å skyte ut an x stor payload ?finnes det et program der du kan fylle ut som kalkulerer lenge hvor mye krutt som trengs etc ?
takker
tror du kan se lenge etter den kalkulatoren din, passer ølboksen bra i løpet ditt så kan du bruke den som granat, men veit ikke hvor lurt det er å fylle den med krutt/bensin...
Var jeg deg hadde jeg bare skyti ut en tom ølboks av 2 grunder
1: siden den er tom veier den betydelig mye mindre og trenger mye mindre krutt for å skytes ut og da blir det mye mindre kjanskje for at løpet sprenger.
2: setter granaten seg fast i løpet/ sprenger samtidig med utskytingskruttet ditt så er du død
Sitat av Up Vis innlegg
Damn den fyren må ha fått en smell!
M2O3 er granatkaster da.
Plasseres under en M16.
Vis hele sitatet...
Det som var poenget mitt, det er ikke noe som oversetter til "grenade thrower" slik at "Grenade launcher" kan være alt fra en simpel granatkaster montert på en rifle, til en skulderfyrt rakett, eller en MK19.
If you catch my drift....
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva? Rocket Launcher = RPG etc.
Granade Launcher = M203 etc.

Er ikke helt med...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ølboks fylt med krutt og bensin? Herre min hatt gutt, tror virkelig du bør legge fra deg dette prosjektet før du skader noen.. Du har jo ikke den minste peiling på noe som helst. Beklager at jeg er så frekk, men dette tror jeg virkelig at du ikke bør begi det ut på....
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Ølboks fylt med krutt og bensin? Herre min hatt gutt, tror virkelig du bør legge fra deg dette prosjektet før du skader noen.. Du har jo ikke den minste peiling på noe som helst. Beklager at jeg er så frekk, men dette tror jeg virkelig at du ikke bør begi det ut på....
Vis hele sitatet...
Hysj! Jeg vil virkelig se film av prosjektet!


Men nei seriøst, BomberMan har rett. Bare de at du faktisk kunne tenke deg og "skyte" ut bensin fra en open beholder er skummel.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Ølboks fylt med krutt og bensin? Herre min hatt gutt, tror virkelig du bør legge fra deg dette prosjektet før du skader noen.. Du har jo ikke den minste peiling på noe som helst. Beklager at jeg er så frekk, men dette tror jeg virkelig at du ikke bør begi det ut på....
Vis hele sitatet...
Skader noen? Tror ikke han kommer særlig langt med en blanding av krutt og bensin... Han har sett for mye filmer.
Sitat av Up Vis innlegg
Skader noen? Tror ikke han kommer særlig langt med en blanding av krutt og bensin... Han har sett for mye filmer.
Vis hele sitatet...
Avfyring - en "lunte" av eit slag tar fyr og beveger seg ned i boksen - inni boksen en liten "vanntett" ladning - boksen exploderer og flammer spruter veggimellom.

Er ikke umulig
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja selvfølgelig går det ann, jeg er ikke idiot, men det han nevnte hørtes ut som han ville blande bensin og krutt.
"en ølboks fylt med krutt og bensin"
Sitat av Up Vis innlegg
Hva? Rocket Launcher = RPG etc.
Granade Launcher = M203 etc.

Er ikke helt med...
Vis hele sitatet...

RPG er vel bare en generell betegnelse på "Rocket Powered Grenade".
Stinger går vel under den betegnelsen. (?)


http://www.youtube.com/watch?v=WQqvcqTbUKc

Tror dette er litt tryggere enn det krutt/sprengstoff-greiene dere diskuterer.
Sist endret av Knask; 3. januar 2009 kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NitroFis Vis innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=WQqvcqTbUKc

Tror dette er litt tryggere enn det krutt/sprengstoff-greiene dere diskuterer.
Vis hele sitatet...
Hva gjorde sånn at bensinen tok fyr?

Ey! Dei e fra Norge
Tynn stålull festet bak på en ølboks med en pose inne full av bensin, flammene fra løpet tenner stølullen og når den treffer noe vil bensinen bli antent av stålullen
ja... og nei jeg hadde ikke tenkt å "skyte ut bensin fra en open beholder" og nei vi snakker ikk om en full ølboks stappet med krutt og bensin . men skjekk her :
http://www.youtube.com/watch?v=uKeDn...eature=related

og ja jeg hvet hvordan man lager det han skyter. han lærte meg.
men det må vell være mulig og lage men som en mortar aktig utskytnings dings ?

og selvom jeg spørr om ting betyr ikke at jeg ikke vet svaret... men at jeg ikke stoler 1000 prosent på hjernen min =)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Frodrikk Vis innlegg
Tynn stålull festet bak på en ølboks med en pose inne full av bensin, flammene fra løpet tenner stølullen og når den treffer noe vil bensinen bli antent av stålullen
Vis hele sitatet...
Kan se sånn ut, men er du sikker? Sto det der?
Den kanonen er heftig værtfall!
Sist endret av Up; 3. januar 2009 kl. 16:17.
ah... samme video ...så det først nå.-.-

men det har vell ikke så mye og si om det er krutt som lager gassene som presser prosjektile ut en om det er hårspray ?
altså de beviser vell at pvc vil tåle det ?.. hvis man bruker fornuftige mengder krutt.
i et 7,5cm i dimater pvc rør mortar. hvor mange prosent av prosjektil vekten skal man ha i krutt for en god liftcharge ?
Sist endret av gymgutt; 3. januar 2009 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vell for shells pleier 10% være vanlig, men for dette er jeg usikker.
Du kan jo prøve.
Så det dere har kommet fram til er at dere i praksis skal lage en mortar, og skyte den ut håndholdt?
vell ja..... har funnet ut hvor jeg får kjøpt pvc rør.
vegge er 4mm tykke.
og på en mortat hvor tett intil må prosjektile være `?
helt tigth ?
For mest mulig effektivitet bør man ha minst mulig tap av drivgasser ved siden av shellet, ja. Man vil at gassene skal ligge bak og skyve det ut, ikke flykte på siden. Alt for tett er selvfølgelig heller ikke noen bra ting, spesielt ikke når den er håndholdt og kan eksplodere i verste fall. jeg ville - av sikkerhetsmessige grunner - ha brukt et rør med endene åpne og avfyrt en rakett uten sprengladning, men det er vel bare jeg som er for glad i hendene mine.
Sist endret av Hedges; 4. januar 2009 kl. 00:13.
vi har ikke planer og og skyte den honhold første gangene ...
og jeg har regnet med at nå har prosjektile en 2,5mm glippe på hver side. kan man bruke feks duck teip ? eller andre ider ?
Jepp som Bjølg sier ,
og hvis pvc rør sprenger så vil de pennetrere deg totalt :/

Er shellet helt thight så vil de sette seg fast og trolig sprenge av bunnen på røret.

Jeg sendte en 2" mortar til helvette når jeg hadde et shell som jeg hadde prest nedi med et kosteskaft og jeg la hele kroppsvekta mi på for å få de nedi

Og er de forlite mellom rom vil de bare flytte seg 2-3cm

jeg har erfart en lignende ting med dette tilfellet der jeg brukte 50% av vekten til shellet på lift og shelle gikk 2-3m i lufta og rett ned i løpet i gjend :P
de bør helste være sånn at du kan få de i røren bare med å ta et kosteskaft eller lignende og dytte de forsiktig inn ,
uten å legge noe serlig med krefter i.
ok... vi har snakket sammen. og ingen av oss har selvmords tanker ... så da blir det vell en rpg da.
men en vanelig rpg får du vell ikke rekyl ?
men hvis den er nedi et tett rør så blir det rekyl ?
les denne her du http://science.howstuffworks.com/rpg.htm så lærer du kanskje litt om hvordan du kan lage det