Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1015
Hei.

Jeg lurte på hvilket program som er best egnet til bruk når man skal lage film. I mitt tilfelle vil det si å klippe sammen mange snutter, og å hive på litt musikk osv. Har også merket at programmet jeg bruker nå, Windows Movie Maker, ikke takler filmsnutter fra kamera og Youtube. Det blir bare liggende i Bakrunnen, hvor bare lyden spilles av.

Noen som vet om noe?

- Genetic
Her er det bare å bruke google

Men du kan feks bruke ett/flere av disse programmene:

*Pinnacle
*Sony Vegas
*Adobe After Effects
*Adobe Premiere Pro
Pinnacle er etter hva jeg kan huske, moviemaker i fancy format..

Sony Vegas har jeg hørt mye bra om, dog ikke prøvd det selv. Ville anbefalt deg å bruke Adobe Premier Pro, og når du eventuelt får bruk for litt ekstra effekter: After Effects.. Men tror faktisk du får mer ut av Vegas, for mindre strev om du bare skal "hobby" redigere litt.
Pinnacle er 100 ganger bedre enn Windows Movie Maker.
Men jeg skal ikke påstå at Pinnacle har de fleste redigeringsmulighetene, men til det du beskriver skal det holde i massevis. Pinnacle er lett og oversiktlig, og har de fleste muligheter en nykommer innenfor film trenger.

Jeg bruker selv programmet til enkelte prosjekter, blandet med Sony Vegas, Adobe After Effects og Adobe Premiere Pro.
Skal du ha gratis software? eller Kjøpe`?

http://www.norskfilmforum.com/forum/...ic,1887.0.html

Der finner du en veldig fin guide over programmer = )
Kan bare si at Pinnacle er veldig bra for nybegynnere
Ta å last ned Adobe Premiere Pro du. Der har du alt du trenger, inkludert alt av filformatstøtte. Trenger du effekter og denslags, laster du ned After effects.. Men til klipping, så duger premiere veldig bra alene.
http://www.adobe.com/no/products/premiere/
Pinnacle Studio er enkel, men veldig ustabil. Jeg kan ikke huske at jeg har opplevd en videoredigering uten at programmet klikker. Jeg anbefaler Adobe Premiere Elements dersom man ønsker å kjøpe et billig redigeringsprogram. Eller kan man laste ned Adobe Premiere Pro. Både amatører og profesjonelle bruker programmet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har akkurat lastet ned adobe after effects cs4 frå adobe.com og er svært skuffa, for lyden funkar ikkje, har også prøvd med fil frå thepiratebay.org, der var det og uten lyd. Men den er slettet no cops!
Anyway, noen som kan hjelpe meg her?:S
Adobe After Effects er ikke et program man skal bruke til å klippe med. Det skal man bare bruke til å legge inn effekter eller gjøre videomanipulasjon. Man skal ikke bruke programmet til å leke med lyd for det får du ikke uansett, tror jeg.

Dersom det er et videoredigeringsprogram (klippeprogram) du ønsker, bruk Adobe Premiere. Der får du lyd.
Sist endret av marsboer; 18. mars 2009 kl. 17:07.
Men adobe AE er meint for å bruke lyd og... litt lyden ska vertfall funke.
Eg vil ha lyden slik eg kan få videoen til å passe inn litt meir
For eg skal lage sann CS film skjønner dokke og då skal eg sette inn live og stuff OSV..:P
AE takler lyd, ja.. Du må bare rendre i såkalt "ram preview" , ved å trykke 0 på numpad - da rendrer AE workspacen din. Du kan fikse enkel volumjustering o.l. ved å åpne sound-effektene på den layeren det er lyd på.. men om du skal mikse noenlunde mer enn klipping, så bør du bruke premiere/soundbooth.. men enkel klipping og fading funker ålreit i AE.

Edit: om du rendrer ut video med lyd, får du så klart med lyden uansett. Er bare at AE ikke rendrer lyden ved "default playback-rendring"
Sist endret av lack; 20. mars 2009 kl. 22:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.