Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1172
En rapport viser at registreringen av personopplysninger innen samferdsel er ute av kontroll.

En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at personvernet ikke blir godt nok ivaretatt innen samferdsel. En forsker ved TØI sier at "det foregår en massiv behandling av personopplysninger, men ingen tar ansvar for å spørre seg om vi ønsker dette".

Samferdselsminister Torild Skogsholm sier til Aftenposten at det trengs forskrifter som ivaretar personvernet.

Aftenpostens artikkel nevner også det etterhvert velkjente eksempelet der en mann ringte til bomselskapet for å få vite når ekskona hadde passert.

Datatilsynet kan ikke stoppe registreringen siden brukerne allerede har samtykket i å gi fra seg personopplysningene.

Den store mengden av spor vi etterlater oss kommer som en følge av utbredelsen av elektroniske billettsystemer til offentlige transportmidler. Vi etterlater oss også spor ved passering av bompengeringer og fotobokser.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Storebror har ankommet.. Men hva kan vi igrunnen gjøre med det? Har man igrunnen noen mottiltak?
kermit-'s Avatar
Trådstarter
Jeg er nesten fristet til å foreslå "Ikke lagre alle disse opplysningene", men det blir jo litt mot sin hensikt

Jo mer teknologi vi bruker, jo lettere er det å overvåke oss. Kjent sak som vi ikke kommer utenom (tilsynelatende).
Heldigvis er sølvfolie nok til å lage en enkel kolleksjon hatter billig for tiden. Blir jo litt kult med Brave New World / 1984 da, får iallefall massevis med fps i cs med fremtidens datamaskiner. Jeg er iallefall vi har en streng fyr som sitter på toppen av dette, whatshisname nekter de fleste selv den minste form for lagring av personalia, selv i forskningsøyemed.
kermit-'s Avatar
Trådstarter
Og ellers har du det bra?
Jeg skrev den posten fem minutter etter at jeg våknet ^^
når det kommer til bom passeringer så syntes jeg det er helt på trynet i seg selv men når man først skal ha det så går det vel ann å ha mulighet til å betale der og da... ikke sånne nazi takter som vi ser her i Tønsberg nå hvor man må bli registrert!

og hvor faen ble det av "alle skal ha rett til fri ferdsel..."
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av IvIoyner
Jeg skrev den posten fem minutter etter at jeg våknet ^^
Vis hele sitatet...
puh, ikke verre... trodde du hadde drukket

Skummelt å tenke på hva slags utvikling dette kan ha... F.eks. i sammenheng med tcpa og palladium... litt sånn "enemy of the state" faktor