Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2726
Det dukker stadig opp artikler om Russland, nå er det atomvåpen overskriftene handler om.
Ikke at jeg tror det vil gå så langt som væpnet konflikt da alle parter vil tape på det, men har inntrykk av at vi er på vei inn i en ny kald krig. Eller vi er i en. Selv om det muligens ikke er så ille enda som det var..
Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro når jeg leser hva avisene har og si om Russland, og jeg tror ikke russiske medier skriver varmt om vesten.
Det sies at krigens første offer er sannheten, så jeg vet lite om hvordan russiske medier fremstiller nato\usa\vest. Men om det er en positiv fremstilling tviler jeg på. Og jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til vestlige mediers fremstilling av russland.
Jeg vet ikke hvor lang putin er villig til og gå, men jeg har inntrykk av at det er en farlig person med en storhetsvisjon. Og at han\dem er villige til og gå langt for og oppnå visjonen.
Men viss det oppstår interne konflikter kan han vell fort miste makt?
Så ja.
Hvor stor sannsynlighet er det for at det blir væpnet krig?
Hvordan vil dette mest sannsynlig utarte seg?
Hva vil du gjøre viss det går så langt?

Takk for svar.
Sist endret av sneipen; 2. april 2015 kl. 18:28.
Putin er omringet av eks-soviet og eks-KGB medlemmer som ham selv, og det er tvilsomt at 'interne konflikter' kan avtrone ham.
Sitat av Sarathos Vis innlegg
Putin er omringet av eks-soviet og eks-KGB medlemmer som ham selv, og det er tvilsomt at 'interne konflikter' kan avtrone ham.
Vis hele sitatet...
Dessuten er det vel nevnt fra flere opplyste hold at Putins etterfølger kan være enda verre.
– Nasjonalpatriotismen som i dag markedsføres som regimets hovedideologi, har slått bredt an i befolkningen, og det er derfor grunn til å tro at man vil søke å spille på nettopp disse strengene dersom en arvtager til makten skal lanseres, sier Grandhagen.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er et dekkende og godt sitat på den politikk som vil føres av Russland fremover. Heldigvis vil dette føre de lenger vekk fra gamle allierte som f.eks. Kina, noe som kunne isolere de rent makt-politisk. At Russland blir noen dominant spiller på verdensarenaen de neste 5-10 år tror jeg derfor er svært lite sannsynlig. De vil bli som en rabiesfengt hund som glefser etter alle rundt seg - men noen reell makt og påvirkning vil de ikke ha.
Sitat av Stormen Vis innlegg
De vil bli som en rabiesfengt hund som glefser etter alle rundt seg - men noen reell makt og påvirkning vil de ikke ha.
Vis hele sitatet...
Litt som Nord-Korea, dog med litt mer mulighet til å faktisk lage trøbbel.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Dessuten er det vel nevnt fra flere opplyste hold at Putins etterfølger kan være enda verre.
Vis hele sitatet...
Det gjelder i alle lederskifter i alle land, det blir enten som før, verre eller bedre.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Hvor stor sannsynlighet er det for at det blir væpnet krig?
Vis hele sitatet...
Ikke les for mye av det avisene skriver om, de lever av frykt.
Jeg har stor respekt for Hans-Wilhelm Steinfeld for han vet hva han snakker om, han har bodd og opplevd Russland/Sovjet i flere tiår. Han syns mest av alt synd på russerne som må ha en leder som "sender de tilbake i tid" igjen. Han mener vi er på vei inn i "en ny kald krig" som kan maksimalt vare i 5 år før Russland igjen kollapser, men den blir ikke varm, heldigvis. Han har og nevnt at den russiske militærledelsen vet å vise frem militæret, men de vet eksakt hvor langt de gå uten å gå over streken.

Sitat av Sarathos Vis innlegg
Putin er omringet av eks-soviet og eks-KGB medlemmer som ham selv, og det er tvilsomt at 'interne konflikter' kan avtrone ham.
Vis hele sitatet...
Russlands maktelite består av en rekke forskjellige klaner, hvorav FSB(KGB) er en av de, du har også tetsjenere, obligarkene og nok enda flere. Tetsjenerne blir furtne om ikke de får det de trenger til Tetsjenia, og da blusser det opp konflikt der igjen, obligarkene blir luftne over vestens sanksjoner +++. Putin har litt av en kabal han må passe på, det kan fort gå galt for han personlig.