Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1579
Vet ikke om det er rett å legge denne i Windows eller Hardware seksjonen da det sannsynligvis kan være begge deler.

Har en Acer Aspire V5-552PG. Har hatt denne i ett og ett halvt år nå. Greia er at den plutselig begynte å bråke noe voldsomt for noen dager siden. Den bråker ikke konstant, men viftene øker veldig mye av og til (kanskje hvert 5-10 minutt, av og til kan den holde seg lengre). Om jeg bruker mic hører også den andre personen viften til datamaskinen min, noe som er veldig irriterende.

Dette skjer hovedsaklig mest når jeg kjører litt tyngre programmer eller flere programmer samtidig. Over 30% CPU hender dette ofte. Datamaskinen har aldri reagert sånn før når jeg kjører disse programmene.

I tillegg til dette har datamaskinen begynt å skrudd seg av helt plutselig uten forvarsel.

Dette har jeg gjort så langt:

- Åpnet datamaskinen og renset viftene
- Kjørt antivirus og fant ingenting
Sist endret av Lacertosus; 18. januar 2015 kl. 16:59.
Oppdatert BIOS og andre drivere?
Sitat av disneyman Vis innlegg
Oppdatert BIOS og andre drivere?
Vis hele sitatet...
Var faktisk 11 viktige oppdateringer på Windows Update. Sikkerhetsoppdateringer og en .NET framework oppdatering. Får se hva som skjer når den er ferdig.
Ser at du har gjort rent(men tror fortsatt det er tempratur som er problemet), gjorde selv ren min her og dagen å den hadde samme symtomer, men fungerer helt fint nå. Har du et program for og sjekke Tempraturer ?
Sitat av Proxer Vis innlegg
Ser at du har gjort rent(men tror fortsatt det er tempratur som er problemet), gjorde selv ren min her og dagen å den hadde samme symtomer, men fungerer helt fint nå. Har du et program for og sjekke Tempraturer ?
Vis hele sitatet...
Ja, lastet ned ett program for å sjekke temperaturen.
Når viften gikk bananas var temperaturen på Core 1 mellom 80-90 grader.
Datamaskinen skrudde seg av flere ganger etter dette.

Leste en plass på nettet at dette kunne skyldes strømkontakten. Tok ut denne, og nå ligger temperaturen på 35 til 57,5 (max) på Core 1. Ingen lyd fra viftene.
Får se hvordan dette går.
Sjekk cpu-bruk når temperaturen stiger.
Tror jeg har funnet feilen, strømladeren.
Temperaturen og viften har vært lav siden jeg trakk ut strømladeren. Hørte ikke en gang viften mens jeg spilte ett spill. Med en gang jeg satt den inn igjen nå hørte jeg viften gå litt raskere og temperaturen økte raskt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Tror jeg har funnet feilen, strømladeren.
Temperaturen og viften har vært lav siden jeg trakk ut strømladeren. Hørte ikke en gang viften mens jeg spilte ett spill. Med en gang jeg satt den inn igjen nå hørte jeg viften gå litt raskere og temperaturen økte raskt.
Vis hele sitatet...
Eventuelt så køyrer cpuen på lågare hastigheit utan straum tilkopla. Har du sjekka det?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt så køyrer cpuen på lågare hastigheit utan straum tilkopla. Har du sjekka det?
Vis hele sitatet...
Hvordan sjekker jeg det? Bus speed ligger på 1397 på alle fire kjernene med og uten strøm. Ser ikke noe forskjell på CPU Load prosentene når jeg trekker ut og setter inn. Står på balansert modus med og uten strøm.

Hadde en FPS på 55-60 uten strøm på ett spill i stad, når jeg trakk ut strømmen gikk det på rundt 30-50.

Uansett merker jeg ikke noe spesielt til viftene nå. Er mulig de siste oppdateringene gjorde det. Fikk noen spikes på viften i stad da. Temperaturen ligger på 35-43 grader akkurat nå med strøm.
Sist endret av Lacertosus; 18. januar 2015 kl. 23:44.