Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  255 53073
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Festlig?? Ja, han har vært med i forsvarsdepartementet (derav forsvarsminister), under Obama og i forsvarskomiteer tidligere administrasjoner.
Vis hele sitatet...
Ja, det er festlig å omtale den nåværende forsvarsministeren som "en som har vært med i forsvarsdepartementet" og i "utenrikspolitiske komitéer", og utelate at han faktisk er sittende forsvarsminister. Litt som å beskrive Obama som "en forhenværende senator" etter å ha blandet ham sammen med tidligere CIA-direktør Robert Gates. Det gir et sterkt inntrykk av at du snakker langt over ditt eget kunnskapsnivå.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
(..) Men kort sagt stoler jeg mer på Chuck's knowhow om området enn en som utgir seg for å være derfra. Wesley Clark hadde også kunnet skrive en slik artikkel, men han har mer peil på Balkan btw. Obama har ikke satt en bombekampanje mot IS av tilfeldige grunner, og "glemt det" for Al-Nusra, Islamic Front og Ghuraba Al-Sham osv. IS er desto farligere,og må knekkes desto fortere.
Vis hele sitatet...
Det er heller ingen som har sagt at IS ikke er farligere enn al-Qaida eller noen av de andre du nevner. Det er bare enda et i din uendelige rekke med stråmannsargumenter. Påstanden var at al-Qaida ikke avskar IS fordi de var "for brutale".
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er heller ingen som har sagt at IS ikke er farligere enn al-Qaida eller noen av de andre du nevner. Det er bare enda et i din uendelige rekke med stråmannsargumenter. Påstanden var at al-Qaida ikke avskar IS fordi de var "for brutale".
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke noe stråmannsargumentasjon der i det hele tatt, heller en som ved mangt en anledning belegger påstander om stråmannsargumantasjon på andre, noe du har gjort lenge, ..spesielt når du ikke har noe sterkt tilsvar.


Videre, jeg har vist til flere kilder som sier at Al-Qaida faktisk mente at IS/ISIS var for barbariske, og at de langt på vei er en ulempe for jihadistbevegelsen.

(..) Det er bare å se på hva som er opprettet; et såkalt kalifat, med en såkalt kalif, dette noe som må velges ut blant en langt større antall islamske lærde, samt også må denne personen ha støtte i folket. Al-Qaida og ALQ-inspirerte grupper har opprettet islamske emirater og småstater, men har aldri vært så over kanten vulgære at de har opprettet et kalifat og fått en ukvalifisert bandeleder til kalif.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. oktober 2014 kl. 12:38.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg ser ikke noe stråmannsargumentasjon der i det hele tatt, heller en som ved mangt en anledning belegger påstander om stråmannsargumantasjon på andre, noe du har gjort lenge, ..spesielt når du ikke har noe sterkt tilsvar.
Vis hele sitatet...
Ikke har tilsvar? Jeg har ikke uttrykt noe standpunkt for hvorvidt IS er farligere enn al-Qaida, så hva er det jeg ikke har tilsvar på? Dette er jo bare tull.

Det er et stråmannsargument når ingen har påstått at IS ikke er mer farlig. Mortbaz har jo til og med sagt: "Jeg er helt enig i at ISIS er langt farligere enn al Qaeda."

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Videre, jeg har vist til flere kilder som sier at Al-Qaida faktisk mente at IS/ISIS var for barbariske, og at de langt på vei er en ulempe for jihadistbevegelsen.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa, de er uenige om propagandaeffekten av sivile drap og rekkefølgen på målene de har. Dine to kilder er DailyMail og Politifact. Førstnevnte refererer til et brev fra 2011 som virker umulig å spore opp, og følgelig umulig å verifisere. Det er imidlertid verdt å huske at bin Laden lovpriste Zarqawis omfattende drap av sivile i Irak i 2006. Den sistnevnte kilden din er derimot ikke helt enig i at IS ble avskjært av al-Qaida fordi de er for brutale:

[W]as the disownment due to the Islamic State’s extreme actions, as Gregory suggests? Experts told us not entirely. …

The differences between the Islamic State and al-Qaida are more deep-rooted than their current standing in the hierarchy of terror groups. But to categorize the Islamic State as "too extreme" isn’t quite accurate.

In terms of fundamentalism, the Islamic State’s enforcement of Sharia law is certainly "the most traditional of the traditional" if not down-right draconian, said Colin Clarke, a terrorism expert at the think tank RAND. But, according to Long, al-Qaida just hasn’t had the opportunity to the do the same.

As for brutality of actions, the extremism just manifests differently. Long and Clarke both pointed that al-Qaida certainly has not hesitated to kill civilians or fellow Muslims in certain contexts.

The true difference between the two groups is ideological -- why and how to carry out a holy war, according to Long and William Braniff, executive director at the National Consortium for the Study of Terrorism and Responses to Terrorism.
Vis hele sitatet...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
en ukvalifisert bandeleder til kalif.
Vis hele sitatet...
Om han er ukvalifisert vil nok være diskutabelt. Han har en doktorgrad i islamske studier fra universitetet i Baghdad.
Sitat av Provo Vis innlegg
Som jeg sa, de er uenige om propagandaeffekten av sivile drap og rekkefølgen på målene de har. Dine to kilder er DailyMail og Politifact. Førstnevnte refererer til et brev fra 2011 som virker umulig å spore opp, og følgelig umulig å verifisere. Det er imidlertid verdt å huske at bin Laden lovpriste Zarqawis omfattende drap av sivile i Irak i 2006. Den sistnevnte kilden din er derimot ikke helt enig i at IS ble avskjært av al-Qaida fordi de er for brutale:
Vis hele sitatet...
Bin Laden lovpriste ja, og Al-Q helt riktig drepte mange sivile i urolighetene i Irak mellom 2005-omlag 2007/8. Argumentasjonen min er bare at IS faktisk *er* mer brutale enn Al-Q, noe som er sant og ikke bare propaganda fra IS eller andres side (..for å forherlige eller evt å fordømme, men heller at det er fakta). Slik at det ikke bare er de mer subtile tingene som er forskjellen organisasjonene imellom, men også er mer grunnleggende ting.. Det foregikk lite ren etnisk rensing fra Al-Qaidas side, i den grad det gjorde var det ikke i et stort omfang.

Clint Watts, (fra Foreign Policy Research Institute og George-Washington-universitetet) sier følgende om IS v Al-Q's brutalitet, iblant 5 ting de hovedsaklig er forskjellige i;
“They attract disaffected young people that want to kill other people,” said Clint Watts, senior fellow at George Washington University’s Homeland Security Policy Institute and senior fellow at the Foreign Policy Research Institute.

ISIS has gained international attention by beheading prisoners and enemies, and then posting pictures of the violence on social media.

Al Qaeda, in contrast, has [COLOR="Blue"]shunned that practice because it risks turning off less extreme Sunnis and other Muslims from sympathizing with their cause[/COLOR].

“[COLOR="Blue"]ISIS attacks anything at any given level,” Watts said, while “Al Qaeda has shown quite a bit of restraint[/COLOR],” Watts said.

“They are very strategic in the attacks they take.”
Vis hele sitatet...

Sitat av Provo Vis innlegg
Om han er ukvalifisert vil nok være diskutabelt. Han har en doktorgrad i islamske studier fra universitetet i Baghdad.
Vis hele sitatet...
Tja, doktorgrad i islamske studier eller ei - det gjør ingen automatisk kvalifisert til kalif. Hverken nå eller den gangen i middelalderen kalifatene blomstret som statsdannelser. Det er ikke mye diskutabelt eller å diskutere, flesteparten av normale gjennomsnittlige muslimer ser ham på som en gorilla i preste-/imam-kappe.
Du blir ikke forbilde (som en kalif skal være, (type pave for muslimer)), ved å gå litt bling bling.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. oktober 2014 kl. 20:13.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Bin Laden lovpriste ja, og Al-Q helt riktig drepte mange sivile i urolighetene i Irak mellom 2005-omlag 2007/8. Argumentasjonen min er bare at IS faktisk *er* mer brutale enn Al-Q, noe som er sant og ikke bare propaganda fra IS eller andres side (..for å forherlige eller evt å fordømme, men heller at det er fakta).
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er litt snakking forbi hverandre her. IS er mer brutale i sin fremferd og i sin implementasjon og håndhevelse av sharialovverket der de tar kontroll. Jeg har ikke sagt noe annet, og ved en rask gjennomlesing kan jeg ikke se at Mortbaz har sagt noe annet (han er enig i at det er tilfelle og sier det skyldes forskjellig evne og ikke forskjellig villighet, noe Politifact-kilden din i stor grad er enig i).

Spørsmålet derimot, har vært hvorvidt brutaliteten var årsaken til al-Qaidas avskjæring av IS. Om al-Qaida avskar IS fordi de er for brutale og ekstreme. Og i hvert fall både jeg og din Politifact-kilde påpeker at det bare til en viss grad er tilfelle, og ikke på den måten det ofte fremstilles. Al-Qaida har ingen moralske problemer med IS' fremferd, men mener deler av den er propagandamessig uklok. Det er også flere andre momenter som totalt sett er mye viktigere for bruddet, som nevnt tidligere. Og IS har etter alt å dømme brukt og blåst opp dette brutalitetsmomentet for å hype opp seg selv.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tja, doktorgrad i islamske studier eller ei - det gjør ingen automatisk kvalifisert til kalif. Hverken nå eller den gangen i middelalderen kalifatene blomstret som statsdannelser. Det er ikke mye diskutabelt eller å diskutere, flesteparten av normale gjennomsnittlige muslimer ser ham på som en gorilla i preste-/imam-kappe.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener ikke er diskutabelt. Det er selvsagt diskutabelt hvorvidt han er kvalifisert eller ikke. Poenget var at hans doktorgrad i islamske studier gjør det å avfeie ham som en "ukvalifisert bandeleder" til en litt for lettvinn løsning. Han har like godt grunnlag for å være en "lærd" som hvem som helst andre. Og hans brutalitet og ekstremisme kan ikke avfeies som et resultat av manglende kunnskap om islamsk historie og teologi.
Sist endret av Provo; 4. oktober 2014 kl. 22:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror det er litt snakking forbi hverandre her. IS er mer brutale i sin fremferd og i sin implementasjon og håndhevelse av sharialovverket der de tar kontroll. Jeg har ikke sagt noe annet, og ved en rask gjennomlesing kan jeg ikke se at Mortbaz har sagt noe annet (han er enig i at det er tilfelle og sier det skyldes forskjellig evne og ikke forskjellig villighet, noe Politifact-kilden din i stor grad er enig i).

Spørsmålet derimot, har vært hvorvidt brutaliteten var årsaken til al-Qaidas avskjæring av IS. Om al-Qaida avskar IS fordi de er for brutale og ekstreme. Og i hvert fall både jeg og din Politifact-kilde påpeker at det bare til en viss grad er tilfelle, og ikke på den måten det ofte fremstilles. Al-Qaida har ingen moralske problemer med IS' fremferd, men mener deler av den er propagandamessig uklok. Det er også flere andre momenter som totalt sett er mye viktigere for bruddet, som nevnt tidligere. Og IS har etter alt å dømme brukt og blåst opp dette brutalitetsmomentet for å hype opp seg selv.
Vis hele sitatet...
Ok. Om brutaliteten var årsaken, tja, jeg vil si ut ifra det jeg har sett klart delvis ja til det. Og da i tillegg til en rekke andre årsaker sjølsagt. Foreign Policy (igjen) hadde en veldig fin analyse av rivaliseringen imellom IS/ISIS v Al-Q og hvem av dem som blir den store jihadist-makten i verden i nær framtid.(The Islamic State vs Al Qaida, who's winning the war to become the jihadi superpower?).

Jeg skal ikke si jeg vet så mye om Al-Qaidas moralske syn på IS' framferd, men inntrykket mitt er at andre monoteister - les arabiske kristne og arabiske jøder, evt andre også i mindre bahaier, drusere og yezidier, - hadde det mindre jævlig enn de har det under IS at.m. IS har som kjent direkte gått inn i kristne tettsteder i øst-Syria og nordvest-Irak og regelrett slaktet folk for fote. Før IS ble det store i media, og Nusra og likn var veldig tilstedeværende, ..så husker jeg at i typ 2012-13 så gikk også Nusra (o likn) inn i tettsteder og krevde skatter på stedet eller f.eks tvangskonverteringer på stedet. Men kristne mennesker i området led ikke under samme etnisk-religiøse rensing. Litt problematisk å gå igjennom medias presentasjoner av IS vs Nusra fra 2012 til nå, men inntrykket er at media er desto mer sjokkert av IS, med rette.

(Betraktninger): En ting til, og det mener jeg er viktig, er at man ikke skal undervurdere (selv !) Al-Qaidas toleranse for at andre monoteister kan leve i området de hersker over. Klart dette er overhodet ingen religionsfrihet, og området skal på sikt ilegges streng wahhabisme, men andre monoteister får i det minste mulighet til å leve og praktisere troen i skjul (toleransen gjelder sjølsagt ikke polyteister og ikke-abrahamittiske religioner). IS ser ut til å kun rydde alle av veien.


Sitat av Provo Vis innlegg
Litt usikker på hva du mener ikke er diskutabelt. Det er selvsagt diskutabelt hvorvidt han er kvalifisert eller ikke. Poenget var at hans doktorgrad i islamske studier gjør det å avfeie ham som en "ukvalifisert bandeleder" til en litt for lettvinn løsning. Han har like godt grunnlag for å være en "lærd" som hvem som helst andre. Og hans brutalitet og ekstremisme kan ikke avfeies som et resultat av manglende kunnskap om islamsk historie og teologi.
Vis hele sitatet...
Duden har da vært for det meste en kriger og en islamsk-lærd-virksomhet har det ikke vært mye av ser det ut til. Neida han har sikkert kunnskaper, men fortolkningene hans avfeies av den store majoriteten lærde i hele verden. Jeg vil si det slik, vi kan snu på det; det er mange som kan ta en phd-grad i et emne innen geologi, eller kjemi, eller stasvit, - men gjør det dem nødvendigvis dem til uttalte eksperter innen faget/disiplinen? Og vi vet jo ikke hvor mye han faktisk kan og hva han faktisk har lært..

En alder på 42-43 er forholdsvis lavt for en som vil være 'pave' for sunnimuslimene også btw.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. oktober 2014 kl. 23:06.