Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1318
Jeg har en forsterker som stort sett står på hele tiden.
Det har fungert fint en god stund, men for en liten stund siden merket jeg at det kommer en slags brummelyd i ca. 5 sekunder om gangen som så forsvinner en stund igjen før det kommer igjen.

Er det noen som har anelse på hva som kan være galt?

Har tidligere opplevd akkurat det samme med PC-høytalere jeg har hatt tidligere.
Hva slags forsterker er det?

Veldig vanskelig å gi noen råd, hadde vært fint med litt mere info.

Hvor ligger "brummet"? bass/mellomtone/diskant?

Hvis det er en forsterker som blir varm, så kan det være kondensatorer som begynner å bli tørket ut (siden den står på hele tiden).

Men som sagt, du må gi mere info.
Vel, forsterkeren er av merket Sherbourn LDS 12/900 og består av seks individuelle stereoforsterkere.
Den kanalen jeg bruker skrur seg bare på når det kommer et lydsignal inn på input.

Brummelyden ligger i bassområdet, 50Hz tenker jeg...
Kan kanskje være kondesatorer som er tørket ut i power supply delen?
Er lett å se om det er kondensatorene som starter å bli dårlige.
Du kan vel også måle dem, hvis du har et bra måle instrument.

Men jeg hadde nok startet å se på kondensatorene i psu delen.
Står sikkert noen billige 63v 85c kondensatorer der i dag,
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Har lignende problem, enten er det Nad'en min (som jeg bruker som forforsterker) eller Cv'n(effektforsterker)
Men greia er at jeg bare får den "brummelyden" når strømnettet blir overbelastet. Kanskje du burde sjekke ut den feilkilden før du begynner å demontere forsterkeren?