Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 64398
Sitat av djman
Er det ikke slik at det ved en emisjon så vil aksjekursen synke? (pga emisjonskursen som oftest er lavere enn eksisterende aksjekurs blandt annet). Også er det slik at for at de eksisterende aksjeierene ikke skal lide for dette vil de få noe som heter tegningsretter som de kan selge til de som vil kjøpe nye aksjer for at de ikke skal tape penger? Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Ja og nei.

Om emisjonskursen er betydelig lavere enn aksjekursen kan nok aksjekursen synke ned mot emisjonskursen da emisjonskursen sier noe om hva markedet er villig til å betale for aksjen, men det skjer ikke alltid. Den gang REC gikk på børs var emisjonen så overtegnet (flere ville kjøpe aksjer enn det som var tilgjengelig) at den umiddelbart etter børsnotering ble handlet til langt over emisjonskursen. Vi var vel mange som gjorde gode kroner den dagen, skulle vært flere slike dager...

Hvorvidt eksisterende aksjeeiere får tegningsretter kommer an på hvordan selskapets generalforsamling vedtar at emisjonen skal gjøres, den kan gjøres mot eksisterende aksjonærer, hvor aksjonærene får tegningsrettigheter ut fra sin eierandel, eller den kan gjennomføres som en rettet emisjon mot nye aksjonærer , eller den kan gjøres som en kombinasjon.

Tegningsrettighetene gir deg i utgangspunktet altså rett til å kjøpe et gitt antall aksjer til emisjonskursen ved emisjonen. Dersom emisjonskursen er lavere enn aksjekursen har altså disse tegningsrettighetene en verdi i seg selv i og med at de gir deg en rett til å kjøpe aksjer til en lavere pris enn markedspris. Dermed kan også tegningsrettighetene omsettes. Man skulle tro at hvis emisjonskurs er lavere enn aksjekurs er emisjonskurs + tegningsrettkurs = aksjekurs, men innimellom er markedet helt på trynet og ser ut til å glemme enkel matematikk...
Har også drevet på børs i nærmere to år nå. I fjor tapte jeg ganske mye, men i år har jeg hentet meg veldig bra inn igjen, og står mer eller mindre i null i forhold til hvor jeg startet nå. For tiden trader jeg i XACT BULL og BEAR på svenske børsen, først og fremst etter råd jeg tar fra denne kilden; det har fungert veldig bra hittil. Den kanalen er mest for teknisk analyse av amerikanske indekser, men disse korrelerer gjerne bra med de svenske (og de norske, bortsett fra når olja er volatil som nå).

XACT BULL er et derivatfond som følger den svenske OMXS30 indeksen dobbelt, slik at om OMXS30 går +2% vil fondet gå +4%, men hvis OMXS30 går -2% går fondet -4%.
XACT BEAR går motsatt fortegn av XACT BULL, altså tjener du penger når børsen går ned, og taper når børsen går opp.

I tillegg lytter jeg til Don Coxe Weekly Webcast for fundamentale økonomiske analyser. Synes denne mannen later til å ha mye bedre innsikt enn den gjennomsnittlige norske finansjournalist.

Av norske diskusjonsforumer for aksjehandel foretrekker jeg StockPro.no.
Sist endret av rune420; 25. juli 2008 kl. 15:26.
Sitat av Sucellos
Mye forvirring rundt dette tydeligvis, om du får utbytte eller ikke har ingenting å gjøre med om du sitter på aksjen ved årsskiftet å gjøre, ei heller hvor lenge du har eid aksjen. Du får utbytte dersom du sitter på aksjen før børsåpning den dagen aksjen noteres ex utbytte, altså kan du kjøpe den dagen før og selge den den dagen den noteres ex utbytte. Teoretisk (grovt sett, med forbehold om en liten justering ved finregning av evt skattefordeler) vil aksjekursen, dersom det ikke er andre ting som påvirker den, gå ned like mye som utbytteutbetalingen.

Som eksempel; StatoilHydro ble i år notert ex utbytte 21. mai, hvorvidt du eide aksjen i løpet av 2007 har ingenting å si, kjøpte du den 20. mai fikk du utbetalt utbytte på 8,50 per aksje du eide og du kunne fint selge den 21. mai igjen. Den sluttet på 210,50 20. mai og åpnet på 204,- 21. mai, at forskjellen ikke ble 8,50 kan trolig forklares med at f.eks. oljeprisen steg kvelden 20. mai eller noe sånt, jeg husker ikke helt hva som skjedde.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaring.
Bare for å ha en ting klinkende klart.
Om jeg spytter inn 10k i en aksje og firmaet i værste fall går konk så taper jeg kun de 10k jeg spytta inn i starten? Jeg vil ikke få noen utgift utover dette?
Sitat av Raymond
Bare for å ha en ting klinkende klart.
Om jeg spytter inn 10k i en aksje og firmaet i værste fall går konk så taper jeg kun de 10k jeg spytta inn i starten? Jeg vil ikke få noen utgift utover dette?
Vis hele sitatet...
Ja. Dersom du kun kjøper aksjer "helt vanlig" kan du kun tape innsatsen.

Merk dog at du kan pådra deg større tap dersom du 1) gearer eller 2) shorter aksjen, noe mange både har tjent store penger og tapt store penger på. Disse mekanismene vil jeg anbefale å holde deg langt unna til du vet hva du holder på med, uansett.

Dersom du er usikker på dette vil jeg egentlig anbefale deg å sette deg litt bedre inn i hva aksjehandel egentlig innebærer før du investerer 10k, på den annen side, det gir deg trolig bedre forventet avkastning enn å spille Lotto, så hvorfor ikke, og det er vel ingen lærdommer som sitter bedre enn å tape egne penger.

Forresten; som en øvelse; prøv Aksjespillet eller lignende i minst en tre-måneders periode før du begynner å trade egne penger, se om du klarer å slå hovedindeksen på Oslo Børs i samme periode. Enhver kan ha positiv avkastning dersom børsen generelt går opp, det er først når du er i stand til å slå indeksen i både opp- og nedgangstider at det virkelig monner.
Sitat av Sucellos

Forresten; som en øvelse; prøv Aksjespillet eller lignende i minst en tre-måneders periode før du begynner å trade egne penger, se om du klarer å slå hovedindeksen på Oslo Børs i samme periode. Enhver kan ha positiv avkastning dersom børsen generelt går opp, det er først når du er i stand til å slå indeksen i både opp- og nedgangstider at det virkelig monner.
Vis hele sitatet...
Noen tips der? Lenge siden jeg holdte på med aksjespillet, tenkte jeg skulle prøve det igjen bare med en litt mer seriøst spillestil, trur du ikke driten er nede da? Vært det i noen uker nå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Etter inspirasjon fra deg Stormen, så har jeg begynt å dykke ned i aksjemarkedet for alvor.

Og da følger et par spørsmål.

Er det sånn at når et spillselskap utvikler et spill som man har skikkelig tro på at skal selge godt, og når det faktisk gjør det, vil prisen på aksjen alltid gå opp?
Og er de fleste spillselskaper på børsen?

Men hvordan er det med spillselskaper som har 50 bestselgere som feks EA?
Går de alltid opp hver gang de kommer ut med et spill som topper salgslistene?
Er det sånn at de feks går ned mellom utgivelser eller hvordan fungerer det med spillselskaper? det virker som du har peil på det markedet der.

Spørsmål til jeg har tenkt litt på.

Er det en god idé å følge aksjemarkedet la oss si et års tid før man handler noe som helst?
For å sette seg inn i ting, og for å se hva slags faktorer som spiller inn på svigningene osv?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
conflux, nei, et selskap trenger ikke å gå opp i verdi bare fordi de kommer med en ny lansering... Spilllanseringer betyr ikke så mye; det som betyr noe, er kvartals, halvårs og årsregnskaper - altså hvordan det går med firmaet rent finansiellt.

Hvis det går bra økonomisk med firmaet, så går kursen (som regel) opp - men den kan også bli påvirket av FORVENTNINGEN om gode økonomiske tider. I så måte kan spilllanseringer hjelpe på aksjekursen, men den trenger absolutt ikke å gjøre det.

Et eksempel er Age of Conan/Funcom, som nylig leverte gode rapporter om antall aktive spillere (eller i hvert fall over markedets forventninger), men allikevel stupte 20-30% på børsen, fordi det økonomiske bildet ikke var like bra. Samtidig solgte sjefen i Funcom veldig mange av sine egne aksjer, og det er som regel et dårlig tegn: Når ansatte selger, så er det tegn på at selskapet ikke går/kommer til å gå så bra. Og da vil alle andre ut samtidig :-)

De fleste store spillselskaper er på børsen ja; som f.eks EA, Activision Blizzard, Funcom, Atari, etc. Men vanligvis ikke spillprodusentene; dvs. de som faktisk produserer spillene. De tjener ikke nok på ett og ett spill; det er det (som regel) kun spill-distributørene som gjør.

Og ja, det er absolutt en god ide å følge aksjemarkedet en stund før du gjør noe... Velg deg ut en liksom-portefølje, lat som du har 1.000.000 kr, og følg med på aksjekursen for disse måned for måned (husk å notere hva du "kjøpte" de for)... Hvis du etter 3, 6 og 12 måneder har klart å "slå markedet" (dvs hatt en større økning enn f.eks Oslo Børs generelt sett har hatt), så har du gjort det bra - og du vil som regel alltid ha fått mye høyere rente enn du ville fått om du hadde 1 million kr i banken (6-7-8%)...

Så det er et godt tips

Jeg kan faktisk illustrere det med et bra eksempel som skjedde i går/dag: Via en veldig oppdatert spill-nettside, så hørte jeg at Take-Two - de som lager GTA - hadde inngått nye, hemmelige samtaler med EA om oppkjøp. Disse planene trodde mange var skrinlagt, men nå inngår de nye samtaler - og EA indikerte at de ville heve budet på Take-Two...

Nyheten ble sluppet norsk tid, før de amerikanske børsene åpnet, og jeg kjappet meg å kjøpe aksjer i Take-Two. Et heldig tidspunkt: Siden denne nyheten er blitt kjent, så har aksjen steget med over 6% - noe som tilsvarer ca et helt års bankrente.

...Så blir bare utfordringen å vite når man skal selge de samme aksjene igjen - men det, selvfølgelig, er en helt annen historie
Takk for svar. Hvor finner jeg kvart/halv/helårsregnskapet til firmaer? sine egne nettsider, eller børssider som oslobors.no feks?

Jeg må nesten lage en liksom-portefølje og se hvor god teft jeg har.
Er jo så sinnsykt mye å sette seg inn i.
Får se om jeg klarer å leke et helt år, hvis det går bra etter 6 mnd.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Du finner disse tallene på bedriftens hjemmesider (trykk Investor Relations) - eller som pressemeldinger i økonomitidsskrifter. Du kan også google litt rundt, etter f.eks "Quarterly results + firmanavn" eller "Financial results + firmanavn"..
conflux: Du kan også finne det meste du måtte trenger her.

Forresten er en god måte å teste seg på gjennom Hegnars børs NM, da kan du tom. vinne premier hvis du klarer å hevde deg over dine landsmenn.
Sist endret av rune420; 20. august 2008 kl. 23:55.
Noen som vet om spreadbetting har samme gunstige skattebetingelser i norge som i england?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Beklager, glemte å svare på denne mrpro, nei, etter litt googling, så tviler jeg på om spreadbetting skulle ha noen spesielle skattebetingelser i forhold til vanlig aksjeinvestering - som per nå beskattes 28% (aksjegevinst). Men du burde nok uansett ta kontakt med en skatteadvokat for å dobbeltsjekke dette.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har noen flere spørsmål i disse nedgangstider jeg Stormen.

Jeg har fulgt med på yara(gjødselindustrien) aksjen et par uker.
Da lå den på 245 og har vært mye i media pga nye spennende avtaler og god inntjening.

Nå ligger den på 180. Og den har faktisk gått ned fra 450 siden juli. og ned fra 345 den siste måneden. Alle banker/aksjemeglere har fortsatt en kjøpsanbefaling på yara aksjen, og DnB NOR Markets har en kjøpsanbefaling på Yara, men tar nå kursmålet ned til 300 kroner aksjen.

Betyr dette at de tror yara vil gå opp til 300 en eller annen gang i fremtiden?

" Meglersjef Thomas Lande i Glitnir er likefullt overrasket over at Yaras nedtur er så stor.

- Jeg klør meg litt i hodet over fallet til Yara. Det er en stor gåte at et selskap med så bra inntjening faller så mye, selv om urea-prisene faller, sier Lande til E24. "

Ut ifra denne infoen pluss andre artikler jeg har lest gjør at jeg ha troen på denne aksjen og jeg vil handle så snart aksjemarkedet er ferdig med krisen.

Har jeg gjort god nok research? altså har jeg funnet god nok informasjon, og har jeg tydet det riktig? Er det andre ting jeg bør vurdere før jeg handler denne aksjen?

Siste spørsmål:
Er det så enkelt at det er "løp og kjøp" på de fleste aksjer nå som de fleste aksjer ligger lavere enn normalt pga finanskrisen og nedgangen? For det vil vel gå oppover igjen en eller annen gang?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
conflux, generellt sett vil jeg si at jeg (dessverre) må være veldig forsiktig med å anbefale deg det ene eller det andre - spesielt nå for tiden. Jeg har bare overfladisk kunnskap om dette emnet, og er ikke den rette til å fortelle deg om Yara er et godt kjøp eller ikke.

Men bortsett fra det, så har du riktig: Et kursmål på 300 betyr at det er dette aksjen er "verdt" - eller, dvs, det er hva megleren mener aksjen er verdt. Ofte så blir kursmålet også ledsaget av en tidshorisont, f.eks. at "Yara har et kursmål på 300 med en horisont på 3-6 måneder".

Når det er sagt, så er markedet spesielt ulogisk for tiden (dvs. enda mer enn vanlig) - og svært mange vil være enig med meg når jeg sier at det må opp. Mange selskaper, som f.eks Statoil Hydro, prises med en P/E på 4-5 - dvs. at de er verdt like mye som 4-5 års overskudd - og det er helt galskap. Det betyr at dersom du f. eks. hadde kjøpt Statoil Hydro for 10.000 milliarder kroner, så hadde du tjent inn hele oppkjøpssummen i løpet av 4-5 normale driftsår. Denne absurde prisingen åpner for mange gode kjøp for tiden, og deriblant - muligens - også Yara.

Det viktigste du burde vurdere før du handler aksjen, er om du har råd til å tape 50% av summen du investerer. Tenk deg at du setter 50.000 kr i Yara, og du taper 50% - klarer økonomien din det tapet? Hvis svaret er ja, og du har gjort gode forundersøkelser, så kan du handle.

Når det gjelder det med "løp og kjøp" på de fleste aksjer, så tja... I min mening, og mange med meg, er det ingen tvil om at markedet skal opp - men samtidig kan det godt hende at det blir verre før det blir bedre; og spørsmålet er hva markedet stabilisierer seg på til slutt. Jeg er optimist, så jeg tror børsen skal opp til "gamle høyder" - men ikke alle er enig med meg, og mener dette markerer inngangen til en varig børsreduksjon.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er ikke dette tidspunktet å invistere litt i aksjer? Jeg har noe penger til overs som jeg tenkte jeg kunne invistere, men lurer på om det er lurt å gjøre det nå...
Det er veldig vanskelig å si om dette er tiden er ikke, da markedet fortsatt er svært volatilt. De fleste hadde ikke ventet at vi skulle gå så lavt som 300, og da vi brøt 265 (halvparten av toppen) var svært mange helt sikre på at bunnen var nådd. Nu nærmer vi oss 199, og vi ser enda ikke en entydig optimisme i markedet. Grunnen til det er at mange har tapt mye penger, og aksjepostene deres blir solgt på tvangssalg.

Likevel er det viktig å se at aksjene er ekstremt billige nu. Hvis du går inn med et langsiktig perspektiv (type 6 mnd - 2 år) er dette absolutt tiden å investere. Intradag vil jeg dog ikke anbefale, da det er voldsomme svingninger.

Det er greit å huske på at børsen kan snu utrolig fort, og da har den som vane å stige ekstremt raskt. Derfor er det greit å bli med nu, ikke gråte over at det muligens går litt ned i starten, for plutselig har du tredoblet verdiene dine, og den oppgangen bør du helst bli med på

Jeg begynte å kjøpe inn poster forrige uke, og fortsetter denne uken. Plukk deg ut likvide aksjer, så vet du at du får solgt deg ut om det skulle gå skikkelig ille. Det er ikke så lett å snakke om lav/høy risiko om dagen, da alt egentlig er høyrisiko
Sist endret av Allure; 27. oktober 2008 kl. 17:35.
Har du noe aksjer nå? Villig til å kjøpe nå?

Om du ikke er det: Hadde du solgt dine aksjer nå, hvis du hadde noen?

hva er forskjellen?

Er vi rasjonelle?

Markedet kommer tilbake. Spre risikoen over tid. Vi vet ikke når bunnen er nådd. Nominelle

verdiene for markedet kommer alltid tillbake. Når du bestemmer deg for å satse igjen er du sannsynligvis sent ute!
Vil nok si at tiden for å kjøpe aksjer er nå. Satte selv penger inn i to firmaer; Funcom og Wavefield, for 1 uke tilbake ca. Aksjene har gått ned MYE, noe jeg regner med. Men etter hvert nå som markede blir stabilt vil aksjene stige tilbake til det normale, og pengene vil komme.

Så om du har penger KJØP og sitt lenge.
hublott: Jeg tror uansett ikke funcom aksjen er den beste å sette pengene inn i nu. De har jo levert svake tall, og blitt en gedigen skuffelse. Selv om aksjemarkedet generelt skal mye opp, vil ikke det bety flere dataspillere, så den aksjen ser jeg egentlig som et lost case, med mindre de rutter opp med noen store nyheter i nærmeste fremtid.
Jeg tror det er bedre å replikere en indeks. Riskoen er meget høy i spesifikke aksjer. Det er bare et lotteri. Alle aksjer kommer ikke tilbake!
Sikkert dumt spørsmål, men ville det vært lukurativt å invistere i Activison Blizzard akjser nå som f.eks expansion packen er i fremmarsj? Kan man forvente at akjsene stiger mye pga. dette?
Ja... Det blir skapt en større interesse for Activison Blizzard når de lanserer ett så stort spill.

Sitat av hublott
Vil nok si at tiden for å kjøpe aksjer er nå. Satte selv penger inn i to firmaer; Funcom og Wavefield, for 1 uke tilbake ca. Aksjene har gått ned MYE, noe jeg regner med. Men etter hvert nå som markede blir stabilt vil aksjene stige tilbake til det normale, og pengene vil komme.

Så om du har penger KJØP og sitt lenge.
Vis hele sitatet...
Ikke ta dette rådet seriøst, hvis du har pengene sett de i banken, når "krisen" er over så kan du kjøpe aksjer mens de stiger. Da slipper du å ta unødvenige sjanser.

Nå er det ikke noen klar løsning på problemet i den nærmeste framtid så det du gjorde var direkte dumt, hvis du venter at en aksje kommer til å bli billigere så venter du med å kjøpe.

Sitat av Stormen
Når det gjelder det med "løp og kjøp" på de fleste aksjer, så tja... I min mening, og mange med meg, er det ingen tvil om at markedet skal opp - men samtidig kan det godt hende at det blir verre før det blir bedre; og spørsmålet er hva markedet stabilisierer seg på til slutt. Jeg er optimist, så jeg tror børsen skal opp til "gamle høyder" - men ikke alle er enig med meg, og mener dette markerer inngangen til en varig børsreduksjon.
Vis hele sitatet...
Børsen har steget jevnt veldig lenge nå og når ett land som USA som heletiden går i minus er så viktig for verdens økonomien er det veldig vanskelig å tro at den kommer opp på det nivået vi har sett på en god stund. Hvis aksje verdiene i det hele tatt kommer opp på det nivået det var så kommer det til å ta lang tid, minimum 10-15år. Vi må på den tiden ha fått en god erstatning til oljen. (Ikke biodisel)
Sitat av Orbiter
Sikkert dumt spørsmål, men ville det vært lukurativt å invistere i Activison Blizzard akjser nå som f.eks expansion packen er i fremmarsj? Kan man forvente at akjsene stiger mye pga. dette?
Vis hele sitatet...
Prisene bør allerede være tilpasset til den nye informasjonen. På grunn av omstendigheter jeg må si nei. Kanskje for å krydre portføljen? Spennende kan det nok være...
Sitat av Allure
hublott: Jeg tror uansett ikke funcom aksjen er den beste å sette pengene inn i nu. De har jo levert svake tall, og blitt en gedigen skuffelse. Selv om aksjemarkedet generelt skal mye opp, vil ikke det bety flere dataspillere, så den aksjen ser jeg egentlig som et lost case, med mindre de rutter opp med noen store nyheter i nærmeste fremtid.
Vis hele sitatet...

Med dagens kurs er Funcom en soleklar oppkjøpskandidat. De store aktørene i spilbransjen, som Electronic Arts, utvider ved å kjøpe opp små aktører, som Funcom, når disse er utsatt for finansielle problemer. Funcoms brands (AoC, Anarchy, Dreamfall), teknologiske assets (kode/programvare) og menneskelige ressurser vil ha høy verdi for en utenlandsk oppkjøper.
Dette er da om du holder aksjen på lang sikt.

Jeg kjøpte på 4,40 og når da kursen stiger (noe den vil gjøre) opp til normal 20-30 kr vil dette si en 5 ganger-profit. Om du har planer om å kjøpe aksjen i dag og selge i morgen, er det lite gunstig.

Sitat av Bernhard
Ja... Det blir skapt en større interesse for Activison Blizzard når de lanserer ett så stort spill.



Ikke ta dette rådet seriøst, hvis du har pengene sett de i banken, når "krisen" er over så kan du kjøpe aksjer mens de stiger. Da slipper du å ta unødvenige sjanser.

Nå er det ikke noen klar løsning på problemet i den nærmeste framtid så det du gjorde var direkte dumt, hvis du venter at en aksje kommer til å bli billigere så venter du med å kjøpe.
Vis hele sitatet...
Det er virkelig ikke noe unødvendige sjanser om du har et ønske om å tjene penger på langsiktig invisteringer. Alle vet at Oslo Børs vil stige til mye høyere enn det den var før finanskrisen, og alle vet at det vil ta TID. Allerede før krisen var Oslo Børs lav i forhold til andre hovedindexer, og du skal ikke se bort i fra at om en 5-6 års periode vil Oslo Børs ligge oppmot 1000,-

Krisepakkene er på vei, sier ikke at de vil hjelpe i første omgang, men markede vil stabilisere seg på lang sikt.
Sitat av hublott
Det er virkelig ikke noe unødvendige sjanser om du har et ønske om å tjene penger på langsiktig invisteringer. Alle vet at Oslo Børs vil stige til mye høyere enn det den var før finanskrisen, og alle vet at det vil ta TID. Allerede før krisen var Oslo Børs lav i forhold til andre hovedindexer, og du skal ikke se bort i fra at om en 5-6 års periode vil Oslo Børs ligge oppmot 1000,-
Vis hele sitatet...
Du sa at du kjøpte aksjer som du ventet kom til å synke, det er en generellt så dårlig ide at det bare er latterlig.

Børsene kommer til å stige, men det vil ta tid og det er ikke sikkert at alle selvskapene kommer opp på de nivåene de har vert på.

Det siste du sier om at man ikke skal se bort i fra at Oslo Børs vil ligge opp mot 1000 i løpet av en 5-6år er rett og slett så latterlig at det ikke er sant, vet du hvor mye Oslo børs lå på før krisen?
Den lå på 530 før krisen Bernhard. Jeg tror ikke du vet hvor raskt Oslo børs kan stige.
Det å si at det kommer til å ta minst 10-15 år før indeksen er der den var før krisen, viser bare din totale mangel på kunnskap på dette området. Vi ser en krise i markedet hvert 5-7 år, (wall street 1987, Asia 97, dot com 00-02, og nu 2008). Likevel har det alltid steget mer i mellomrommet enn det har gått ned, så det er absolutt ikke urealistisk at vi er på 550 i løpet av et år eller 3.
Sitat av Allure
Den lå på 530 før krisen Bernhard. Jeg tror ikke du vet hvor raskt Oslo børs kan stige.
Det å si at det kommer til å ta minst 10-15 år før indeksen er der den var før krisen, viser bare din totale mangel på kunnskap på dette området. Vi ser en krise i markedet hvert 5-7 år, (wall street 1987, Asia 97, dot com 00-02, og nu 2008). Likevel har det alltid steget mer i mellomrommet enn det har gått ned, så det er absolutt ikke urealistisk at vi er på 550 i løpet av et år eller 3.
Vis hele sitatet...
Sorry for å ikke persisere at det ikke var hoved inndeksen jeg mente når jeg sa 10-15 år, men inndeksen på en hel del av de selskapen som har blitt blåst opp av aksjemeglere til en verdi som ikke tilsvarer resurrsene de har.

Men du sier 1-3 år til vi kommer opp på 550, det tar lang tid før hoved inndeksen kommer til 1000.
for å redusere risikoen kan XACT BEAR være et godt alternativ. Den går opp når markedet går ned. Svensk og norsk indeks er høyt korrelert:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=^OSEAX#chart1:symbol=^oseax;range=5y;compare=^omxs pi;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0 ;logscale=on;source=undefined

ops:

Oslo - Stockholm
Hva er minste aksjepost en kan kjøpe på NASDAQ? Hvor mye må man ut med pr. i dag for en post i f.eks. Blizzard? Ser at kursen nå er på ca. 12,17$

Edit: Tenkte å kjøpe via nordnet en gang i framtiden...når jeg får sendt inn registreringspapirene osv.
Sist endret av random2543; 30. oktober 2008 kl. 14:58.
Sitat av svaagan
Hva er minste aksjepost en kan kjøpe på NASDAQ? Hvor mye må man ut med pr. i dag for en post i f.eks. Blizzard? Ser at kursen nå er på ca. 12,17$

Edit: Tenkte å kjøpe via nordnet en gang i framtiden...når jeg får sendt inn registreringspapirene osv.
Vis hele sitatet...
aksjepost = 1 aksje (NASDAQ)
Sitat av Bernhard
Du sa at du kjøpte aksjer som du ventet kom til å synke, det er en generellt så dårlig ide at det bare er latterlig.

Børsene kommer til å stige, men det vil ta tid og det er ikke sikkert at alle selvskapene kommer opp på de nivåene de har vert på.

Det siste du sier om at man ikke skal se bort i fra at Oslo Børs vil ligge opp mot 1000 i løpet av en 5-6år er rett og slett så latterlig at det ikke er sant, vet du hvor mye Oslo børs lå på før krisen?
Vis hele sitatet...

Vel, missforstå meg rett, man vet aldri når bunnen er nådd i disse tider og derfor er det greit å kjøpe når man har penger.

Jeg vet hvor mye børsen lå på før krisen, i tidsrommet januar-april i år var børsen over 500, så jeg lurer på om vi snakker om samme indeks? Når jeg sier oppmot 1000 annser jeg et sted mellom 700-900 oppmot 1000.

Som sagt, tiden vil vise.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nettopp åpnet depot hos Nordnet, og har bestemt meg for å handle ekstremt forsiktig i begynnelsen, og har i den anledning noen spørsmål:


1. Noen her som har erfaring med aksjehandel på kort sikt, og kan komme med noen råd?

2. Er WinTrade en brukbar handelsapplikasjon? Finnes det gratis alternativer hvor man kan kjøpe og selge direkte fra programvaren, selv om jeg har depotkonto hos Nordnet?
Sitat av Orbiter Vis innlegg
Har nettopp åpnet depot hos Nordnet, og har bestemt meg for å handle ekstremt forsiktig i begynnelsen, og har i den anledning noen spørsmål:


1. Noen her som har erfaring med aksjehandel på kort sikt, og kan komme med noen råd?

2. Er WinTrade en brukbar handelsapplikasjon? Finnes det gratis alternativer hvor man kan kjøpe og selge direkte fra programvaren, selv om jeg har depotkonto hos Nordnet?
Vis hele sitatet...
1. Gjør research. Dersom du trader på kort sikt vil du for eksempel ikke legge så mye vekt på fundamental analyse. Jeg vet av mange daytradere som nærmest utelukkende basererer sine handler på teknisk analyse. Du kan plukke opp gode bøker om emnet hos http://bokhandel.hegnar.no/

2. Wintrade er et fantastisk program hvor du kan customize det hele som du selv vil. Brukte det selv i den perioden jeg var aktiv daytrader. Funket fint også på dual-screen. Så vidt jeg vet er det kun WinTrade du kan linke opp mot din konto hos nordnet, dette av sikkerhetsmessige årsaker. Du har vel uansett 3 måneder gratis WinTrade om du har en ny nordnet-konto.

Men for all del. Er du ny i aksjemarkedet, så vær litt varsom med beløpene du dytter inn. Bruk aldri mer enn du har råd til å tape, og vær også forbredt på å gå i minus det første året. Det er tap man lærer best av! Lykke til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan kan et selskap som f.eks OBXEDDBEAR tjene penger på nedgangstider?

Jeg forstår bare ikke hvordan det funker..
Sitat av toby Vis innlegg
Hvordan kan et selskap som f.eks OBXEDDBEAR tjene penger på nedgangstider?

Jeg forstår bare ikke hvordan det funker..
Vis hele sitatet...
OBXEDDBEAR, eller XACT Derivat Bear som det heter, er ikke et selskap men et ETF (Exchange Traded Fund). Dette fondet er korrelert negativt med OBX-indeksen med dobbel gearing. Altså vil en nedgang på 1% på OBX føre til 2% oppgang på XACT Derivat Bear, og motsatt vil en oppgang på 1% på OBX føre til en 2% nedgang i fondet. OBX er forøvrig indeksen for de 25 mest likvide selskapene på OSEBX (Oslo Børs Hovedaksjeindeks) rangert etter seks måneders omsetning.

XACT Derivat Bear er et fond styrt av Handelsbanken
Det der forklarte jo egentlig ikke i det hele tatt hvordan det faktisk fungerer da marken... skulle gjerne hatt en litt ordentlig forklaring på det selv.
Meget kort forklart: BEAR og BULL er fond. Du kjøper andeler av fondet. Dette fondet plasserer så sine midler i OBX-futures med dobbel gearing (For hver krone de setter inn av egenkapital setter de også inn en lånt krone). Verdien av futurepapirene evalueres hver ettermiddag og man selger seg ned/kjøper mer for at det alltid skal være 200% gearing på fondet.
Slik får du umiddelbar tilgang til indexhandel uten å måtte selv sette deg inn i indexfutures. Kjøp og salg av BEAR og BULL fungerer akkurat på samme måte som med aksjer. Merk at verdien mot indeksen ikke nødvendigvis er nøyaktig 200%. Mer om dette her: http://www.xact.se/no/Vanligespørsmå...sutvikling.htm

For dere som er spesielt interesserte har jeg lagt ut prospektene til XACT Derivat BEAR i både fullstendig og forenklet form:
http://www.tigroup.no/docs/xactbear/...vat%20BEAR.pdf
http://www.tigroup.no/docs/xactbear/...vat%20BEAR.pdf

Håper dette hjalp litt mer på forståelsen.
Mer info om Futures: http://www.lane.no/forwards-og-futures/
Sist endret av Marken; 6. desember 2008 kl. 23:43.
Flott bidrag!
Lærte meg litt mer om aksjer.
Sitat av Laurentius Vis innlegg
Er det sånn at et firma har et eksakt antall aksjer, eller forandrer antall aksjer seg med tiden etter popularitet? Har forsjellige selskaper forsjellig antall aksjer?

Hvis du legger inn at du vil selge 1000 aksjer i et firma i nedgangstid, og ingen investorer er interesert i å kjøpe, får du da solgt de? feks firmaet kjøpe dem tilbake, eller kan du bli sittende med aksjer du ikke vil ha i flere måneder?
Vis hele sitatet...
Antall aksjer forandrer seg etter som selskapet foretar en emisjon. Det skjer når selskapet trenger mer penger - til et nytt prosjekt - og derved selger mer aksjer til folk som er interesserte i det.
Alle selskaper har forskjellige antall aksjer.

Poenget med aksjer er at den samla verdien av alle aksjene skal gjenspeile den totale verdien av hele selskapet. Børsverdi - Selskapsverdi

Ofte ligger aksjekursen høyere enn "selskapsverdien" fordi det forventes at selskapet skal gjøre det bra i fremtiden. Det samme gjelder om det forventes dårligere resultater i fremtiden.

Som jeg sa så skal den totale aksjeverdien gjenspeile verdien av selskapet. Desverre så er det slik på Oslo Børs at det er veldig få aktører inne, og de som er inne har ofte veldig store summer i omløp. Dette gjør at aksjekurser kan manipuleres og "folket" blir ikke enige om den rettferdige aksjekursen. Jeg oppfordrer folk til å gå inn i aksjemarkedet. Jo flere som er inne, jo mindre kursmanipulasjon og vi vil få en børs som reflekterer et mer reélt bilde av den norske økonomien!

Tegningsretter er en annen ting. Dette er rettigheter til å kjøpe aksjer ved en emisjon! Disse kan du kanskje betale 2kr/stk for. Som regel gir én tegningsrett deg lov til å kjøpe 1 eller flere vanlige aksjer. Tegningrettene er notert på børsen - som en vanlig aksje - i et gitt tidsrom. Si du kjøper 100 tegningsretter (1TR = 2aksjer) og når disse tas av børsen etter perioden, har du rett til å kjøpe 200 ekte aksjer. Dette skjer fordi selskapet vil ha inn mer penger ved å selge ut flere aksjer UTEN å påvirke kursen i aksjen som er noter på børsen. (Håper jeg gjorde meg forståelig her?!)
Sist endret av Wintrade; 9. desember 2008 kl. 03:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for en kjempeflott post. FIkk svar på mye jeg lurte på her

Om man selv arbeider i ett firma, og si man holder på å utvikle noe som man er knallsikker på at kommer til å bli en sukse - Har man da lov til å investere i aksjer, eller vil det regnes som inside-information?

Hva er reglene rundt aksjehandel? Hva har man f.eks ikke lov til?
Har akkurat satt litt penger i seadrill og orkla, godt valg?
Orkla gjør det jo bra i disse nedganstider (folk går mer på butikken å handler istedet for restaurant osv) så det er nok ikke en dum investering. Seadrill aksjekurs spretter i været bla hver gang de finner nye oljereservater. De styres også av oljeprisen som nå er på et bunnivå og vil med stor sikkerhet gå opp igjen om kort tid. Så for meg høres det ikke dumt ut, uten at jeg er ekspert.
Sitat av Tapio Vis innlegg
Takk for en kjempeflott post. FIkk svar på mye jeg lurte på her

Om man selv arbeider i ett firma, og si man holder på å utvikle noe som man er knallsikker på at kommer til å bli en sukse - Har man da lov til å investere i aksjer, eller vil det regnes som inside-information?

Hva er reglene rundt aksjehandel? Hva har man f.eks ikke lov til?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på om du er klassifisert som en innsider eller ikke. Som oftest er dette styret og ledelse. Du kan jo sjekke deg selv her: http://www.oslobors.no/ob/innsideregister
edit: I og med at du skriver at dere holder på å "utvikle noe", så antar jeg at det ikke er en finansinstitusjon du jobber i. Særlig disse har begrensninger for hvordan du kan operere i aksjemarkedet. Det _kan_ også være begrensninger tilknyttet særavtaler mellom ansatte og selskap i andre bransjer.

Sitat av Lebowski Vis innlegg
Har akkurat satt litt penger i seadrill og orkla, godt valg?
Vis hele sitatet...
SeaDrill er en morsom liten sak. Jeg mener Fredriksen er den ukronede Businesskongen med stor B. Han har tradisjon for å være en dyktig forretningsmann, samtidig som han alltid er svært generøs med sine aksjonærer. Den investeringen trenger ikke være så dum.
Når det gjelder Orkla mener jeg at de dreit på draget når de eksponerte seg tungt finansielt. Jeg elsket selskapet når det stort sett bare var dagligvarer de tjente penger på. Dette er produkter som selger uansett hvordan konjunkturene går. Nå har de store posisjoner i risikofylte energiselskaper som Elkem og REC. Særlig REC har ekstreme svingninger i sin aksjekurs (høyeste kurs i år er 273, laveste i år 42.50). Personlig mener jeg at det er for tidlig å snakke solkraft i den skala REC tenker, selv om den tiden kommer om ikke så alt for lenge..

Jeg gikk forøvrig selv tilbake inn i aksjemarkedet i går ettermiddag. Første aksjekjøp jeg har gjort på 4 måneder om man ser bort ifra XACT BEAR. Huhei så spennende!
Sist endret av Marken; 9. desember 2008 kl. 10:37. Grunn: Tilføye informasjon
Bare et lite gennerelt spørsmål:
Jeg lurer på å sette inne et mindre beløp hos flere selskap, blant annet;
Komplett.
Nvidia.
Activision Blizzard.

Det jeg lurer på er om noen andre tenker i samme bane som meg når det gjelder dette.
Jeg tror at folk vil på mer fritid i fremtiden av flere grunner, roboter kommer til å hjelpe på arbeidsplasser (overta noen steder) og skape en lettere arbeidsdag, ikke nødvendig kortere men mindre arbeid hjemme. Og en annen ting er at jeg tror at folk kommer til å spille mer data i fremtiden p.g.a dette, evt drive med tidsfordriv foran dataen.

Er det noen andre som har noen flere argumenter som støtter "hypotesen" min?

PS. på min 1gen iphone har jeg stocks som jeg sjekker et par ganger i løpet av dagen, prisen på aksjen, varier den fra kroner til dollar når aksjen varier fra Oslo børs til internasjonale børser eller er alt fastsatt i en viss valuta?
Sitat av toby Vis innlegg
Orkla gjør det jo bra i disse nedganstider (folk går mer på butikken å handler istedet for restaurant osv) så det er nok ikke en dum investering.
Vis hele sitatet...
Så at aksjen har fallt fra 65,- til 40,- ila de siste 3 mndene er det du kaller bra? :P LOL!
Wintrade: Glem det. visste ikke om det med rec og andre spekulative investeringer. Men det er en kjennsgjerning at dagligvarebransjen selger som faen om dagen..
Sist endret av toby; 9. desember 2008 kl. 11:31.
Sitat av toby Vis innlegg
Wintrade: Glem det. visste ikke om det med rec og andre spekulative investeringer. Men det er en kjennsgjerning at dagligvarebransjen selger som faen om dagen..
Vis hele sitatet...
Det er faktisk nå man skulle hatt aksjer i McDonalds og lignende. De tjener FETT på at folk ikke tar seg råd til å gå på restaurant og heller velger fast food.
Sitat av Marken Vis innlegg
Det er faktisk nå man skulle hatt aksjer i McDonalds og lignende. De tjener FETT på at folk ikke tar seg råd til å gå på restaurant og heller velger fast food.
Vis hele sitatet...
kan du vise til analyser eller en kilde på dette?

Eneste sikre aksjene jeg ser nå er Yara, Sevan og Scana.

Ta f.eks Yara; har blitt revet med nedover i dragsuget etter nedgangen i verden. Den har vært en tung og dominerende aksjer på OB.
I Dag får du den for 113,- mens for et års tid siden var den verdt 400,-
Yara produserer kunstgjødsel, noe som må til for å produsere korn rundt i verden. ..og etterspørselen kommer til å stige igjen fremover..

Sitat av Wintrade Vis innlegg
kan du vise til analyser eller en kilde på dette?

Eneste sikre aksjene jeg ser nå er Yara, Sevan og Scana.

Ta f.eks Yara; har blitt revet med nedover i dragsuget etter nedgangen i verden. Den har vært en tung og dominerende aksjer på OB.
I Dag får du den for 113,- mens for et års tid siden var den verdt 400,-
Yara produserer kunstgjødsel, noe som må til for å produsere korn rundt i verden. ..og etterspørselen kommer til å stige igjen fremover..

Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/22/551217.html
http://e24.no/boers-og-finans/article2762391.ece
http://e24.no/naeringsliv/article2763127.ece

Yara har hatt ganske store tap i det siste, og kontantstrømmen var i Q3 på -774MNOK (millioner kroner). Likevel skyldes mye av denne negative kontantstrømmen at de har bygd opp varelager og investert tungt. Jeg tror nok Yara vil være en aktør som vil få sin aksjekurs opp på et høyere nivå på sikt, da de er den størst på kunstgjødsel og har en særdeles fornøyd kundemasse. Man kan også se på det litt forenklet: Land er dyrt. Man ønsker å maksimere avlingen på jordet for å få mest inntekter på minst mulig jord. Hvordan får man maks avling? Svaret er kunstgjødsel. Hvem er størst på kunstgjødsel? Yara!