Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4638
Og hvis en moderator skulle finne det for godt å røre sammen en sinnsyk tanke om hvem jeg er og hva jeg har for agenda så skriv til meg privat sånn at jeg for helvete kan få noen kyndige svar fra folk som har peiling her !!

Så.....Nå var det på Søndagen at jeg smått begynte å miste litt kontroll på dataen. Kort fortalt så lå plutselig partisjonene mine i søppelbøtta på skrivebordet.

Nå har jeg forsøkt 4 hard-discer derav 3 stk, en gang for ikke lenge siden, hadde OS.

Et par ganger har jeg følt meg nære på men bare via safe mode dos og med få muligheter ut fra min kunskap
Nå ligger discer og usb'er som svartedøden ut over rommet etter forsøk på avbildning ISO og / eller flash. Nå leverte jeg tilbake laptopen jeg fikk lånt til å prøve å løse dette men den er ganske sikkert infisert den også.

Jeg er sjangseløs på å komme meg inn til og med via DOS.

Hva foretar jeg meg herifra ?


Føler ikke at de er ute etter så mye annet enn å sørge for at jeg ikke kommer nær 'eiendomen' min igjen. Og det suger... skikkelig....

All hjelp man kan få her er til nytte.

https://imma.gr/78755x603d1
Sist endret av pickaboo; 27. februar 2019 kl. 01:50.
Sitat av pickaboo Vis innlegg
Nå har jeg forsøkt 4 hard-discer derav 3 stk, en gang for ikke lenge siden, hadde OS.
Vis hele sitatet...
Hva er det du har prøvd? og hva er det du har lastet opp bilde av?
Må bare beklage altså, men jeg skjønner ikke en dritt av innlegget ditt...
Ongun
Trådstarter
Jeg har selvfølgelig prøvd å komme inn i windows igjen

Hva ellers ?

Sitat av Alge Vis innlegg
Hva er det du har prøvd? og hva er det du har lastet opp bilde av?
Må bare beklage altså, men jeg skjønner ikke en dritt av innlegget ditt...
Vis hele sitatet...
Ellers er bildet en Log View , der drivernavnet er "remote access'
Sist endret av pickaboo; 27. februar 2019 kl. 02:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pickaboo Vis innlegg
Jeg har selvfølgelig prøvd å komme inn i windows igjen
Hva ellers ?
Vis hele sitatet...
4 disker som allerede har windows eller har du prøvd å reformatere dem på nytt? Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å fikse en disk som har "virus" med 4 andre disker. Du må nesten forklare litt nærmere om jeg skal hjelpe deg ihvertfall. Eller så kan du jo vente å se om noen andre forstår mer av innlegget ditt enn det jeg gjør.

Og hvordan ser du at "partisjonene dine ligger i søpplebøtta" om du ikke engang kommer inn i windows.
Anyways, finner du filene dine når du booter opp i safemode? Isåfall så ville jeg bare lagt det som er av verdi over på en ekstern HD eller en usb også reformatert hele dritten...
Sist endret av Alge; 27. februar 2019 kl. 03:01.
Ongun
Trådstarter
Mulig jeg forklarer mer som jeg tenker i dette tilfellet. Jeg får vel si så....

Det med partisjonene i søppelbøtta var på ett tidlig stadie.

Og så til et godt poeng du hadde der : jeg har ikke sett en eneste av mine private filer enda jeg har gått gjennom stasjoner i hytt å pine. Kun kodinger og det som for meg ser ut som systemfiler. Mulig jeg bare har gjort mer skade enn nytte men har landa på begge beina før i lignende situasjoner . Men de her klarer jeg ikke hamle opp med.

Kan det tenkes at viruset nå har hoppa over på alt som har vært tilkobla direkte til pc eller via via ?
At det er dødfødt med både router/modem , disker, usb osv.
U
Takk for svar ��
Er det bare meg eller lukter dette Google Translate? ������
Det du skriver gir absolutt ingen mening. Er bare vås.
Har du prøvd å formatere disken(e) eller ikke?
Det går ikke ann å legge Windows-partisjonen i Windows' papirkurv ihvertfall, så hva var det du plutselig fikk sletta?
Remote Access driveren er standard i Windows. Ikke et virus. Hvor kommer log viewer skjermbildet fra?
Du sier du "sitter i DOS"? Og gjør hva da egentlig? Hva skriver du i kommandolinja?
Alt du skriver er så vagt og rotete at det gir null mening. Tror du surrer noe jævlig her.

Har du tilfeldigvis vært våken i 3 døgn i strekk igjen...?
Hvis ikke tror jeg du bør slutte å banke hodet i veggen mens leken fremdeles er halvveis god.
Sist endret av Neptunia; 27. februar 2019 kl. 06:33.
Det log view bildet ditt ligner en tilfeldig ini til i et C bibliotek.

Russ Blake er verdt en googling.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Er det bare meg eller lukter dette Google Translate? ������
Vis hele sitatet...
Fristende å tro det. Men utrykk som hytt å pine er vel ikke noe som oversettes til i Google translate.

Men skjønner uansett ikke en dritt
Absolutt ingenting du skriver tyder på hacking eller virus. Hardware-, software- eller/og brukerfeil, ja jøss.
Ongun
Trådstarter
Teskje : jeg får ikke startet min data fordi det kommer melding om at der ikle finnes et operativsystem.

Jeg har prøvd å koble til forskjellige Harddisker men det fungerer ikke.
Kan jeg formatere når jeg ikke engang kommer forbi oppstart ?

Tillegg : loket på døgn 2-3 ja. Har en evne til å skulle justere og optimalisere PC innstillinger med relativt begrenset kunnskap.

Har lyst å lære mer om data generellt.

Beklager rotete tekster men det bunner bare i at jeg ikke har den IT kompetansen mange av dere som svarer her, sitter med. Og en todagers da kansje...

Gjerne link meg opp til sider eller bøker der man gå litt abc i læring.

Setter stor pris på dette forumet !!
Sist endret av pickaboo; 27. februar 2019 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan ikke sette inn en harddisk fra en annen maskin og forvente at operativsystemet starter. Om disken har sittet i en annen maskin må du sannsynligvis reinstallere Windows. Du behøver ikke nødvendigvis formatere disken eller slette dokumenter fra den.

For å reinstallere Windows trenger du et installasjonsmedium, for eksempel en DVD eller USB-pinne. Start opp maskinen med et installasjonsmedium tilkoblet, og kjør Windows-installasjonen. Det er mulig du må aktivere f.eks "boot from USB" i BIOS for å få til dette.
Sitat av pickaboo Vis innlegg
Teskje : jeg får ikke startet min data fordi det kommer melding om at der ikle finnes et operativsystem.

Jeg har prøvd å koble til forskjellige Harddisker men det fungerer ikke.
Kan jeg formatere når jeg ikke engang kommer forbi oppstart ?

Tillegg : loket på døgn 2-3 ja. Har en evne til å skulle justere og optimalisere PC innstillinger med relativt begrenset kunnskap.

Har lyst å lære mer om data generellt.

Beklager rotete tekster men det bunner bare i at jeg ikke har den IT kompetansen mange av dere som svarer her, sitter med. Og en todagers da kansje...

Gjerne link meg opp til sider eller bøker der man gå litt abc i læring.

Setter stor pris på dette forumet !!
Vis hele sitatet...
Har du endret i oppstarts rekkefølgen i bios?
Altså I "menyen" du kan gå inn på under oppstart?

Det kan hende PCen din leter etter operativsystemet på feil sted.

Men noe sier meg at du kanskje kan ha slettet noe du ikke skulle gjort når du til og med finner partisjonene (snarveier antar jeg?) I papirkurven.
Har du endret på boot rekkefølge i bios? Sjekk at harddiskene kommer før eventuelt cdrom/USB/Ethernet.

Er det gammel disk operativsystemet ligger på? Kan være at disken er gåen.

Kan også være annen maskinvarefeil som f.eks harddiskkontrolleren har tatt kvelden.
Ongun
Trådstarter
At jeg ikke har fått det til bunner vel ut i at man må ha eier/admin via microsoft og på pc når man skal lage til usb med Win10 og Rufus. Jeg hadde ikke det og dermed så ble det ikke 100% riktig.

Gjorde ting i Bios jeg ikke vil snakke om. Var vel knapt noe jeg ikke prøvde å endre .. haha..

Vel nå sitter jeg her med installing windows fra en usb som en bekjent laga til mens jeg var på jobb. Har to stk harddisker i. Når tar jeg ut usb'n er mitt spm nå. For den skal vel ut for å ikke starte installeringssekvensen om å om igjen (utenom å endre rekkefølgen i boot via BIOS da)

Done takk for all info. Skal nå lage min egen backup minnepenn til neste gang jeg surrer det til.

Er fortsatt intressert i å lære mer om IT . Fra tilkobling , windows , sikkerhet , generell info rundt harddisker (partisjoner osv) , så altså både hardware og software.

Kanskje viktigst av alt : Hvor begynner man ?
Jeg foretrekker bok fremmfor å lese på nett men nedlast av pdf fil kan jo printes så..
Sist endret av pickaboo; 28. februar 2019 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fikk du fiksa det til slutt eller ikke?

Fikk nesten rus av å lese det du skrev, holy snap
Ongun
Trådstarter
Sitat av MVPCLIPS Vis innlegg
Fikk du fiksa det til slutt eller ikke?

Fikk nesten rus av å lese det du skrev, holy snap
Vis hele sitatet...
Hahaa! Skal se gjennom det når jeg lander etter påske en gang. For mye jobb frem til da.

Fikk ordna det ja. Teddybjørnen lever !