Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 11060
Hei. Leitet litt men har aldri egentlig funnet fram til noen "erfaringer" med falsk legg på polet osv.

Har et ganske greit forfalsket førerkort jeg kjøpte, med ekthetsmerker og merker som lyser opp under UV lys. Førerkortet er nederlandsk. Er polet veldig strengt når det kommer til bruk av utelandsk førerkort, og hva kan skje? Det er ikke mitt eget navn på, kun bilde. Man kan ikke se det er falskt, kun hvis personen har et eget nederlandsk førerkort og kan kjenne forskjellen på kvaliteten. (På det ekte kan man kjenne noen ekthetsmerker og, men ikke på det falske)

Jeg har fått kjøpt ting på butikken med det, og kommet inn på studentutested med 20 årsgrense. Men samtidig har jeg en annen gang også kommet inn på samme utested uten legg, og en annen gang med et dårlig skrapa bankkort, så vet ikke om jeg kan bruke at jeg kom inn ditt som "veiledning" for at det vil funke overalt.

Kan alltid dra fra polet dersom de tar legget, men vil helst slippe å kaste bort 2000kr jeg brukte på det.

Hva kan jeg eventuelt si dersom de virker tvilende eller spør meg ting?

Noen erfaringer?
I utgangspunktet er vel det kun utenlandsk pass og europeisk ID-kort som er godkjent legitimasjon (?).
Samme som når nordmenn er i utlandet, er det kun vårt pass (og det fremtidige norske nasjonale ID-kortet) som vil være gyldig legitimasjon.

Vinmonopolet er vel rimelig streng med ID-kontroll også, så de har vel pugget regelverket rundt dette... Mest antagelser fra min side da...
Fungerer sikkert et par ganger, etter det så vil de sikkert bli mer misstenksomme.
Nå er ikke sjansen stor, men de kan jo alltids tilkalle politi som stopper deg med tanke på dokument forfalskning.

Er jo litt rart vist en nederlender som oppholder seg i Norge over lengre tid, ikke får seg norsk ID.
Det er et krav at den som kjøper alkoholholdige varer har fylt 18 år (husk at dette også gjelder lettøl, jf. alkoholloven § 1-5). Spørsmålet er hva som regnes som gyldig legitimasjon.

Alkoholloven inneholder ingen forklaring på hva som skal regnes som gyldig legitimasjon, og dette spørsmålet er heller ikke regulert andre steder i lovgivningen. Det må allikevel være mulig å si noe om hva som hva som skal til for at et dokument skal kunne aksepteres.

En legitimasjon er et dokument som skal legitimere den personen som har det, det vil si at det skal være et bevis på at innehaveren er den han hevder å være. Det betyr for det første at en legitimasjon må inneholde et bilde og et navn. Videre er det nødvendig at legitimasjonen inneholder en fødselsdato. Det må også kunne stilles som krav at legitimasjonen er utstedt av en myndighet som har anledning til å utstede legitimasjonskort, dette for å hindre at personer benytter hjemmelagde dokumenter eller enkelt kan manipuleres. Det betyr at utsteder av legitimasjonen må fremgå. Det bør videre være slik at legitimasjonen er vanskelig å forfalske.

Dette betyr at følgende legitimasjonsdokumenter må aksepteres, enten de er norske eller utenlandske:

- pass
- førerkort (her kan det tenkes noen begrensninger, men førerkort fra EU/EØS-land kan man være trygge på)
- bankkort med bilde, navn og fødselsdato
-europeiske ID-kort
Vis hele sitatet...
Er ingen begrensninger på legg som aksepteres i loven, så det er ikke noe problem. Nederlandsk førerkort er jo vanlig å ha... er uansett halvt nederlandsk så jeg kan jo ha tatt det i min tid i Nederland og bare ikke byttet det inn.

Det jeg mest lurer på er hvor stor sjansen er at de vil tilkalle politi eller vekter eller ta fra meg IDen fordi de ikke stoler på det. Det står at jeg er 22 på det, med mitt bilde. Hvor nøye er de? Eller vil de bare si jeg må komme med et annet legg og la meg dra uten varene. Hva med konsert? Dette er jo proft legg laget fra bunnen. Forøvrig ser jeg ut som minst 20 og er kraftig og fullt skjegg så det er ikke slik at det umiddelbart vekker mistanke.
Jobber hos vinmonopolet, godtar alle førekort som er innenfor EU, alt utenom spør jeg om alternativ legitimasjon.
Vi er veldig streng fordi vi blir ID kontrollert hver mnd, de fleste som kontrollere er mellom 18 - 22 år.
Blir jeg usikker på legitimasjon spør jeg om alternativ legitimasjon feks; bankkort/pass. Om person ikke kan vise så nekter jeg salget.

I ditt tilfelle ville jeg sannsynlig sluppet deg gjennom ettersom bildet er av deg, men pass på da. Du har de som har tatt ID kurs..
Skjønner. Som sagt, det er nesten umulig å se forskjell fra det ekte med mindre man fysisk holder den ekte versjonen ved siden av, da kan du se bittesmå forskjeller i ekthetsmerkene. Så hvis du hadde tvilt på det, så hadde du ikke tilkalt vekter eller lignende? Er det ofte det skjer? Sjekker dere i så fall under UV lys? Hvordan hadde du stusset hvis du så kortet under? Data er selvfølgelig byttet ut med mitt eget og bilde.

http://gyazo.com/44a43994a24e54d8c06d80215a995c2f.png
http://gyazo.com/f2a612cf475c2efd6127f342caef80b0.png
http://gyazo.com/c188ab35e8c1512bf10ffa4ca430f877.png
http://gyazo.com/5d220d08ff67625acfb96ddb88e07111.png
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Skjønner. Som sagt, det er nesten umulig å se forskjell fra det ekte med mindre man fysisk holder den ekte versjonen ved siden av, da kan du se bittesmå forskjeller i ekthetsmerkene. Så hvis du hadde tvilt på det, så hadde du ikke tilkalt vekter eller lignende? Er det ofte det skjer? Sjekker dere i så fall under UV lys? Hvordan hadde du stusset hvis du så kortet under? Data er ]
Vis hele sitatet...
Alle legitimasjon til James Bond nektes... Om dette er en lik eksempel så ville jeg nok latt deg kjøpe. Vi har masse Nederlendinger i Norge (bygging/fiske) hadde ikke hatt tvil.
Vi bruke ikke UV lys, det er kun utesteder/vekter/flyplasser osv som gjerne gjør.

Om jeg blir bekreftet at legitimasjonen er falsk, så ville jeg nektet salget å hentet sjefen. Jeg kan ikke holde deg igjen/ta ifra deg førekortet. Det er imot reglene dessverre, men vektene kan gjøre det. Hvis du er under 18/19 så ikke kjøp sprit (20 års alkohol). Jeg er mer oppmerksom på det iforhold til vin/øl.

Har nektet i alkohol salg før på under 6 mnd, mest pga alder og dealing. Aldri kommet over falsk legitimasjon, sikkert mulig folk har vist meg falsk legitimasjon, men men.

PS. Ikke ta med deg en annen bank kort, vis førekortet og betal i kontant. Prat minst mulig, hold deg til elendig Engelsk, ikke bruk caps, hold deg unna eldre folk. Fredager og Lørdager bruke det å være 2+ kasser, kom 1 time før stenge tid. Da er det masse kunder. Om legitimasjonen mangler hologram så aner jeg ugler i mosen. Har tidligere drevet med forfalskning av identitet.

Til dere andre; sjekker alltid legitimason om den er skrapet/mangler hologrammer + alder på bilde.

Oppdater hvordan det går
Sitat av KaiN Vis innlegg
Har nektet i alkohol salg før på under 6 mnd, mest pga alder og dealing. Aldri kommet over falsk legitimasjon, sikkert mulig folk har vist meg falsk legitimasjon, men men.
Vis hele sitatet...
Nekter du å selge alkohol til folk du tror kjøper til andre? Vet at det skal gjøres, men hvordan vet du når noen kjøepr til andre?
Har selv kjøpt 5-6 flasker vikingfjord (20%), for å ha til en lengre periode. Og da har jeg fått spørsmål om jeg kjøper til andre, men aldri blitt nektet.

Er bare nysjerrig
Sitat av Settoz Vis innlegg
Nekter du å selge alkohol til folk du tror kjøper til andre? Vet at det skal gjøres, men hvordan vet du når noen kjøepr til andre?
Har selv kjøpt 5-6 flasker vikingfjord (20%), for å ha til en lengre periode. Og da har jeg fått spørsmål om jeg kjøper til andre, men aldri blitt nektet.

Er bare nysjerrig
Vis hele sitatet...
Det kan oppdages;
1. Personen snakker høyt om det i butikken (har skjedd faktisk..)

2. Personen betaler med en annen bankkort som ikke tilhøre han som betaler, da ber jeg og få se på den legitimasjonen. Om den legitimasjonen viser en annen identitet under alderen så mistenker jeg dealing. Er jo en grunn til at vinmonopoolet har kort terminalen slik at du må stikk inn kortet ovenifra, da ser vi bildet på kortet klart og tydelig.

3. Vedkommet har med en venn, det er ikke alltid jeg spør, det er ofte en vurdering sak. Mistenker jeg at vedkommet kjøper til begge så spør jeg.

4. Personen blir nektet salg fordi han ikke har en gyldig legitimasjon (studenkort osv). Også kommer enten kompisen/faren og skal baile vedkommet ut, da kan vi nektet dem begge og kjøpe alkohol og be de komme tilbake. Neste dag eller komme tilbake med et gyldig legitimasjon.

Du kan fint si at du kjøper til andre, bursdagsgave/julegave eller hva du måtte ønske. Kan ikke nekte på en slik grunnlag. Om du ikke innrømme alderen eller navnet på personen og de ansatte vet hvem vennen din er.
Har ikke planer å utføre dette i nærmeste framtid, har kjæreste noen år eldre som kjøper med meg og foreldre. Har først å fremst brukt det for å bli med på studentutested.

Ville du stusset hvis jeg snakket norsk? Eller spurt meg hvorfor jeg har nederlandsk førerkort? Er ikke så redd for å gi en forklaring osv., men har bare ikke lyst å miste legget. Er jo falskt navn osv. på det så er jo ikke noe problem egentlig å bare stikke av, men skjer det ofte? Hvis du for eksempel tviler, selv om det ser nærmest 100% perfekt ut, ville du holdt det hos deg og tilkalt vakt/sjef? Hva ville da skjedd hvis jeg ikke har noe annet legg? Med en gang det hadde kommet vakt inn i bildet hadde jeg jo gjerne stukket av.

Litt off-topic, men siden du er freak, men jobber på polet, hva gjør du hvis du ser noen som tydeligvis har falsk legg? Tar du det alvorlig, eller hadde du hvisket noe som "jeg ser godt det er falsk pigg av"
Ingen flere syn eller erfaringer..?
Snakk dårlig engelsk om kassereren spør om noe
Språket er ikke viktig i det hele tatt. Hvis man bor i Nederland så kan man bytte ut sitt norske førerkort inn i et nederlandsk et. Flytter man tilbake til Norge så trenger man ikke å bytte tilbake.

Og hvorfor snakke dårlig engelsk? Nederlendere flest prater minst like bra engelsk som nordmenn...
Sist endret av TroNnY; 14. november 2014 kl. 19:53.
Så lenge du betaler kontant, og ikke har noen andre kort med deg "ligger i den andre bilen" o.l, så bør det kunne fungere.
Selv om det i utgangspunktet virker veldig mistenkelig å KUN ha et utlandsk førerkort og betale kontant...

Førerkortet kunne du fint ha skaffet deg ved å ha bodd i nederland en stund, og i disse juletider, så er det naturlig å være hjemme på juleferie. Så opprinnelse der bør ikke ha noe å si.

Får dette kortet plass i en normal kortholder?
Kan være grett å ha sertifikatet og pengene i en kortholder, og så "banne" litt, når du oppdager at visa-kortet ditt er borte... Og så spørre om det fungerer med nederlandsk sertifikat som ID...
Min tanke i allefall =)

I tillegg så MÅ du kunne all informasjon på kortet, om du måtte få et kontrollspørsmål.
Sist endret av Blackkoz; 15. november 2014 kl. 00:53.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så lenge du betaler kontant, og ikke har noen andre kort med deg "ligger i den andre bilen" o.l, så bør det kunne fungere.
Selv om det i utgangspunktet virker veldig mistenkelig å KUN ha et utlandsk førerkort og betale kontant...

Førerkortet kunne du fint ha skaffet deg ved å ha bodd i nederland en stund, og i disse juletider, så er det naturlig å være hjemme på juleferie. Så opprinnelse der bør ikke ha noe å si.

Får dette kortet plass i en normal kortholder?
Kan være grett å ha sertifikatet og pengene i en kortholder, og så "banne" litt, når du oppdager at visa-kortet ditt er borte... Og så spørre om det fungerer med nederlandsk sertifikat som ID...
Min tanke i allefall =)

I tillegg så MÅ du kunne all informasjon på kortet, om du måtte få et kontrollspørsmål.
Vis hele sitatet...
Hvem faen veit all info på førerkort/bankkort da? Tenk heller på generelle spørsmål, spesielt når det kommer til bankkortet. Det at du kan hele kontonummeret, men ikke husker banken du har tar deg lett. Greit å huske fult navn etc. men ikke hver minste detalj.

Kan også nevne at et tegn på løgn er at du enten er veldig spesifikk, eller altfor generell. Så ikke husk alt, men husk fødseldato og fult navn.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Om jeg blir bekreftet at legitimasjonen er falsk, så ville jeg nektet salget å hentet sjefen. Jeg kan ikke holde deg igjen/ta ifra deg førekortet. Det er imot reglene dessverre, men vektene kan gjøre det.
Vis hele sitatet...
Sikker på at vekterne kan gjøre det? Jeg trodde vekterne hadde like stor (eller liten) makt som vanlige sivile.
Vektere har samme makt som "sivile" + eiers rett. Men de og ansatte har lov å holde igjen vedkommende for dokument forfalskning. Grunnen til at ansatte i f.eks. Vinmonopolet ikke har lov til å holde igjen, er nok intern regelverk for ansatte grunnet egensikkerhet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Får kjøpt alt på polet, ingen spørsmål, prøvd flere ganger med flere liter sprit om gangen. Betaler cash, til og med med ryggsekk med meg rett etter skole. No problems.
Polet er ikke strenge, de ser kjapt på når man er født. Hvis man skal være litt lur så gjør man det i rush tider, gjerne fredag/lørdag sånn i 4 tiden (2 på lørdag). Da er de som jobber der litt stresset over lange køer og kikker kun kjapt på legitimasjon.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
....

I tillegg så MÅ du kunne all informasjon på kortet, om du måtte få et kontrollspørsmål.
Vis hele sitatet...
Merker jeg blir irritert når noen uten peiling svarer på en post, det er totalt unødvendig når du ikke kan fakta

Du trenger ikke vite noe annet en dag, måned og år du er født.
Ingen kan kreve at du skal hele ditt personnummer eller kontonummer.
Har vært borti at personer ikke kan dette flere ganger.

Men når det er sagt så kan Polet, Vektere, Utesteder osv nekte deg adgang eller kjøpe om dem er usikre, selv om du egentlig er over alderen.
Så kan være smart og huske sitt personnummer / Kontonummer men IKKE et krav!

Sitat av steffena92 Vis innlegg
Polet er ikke strenge, de ser kjapt på når man er født. Hvis man skal være litt lur så gjør man det i rush tider, gjerne fredag/lørdag sånn i 4 tiden (2 på lørdag). Da er de som jobber der litt stresset over lange køer og kikker kun kjapt på legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Helt enig i den, er ikke ofte dem er nøye.
Men plutselig kommer du til en bestefar som har gjort dette i mange år

Det er lettere og kjøpe alkohol på polet en og komme inn på et utested på by'n (etter min egen erfaring)

Har selv også kjøpt som så mye som 15 liter om gangen uten problemer

Sitat av FuzzT Vis innlegg
Vektere har samme makt som "sivile" + eiers rett. Men de og ansatte har lov å holde igjen vedkommende for dokument forfalskning. Grunnen til at ansatte i f.eks. Vinmonopolet ikke har lov til å holde igjen, er nok intern regelverk for ansatte grunnet egensikkerhet.
Vis hele sitatet...
Riktig!
Sist endret av 4asd13; 3. desember 2014 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Merker jeg blir irritert når noen uten peiling svarer på en post, det er totalt unødvendig når du ikke kan fakta

Du trenger ikke vite noe annet en dag, måned og år du er født.
Ingen kan kreve at du skal hele ditt personnummer eller kontonummer.
Har vært borti at personer ikke kan dette flere ganger.

Men når det er sagt så kan Polet, Vektere, Utesteder osv nekte deg adgang eller kjøpe om dem er usikre, selv om du egentlig er over alderen.
Så kan være smart og huske sitt personnummer / Kontonummer men IKKE et krav!
Vis hele sitatet...

Nå er det stor forskjell på å bruke ordet "MÅ" og "SKAL".
Men burde kanskje brukt ordet "BØR", slik at du ville forstått det lettere.

Når det er snakk om sertifikat, så bør man vite når man er født, hvilke kjøretøy man har lov til å kjøre, og de fleste husker gjerne også når de tok lappen første gang.