Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2522
Hei,

Er vel snart 2 år siden jeg kjøpte en bærbar fra Elkjøp med denne "idiotforsikringen" som det kalles på folkemunne. Har levert den inn to ganger av samme grunn - den blir for varm og skrur seg av. Har ikke brukt pc`en på nærmere 6 mnd men den slår seg fortsatt av, selv ved moderat bruk som filmtitting (nei jeg har den ikke i sengen).

Damen i disken sist sa at den feilen hadde de ofte med den type pc. Jeg har en Samsung laptop, kan sikkert finne specs om det er nødvendig. Uansett, noen som vet hvor lang periode en slik forsikring varer? Har også hørt at dersom man leverer inn en enhet med den samme feilen mer enn 3 ganger får man ny tilsvarende prisen uavhengig forsking eller ei.

Poenget er jo at jeg til syvende og sist, fremdeles sitter med en vare som ikke fungerer 100% til tross for full kjøpspris.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du brukt forsikringa, eller har du tatt det som garanti/reklamasjon?

Reklamasjonsretten er i utgangspunktet fem år.

Har du brukt forsikringa, eller har du tatt det som garanti/reklamasjon?

Reklamasjonsretten er i utgangspunktet fem år.
Sist endret av vidarlo; 3. november 2014 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er jeg litt usikker på. Var kun med å leverte den andre gang, og da gikk det på reklamasjon. Hvordan det? Det har ikke skjedd noe med den etter at jeg fikk den tilbake fra rep. sist. Men fremdeles, skrur den seg av fordi den blir for varm. Har lastet ned CPUID HWmonitor og den ligger på 55-60 grader når den er i stand by modus. Så tydeligvis noe med denne modellen som ikke stemmer helt.
off topic: Alt av drivere i orden?

on topic: Er kanskje en egenandel på å bruke forsikringen. Jeg ville prøvd garantien to ganger, så den tredje gangen brukt forsikringen og krevd ny vare, eller bytte i en vare med samme pris.
Sitat av mocp Vis innlegg
så den tredje gangen brukt forsikringen og krevd ny vare, eller bytte i en vare med samme pris.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man bruke forsikringen for å kreve en ny PC på reklamasjon?
Du kan ikke bruke forsikringen for å få ny PC på reklamasjon, derimot har du to års garanti og fem år med reklamasjon. Innen denne tiden vil Elkjøp reparere PC-en kostnadsfritt. Dette gjelder ikke programvarefeil eller selvforskyldte feil.
Forsikringen derimot vil dekke selvforskyldte feil (mistet i bakken, knust skjerm osv)

For å få kjøpet hevet (du får pengene igjen) må det være tre ganger samme feil eller fire ganger forskjellige feil.

Det er noen år jeg jobbet på elkjøp, men de følger forbrukerkjøpsloven som alle andre og den er så vidt jeg vet uendret.

Ny PC får du som regel hvis PC-en er såpass skadet at den ikke lar seg reparere, dette er derimot opp til forsikringsselskapet.
Sist endret av lachli; 3. november 2014 kl. 22:02.
Har du den såkalte "idiotforsikringen" kommer det ann på om du har kjøpt for 1, 2 eller 3 år. Jeg fikk iallefall tilbud om det når jeg kjøpte pc der. Er du innafor, kast pcen i bakken, kjør over den med traktor, få en satanist til å tenne på den eller lignende, gå i kassa på elkjøp, få ny.
Sitat av bacongull Vis innlegg
Har du den såkalte "idiotforsikringen" kommer det ann på om du har kjøpt for 1, 2 eller 3 år. Jeg fikk iallefall tilbud om det når jeg kjøpte pc der. Er du innafor, kast pcen i bakken, kjør over den med traktor, få en satanist til å tenne på den eller lignende, gå i kassa på elkjøp, få ny.
Vis hele sitatet...
Selv, kjøpte med forsikring men vet ikke hvor lenge den varer. Står heller ikke noe i de få kvitteringene jeg kan finne. Får ringe dem under åpningstid i morgen å høre.

Takk så mye for svarene
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hvordan kan man bruke forsikringen for å kreve en ny PC på reklamasjon?
Vis hele sitatet...
Fordi 2 reperasjoner på garantien er i loggen og viser at noe er alvorlig gale med produktet, og at du har gått til butikken og prøvd garantien 2 ganger. Så hvis du har noen mulighet til å få noe godt ut av kjøpet er det som misfornøyd kunde som bruker forsikringen. Misfornøyde kunder er ingen god ide, og du ender opp med noe fint.