Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3140
Hallo folk.

Jeg er en nybegynner når det gjelder parabol/piratkort osv. men jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp med det.

Jeg vil ha tak i Viasat kanaler + noen russiske (ja, jeg er utlending... noe imot det? :P)

Spørsmål 1:
Hvordan brenner man kort, hvor finner man software til det, og hva må gjøres for å få eventuelle utenlandske kanaler (for eksempel russiske)?

Spørsmål 2:
Jeg skal skaffe parabol imorgen. Er det noen her som har råd å gi meg? (I forhold til merke, tekinske spesifikasjoner, etc.)

Spørsmål 3:
Hva er et CA modul? (Som nevnt ovenfor vil jeg ha tak på viasat kanaler + diverse russiske) Trenger jeg ett CAm til dette? Hvor mye koster en slik en? Hvor får jeg kjøpt det?

Spørsmål 4:
Er det noe mer enn det jeg har spurt om som jeg bør vite?


Please, hjelp en n00b i nøden.

På forhånd takk
-Fenix
Vi begynner med spørsmål 4 vi, Tuner.
Styr unna disse tunere som er sponset av selskapene. Kjøp deg en Force 1145 eller 1155. Spørsmålet er hvor mye penger du har tenkt å legge i dette.
Det andre du skal tenke på i den forbindelse er hvilke satelitter du skal ta ned. Du må ha som ett minimum 2 hoder. Ett for 5 grader øst og ett for 13 grader øst. Dette kan utvides senere til flere hoder. En annen tuner som er bra er Sansung 9500.
Så var det ca-modul. Du trenger en såkalt cam-modul, hvis tuneren ikke har kortlesere som har innebygget viaccess. Force har innebygget både via og canal digital. (conax) Så på den trenger du ikke cam-modul. (ca. 1000 - 1500 spart) Ca moduler koster penger! Forhandlere selger disse. Men du finner og på mange nettbutikker.
Så var det det og brenne kort da. Her er det mange brennere på markedet, men skal du ha en stabil og billig brenner, bør du velge mp3.5, eller multiprogrammerer som den heter. Software til å brenne med denne finner du leverandøren sin side. Du kan kjøpe brenneren hos adteknik i Sverige, eller hos keymaster.dk. Programvaren du bruker til denne heter Multipro eller MP 3.4-3.5. Den finner du mange plasser til nedlasting på web'en. Søk på Google, og du finner. Til slutt må du jo ha kort, og da er det beste for viasat å kjøpe seg ett funcard, eller gjerne etpar stykker i tilfelle noe skjærer seg. Kjekt å ha.
Håper dette er til litt hjelp, Pm meg hvis du trenger mere utfyllende svar.
Trådstarter
12 0
Hei!

Takk for hjelpen, men jeg sliter fortsatt med parabol :P

Nå har jeg sikta saken inn på viasatt satelitt (Sirius), og får in omtrent alle kanaler.... utenom de russiske (som var grunnen til at jeg kjøpte parabol).

Jeg får en feil som sier at det er feil med mottakingen, og derfor blir ikke kanalene vist.

Jeg har en to-hoders parabol, men jeg får bare inn signaler på en av dem. Hvordan skal jeg eventuelt sikte inn det andre hodet??

Jeg har en "Strong" tuner med conax og viaccess utganger og innebygd CAM (CIM). Jeg bruker kun Viaccess.

På forhånd takk for hjelpen,
-Fenix

PS. Er det noen satelitter som jeg bør sikte imot?
Nå kjenner jeg ikke den tuneren du har, men gjør følgende:
Still deg foran parabolen, det hodet som er til høyre for deg skal ta inn 5 Øst, (Sirius),det til venstre skal ta inn 13 Øst. Der ligger de russiske. Siden det kun er viasat du er ute etter, blir dette riktig. Forsikre deg om at det hodet til høyre tar inn 5 grader øst. Da skal det hodet til venstre, (lengst mot vest) stilles inn på 13 grader øst. Men du må også gi beskjed til tuneren hvilken switch den skal bruke. Dette finner du antakelig ut i brukerveiledningen til tuneren. Går ut fra at du har en Diseq-switch siden du har to hoder.
Håper dette hjelper deg litt på vei.

Mvh. Trok49
Trådstarter
12 0
Takk for ett raskt svar.

Jeg har prøvd det du sa. Jeg får inn viasatt (5 grader øst) med 50% signalkvalitet (Sirius).

Men, den andre har jeg ikke funnet. 13 grader øst... Hva er satelitt-navnet? Thor? Hotbird?

Er det noen måter å øke signall på? 50% på Sirius blir i det minste laget tror jeg...

Takk for hjelpen,
-Fenix
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Mener det ligger noen russiske kanaler på Thor1, men tror også det ligger noen på Sirius 5 grader øst.

Vi har iallefall 2 hoder på parabolen vår. Det ene peker mot Thor1, og der har vi Canal Digital (Conax) abonnement. Det andre hodet peker mot Sirius 5 grader øst og er kanaler fra Viasat (Viaccess).

Vi får inn ORT International, SKAT TV, og en eller annen tv-kanal som het Moscow TV eller noe slikt. I tillegg fant jeg en russisk filmkanal og en russisk musikk kanal. Jeg er ikke 100% sikker på om SKAT TV var russisk eller polsk osv,(jeg er verken russisk eller kan russisk) men jeg tok den likevel med. De andre kanalene er jeg derimot sikker på at er russisk.
Du sier du har en signalkvalitet på ca. 50%. Det kan være i minste laget. Du trenger nok bare en finjustering. Prøv også å justere høyden på tallerken. Ja, den på 13 grader øst heter Hotbird. Ta deg en tur på www.lyngsat.com der finner du all den info du trenger. Les papirene du har til tuneren og antennen, hvis det fulgte med noe, der skal det stå hvilken høydejustering du må ha på antennen. Høyden varierer ett hvor i landet man bor. Mener det følger med de fleste paraboler når man kjøper de.

Trådstarter
12 0
WAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!

It's alive!

Hehe... takk for hjelpa alle sammen! Men, jeg har så klart flere spørsmål.... :P

1.
Parabolen virker, men nå er det snart på tide å anskaffe seg et piratkort. På hammar.no fant jeg tre alternativer for dette. Funcard v4, v5 og v6. Hvilken av disse er den beste?

2.
Som pakketilbud har jeg hørt at jeg burde kjøpe Funprog m/1 funcard (også hammar.no) Er dette riktig?

Takk igjen

PS. Om dere har noenting som jeg bør vite før jeg skal kjøpe kortbrenner, si ifra nå... Jeg kommer til å plage dere helt til jeg har mitt eget kort som virker. :P
http://www.smartcard.tv/
Smartcardpakke med 2 funcard's.