Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 9678
Skal være litt forsiktig her nå, siden politiet sikkert leser her.
Saken er; Hadde en startpistol som ser ut som en ekte walter ppk.
Skulle bort i skauen rett borti for å blåse av noen runder der og klarte å fyre av pistolen i lomma/bukselinningen. Fikk jo såklart store skader da kammeret pekte rett mot lysken min. Måtte operere bort kruttslam og stålfragmenter. Fikk panikk (blodet fossa) Løp inn på butikken, ba dem ringe 113. Var i sjokk , ville ikke gi fra meg "våpenet". Kan en startpistol uten løp og skarp ammunisjon klassifiseres som et våpen?

Er jo i grunn bare en kruttlapp pistol med litt ekstra "futt" i.. Vifta aldri med den. Var skjult hele tiden.

Er dette straffbart, og i så måte , hva kan jeg forvente?

Btw ,, ble en helvetes væpna aksjon fra politiet og full razzia og greier.

Dette skjedde på parkeringsplassen utenfor butikken jeg måtte gå forbi for å komme til skogen.
Sist endret av A-tillah; 12. mars 2018 kl. 16:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, en startpistol uten løp som kan avfyre skarp ammunisjon klassifiseres som et våpen og et ulovlig et som sådan.

Sikker på det er skarp ammunisjon du mener?

Fra lovdata (våpenloven):
§ 33. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen rammes av et strengere straffebud.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Pope; 12. mars 2018 kl. 16:45.
Trådstarter
Sitat av Pope Vis innlegg
Ja, en startpistol uten løp som kan avfyre skarp ammunisjon klassifiseres som et våpen og et ulovlig et som sådan.

Sikker på det er skarp ammunisjon du mener?

Fra lovdata (våpenloven):
Vis hele sitatet...
Nei, det var "blanks". Denne gjennstanden kan ikke sende projektiler avgårde. Den kan absolutt ikke fyre av skarp ammo.

"uten løp eller skarp ammunisjon."

Den smeller bare! Rimelig hardt da vel og merke ... 9 mm.

Btw, dette er ikke noe ulovlig "våpen" , Den er kjøpt fra en lovlig norsk nett-side.
Sist endret av A-tillah; 12. mars 2018 kl. 16:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan ble du skadet hvis den ikke skyter noe?
Trådstarter
Sitat av Babyface_kis Vis innlegg
Hvordan ble du skadet hvis den ikke skyter noe?
Vis hele sitatet...
Jeg skjøt meg selv! Trodde den var tom, men plutselig sa det PANG i lomma mi...
Sist endret av A-tillah; 12. mars 2018 kl. 17:04.
Sitat av Babyface_kis Vis innlegg
Hvordan ble du skadet hvis den ikke skyter noe?
Vis hele sitatet...
Det kommer fortsatt gnist fra munninga selv om du skyter blankt.
Det var denne setningen som var litt forvirrende:
Kan en startpistol uten løp og skarp ammunisjon klassifiseres som et våpen?
Vis hele sitatet...
Jeg tolket det som at du hadde fjernet løpet slik at du kunne skyte med skarp ammunisjon

Jeg finner ikke noe konkret om startpistoler i våpenloven, men på game-on.no, som er en av norges største selgere av startpistoler og annet kan du lese følgende:

Startpistoler går under våpenloven selv om det er 18års grense. Det betyr at du kun skal skyte det på egnede områder f.eks en skyteklubb. Hvis våpenet skal transporteres fra A til B skal dette gjøres på en sikker måte. Det skal ikke være blankskudd i magasinet og magasinet skal være ute av våpenet. Det skal transporteres forsvarlig i en koffert eller lignende. Den skal absolutt ikke bæres på kroppen. Skyting i uegnede områder som boligområder etc. kan føre til straff iflg. Våpenloven.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke direkte fra lovdata, men jeg antar at game-on, som seriøs aktør, har satt seg inn i dette og vet hva de snakker om.
Sist endret av Pope; 12. mars 2018 kl. 17:17.
Er ulovlig å bære offentlig med mindre den ligger sikret i en form for koffert med magasin ute og tomt.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kompis fikk 3 lapper bot for å ha en hjemme.
Fra game-on?��
Trådstarter
Var fra game-on. Satt i langt avhør etter jeg kom ut av operasjon-salen om våpen. Jeg er ingen jurist, men mener at det ikke kan klassiffiseres som et våpen da den ikke har løp eller kan sende projektiler avgårde... Ja Jeg fikk hele krutt ladndninga rett i lysken. Måtte drenere Skrotum i 3 dager. Har fortsatt stålfragmenter i roten av penis. Som jeg skal få fjernet asap.
Sist endret av A-tillah; 12. mars 2018 kl. 23:53.
Sitat av Pope Vis innlegg
Det var denne setningen som var litt forvirrende:

Jeg tolket det som at du hadde fjernet løpet slik at du kunne skyte med skarp ammunisjon
Vis hele sitatet...
Løskrutt er ikke til å kimse av. Eksempel. Dette er riktignok rødfis og AG3, men det er løskrutt. Ingen prosjektiler, bare brennende krutt, avgasser og plastrester - akkurat som du får av en startpistol. Jeg har ingen problemer med å tro at TS presterte å skade seg skikkelig med denne startpistolen, selv om den altså ikke kan sende prosjektiler av gårde i høy hastighet.

Men seriøst, A-tillah: Hvorfor går du rundt med usikra eksplosiver retta mot ballene dine? Jeg kan faktisk skjønne at det kan føles kult å ha en pistol bukselinninga, sånn som på film. Men å bære de på en slik måte at du ved et uhell risikerer å skade familiejuvelene? Det er uforståelig.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2018 kl. 00:10.
Trådstarter
Jeg er fullt klar over at det var helt idiotisk å gå med en ladet "pistol" så nære kron-juvelene. Men gjort er gjort. Følte meg vel litt tøff da. (rusa). Det jeg lurer på er hva straffen for noe slikt kan være`? Kan det klassiffisseres som et våpen i det offentlige rom?

Som sagt, ingen så det. Jeg tror ingen hørte det heller. Før jeg fikk sjokk å løp inn på butikken for å få tak i ambulanse pga. alt blodet.

Viste heller ingen pistolen heller, før han bak kassa tok det ifra meg med makt. (fortsatt i sjokk) Trua aldri noen.

https://www.ha-halden.no/nyheter/pol.../v/5-20-474784
Sist endret av A-tillah; 13. mars 2018 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han skulle bare tulle, blankskuddet blåste hue av han.
Jon Erik
Trådstarter
Jeg vet det er en paragraf som sier at det å gå med våpenlingnende gjenstander er forbudt. Men dette var skjult, i buksa mi. Som sagt truet ingen, viste det aldri frem. Var på vei til en liten skog for å skyte litt for morro skyld.

Sitat av A-tillah Vis innlegg
Jeg vet det er en paragraf som sier at det å gå med våpenlingnende gjenstander er forbudt. Men dette var skjult, i buksa mi. Som sagt truet ingen, viste det aldri frem. Var på vei til en liten skog for å skyte litt for morro skyld.
Vis hele sitatet...
Det er lov sålenge man har et aktværdig foremål såvidt jeg har skjønt? Men hvor går grensa. Kan man ta med seg et luftgevær ut i skogen for å skyte på blink?

Kan vel nesten gå som å fyre av en stor kina-putt i egen bukselomme. Tror dere våpenloven kommer inn i bilde her
Sist endret av A-tillah; 13. mars 2018 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Drenering av skrotum burde vel være straff nok?
Trådstarter
Sitat av Odd Vis innlegg
Drenering av skrotum burde vel være straff nok?
Vis hele sitatet...
Ja, det var ikke akuratt hyggelig for å si det mildt. Store skader i lysken og kruttslam+stålfragmenter som gikk i underhuden ned til pungen. Har fortsatt store smerter hver dag jeg våkner med morgen-brød. Var til kontroll på fredag, og legen kunne fortsatt kjenne fragmenter ved roten av penis. Nye røngten og ultralyd bilder til uka, så time hos urologisk kirurg. Gleder meg ikke kan du si.!

Viser det seg at de må operere på nytt skal jeg be dem legge inn et par cm. da! hehe.

Skal egentlig være glad. Hadde pistolen vært 2-3cm lenger ned så kunne jeg nok ikke lenger kallt meg mann!

På den andre siden , så har jeg stål i ballene nå da. "Balls of steel."

Og heldighvis funker alt som det skal enda.
Sist endret av A-tillah; 13. mars 2018 kl. 01:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da vil du skyte skarpt i fremtiden, eller vil alt bli stål bli fjernet? Hehe. Uansett, du får ha go bedring, høres vondt ut.
Blir gøy hver gang du passerer sikkerhetskontrollen på en flyplass heretter.

«Ehh.. Det er fordi jeg har baller av stål..»
Du kan nok regne med anmeldelse for bæring i offentlig rom. Det er greit at det er lov å kjøpe og inneha startpistol, men regler for oppbevaring og transport er de samme som for skarpe.

Det som er litt kjipt for din del er at alle fremtidige møter du har med Politiet vil bli preget av at du er anmeldt for brudd på våpenloven. De har en tendens til å sjekke og grave litt ekstra om de ser sånn historikk.

Er du uheldig så slenger de på ett punkt til i siktelsen om uforsvarlig håndtering og, men det tviler jeg på.

Om de ikke fant noe mer tull under razzia og du ikke har fått noen straffereaksjon i form av forelegg enda så hadde jeg ikke bekymra meg så mye. Lite trolig at du kan forvente mer enn ett forelegg for offentlig bæring.
Sist endret av UncleAndy; 13. mars 2018 kl. 19:45.
Trådstarter
Kom nettopp tilbake fra nytt avhør nå. Det er visst brudd på våpenloven selvom en startpistol ikke klassifiseres som et skytevåpen. Siktelsen blir å bære våpenlignende gjenstand i det offentlige rom. Til og med mulig jeg får den tilbake, da jeg ikke samtykket til destruering av gjenstanden. Jeg truet ingen, var ingen vitner, vifta ikke, eller viste den frem. Så det er også en del formildende aspekter her. Blir nok bare et forelegg/ mulig forenklet forelegg. Mer straffbart å gå med kniv i det offentlige rom uten aktværdig formål slik jeg skjønte det .
Media plukker av og til opp slike uvanlige saker. Ser for med overskriften,

"mann bøtelagt for å skyte seg selv i kuken med startpistol"
Trådstarter
Sitat av urinfare Vis innlegg
Media plukker av og til opp slike uvanlige saker. Ser for med overskriften,

"mann bøtelagt for å skyte seg selv i kuken med startpistol"
Vis hele sitatet...
Det har allerede skjedd. Ikke det med baller og kukk da. Og ikke har jeg mottatt noen straffereaksjon heller , men har vært i media et par steder.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Løskrutt er ikke til å kimse av. Eksempel. Dette er riktignok rødfis og AG3, men det er løskrutt. Ingen prosjektiler, bare brennende krutt, avgasser og plastrester - akkurat som du får av en startpistol. Jeg har ingen problemer med å tro at TS presterte å skade seg skikkelig med denne startpistolen, selv om den altså ikke kan sende prosjektiler av gårde i høy hastighet.
Vis hele sitatet...
I know, men det er fremdeles ikke skarp ammunisjon. Tolket den første posten som at TS hadde bygd om pistolen for å kunne bruke vanlig ammunisjon
Trådstarter
For all del ikke "Pope" Dette er snakk om pistol uten løp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skal kun brukes på lukket område og fraktes i egnet beholder som et ekte skytevåpen mener jeg å ha lest.
Jeg skjønner ikke hvordan du kan påstå at pistolen var skjult, samtidig som du sier at at noen tvang den fra deg?

Å komme blødende inn i en butikk med, formodentlig synlig våpen er selvsagt egnet til å skremme vannet av folk enten du mente det eller ikke. Ellers klarer jeg ikke å fatte at det skal være lov å selge startpistoler i form av replika. Slike har bare to funksjoner. Det ene er for folk med dårlige hensikter (man raner fint noen med en slik, spesielt etter er par skudd i lufta, smellet er voldsomtp) det andre er for rusa folk som vaser rundt i skogen alene og forsøksvis skyter av seg kuken. Det er selvsagt ikke din skyld at de er i lovlig salg, altså, men det er jo lov (og høyst anbefalt) å sette seg inn i gjeldende regelverk for den tingen man har anskaffet. Spent på å høre hva resultater blir her...

Ellers håper jeg det går bra med stellet ditt, det hørtes virkelig ikke godt ut.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av lidran Vis innlegg
det andre er for rusa folk som vaser rundt i skogen alene og forsøksvis skyter av seg kuken.
Vis hele sitatet...
Årets quote.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Synd de ikke nevnte noe om skader i lysken på videoen. Har du link til artikkel eller noe sånt? Håper utstyret fortsatt fungerer som det skal. Forresten, fint brukernavn
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av lidran Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan du kan påstå at pistolen var skjult, samtidig som du sier at at noen tvang den fra deg?

Å komme blødende inn i en butikk med, formodentlig synlig våpen er selvsagt egnet til å skremme vannet av folk enten du mente det eller ikke. Ellers klarer jeg ikke å fatte at det skal være lov å selge startpistoler i form av replika. Slike har bare to funksjoner. Det ene er for folk med dårlige hensikter (man raner fint noen med en slik, spesielt etter er par skudd i lufta, smellet er voldsomtp) det andre er for rusa folk som vaser rundt i skogen alene og forsøksvis skyter av seg kuken. Det er selvsagt ikke din skyld at de er i lovlig salg, altså, men det er jo lov (og høyst anbefalt) å sette seg inn i gjeldende regelverk for den tingen man har anskaffet. Spent på å høre hva resultater blir her...

Ellers håper jeg det går bra med stellet ditt, det hørtes virkelig ikke godt ut.
Vis hele sitatet...
Ja, det var dumt, men var i fullstendig sjokk! Øresus og blod som fosset nedover beinet. Fikk rett og slett dødsangst. Så dum som jeg var løp jeg inn i butikken med pistolen i hånden og forklarte hva som hadde skjedd før jeg ble overmanna/lagt i bakken og tatt fra meg pistolen som jeg fullt og helt forstår årsaken til. Men var ikke meg selv på det tidspunktet. Vi snakker full-on dødspanikk her! Var sikker på at jeg skulle dø!

Sitat av Attila Vis innlegg
Synd de ikke nevnte noe om skader i lysken på videoen. Har du link til artikkel eller noe sånt? Håper utstyret fortsatt fungerer som det skal. Forresten, fint brukernavn
Vis hele sitatet...
Nicket er fra 1998. Counter-strikes gull-alder

Artikkell og video litt lenger opp i tråden.
Sist endret av A-tillah; 20. april 2018 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.