Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3221
Hei! Jeg tenker å bestille delene til en pc via amazon.com, men er litt usikker på hvor stor ekstrakostnaden blir. Er det toll/skatt for import av pc-komponenter ved kjøp fra utlandet?
Det er normal norsk moms på varer og frakt. Så ekstrakostnaden er det du betaler for deler og frakt * 1,25 + eventuelle gebyrer for fortolling.
Dette er ikke på noen måte en garanti, men når det gjelder pakker fra amazon, hender det ganske ofte at disse går tollfritt.
Hvorfor? Fordi veldig mange handler bøker på amazon og bøker er ikke tollbelagt.
Derfor er det fort gjort at pakken går tollfritt dersom pakkens størrelse/utseende og vekt kan gi inntrykk av at innholdet er bøker, hvilket ofte ikke er tilfellet.
Sist endret av Pope; 20. mai 2016 kl. 18:02.
Har selv bestilt ett par hovedkort fra Amazon, og fått toll på det hver eneste gang. Var riktignok fra Amazon UK
"Øko-Terrorist"
Amazon er meget flinke å gjøre alt papirarbeidet sitt korrekt, så da slipper du skjelden unna toll og mva. med mindre det er bøker du har bestillt.
Sitat av Pope Vis innlegg
Dette er ikke på noen måte en garanti, men når det gjelder pakker fra amazon, hender det ganske ofte at disse går tollfritt.
Hvorfor? Fordi veldig mange handler bøker på amazon og bøker er ikke tollbelagt.
Derfor er det fort gjort at pakken går tollfritt dersom pakkens størrelse/utseende og vekt kan gi inntrykk av at innholdet er bøker, hvilket ofte ikke er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Veldig mange varer er tollfrie. Tenker du på mva?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Veldig mange varer er tollfrie. Tenker du på mva?
Vis hele sitatet...
Tenker på at veldig mange varer kvalifiserer til tollfri behandling.

Sitat av tr80r Vis innlegg
Amazon er meget flinke å gjøre alt papirarbeidet sitt korrekt, så da slipper du skjelden unna toll og mva. med mindre det er bøker du har bestillt.
Vis hele sitatet...
Du tror vel ikke at amazon er et stort lager med varer og du mener vel ikke at amazon pakker og sender alt selv? Dette er noe selger selv kan velge å gjøre. Prisen på det som selges er noe selger selv bestemmer, så det du sier om korrekt papirarbeid er ikke verdt så mye.

Jeg snakker om hvordan ting foregår i pakkeimporten i Norge.
Jeg har selv behandlet tusener av pakker fra amazon, og kjenner mange andre som har gjort det og kan derfor bekrefte at det pakkene ofte går tollfritt fordi det antas å være bøker i de.

Har du noen førstehåndserfaring foruten å ha mottatt noen pakker derfra, så er jeg interessert i å høre.
Sist endret av Pope; 21. mai 2016 kl. 18:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Veldig mange varer er tollfrie. Tenker du på mva?
Vis hele sitatet...
tenkte på mva, ja. Tenker bare "toll" med en gang jeg hører import

Om det er en risiko for å måtte betale mva, så tror jeg ikke jeg tør ta sjansen på å kjøpe!
Sist endret av randommm; 21. mai 2016 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
"Øko-Terrorist"
Sitat av Pope Vis innlegg
Du tror vel ikke at amazon er et stort lager med varer og du mener vel ikke at amazon pakker og sender alt selv? Dette er noe selger selv kan velge å gjøre. Prisen på det som selges er noe selger selv bestemmer, så det du sier om korrekt papirarbeid er ikke verdt så mye.
.
Vis hele sitatet...
Jeg ikke bare tror, jeg VET at Amazon har enorme lagre med varer der de også pakker og shipper, veldig mye av det som ligger på Amazon pakkes og sendes direkte fra Amazon lager

http://mentalfloss.com/article/61249...ouse-employees
Sist endret av tr80r; 7. juni 2016 kl. 15:10.
Verdt å tenke på er om du bestiller komponenter fra forskjellige selgere og får disse i forskjellige forsendelser og om disse pakkene overstiger 300 kr så blir det å momse det inn. Momsen er jo enkel å beregne. Det som kan være kjipt er at det kan variere noe sykt på gebyrene. Har selv fått gebyrer på varer som er momset inn på alt fra en hundrelapp til nær 900 kroner.

Ryker du på mva på de fleste pakkene og er uheldig med gebyrene så blir det fort en kostbar pc. Tror du bør satse på alt i en forsendelse om det er mulig.
Da blir det kun et gebyr og std mva.