Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3979
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En vennine har en datter som bor hos henne, har hjem, venner skole og alt der. Er hos sin far annenhver helg. Altså fire netter i måneden. De bor et stykke fra hverandre. I følge henne så er hun pliktig til å møtes på halvveien, altså kjøre datteren sin til og fra samvær med faren.
For meg så høres det ut som verdens mest urettferdige ting at hun må bruke tid og penger på far sitt samvær. Noen som har noen tanker eller erfaringer selv her?
Ja faen heller. Far skal da ikke ha noen rettigheter i det hele tatt. Han bør betale absolutt alle utgifter, og alt som er av irriterende ting som avstand og samvær generelt bør falle i mors favør. Fuck barnefedre. De er alltid grunnen til alt som er galt
Hvorfor er det urettferdig? Far har rett på samvær, så da møtes de på halveien og begge får like utgifter i forhold til samvær. Far betaler vel bidrag også?

Ser ikke noe feil her, kjenner flere som gjør det på samme måten.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
I eksempelet her så mener jeg siden mor har alt av ansvar for barnet så bør hun få slippe å også bruke tid på far sitt samvær. Har ingenting med fuck barnefedre å gjøre. Ville tenkt det samme hvis far hadde barnet 28 dager i måneden, ville vært urettferdig om han da måtte kjørt barnet til mor for noen netter der.
At det er flere som gjør det tenker ikke jeg er en indikasjon på at det er en bra løsning. Dyrt å ha bil i Norge i dag, særlig for aleneforeldre.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det urettferdig at han må betale barnebidrag? Kan ikke mor kjøre barnet ditt på fredag å far kjøre barnet hjem på søndag?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I eksempelet her så mener jeg siden mor har alt av ansvar for barnet så bør hun få slippe å også bruke tid på far sitt samvær.
Vis hele sitatet...
Du får det nesten til å høres ut som en ulempe at hun må ha ungene 28 dager i måneden, og så er denne kjøringen en ekstrajobb oppå det igjen. Du kan jo si det motsatt: Han får bare ha ungene noen få døgn, skal han bruke av den dyrebare tiden på kjøring?

Å legge til rette for samvær er noe hun gjør for ungene sin del, ikke eksmannen. Jeg regner med hun får barnebidrag, selv om det helt sikkert ikke dekker halvparten av utgiftene. Men sånn er det å ha foreldreansvar, det kommer med utgifter og arbeid. Hun får også mesteparten av godene med å ha barn.
Sist endret av *pi; 8. februar 2020 kl. 16:46.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg kan ikke forstå at det skal være en alene forsørger sitt ansvar og plikt å frakte barnet til den andre foreldres sitt samvær. Kjøring til å fra er neppe bakt inn i et barnebidrag, basert på avstand mellom foreldre m.m? Så hva barnebidrag eller oppheng i "uretferdighet" for fedre har med saken er lite forståelig. Men jeg skjønner nå at eksemplet jeg brukte med far i fire netters rollen i første post var dumt.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan jo si det motsatt: Han får bare ha ungene noen få døgn, skal han bruke av den dyrebare tiden på kjøring?

.
Vis hele sitatet...
Helt klart bør h*n gjøre det. Klart det er en stor jobb og ha et barn. Ha et barn på besøk i to dager er kun moro og omtrent bekymringsløst.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å klage over å måtte kjøre 4 dager i måneden når du ellers har barnet 28 dager i måneden er helt uforståelig i mine øyne. Hvilket univers lever man i at det er "urettferdig" for moren, viss faren betaler barnebidrag og bare får 4 dager i måneden med barnet????
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å klage over å måtte kjøre 4 dager i måneden når du ellers har barnet 28 dager i måneden er helt uforståelig i mine øyne. Hvilket univers lever man i at det er "urettferdig" for moren, viss faren betaler barnebidrag og bare får 4 dager i måneden med barnet????
Vis hele sitatet...
Hvis han ikke betaler barnebidrag og ikke vil ha ungen noe mer da?
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes du moren skal betale utgifter for faren til ungen når faren må kjøre ungen hallveis hjem til moren etter å ha hatt ungen noen få dager? det blir jo litt samme problemstilling. skal faren betale transport for å levere ungen tilbake når han leverer til mor? Er ikke det egentlig en ganske fair ordning de har nå? begge betaler like mye for transport for seg selv, når de skal hente og levere ungen..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt klart bør h*n gjøre det. Klart det er en stor jobb og ha et barn. Ha et barn på besøk i to dager er kun moro og omtrent bekymringsløst.
Vis hele sitatet...
Jeg har barn, og jeg kan si så mye at å kun få ha dem fire dager i måneden ville vært ALT ANNET enn moro og bekymringsløst. Det er helt ufattelig at man kan tenke at den som får ta del i sitt eget barns hverdag er den som har fått den dårligste dealen her.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kan ikke forstå at det skal være en alene forsørger sitt ansvar og plikt å frakte barnet til den andre foreldres sitt samvær.
Vis hele sitatet...
Hvem sitt ansvar skal det være da? Taxi på statens regning?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt klart bør h*n gjøre det. Klart det er en stor jobb og ha et barn. Ha et barn på besøk i to dager er kun moro og omtrent bekymringsløst.
Vis hele sitatet...
Hvis det er så sinnsykt stress og ork å ha denne hersens ungen, kan hun ikke bare la far ha barnet oftere? Tipper han ville tatt den ekstra tiden med barnet med glede.

Det du sier i denne tråden er så langt ut på jordet at det er vanskelig å ikke tenke at du troller. Jeg har vanskelig for å tro både at moren synes det er så jævlig å ha barnet sitt så mye, og at hun har en venn(inne) som i stedet for å snakke fornuft til henne, faktisk sier seg enig og oppretter tråd på Freak om det.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis han ikke betaler barnebidrag og ikke vil ha ungen noe mer da?
Vis hele sitatet...
Vist han ikke vil betale barnebidrag men ha ungen mer en 4 dager da?

Tror det kun er du som er enig med degselv om den kjøringa
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis han ikke betaler barnebidrag og ikke vil ha ungen noe mer da?
Vis hele sitatet...
VISS dette er tilfellet er det en helt annen sal. Jeg kjenner personlig ingen skilte fedre som ikke betaler barnebidrag og ikke bryr seg om ungen, og som samtidig får jevnlig besøk.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det du sier i denne tråden er så langt ut på jordet at det er vanskelig å ikke tenke at du troller.
Vis hele sitatet...
Det ville vel vært et typisk trollespørsmål for å blåse opp hvor egoistiske mødre er i barnefordelingssaker. Samtidig, når det gjelder dårlige holdninger og omsorgsevner hos foreldre så er det dessverre ikke så mye som overrasker meg lenger. Mange ser faktisk på ungene sine først og fremst som et herk og en jobb.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det her er totalt feil prioritering. Om man begynner å henge seg opp i slike ting, som om livet skal balanseres som et budsjett så kommer man alltid dårlig ut. En stor del av det å bli voksen gjelder å velge sine kamper, om ikke vil det være et særdeles dårlig miljø for ungen å vokse opp i.

Dette er smålig av TS, og jeg har ikke mye annet å si enn du ser saken fra et veldig egoistisk sted, noe man må prøve å hevde seg over, ellers vil slike tåpelige ting påvirke barnet, unger er klar over mye mer enn man tror.

Som pi* er inne på så er der en utvikling som jeg ser på med stor bekymring: vi er friere og man skal dyrke individualitet, mange
Ser ut til å ikke ta foreldrerollen alvorlig, fortsetter å feste, bruke mye tid på seg selv, etc.. når du er forelder (jeg er det selv) er ikke du i sentrum lengre, ditt barn er øverste prioritet.
Sist endret av Dodecha; 9. februar 2020 kl. 11:46. Grunn: Liten korreksjon pga missforståelse
Her har da ikke mor klaget i det hele tatt. Jeg har ikke barn selv. Men ser på det fra siden som urettferdig. Antageligvis er det ikke det i mange saker der det er mer engasjement fra far.
I eksemplet mitt så jobber mor ekstra jobb i helgene datteren ikke er hjemme og hun er på veldig mye aktiviteter og idretter som mor betaler og stiller energisk opp på. Hun har ikke klaget over kjøringen, annet en når hun måtte låne en bil. Far der vet jeg ikke vil ha mer en annenhver helg. Og ville ikke stille opp på aktiviteter når han har pass, for det var det mor som hadde satt i gang. Vet ikke tall på barnebidraget, men har fått inntrykk av at det er minimum.
Synes alltid det høres så trist ut når skilsmisser går ut over barn på denne måten. Greit nok at de to voksne kanskje ikke er bestevenner lenger, men når det angår barnet burde jo barnets beste være sentralt? Det kan jo ikke være veldig kult for barnet om foreldrene krangler om hvor urettferdig det er at én må kjøre barnet hver gang? Jeg tror jeg hadde følt meg som en byrde hvis jeg var barnet i den situasjonen.
Synes det er rett og rimelig at de deler på det.
Har selv vært i samme situasjon der mor nektet å kjøre eller betale for utgiftene jeg hadde med å kjøre i helgene.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
\Dette er smålig av Moren, og jeg har ikke mye annet å si enn hun bør skjerpe seg, ellers vil slike tåpelige ting påvirke barnet, unger er klar over mye mer enn man tror.
Vis hele sitatet...
Hvem er det du egentlig refererer til? Moren har aldri klaget og det har vært tydelig hele veien. En ting er hvert fall slått fast, freak er fullt av sinte fedre med høyt barnebidrag
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Liten tvil for meg at dette handler om straffe faren, men det vil jo gå utover barnet også at separerte foreldre krangler om sånne ting.
Jeg klarer bare ikke se hvordan dette er urettferdig eller grunnløst å forvente. Går det ikke tilbake på akkurat samme måte?
Sitat av oboyy Vis innlegg
Far der vet jeg ikke vil ha mer en annenhver helg. Og ville ikke stille opp på aktiviteter når han har pass, for det var det mor som hadde satt i gang.
Vis hele sitatet...
Da er han en dust, og det er først og fremst trist for barna og dernest for ham selv. For tro meg, selv om han kan gjøre det festlig for dem når de er der, så kommer barna til å vite veldig godt hvem som alltid var der for dem i gode og mindre gode stunder. Du kompenserer ikke for ansvarsfraskrivelse med pysjamasparty annenhver helg. Noen foreldre får seg en overraskelse der på et tidspunkt. Trygg tilknytning bygges gjennom forutsigbar, uglamorøs hverdagsomsorg. Det er slitsomt, men det er der gevinsten ligger også.

Sitat av oboyy Vis innlegg
Hvem er det du egentlig refererer til? Moren har aldri klaget og det har vært tydelig hele veien. En ting er hvert fall slått fast, freak er fullt av sinte fedre med høyt barnebidrag
Vis hele sitatet...
Mor her
Sist endret av *pi; 8. februar 2020 kl. 18:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oboyy Vis innlegg
En ting er hvert fall slått fast, freak er fullt av sinte fedre med høyt barnebidrag
Vis hele sitatet...
Du er rimelig kjapp med å trekke konklusjoner. Kanskje freak er full av mennesker som har hatt komplett ubrukelig foreldre.
Sitat av supercali Vis innlegg
Du er rimelig kjapp med å trekke konklusjoner. Kanskje freak er full av mennesker som har hatt komplett ubrukelig foreldre.
Vis hele sitatet...
Mye mulig det er ubrukelig foreldre som har noe av skylden for at man setter seg i en posisjon som fraværende forelder med høyt barnebidrag.
Så du er helt enig i at mor skal hente? For du sier jo at
Sitat av Allergisk Piggsvin
Jeg kan ikke forstå at det skal være en alene forsørger sitt ansvar og plikt å frakte barnet til den andre foreldres sitt samvær.
Vis hele sitatet...
Eller er det kun feil dersom mor kjører?

Dersom aversjonen mot at en forsørger skal frakte barnet til den andre foreldres sitt samvær er lik for mor og far, hva er forskjellen på å kjøre 100% én vei, og 50% begge veier?
Sitat av oboyy Vis innlegg
Hvem er det du egentlig refererer til? Moren har aldri klaget og det har vært tydelig hele veien. En ting er hvert fall slått fast, freak er fullt av sinte fedre med høyt barnebidrag
Vis hele sitatet...
Jeg har hverken barnebidrag eller barn. Synes bare det er ganske selvsagt at man skal sette barnet først hvis man først har satt til livs et barn. Hvis ene parten ikke gjør det er det selvsagt dumt, men det viktigste er uansett at barnet har det best mulig. Hvis barnets beste ikke er verdt en kjøretur fire ganger i uken, og foreldrene skal krangle over at det er urettferdig hvem som kjører barnet mest, så synes jeg virkelig synd på barnet.

Men jeg ser jo nå at det er TS som funderer over situasjonen, og at det ikke står noen sted at de det gjelder faktisk krangler over det. Og godt er det! Kanskje det betyr at moren i situasjonen ikke lar det gå ut over barnet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av oboyy Vis innlegg
Hvem er det du egentlig refererer til? Moren har aldri klaget og det har vært tydelig hele veien. En ting er hvert fall slått fast, freak er fullt av sinte fedre med høyt barnebidrag
Vis hele sitatet...
Det var en glipp ja, jeg mente å referere til trådstarter. Det var ikke meningen å treffe et så sårt punkt, beklager.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kan ikke forstå at det skal være en alene forsørger sitt ansvar og plikt å frakte barnet til den andre foreldres sitt samvær. Kjøring til å fra er neppe bakt inn i et barnebidrag, basert på avstand mellom foreldre m.m? Så hva barnebidrag eller oppheng i "uretferdighet" for fedre har med saken er lite forståelig. Men jeg skjønner nå at eksemplet jeg brukte med far i fire netters rollen i første post var dumt.
Vis hele sitatet...
Hun er da ikke aleneforsørger... Barnet har en far med samvær som betaler barnebidrag.
Sitat av oboyy Vis innlegg
Mye mulig det er ubrukelig foreldre som har noe av skylden for at man setter seg i en posisjon som fraværende forelder med høyt barnebidrag.
Vis hele sitatet...
Fraværende foreldre med høyt barnebidrag? Hva faen snakker du om?

Greia er at unger ikke digger å bli behandlet som en økonomisk byrde. En brikke for økonomisk forhandling, for et føkkings maktspill mellom to personer som misliker/hater hverandre.

Jeg driter i økonomien til mora og faren. Det er ungen som er skadelidende her!

Det kan like gjerne være den tilstedeværende forelderen som utgjør størst skade på barnet.
Sist endret av supercali; 8. februar 2020 kl. 19:12.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det var en glipp ja, jeg mente å referere til trådstarter. Det var ikke meningen å treffe et så sårt punkt, beklager.
Vis hele sitatet...
Forstod at det kom fra et sårt punkt hos deg også, så du trenger ikke beklage det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av oboyy Vis innlegg
Her har da ikke mor klaget i det hele tatt. Jeg har ikke barn selv. Men ser på det fra siden som urettferdig. Antageligvis er det ikke det i mange saker der det er mer engasjement fra far.
I eksemplet mitt så jobber mor ekstra jobb i helgene datteren ikke er hjemme og hun er på veldig mye aktiviteter og idretter som mor betaler og stiller energisk opp på. Hun har ikke klaget over kjøringen, annet en når hun måtte låne en bil. Far der vet jeg ikke vil ha mer en annenhver helg. Og ville ikke stille opp på aktiviteter når han har pass, for det var det mor som hadde satt i gang. Vet ikke tall på barnebidraget, men har fått inntrykk av at det er minimum.
Vis hele sitatet...
Vel dette eksempelet er jo ganske annerledes fra det vi blir presentert fra TS og med andre parametre så følger jo andre konklusjoner. Det er ikke noe fasitsvar i slike situasjoner og man må hele tiden tenke på barnets beste og igjen ikke drive å måle opp all innsats mot hverandre som økonomer vender på kroner og ører. Å være så bastant på sin oppfatning av hva som er urettferdig kan være skadelig for barnet.

Moren, slik du beskriver henne, høres ut som en fantastisk person, men kanskje du burde la være i å engasjere deg så ivrig på andres vegne?
Sist endret av Dodecha; 8. februar 2020 kl. 19:50.
Med en inntekt på omtrentlig 500000 i året. Og kun 4overnattinger i måneden. Betales 4400 fram til fylte 12år så 5300 til fylte 16 og etter det 6200. Synes det er helt greit at kjøringen møtes på halvveien. Evt kan vel far hente, så kan mor komme å hente på søndag...

I et system som alltid tipper i mors favør uanfaen sett! Så synes jeg kanskje det blir litt dumt å klage på at kjøring deles på....
Sitat av Leary's thing Vis innlegg
Med en inntekt på omtrentlig 500000 i året. Og kun 4overnattinger i måneden. Betales 4400 fram til fylte 12år så 5300 til fylte 16 og etter det 6200.
Vis hele sitatet...
Er disse satsene uansett antall barn?
Sitat av *pi Vis innlegg
Er disse satsene uansett antall barn?
Vis hele sitatet...
En kollega av meg har 2 barn med 2 ulike mødre og betaler 11000 i mnd. Han tjener vel ca 450 000
Sitat av EzreaL Vis innlegg
En kollega av meg har 2 barn med 2 ulike mødre og betaler 11000 i mnd. Han tjener vel ca 450 000
Vis hele sitatet...
Skjønner, men lurte på om det var "søskenmoderasjon" om du har flere barn med samme mor/far.
Sitat av oboyy Vis innlegg
Hvem er det du egentlig refererer til? Moren har aldri klaget og det har vært tydelig hele veien. En ting er hvert fall slått fast, freak er fullt av sinte fedre med høyt barnebidrag
Vis hele sitatet...
Er det mulig heller at mange freaks vokste opp med inkompetente foreldre, som så på barna sine som en byrde og en resurs til å utnyttes?

Anbefaler deg å røyke en jonas, og prøve å sette deg inn i perspektivet til andre menneskers livssituasjoner
Sitat av *pi Vis innlegg
Er disse satsene uansett antall barn?
Vis hele sitatet...
Tror du får noe redusert om du har flere barn med samma mor. Eller om du har 5 unger med 5forskjellige. Tror faktisk du ikke trenger å betale bidrag da.

Barnebidraget regnes forsåvidt ut ifra antall overnattende døgn i løpet av et år. Og betalingsevne til mor og far. Noe med differansen mellom de to. Feks tjener mor lite og far mye blir bidraget til far større
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Helt klart bør h*n gjøre det. Klart det er en stor jobb og ha et barn. Ha et barn på besøk i to dager er kun moro og omtrent bekymringsløst.
Vis hele sitatet...

Hallo? Hva med alle de dagene barna ikke er hos far? Far må leve med sorg og savn. Den lille tiden far har med barna bør brukes på best mulig måte sammen med barna. Ikke kaste bort unødig tid på skyssing hit og dit.

Om dette gjelder deg må jeg si jeg er overlykkelig over at du ikke er min eks. Du virker ikke genuint opptatt av barnas beste - virker som du setter deg selv og din egen makelighet langt over barnas beste.

Tror du bør ta deg en tenkepause neste gang du har barnefri. Bruk helgen godt og tenk gjennom hele din situasjon. Er rimelig sikker på at barnefar gjerne vil ha mer tid med barna. Og du kan sikkert være den som har barna kun en helg per måned også kan far ha hovedomsorgen.

Men er det den beste løsningen for barna? Klart du får masse fritid og kan fokusere på deg selv - men du må leve med savnet og barna må da leve med savnet av mor. Og av alt de ellers har kjært som venner, aktiviteter, skole etc.

Om noen få år er barna så store at de vil ha minst mulig å gjøre med både mor og far og du får all den tiden du måtte ønske for deg selv. Nyt tiden og samværet som best du kan nå. Det blir plenty av tid til å se seg tilbake og savne de åra som er gått og den stunden du hadde nær og tett kontakt med de små.
Alternativet hadde vært at moren kunne flyttet langt vekk fra faren og at faren måtte bære hele den økonomiske byrden for å ha samvær med barnet sitt. Jeg syntes det høres ut som en fornuftig ordning som sørger for at folk ikke stikker kjepper i hjulene for noen som faktisk ønsker å ha samvær med egne barn.