Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6543
Kompis tiltalt i sak

ingen bevis
ingen dna
ingen kamera
ingen motiv

bare en skadet gutt

kompisen har 1 vitne mot seg som er meg, og jeg har forklaringsplikt.

begge har valgt og ikke forklare segselv for politiet, så bevis er ZERO

hvordan lyve i retten? si at jeg ikke husker noe? si jeg ikke var der?

aint snitching
Sist endret av Gentleman1145; 22. september 2019 kl. 23:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
Kompis tiltalt i sak

ingen bevis
ingen dna
ingen kamera
ingen motiv

bare en skadet gutt

kompisen har 1 vitne mot seg som er meg, og jeg har forklaringsplikt.

begge har valgt og ikke forklare segselv for politiet, så bevis er ZERO

hvordan lyve i retten? si at jeg ikke husker noe? si jeg ikke var der?

aint snitching
Vis hele sitatet...
Om det du skriver stemmer er det ikke noe å lure på - da er det bare å si at du var møkkfull og ikke husker noe, men det har jeg vanskelig for å tro mtp. at påtaleenheten har tatt ut tiltale og saken skal opp for retten.
Dette blir ikke gjort uten at det foreligger bevismateriale i en eller annen form.
Med det sagt; hvis man påstår at man ikke husker noe mister man samtidig muligheten for en en tilståelsesdom.

Tenk derfor godt gjennom hva politiet kanskje vet om hendelsen før dere velger bort dette.

Jeg var i en lignende situasjon, men saken kom aldri lengre enn til lensmannskontoret.
Forklaringen min var at jeg ikke husket noe.
Og politibetjenten var svært raskt ute med å minne meg på at det var straffbart å uttale seg uriktig som vitne i en politiforklaring, men jeg svarte enkelt og greit at det er ingen som kan bevise hva jeg husker og ikke husker fra en fyllefest.
Noen uker senere var saken henlagt.
Det er en spenstig antakelse at det er reist påtale uten at påtalemyndigheten har bevis i saken. Fornærmede har kanskje gitt forklaring til politiet, for eksempel?

Når det gjelder forklaringplikten står du leit i det om de har sikret bevis fra for eksempel chatlogger som viser noe annet enn hva du sier i retten. Om det er noe de prioriterer å følge opp kommer an på forholdene i saken og hvem som er dommer, men kjedelig å bli implisert i en sak fordi en «aint snitching»
For at det skal være forsvarlig å komme med råd, burde vi få vite om kompisen din er berettiget å ikke bli dømt eller om dette er blind vold av noe slag. Hvis det er det, anbefaler jeg deg å leve opp til nicket ditt, være en gentleman. Folk som "skader" andre med overlegg uten grunn fortjener straff og du burde ikke forsvare sånne folk. Hvis du virkelig da vil være en verdensvenn, burde du la han få straff så han kanskje lærer å ikke skade andre i fremtiden. Da så klart hvis dette er blind vold og ikke misforstått selvforsvar, for eksempel.
Fornærmede har forklart seg i saken

Hentet papirer idag, jeg skal vitne neste uke. og snakke kommer ikke på tale, bare spille på at keg ikke husker noe?
Sist endret av Gentleman1145; 23. september 2019 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
Fornærmede har forklart seg i saken

Hentet papirer idag, jeg skal vitne neste uke. og snakke kommer ikke på tale, bare spille på at keg ikke husker noe?
Vis hele sitatet...
Har du vært i avhør i forhold til saken før, eller er du bare kalt inn til retten? Mulig du stiller litt bedre hvis du evt ikke har vært i avhør tror jeg :/
Har et spørsmål ang dette. Jeg er kaldt inn som vitne i en sak som omhandler "grovt tyveri" Jeg gav en forklaring da jeg ble pågrepet, men husker svært lite av det og den kvelden. Hva skal jeg si i retten?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Har et spørsmål ang dette. Jeg er kaldt inn som vitne i en sak som omhandler "grovt tyveri" Jeg gav en forklaring da jeg ble pågrepet, men husker svært lite av det og den kvelden. Hva skal jeg si i retten?
Vis hele sitatet...
Har du intensjon om å være ærlig? I så fall ville jeg skrevet ned tanker du har rundt det nå, gjort det så klart som mulig, og sagt det du skrev der, at du husker lite nå siden det er en tid siden, men at du skal gjengi det så riktig som du husker.

Hvis du har en intensjon om å få minst mulig straff, er det vel bare best å si at du ikke husker noe. Men politi har jo din tidligere forklaring, så da blir vel den gjeldende.
Du vil nok få et forklaringsproblem om du ikke husker noe og aktoratet drar opp denne posten. Jeg gjetter at du ikke har tenkt igjennom at du nå har lagt ut mer enn nok informasjon for at politiet skal kunne identifisere deg.

What comes around, goes around.
Hva er konsekvensene av å ikke vitne/svare på spørsmålene man blir stilt?

Før man begynner å vitne skal man gi en forsikring om at man ikke kun skal forklare den rene og fulle sannhet, men også ikke legge skjul på noe.



Hvis du er i tvil om hva du skal svare eller ikke husker hva som foregikk, må du si fra om dette når du blir stilt spørsmål.

Det er straffbart å forklare seg falskt og strafferammen er på inntil 5 år

Fra domstol.no
Meg og en kompis ble dratt inn i en sak som vi ikke har noe med og gjøre. begge forklarte seg ikke til politiet. derfor valgte de og ta et rettslig avhør av meg. var ute og drakk den kvelden men var jo ikke vitne til noe som helst

Sitat av Deezire Vis innlegg
Du vil nok få et forklaringsproblem om du ikke husker noe og aktoratet drar opp denne posten. Jeg gjetter at du ikke har tenkt igjennom at du nå har lagt ut mer enn nok informasjon for at politiet skal kunne identifisere deg.

What comes around, goes around.
Vis hele sitatet...
dette hadde vært et problem om jeg faktisk var skyldig og hadde tenkt og lyve, men de setter opp til at jeg skal være vitne til noe jeg ikke er vitne for i det hele tatt, så skal jeg lyve og si jeg ikke var der? selv om det kan være jeg var i nærheten men ikke så det?
Sist endret av Gentleman1145; 25. september 2019 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du var i nærheten og ikke så noe så kan du vel si det.

Blir du tatt i å lyve så kan det få konsekvenser for deg, mest sannsynligvis bøter.

Aktor i straffesak vet mye om hvordan de kan presse deg og finne sprekker i historien din. Og et avhør/vitnemål i en rettsal er ganske spesielt i forhold til ett avhør på politistasjonen. Typisk sitter du midt i salen og det stirrer folk på deg fra tre kanter.

Så kanskje revurder hva du skal si. Og din siste post sier jo noe helt annet enn den første.
Sist endret av tearz83; 25. september 2019 kl. 08:26.
Ja hvis du var i nærheten, men ikke så noe, så er det jo bare å hardnakket påstå det? Så får rettferdigheten bli som den blir. Hvis du blir dømt urettferdig, ville jeg anbefalt å ta det til høyeste rettsinstans.
Sitat av Knask Vis innlegg
Om det du skriver stemmer er det ikke noe å lure på - da er det bare å si at du var møkkfull og ikke husker noe, men det har jeg vanskelig for å tro mtp. at påtaleenheten har tatt ut tiltale og saken skal opp for retten.
Dette blir ikke gjort uten at det foreligger bevismateriale i en eller annen form.
Med det sagt; hvis man påstår at man ikke husker noe mister man samtidig muligheten for en en tilståelsesdom.

Tenk derfor godt gjennom hva politiet kanskje vet om hendelsen før dere velger bort dette.

Jeg var i en lignende situasjon, men saken kom aldri lengre enn til lensmannskontoret.
Forklaringen min var at jeg ikke husket noe.
Og politibetjenten var svært raskt ute med å minne meg på at det var straffbart å uttale seg uriktig som vitne i en politiforklaring, men jeg svarte enkelt og greit at det er ingen som kan bevise hva jeg husker og ikke husker fra en fyllefest.
Noen uker senere var saken henlagt.
Vis hele sitatet...

Er igrunnen ikke lurt og svare at man ikke husker noen ting, var dritings osv i avhør. Da dette kan/vil bli brukt i mot deg vist en sak kommer for retten. Blir da veldig vanskelig og forsvare seg mot evt vitner når man i avhør har sakt at man ikke husker for så og plutselig huske en masse når saken er kommet til retten.

Lureste man kan gjøre er egentlig og bruke retten til og nekte og forklare seg. For så kjøre på med advokat. Få innsyn i vitne forklaringer så sy forklaringen din ut i fra den informasjonen.
Det er et rettsavhør, har møteplikt. har jeg også forklaringsplikt? står ikke noe om det
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
Det er et rettsavhør, har møteplikt. har jeg også forklaringsplikt? står ikke noe om det
Vis hele sitatet...
Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven)
Tredje del. Bevis.
Kap 10. Vitner.



§ 137. Nekter et vitne å gi forklaring etter at dette er pålagt ved rettskraftig kjennelse, kan retten ved ny kjennelse beslutte at vitnet skal holdes i fengslig forvaring til det oppfyller sin plikt. Et vitne kan likevel ikke holdes fengslet mer enn til sammen tre måneder i samme sak eller i annen sak om samme forhold.
Vis hele sitatet...

Jeg tolker det som om du har forklaringsplikt.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du vil nok få et forklaringsproblem om du ikke husker noe og aktoratet drar opp denne posten. Jeg gjetter at du ikke har tenkt igjennom at du nå har lagt ut mer enn nok informasjon for at politiet skal kunne identifisere deg.

What comes around, goes around.
Vis hele sitatet...
Jeg husker jo noe av det men er langt i fra alt jeg husker.
Ikke noe bekymring at de skal identifisere meg. Jeg er ikke siktet i saken, og var mer ett vitne.
Har aldri vært i en rettsak og ikke mye info etter de slapp etter avhøret.
Vil jeg få høre hva jeg sa i avhøret slik at jeg kanskje kommer på mer som skjedde ?
Jeg husker ikke å ha vært vitne til noen voldsak, og dette var i en tid med mye festing og drikking, så alt er jo nesten blankt utenom små bilder i hodet. har jo ikke lyst til og si jeg IKKE var der for jeg vet jo simpelt ikke om jeg var der
Jeg ville prøvd å være ærlig, men jeg skjønner skepsisen din med tanke på at myndigheter og politi gjerne vil ha noen å straffe uansett hva, så hvis du sier du var der, men du husker veldig lite grunner rus, så kan de fort finne på å dømme deg for medvirkning, eller i hvert fall at du ikke er uskyldig siden du ikke husker, da kan du jo like gjerne ha vært med på det.

Så da skjønner jeg dilemmaet ditt litt bedre.

Men ja, jeg ville sagt at jeg ikke husket noe, og hvis det var en voldsepisode, så husker jeg ikke noe av det. Så enkelt ville jeg sagt det, ville ikke sagt noe om rus. Hvis de spør, si at du ikke husker det heller.
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Jeg ville prøvd å være ærlig, men jeg skjønner skepsisen din med tanke på at myndigheter og politi gjerne vil ha noen å straffe uansett hva, så hvis du sier du var der, men du husker veldig lite grunner rus, så kan de fort finne på å dømme deg for medvirkning, eller i hvert fall at du ikke er uskyldig siden du ikke husker, da kan du jo like gjerne ha vært med på det.

Så da skjønner jeg dilemmaet ditt litt bedre.

Men ja, jeg ville sagt at jeg ikke husket noe, og hvis det var en voldsepisode, så husker jeg ikke noe av det. Så enkelt ville jeg sagt det, ville ikke sagt noe om rus. Hvis de spør, si at du ikke husker det heller.
Vis hele sitatet...

DETTE svaret var det jeg var ute etter. du forstår hva jeg mener med at jeg ikke husker noe så er jeg redd de raskt kan finne på og si jeg var med. takk skal du ha.
Sitat av Gentleman1145 Vis innlegg
DETTE svaret var det jeg var ute etter. du forstår hva jeg mener med at jeg ikke husker noe så er jeg redd de raskt kan finne på og si jeg var med. takk skal du ha.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke advokat, hvis jeg var deg, ville jeg tatt kontakt med advokatvakt i nærmeste kommune (google det) og spurt om råd. Dette er ikke en uærlig sak.
kan de holde meg i varetekt om de mener jeg ikke sier det som er rett? jeg kommer til og si alt jeg husker og være ærlig, men kan de gjøre dette?
Nei - selvsagt ikke.

Jeg regner med at de ikke sitter igjen med et inntrykk av at du skal prøve å påvirke andre vitner eller være en trussel for samfunnet etter samtalen med dem.
Okei, tusen takk for hjelpen da hvertfall folkens. skal oppdatere om hvordan det isåfall går når jeg er ferdig.
Hvis dem kan bevise, at du har løyet som vitne i en rettssak, så er muligheten absolutt tilstede at du blir straffet.

For eksempel du plaprer om, at du løy om det og det i en rettssak. Så kan den du plaprer dette til, anmelde dette og vitne mot deg.
Har ikke plapret til noen så, har ikke noe og lyve om. skal bare si sannheten
Hva tenker du å si når de spør om hvorfor du nektet å forklare deg for politiet når du ikke så noe uansett?
Hva er liksom grunnen til at dere begge nekter å forklare dere dersom dette ikke er sant?
Nå spekulerer jeg, men kompisen din høres skyldig ut, og du sier at du ikke tyster. Hva er det du ikke skal tyste om?

Du skriver jo selv "og snakke kommer ikke på tale, bare spille på at keg ikke husker noe?"

Hvorfor må du "spille" når du påstår at du faktisk ikke husker noe?

Det virker snodig at saken kommer for retten uten annet enn ord mot ord (eller, ord mot ingen ord), spesielt om det eneste vitnet allerede nekter å forklare seg. Har dere noe på dere fra før som gjør at troverdigheten er svekket?
Var skrevet utav ren stress, ingen tydelse på at vi har noe med dette og gjøre.

Avhøret gitt smooth, spørsmålene var ikke vanskelige.