Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1145
Sitter her med 6stk harddisker med diverse media på, uten en pc å ha de i..
Det jeg vil med disse diskene er at hele familien skal få tilgang til de. Hvordan går jeg frem? Tenker litt i retningen av NAS, men dette er jo fryktlig dyrt i mine øyne.. Ville det funket å kjøpt en haug med HDD kabinetter og koblet alle inn på en USB hub på routeren?
Noen tips til billig og enkel løsning?
Ridder av 1. klasse
NAS er da ikke fryktelig dyrt? Du får deg jeg en NAS til 3k med 4TB lagring...

Du kan jo alternativt hvie alle de 6 diskene dine inn i en eller flere PCer, og så deler du disken på nettverket.
Plex media server

Se på bruktmarkedet etter rimelig brukt pc innenfor budsjettet
Sist endret av sweem; 16. januar 2015 kl. 23:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Mchjort Vis innlegg
NAS er da ikke fryktelig dyrt? Du får deg jeg en NAS til 3k med 4TB lagring...

Du kan jo alternativt hvie alle de 6 diskene dine inn i en eller flere PCer, og så deler du disken på nettverket.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg slik at jeg har harddiskene og bare trenger et kabinett, noe som koster minst 2500kr på komplett av det jeg har funnet.. frister lite å kjøpe 2stk nas til 3k for så og overføre 9tTB med data på de..

Nå har jeg harddiskene i en pc og deler de på nettet, men skal over på bærbar pc og kvitte meg med den stasjonære. Derfor jeg lurer litt på NAS eller evt. Andre billige metoder
Du kan jo kjøpe en billig stasjonær. Kanskje gis bort på finn har noe du kan legge inn linux på?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av RamNit Vis innlegg
Nå har det seg slik at jeg har harddiskene og bare trenger et kabinett, noe som koster minst 2500kr på komplett av det jeg har funnet.. frister lite å kjøpe 2stk nas til 3k for så og overføre 9tTB med data på de..
Vis hele sitatet...
Da er det dine auge som er feil. NAS er ikkje bare eit kabinett - det er ei fullverdig datamaskin med minne, nettverkskontroller og diskkontroller, som har plass til et vist antall disker, og er optimalisert for det.

Du får neppe til det du ønsker på under 2500,- med mindre du går for heimesnekra løsninger med gammal maskinvare som du får gratis.