Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1993
Hei!

Jeg begynte å jobbe for tre år siden. I løpet av den tid har jeg kjøpt meg bolig. Det i løpet av korona og uroen som nå er i Europa vært mange opp og nedsvinger i økonomien, som jeg også har merket i lommeboka.

Likevel så føler jeg alt i alt at jeg klarer meg nokså godt! Jeg bytta jobb i fjor, og i den sammenheng begynte arbeidsgiver også å dekke mobil og internettregingen min. Jeg låste også strømprisen dagen etter krigen i Ukraina brøt ut til 99 øre, noe som har gjort at jeg også har fått mer penger tilbake enn det det koster for meg å bruke strømmen...

Boliglånet har dog gått opp i pris, jeg betaler nesten 2000 kr mer i måneden enn det jeg pleide å gjøre.

Men slik som det er nå, så har jeg i praksis ingen faste utgifter utenom boliglån og felleskostnader, som kommer på rett over 11.000 kroner. Jeg kan innrømme at jeg hadde noen jævlig dyre og usunne matvaner, men etter å ha lagt fokus på å spise sunt og å bruke matvarene jeg faktisk har istedenfor fastfood osv, så har jeg skrellet av noen tusenlapper i måneden på dette også!

Kjøper sjeldent spill, og det lille av film og serie jeg ser fikser jeg gratis via torrents. Jeg har egentlig fått det mye mer hyggelig og gøy i hverdagen etter jeg begynte å spise sunt, o tillegg til at jeg ironisk nok ikke lengre stresser over økonomien etter at jeg begynte å være litt mer forsiktig!

Jeg tror jeg strengt tatt ikke trenger å bruke mer enn 13-14000 kr i måneden totalt om jeg ikke vil det, uten at jeg føler meg fattig eller gjerrig for dette.

Så alt i alt så føler jeg meg egentlig ganske privilegert etter at jeg begynte å ta tak i økonomien... Er det jeg som er snobbete over egen økonomi og er særegent priviligert her og nå, eller er har vi nordmenn det egentlig mye bedre enn det vi egentlig innrømmer? Jeg har selvfølgelig ingen innsikt i hvordan det er å være aleneforsørger for familie eller barn, og da blir økonomien naturlig mye mer stram. Men erfaringen fra nå er at man kan spare betydelig hvis man tar vurderinger proaktivt istedenfor reaktivt rundt personlig økonomi.


Har dere råd for gode måter å spare mer penger på? Kom gjerne med råd og tips som gjelder forskjellige grupper og demografier!

Jeg tror jeg skal begynne å handle mer firstprice også... Kanskje redusere såpebruk, lære å klippe eget hår, og kanskje, kjøpe brukte klær også.... Sparing er faktisk kjempemoro!
Hårklippmaskin til 1500 kr er tjent inn når du har klippet håret 3 ganger, koster fort 4-5 hundre hos frisøren. Jeg har klipt meg hjemme i ca 10 år, og er inne på maskin nr 2, mange tusen i profitt der. Hvis du ikke liker å være glattbarbert kan du også ta skjegget med den, sparer masse på høvler.
Kjøp FirstPrice og Xtra-produkter, lag dobbel middag når du lager. Koster omtrent det samme som å lage 1 porsjon. Spis det samme til middag to dager, eller frys den andre porsjonen til seinere.
Bil: kjøp Toyota eller Subaru til 20-30 tusen, de går som regel fint i 4-5 år i den prisklassen, billigere bil får du ikke.

Senk temperaturen inne med et par grader på vinteren og bruk tykke sokker og genser inne, men ikke senk under komfort-temp, vi bor i Norge.

Slutt med snus og annen tobakk om du bruker det.

Det er to måter å då bedre råd på, kutt kostnader og/eller øk inntekter. I tillegg, livet er uforutsigbart, bygg deg opp en solid konto som gjør at økonomien ikke veltet selv om bilen, vaskemaskina og frysern ryker samtidig som du blir arbeidsledig
Føler det er en fordel å bo billig(leier), være singel og ha godt betalt jobb. Har vel egentlig ikke merket noe til hverken korona eller disse tidene. Etter å ha vært student i ganske mange år så har jeg lært mye om sparing og få ting til å gå rundt med lite midler. Samt at jeg er svært lite materialistisk. Sparer 20k i mnd og lever fortsatt godt.

Håpet er litt at boligmarkedet går ned 20% og kanskje få kuppet en leilighet til en god pris.
Jeg har ikke spist fast-food eller restaurantmat siden dieselprisen steg over 16kr. Når foodora bestillinger koster 1/3 av en full dieseltank så innser man hvor innihelvetes dyrt det egentlig er. Som resultat har jeg skaffet meg endel kokke-ferdigheter og føler meg generellt mye bedre, har og mer energi til jobb og hverdags (ettersom jeg spiser mye sunnere enn før). Er enda jævlig lei disse dieselprisene. Var på 26kr literen idag.
Sist endret av SmokeBuddah17; 15. oktober 2022 kl. 18:03.
Det har bare gått oppover for meg de siste 10 årene, men jeg vet ikke hvor lenge det varer.
Startet min første fulltidsjobb for litt under 10 år siden og tjente akkurat nok til at dama kunne flytte til Norge (~ 250k) par år senere. Bodde fortsatt hos foreldrene.

Nå i 2022 tjener jeg ~600k, eier et hus og bil, og vi lever fortsatt på én inntekt siden dama studerer. Likevel har vi klart oss. Enkelte måneder blir litt trange, mens andre får vi spart noe og samtidig levd fint.
Har hjemmekontor og er på kontoret 1-2 ganger i uka, så sparer litt der også (selv om strømprisen er høy).

Hvis vi bare kunne fikse litt på vanene våre (mat + weed for min del), så kunne vi hatt litt mer.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Lite, egentlig. Jeg jobber en relativt godt betalt jobb, har også hatt en del sparepenger. Jeg har vært feig nok til å cashe ut fondene mine, da jeg egentlig fant ut at jeg er mer bekymret for folks reaksjoner på alt faenskapet som skjer, enn på inflasjon og shitty sparekontorente.
Sist endret av robhol; 15. oktober 2022 kl. 21:02.
For det meste uforandret. Merket dog de økte drivstoffprisene ganske godt, så har rett og slett bare tilpasset meg der. Når det gikk over 5000 kroner i måneden på diesel innså jeg at jeg kanskje ikke burde kjøre mye.......
Det går fint for min del. Det blir mer supper til middag laget fra bunn av med linser som proteiningrediens, noe som gjør at jeg lever mye sunnere. Jeg legger av mest mulig for hver mnd, så det ikke kommer noen fremtidig overaskelse uten foberedelser.
Vanlig lønn, leilighet, ok bil, sambo. sparer ca 18000 i mnd og har det jeg trenger.
De siste 7 årene av mitt liv har min økonomi tatt en drastisk endring

På 7 år har jeg gått fra ca 150.000 k i gjeld til det offentlige og mer lyssky miljøer. Til egen leilighet og ca 100K pluss i egen oppsparte penger. I tillegg til det kommer AFP, pensjonsfond etc.


Min årslønn varierer kraftig da jeg har kommet inn i anleggsbransjen og jobber akkord. Gjennomsnitts netto årslønn for meg nå er 520.000 og på et godt år kan jeg om jeg står litt ekstra på, ende opp med 600.000 i netto årslønn. Det er ikke den beste lønna men er en av de få som faktisk kan si elsker jobben min og digger kollegaer og sjefer så har det egentlig som et spedbarn i magen til mor, alt går av seg selv


Nå vet ikke jeg hva slags boliglån du har men 2000 ekstra på lån i mnd var mye

Siden 2020 så har jeg gått fra 4700 til rett over 5000 i mnd på lån
Langsiktig sparing i aksjer gjør at jeg slipper å bekymre meg.
Ja, har merket at stort sett alt øker i pris. Passer på å handle ting når det er tilbud. Bruker mindre strøm enn tidligere, følger veldig godt med når strømprisene er «rimelig» og legger inn en kort dusj da. Middagen kan en også prøve å forsyve noe hvis det er som dyrest da en egentlig har tenkt å lage den. Det er ikke så enkelt her i huset da en har barn, så ting må klaffe også.

Som tidligere nevnt i tråden så går det an å kjøpe en maskin å klippe håret sitt selv, har gjort det lenge selv men forstår også om en vil klippe seg hos frisør Vi baker forresten brød selv, og der sparer vi en god del penger.

Sitat av 420master Vis innlegg
Nå vet ikke jeg hva slags boliglån du har men 2000 ekstra på lån i mnd var mye

Siden 2020 så har jeg gått fra 4700 til rett over 5000 i mnd på lån
Vis hele sitatet...
2000kr ekstra i mnd på lån er selvsagt mye, men ikke ukjent i disse dager. Det er jo ganske mange som har lån over 2 mill. Øker renten med 1% så blir jo det 10 000kr pr mill. ekstra i året. En får selvsagt fradraget på 22%, men det blir uansett en god slant.

Ja, så det er dyre tider dessverre
Kjekt å lese alle innlegg! Blir inspirert og motivert til å redusere mitt økonomisk fotavtrykk!
Godt betalt jobb, samboer uten barn, med nedbetalt bolig. Merker eeegentlig lite til dette utover samboer som brått er veldig bevisst på strømforbruk osv, så får ikke ha "T-skjorte temp" innendørs.

Forøvrig litt kjipt å tenke på at til tross for å ha investert 200-300k i Fond i år, har ikke verdien steget noe i nærheten av det. I praksis er det lenge til pengene skal brukes, så er jo egentlig en form for rabatt på aksjene.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ting har vært hardt, men det har vært i lang tid for meg uansett.

Ønsker jeg meg selv lykke til med planlagt oppstart av mitt første egne firma i januar.

Tror vi alle har godt av å bli bevisste vårt forbruk og vår materielle luksus i norge
Sist endret av meaculpaUIO; 16. oktober 2022 kl. 17:22.
Begynte og jobbe dobbelt i 2020. Har da økt fra ca 550 til 1,4 i årslønn. Har spart 1 mil på 2år. Snart ferdig meg huslån. Livet smiler økonomisk akkurat nå. Merker ikke noe til prisstigningen og strøm bruker jeg som jeg alltid har gjort. Vært strevsomt og veldig hektisk. Men satser på og stille meg så bra økonomisk at jeg kan senke skuldrene om ett par år til med slit. Har også investert en god slant i aksjer. Herlig og bare kunne sette alle regninger på autotrekk og aldri tenke på Om man kan betjene gjelden. Gjør meg veldig avslappet i kroppen
Uavhengig av den prisøkningen på matvarer vi har hatt nå har jeg de siste 3-4 årene begynt å følge ekstra godt med
i 50% disken slik at jeg kan bruke enda mer på drugs, men også fordi jeg syns vi ikke burde kaste mat. Har et par store
butikker i nærheten som nesten alltid har godt utvalg og tidvis handler jeg nesten alt jeg spiser til halv pris.

Boligen jeg leier (til en hyggelig pris) har strøm inkludert og jeg kjenner det har vært deilig å ikke ta del i den panikken
som råder i befolkningen ellers. Nå er ikke jeg av den typen som har varmekabler i oppkjørselen uansett, men likevel.

Alt i alt er jeg relativt fattig, men føler ikke at jeg har blitt enda fattigere.
Yoloet alt jeg eide under Corona i et Kurdistansk oljeselskap - trenger aldri å jobbe igjen.
Sitat av JackLondon Vis innlegg
Yoloet alt jeg eide under Corona i et Kurdistansk oljeselskap - trenger aldri å jobbe igjen.
Vis hele sitatet...
Fortell mere. Hva satsa du?hva solgte du for?