Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1748
Hei kjære lesere!

Jeg har en god kamerat som mistet lappen i 5 år pga rus og da han nettopp hadde fått helseattesten (etter 6 mnd med rene urin/blod prøver) og søk politiet om å få kjøre opp, ble han tatt i å kjøre uten lappen...

Han har ikke kjørt siden han mistet lappen (i følge han selv) men havnet i en veldig ubekvem situasjon og tok sjansen, da han ikke hadde råd til Taxi. Mannen som hadde satt han i en felle, ringer politiet og han blir tatt.

Pga at han har en rus-historie på seg måtte han blåse, ta spytt-test og bli med de for å ta blodprøve (til tross for at de ikke fant noe der og da)

Dette er 3 mnd siden og siden han nå er dypt deprimert og fortvilet ønsker jeg å gi han en oppmuntring, så han får håpet om lappen tilbake...

Han våger ikke kontakte politiet og er redd han får nye 5 år - noe jeg betviler, da det vanligvis er 6 mnd. straff.

Er det noen som vet om han umiddelbart får tillatelse til å ta lappen om igjen etter 6 mnd eller om han må ta flere tester? Og hvor store muligheter han har om han søker (inkl dokumentasjon) om å få ta lappen før det har gått ytterligere 3 mnd?
Kan ikke garantere dette. Men sånn jeg har skjønt det. Så kan man risikere 5 nye år. Vist man blir tatt mens man har livstid sperrefrist som dem kaller det. Siden kompisen din hadde klart seg i 5 år. Og fått godkjent og få lappen igjen. Så tror jeg bare han får 6 mnd sperrefrist. Vist ikke han har blitt tatt mange ganger for dette lovbruddet. Det lureste han kan gjøre er og bare vente på bota. Der vil det stå hva sperrefristen ble. Får han mere en 6 mnd så hadde jeg kjørt på med advokat. Så fremt han ikke tidligere er domfelt en haug med ganger for kjøring uten førerkort
Han har sikkert mistet lappen noen ganger siden han fikk 5 år uten? Det er vel det de sier er å miste lappen på "livstid"?
Trådstarter
29 3
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Kan ikke garantere dette. Men sånn jeg har skjønt det. Så kan man risikere 5 nye år. Vist man blir tatt mens man har livstid sperrefrist som dem kaller det. Siden kompisen din hadde klart seg i 5 år. Og fått godkjent og få lappen igjen. Så tror jeg bare han får 6 mnd sperrefrist. Vist ikke han har blitt tatt mange ganger for dette lovbruddet. Det lureste han kan gjøre er og bare vente på bota. Der vil det stå hva sperrefristen ble. Får han mere en 6 mnd så hadde jeg kjørt på med advokat. Så fremt han ikke tidligere er domfelt en haug med ganger for kjøring uten førerkort
Vis hele sitatet...
Takker for svar og måtte spør han; Han ble stoppet hele to ganger på en og samme dag, sier han, men har ikke gjort noe ulovlig før nå for tre år siden. Han hadde ikke fått 'grønt lys' av politiet siden søknaden var sendt inn kun få dager før dette skjedde. Han fikk 10.000 i bot, men det sto ingenting om hvor lenge han må vente... Han har en advokat som skal se over søknaden han snart skal levere politiet, men trolig er det lang behandlingstid på den

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Han har sikkert mistet lappen noen ganger siden han fikk 5 år uten? Det er vel det de sier er å miste lappen på "livstid"?
Vis hele sitatet...
Han sier han kjørte i fylla hele to ganger samme dag for vel 5 år siden, nærmere 6 år faktisk...
Sist endret av Trying; 24. september 2022 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ble litt forvirret av svaret ditt. Har han klart seg i nesten 6 år uten og bli tatt for noe. For så nå og bli tatt for kjøring uten førerkort? Da vil jeg tro at han kun får 6 mnd sperrefrist. Siden det er ett annet lovbrudd en promille/ruspåvirket kjøring. Men han gjør lurt i og kontakte advokat. Og også fortsette med urin prøver frem til han får godkjennelse for og ta førerkortet igjen
Trådstarter
29 3
Han har kontaktet en advokat som skal se over/redigere søknaden hans og siden legen hans har gitt en skriftlig beskjed om at han ikke trenger ta flere tester før etter nyttår og deretter kvartalsvis i 2 år regner han med at testing ikke er nødvendig. Forrige test tok han i August.

Vet du noe om hvor lang tid politiet normalt sett bruker på å svare på en slik søknad?
Sitat av Trying Vis innlegg
Han har kontaktet en advokat som skal se over/redigere søknaden hans og siden legen hans har gitt en skriftlig beskjed om at han ikke trenger ta flere tester før etter nyttår og deretter kvartalsvis i 2 år regner han med at testing ikke er nødvendig. Forrige test tok han i August.

Vet du noe om hvor lang tid politiet normalt sett bruker på å svare på en slik søknad?
Vis hele sitatet...

Nei det kommer nok helt Ann på di som behandler saker. Men noen uker tar det fort. Men søknaden trenger han nok ikke sende enda. Da han må ha fått sperre frist for og ha kjørt uten sertifikat.