Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3873
I dag mottok jeg en datamaskin i posten. Den er returnert meg fra utlandet for vedlikehold. (Colocation, rackserver)

Jeg oppdaget at pakken har blitt åpnet for kontroll av tollvesenet, da de har teipet det på pakken.

Null problem! Jeg har ingenting å skjule, hverken i pakken eller harddiskene.

Men, jeg lurer på om det er vanlig praksis at tollvesenet sjekker innholdet på harddisken også? Jeg har ikke noe imot det, og vet ikke om det er gjort i mitt tilfelle, men på grunn av at pakken lå så lenge til kontroll så lurer jeg på om det kanskje er gjort. Det er isåfall nytt for meg at de gjør det under slike omstendigheter.

Noen som vet?
Tror det er vanlig å sjekke etter overgreps materiell
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sæd Vis innlegg
Tror det er vanlig å sjekke etter overgreps materiell
Vis hele sitatet...
Nei.

Det er ikkje vanleg.

Det vert sendt enorme mengder disker over landegrensene. Det er ikkje vanleg at forsendelser vert meir enn overfladisk sjekka for at innhaldet stemmer med tollfaktura.

Om eg skal tippe er det så ekstremt unntak å sjekke innhaldet på disker at det er snakk om å telje det på ei hand. Det er enkelt og greit for arbeidskrevjande ift. resultatet.
Bare tenk deg hvor lang tid det vil ta å sjekke hver eneste fil på en 2 Tb HDD. Glem det med mindre du er en mistenkt terrorist.
Er ikke lov å gå gjennom innholdet på noen andres eiendom og data uten ransakelsesordre og skjellig grunn så det samme burde gjelde en HDD sendt i posten. Større sjanse for at de åpnet for å se om det var deler til våpen eller helt vanlig kontroll for å se at innholdet i pakken stemte overens med pakkeseddelen og verdien oppgitt der
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Harek Vis innlegg
Er ikke lov å gå gjennom innholdet på noen andres eiendom og data uten ransakelsesordre og skjellig grunn så det samme burde gjelde en HDD sendt i posten.
Vis hele sitatet...
Du... om det var tilfellet kunne vi vel lagt ned tollvesenet?

Tollvesenet kan gå gjennom innhaldet i forsendelser som krysser riksgrensa utan konkret mistanke.
Minst 50 ansatte i Tolletaten leser nå denne tråden i incognito modus og river seg i håret fordi det ikke er noe som heter "Tollvesenet"
BRAND ∞ STRONG
Hva skulle i så fall motivasjonen være for å ha en slik praksis?
Ikke bare høres det tidkrevende og klønete ut, men hvorfor? Hva skulle de sett etter.
Sett bort fra musikk og film som folk har lastet ned, er det vanlig å frakte "ulovlig data
over grensene på en harddisk fremfor å bruke nettet?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva skulle i så fall motivasjonen være for å ha en slik praksis?
Ikke bare høres det tidkrevende og klønete ut, men hvorfor? Hva skulle de sett etter.
Sett bort fra musikk og film som folk har lastet ned, er det vanlig å frakte "ulovlig data
over grensene på en harddisk fremfor å bruke nettet?
Vis hele sitatet...
Motivasjonen til Tolletaten vil være å eksempel å gjennomlyse en pakke eller på annen måte gå igjennom den fordi de vil se om det fysisk ligger ulovlige varer i den.
Sist endret av Hilbert; 17. august 2022 kl. 15:27.