Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1606
Jeg begynner å nærme meg et punkt hvor døgnbehandling blir mer og mer aktuelt. Men jeg er kresen, jeg vil ikke ha noe 12 trinnskvasiscienceshit. Jeg vil ikke i noe terapeutisk samfunn der jeg må ha kjøkkentjeneste og hierarkisk oppbygning a la Phoenix Haga. Om de fortsatt driver slik da.

Jeg vil ha behandling for depresjon og ruslidelse, tverrfaglig spesialisert behandling og seriøse folk ( jeg vet det blir litt subjektivt hvs man anser som profft da) og resultater. LAR har sikkert noen gode forslag, men skulle gjerne hørt om noen som virkelig føler de fikk varige resultater av behandlingen og kan anbefale og hvis orker fortelle litt. Vanskelig å få detaljert informasjon om stedene bare på nettstedene.

Og må tillate LAR pasienter seff
Sist endret av NodSquad; 9. august 2022 kl. 22:23.
Jeg jobber litt i rusomsorgen og de fleste jeg har fulgt opp som har greid seg bra etter behandling og klarer seg bra den dag i dag har vært på noen av Tyrili's behandlingssteder.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har vært på både kort- og langtidsbehandling (7-8) men har aldri fullført. Enten har jeg rusa meg til jeg ble kastet ut, eller så har jeg stukket av. Det jeg faktisk stakk av fra, var egentlig mitt eget hode og ubehag.

Nå er jeg på Molde behandlingssenter (veksthuset) og opplegget her funker kjempebra for meg. Jeg har gått gjennom narrativ eksponerings terapi for traumer (60% bedring i symptomer), DBT og familieterapi. Vært mange i LAR her.

Det er et terapeutisk samfunn. Men det er ikke så sykt som folk skal ha det til, ikke nå lenger i alle fall
Jeg tror det er den delen av behandlingen som gjør det mulig, å nyttiggjøre seg såpass mye av den individuelle behandlingen. Det har hvertfall hjulpet meg med å jobbe med relasjoner (eksempel: å tåle å bli sett på det gode og det som er mindre godt å bli sett på / å se andre), grensesetting, selvfølelse. Og ikke minst kan man bli bevisst usunne mønster og deretter bryte dem, litt etter litt. Nå er jeg ferdig om tre uker. Jeg har ikke vært så lenge nykter, eller hatt det bedre siden jeg var 16 år.

Plassen er i en endringsprosess for tiden og mye av det som kan virke ‘sprengt’ for de utenfor, blir endret på. Anbefaler å gi det et forsøk. Rett og slett bite tenna sammen og stå i kjøkkentjeneste. For det er så mye mer enn det det går ut på!
Sist endret av Vist1; 22. oktober 2022 kl. 00:26.
Jeg kommer sikkert litt seint til festen her, men om du har litt problemer med autoritet og regler så tror jeg kanskje Tyrili eller Vitalis Helse kan være noe for deg.

Jeg er hos Vitalis i Kragerø akkurat nå. Jeg lette lenge for å finne et sted som har kompetanse på komplekse traumelidelser før jeg fant dette stedet. Jeg var egentlig veldig i tvil også men jeg fant ut at jeg måtte gripe sjansen nå før fritt behandlingsvalg forsvinner.

Min personlige mening er at dette stedet kanskje passer dårlig for mennesker som er sugne på dop, eller som sliter veldig med symptomtrykk gjennom dagene. Det er en stor avdeling med opptil 46 pasienter, så det kan bli mye inntrykk gjennom en dag hvis man ikke er ganske så veltilpasset på forhånd. Jeg personlig synes psykologen jeg har fått er god, og hun ser ut til å ha god forståelse av faget sitt. Jeg har også inntrykk av at de fleste andre på avdelingen akkurat nå er fornøyde med sine behandlere.

En advarsel har jeg da; hun ene psykiateren på huset er veldig mislikt, og med god grunn. Hun har dårlig forståelse for både traumer og rus, og de fleste pasientene som har hatt henne har skiftet - og det gjorde jeg også. Jeg var så frekk at jeg forklarte at jeg trengte benzo for å håndtere symptomtrykket og da fikk jeg enkelt forklart at «ja men jeg kan ikke hjelpe deg». Det ble mye fortvilelse rundt dette for min del, men etter mye frem og tilbake så fikk jeg skiftet lege og da fikk jeg noen som hadde mye bedre forståelse for hva jeg sliter med og var mye mer åpen for å hjelpe meg.

Det er også kort ventetid hos Vitalis akkurat nå, i forhold til f.eks Tyrili - men mulig Tyrili har en noe høyere standard i forhold til behandlingen enn Vitalis. Jeg har hvert fall hørt kun fine ting om Tyrili så langt.

Om du lurer på hvordan du skal gå frem så kan du prate med fastlegen din om å henvise deg til ruskonsulent eller til DPS. Både ruskonsulent og spesialister kan henvise deg videre til det stedet du ønsker - men jeg råder det til å bruke litt tid på å lese om andre sine erfaringer fra de forskjellige stedene sånn at du er godt forberedt. Det er så mye enklere når du vet hva du går til.

Uansett, lykke til videre.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Ting har bedra seg siden jeg lagde denne tråden. Til tross for at verden står på hodet så klarer jeg meg ganske bra om dagen. Komme i jobb igjen er det jeg prøver på nå med noe hjelp av NAV.
Smart valg. Jeg hadde egentlig ingen forutsetninger for å klare å stå i jobb, men allikevel klarte jeg å jobbe som snekker i 10 år. Det må ha vært den viktigste lærdommen jeg har hatt så langt i livet, for gjennom jobb fikk jeg selvtillit og selvverd samtidig som jeg ble eksponert for mennesker sånn at den sosiale angsten forsvant.

Jeg synes du er skikkelig tøff som står på, og jeg håper du får like stor glede av jobb som jeg fikk. ��