Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1438
Hei!

Jeg har aldri leid leilighet før, men er nå nødt til å gjøre det en stund. Lurer litt på følgende.

Når betaler man egentlig første leia? Er det ved tiltredelse av leiligheten?

Si at jeg flytter inn 15. Februar og leia er på 12000,- Er det slik at jeg betaler 12k da og 12k igjen 15. mars?

Hvordan gjorde du/dere det når dere gikk inn i et leieforhold?

Til deg/dere som leier ut hvordan gjorde dere det med første leie?

Takker for svar, veit at dette varierer skyhøyt. Hadde likevel vært godt å få noe erfaringer rundt dette før jeg hopper inn i en leilighet.

Og ja, jeg skjønner at dette er noe jeg og leietaker må bli enige om etc. Likevel, hadde vært godt med no erfaringer

heartslava
Da jeg leide så overtok jeg den 15 og betalte da halv leie. Den 1 i måneden etter betalte jeg full leie for den måneden.
Hei

Jeg har leid MYE og leid ut.
Jeg ville avtalt halv husleie for februar som betales før overtakelse. Deretter normalt forfall 1. hver måned.
Husk depositum, standardkontrakt og resten som følger av husleieloven.

vh
Det står på kontrakten du signerer.

Er det 3 uker i første leie så betaler man 3 uker
Hvis du leier av privatpersoner er det vanlig at du betaler med engang + depositum, og skal betale leie den datoen du flytta inn hver måned til du sier opp. Hvis du leier av en bedrift er det vanlig å ha fastsatt dato og skal bare betale for de enkelt dagene du bor første måneden med mindre flytter inn på den fastsatte datoen. Da betaler du full månedsleie den neste måneden. Altså du betaler full månedsleie etter at du har bodd der en måned.
Jeg leier ut en del av huset mitt så jeg kan si hvordan jeg gjør:
Når ny leieboer kommer og ønsker å flytte inn midt i måneden tar jeg halv leie som skal være på konto før innflytting, deretter betales leien forskuddsvis. Jeg bruker å være fleksibel med dato, siden mange gjerne vil betale når de får inn penger, dvs noen har ønsket seg 25. hver måned, noen har hatt 20. vedkommende som bor der nå får penger fra NAV og betaler den 7. hver måned, altså en uke på «etterskudd» men det går helt fint for han kjenner jeg.

Som regel er det en kurant sak å bli enig med utleier om. En gang jeg selv leide og flyttet inn midt i mnd slik som deg, fikk jeg også de to første ukene gratis og betalte for kommende mnd også.