Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 37189
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Han har ikke blitt frikjent.
Han har blitt løslatt i påvente av ny etterforskning, siden han har sonet ferdig.
Saken, slik den står, er at han er funnet skyldig og dømt for drap og voldtekt.
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg ikke fått med meg. Men fortsatt bra at han kom ut til slutt, tullete å bure folk inne på så tynt grunnlag for noe så alvorlig.
BRAND ∞ STRONG
Ja vi får håpe han får en rettferdig og grundig gjennomgang av saken på nytt.
Blir han frikjent snakker vi ett av Norges historiens største justismord.

En annen ting ved en frifinnelse av Viggo er hvordan det vil påvirke Jan-Helges sak.
Til NRK sier John Christian Elden:
"– Derimot kan det tas ut tiltale mot han for ett drap til, og i så fall kan han få inntil
2 års tilleggsstraff opp mot lovens maksimum på 21 år.
Men det forutsetter at retten ikke bare er i tvil om Viggo Kristiansens straffskyld,
men at de anser det sikkert at Andersen er skyldig"
Sist endret av vindaloo; 2. juni 2021 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja vi får håpe han får en rettferdig og grundig gjennomgang av saken på nytt.
Blir han frikjent snakker vi ett av Norges historiens største justismord.

En annen ting ved en frifinnelse av Viggo er hvordan det vil påvirke Jan-Helges sak.
Til NRK sier John Christian Elden:
"– Derimot kan det tas ut tiltale mot han for ett drap til, og i så fall kan han få inntil
2 års tilleggsstraff opp mot lovens maksimum på 21 år.
Men det forutsetter at retten ikke bare er i tvil om Viggo Kristiansens straffskyld,
men at de anser det sikkert at Andersen er skyldig"
Vis hele sitatet...
Interessant. For hvem andre enn Andersen kan ev vært med på handlingene som han selv har innrømmet og skyldt Kristiansen for?
Det holder at Viggo tidligere har forgrepet seg på barn, så null sympati for den grisen som satt 20år inne skyldig eller uskyldig!

Håper han har det jævlig til han dør alene
BRAND ∞ STRONG
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Det holder at Viggo tidligere har forgrepet seg på barn, så null sympati for den grisen som satt 20år inne skyldig eller uskyldig!
Vis hele sitatet...
Har ikke så veldig mye sympati jeg heller, men jeg setter pris på å bo i ett land der folk stort sett ikke
blir sittende 20 år i fengsel hvis de er uskyldige.
Så i lys av ny etterforskning og detaljer om svakheter ved den gamle så unner jeg Viggo en rettferdig gjennomgang.
Det er bra for han og rettssikkerheten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av vindaloo Vis innlegg
En annen ting ved en frifinnelse av Viggo er hvordan det vil påvirke Jan-Helges sak.
Til NRK sier John Christian Elden:
"– Derimot kan det tas ut tiltale mot han for ett drap til, og i så fall kan han få inntil
2 års tilleggsstraff opp mot lovens maksimum på 21 år.
Men det forutsetter at retten ikke bare er i tvil om Viggo Kristiansens straffskyld,
men at de anser det sikkert at Andersen er skyldig"
Vis hele sitatet...
Sitat av reklame Vis innlegg
Interessant. For hvem andre enn Andersen kan ev vært med på handlingene som han selv
har innrømmet og skyldt Kristiansen for?
Vis hele sitatet...
Nettopp.

Andersens DNA funnet seks steder på Lena Sløgedal Paulsen
Politiet knytter DNA fra Jan Helge Andersen til minst seks forskjellige steder på kroppen til Lena Sløgedal Paulsen
og gjenstander de mener tilhører henne, ifølge TV 2

Dette ser ikke så fint ut for Jan-Helge.
Først 13-14 år i fengsel, så et liv i skjul for deretter å få smurt trynet utover avisforsidene igjen de siste 1-2 årene.
Skulle Viggo sin sak som etterforskes nå og som skal prøves for retten igjen føre til frifinnelse så har ikke Jan-Helge
veldig mye troverdighet igjen. Han kan liksom ikke endre forklaring nå for å prøve å dra enda en person inn i saken.

Viggo sitt DNA er ikke funnet på noen av jentene eller andre steder på åstedet. Dermed kan Jan-Helge bli funnet
skyldig i enda et drap og enda en voldtekt og risikere å måtte sone igjen.

Folk som voldtar og dreper barn har vel ikke så veldig høy status i fengsel vil jeg tro og hvis man legger at han har
(hvis han har) latt en uskyldig kompis sitte inne i 20 år så tror jeg ikke han kan ta sikte på noe ferie opphold akkurat.
Sist endret av vindaloo; 16. november 2021 kl. 16:10.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Jeg følger Baneheiasaken tett, og synes det er bra Viggo Kristiansen omsider har fått saken sin gjenopptatt. Kun han selv og Jan Helge Andersen vet med 100% sikkerhet om han er skyldig eller ikke, men jeg synes det er mye som tyder på at han er uskyldig dømt. Det baserer seg riktignok en del på dokumentaren på Discovery +, som tross alt ikke var helt nøytral. Man kan muligens si det samme om tv2 sin podcast om saken.

Hva tenker folket her? Jeg antar meningene er mange og delte, men er det ikke bra på et generelt grunnlag, at saken blir gjennopptatt? Folk har blitt uskyldig dømt for drap før, og det KAN ha skjedd denne gangen også. Dersom dette er tilfellet her vil det være en skandale nesten uke sidestykke. Også for ofrenes familier, da saken igjen og igjen bringes frem i lyset.
Vis hele sitatet...
Meget bra at saken, endelig ble gjennopptatt! Jo, det virker mer og mer som om han er utsatt for et justismord, rett og slett! Virker som om Jan Helge Andersen prøver å legge all skyld på en person som ikke var på åstedet på det aktuelle tidsrommet!
Sist endret av syrebiten; 16. november 2021 kl. 16:13.
Jeg husker denne saken godt som jentunge og jeg håper den sjuke fyren bures inne igjen nå som DNA-bevisene slappet han i trynet.

Hva var det forresten som foregikk oppi hodet på dama som valgte å få barn med en sånn fyr når hun vet hva han faktisk er i stand til å gjøre? De er så vidt meg bekjent fortsatt sammen også. Jeg hadde ikke latt mine barn være alene med den mannen i ett sekund engang. Hvordan har han i det hele tatt greid å leve et familieliv? Med tanke på alt det praktiske med barnehage, skole, fritidsaktiviteter og venner av barna? Stakkars barn.
Sist endret av Hidden_sniper; 16. november 2021 kl. 16:30.
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Hvordan har han i det hele tatt greid å leve et familieliv? Med tanke på alt det praktiske med barnehage, skole, fritidsaktiviteter og venner av barna? Stakkars barn.
Vis hele sitatet...
Det har nok vært vanskelig. Det har blitt spredd videoer på nettet der Andersen har blitt skikkelig konfrontert på gata.

Sykt at han er far og lever et familieliv nå uansett. Det ante jeg ikke.
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Hva var det forresten som foregikk oppi hodet på dama som valgte å få barn
med en sånn fyr når hun vet hva han faktisk er i stand til å gjøre?
Vis hele sitatet...
Man kan begynne å lure ja.
Her er enda et eksempel:
"Peter Madsen "Ubåt-Madsen" , som er dømt for å ha drept, partert og seksuelt misbrukt journalist Kim Wall, har nylig giftet seg.
Madsens ektefelle er den russiske aktivisten, journalisten og kunstneren Jenny Kurpen (39).
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Hva var det forresten som foregikk oppi hodet på dama som valgte å få barn med en sånn fyr når hun vet hva han faktisk er i stand til å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er et svært godt spørsmål, men det er tydeligvis ikke så
veldig uvanlig at dømte drapsmenn får oppmerksomhet fra
kvinnelige beilere. Bl.a. var det en norsk kvinne som opprinnelig
var fra Flekkefjord som giftet seg med "Tex" Watson, mannen som
angivelig utførte drapene i Manson-saken. De fikk fire barn sammen.
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Jeg husker denne saken godt som jentunge og jeg håper den sjuke fyren bures inne igjen nå som DNA-bevisene slappet han i trynet.

Hva var det forresten som foregikk oppi hodet på dama som valgte å få barn med en sånn fyr når hun vet hva han faktisk er i stand til å gjøre? De er så vidt meg bekjent fortsatt sammen også. Jeg hadde ikke latt mine barn være alene med den mannen i ett sekund engang. Hvordan har han i det hele tatt greid å leve et familieliv? Med tanke på alt det praktiske med barnehage, skole, fritidsaktiviteter og venner av barna? Stakkars barn.
Vis hele sitatet...
At det finnes mennesker uten gangsyn er ikke så overraskende, men det er litt sjokkerende at han har lov til å ha foreldreansvar og bo med barnet.
Sitat av *pi Vis innlegg
At det finnes mennesker uten gangsyn er ikke så overraskende,
men det er litt sjokkerende at han har lov til å ha foreldreansvar og bo med barnet.
Vis hele sitatet...
eller dette:
Mannen fortsatte å drive to barnevernselskap etter at han ble tiltalt for seksuelle overgrep mot fostersønnen sin.

Nesten umulig å tro at det kan skje.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, håper det der blir tatt tak i. Virker ikke som det er noen kommunikasjon overhodet mellom bufetat og barnevernet i kommunene.
Disse damene må vel være litt "korte".

Var forøvrig dum og leste rettsdokumentene en gang i tiden og det kommer for alltid til å sitte i meg. Den jenta som ble drept sist må ha vært så hinsides livredd. Nesten så jeg håper at han løy når han sa det han sa. Ifølge han måtte den yngste jenta se/høre på at venninnen ble voldtatt og drept, før hun led samme skjebne selv. Får tårer i øynene bare jeg skriver det nå.

At i det hele tatt NOEN har lyst til å være kjærlig og intim med et menneske som har gjort noe så grusomt mot barn, som har fått utløsning av en så motbydelig avskyelig handling er fullstendig utenfor min fatteevne. Jeg er for kastrering av udyr som dette her. Istedet har han fortsatt egoismen sin og satt barn til verden som for alltid kommer til å ha et vanskelig liv.
Så disse damene er vel ikke av de smarteste nei.
Here we go.
Han har vært helt tydelig på at han bare hadde befatning med drapet og voldtekten på Sørstrønen
og at dette var noe Viggo truet han til.
Og han har vært helt sikker på at Viggo stod bak ugjerning mot Paulsen. Så sikker at Viggo har sonet i 20 år.
Nå:
Jan Helge Andersen endret forklaring etter DNA-funn i Baneheia-saken, melder Fædrelandsvennen.
Andersen er dømt for overgrep og drap på Stine Sofie Sørstrønen (8), den yngste av jentene,
men til politiet sa Andersen i avhøret i oktober at han nå tror det var Lena Sløgedal Paulsen (10) han forgrep seg på.

Andersen nekter for å ha utført overgrepene alene. På spørsmål om han kan ha forgrepet seg på begge ofrene,
forklarer han at han kun husker å ha forgrepet seg på en av dem.

I avhør i oktober skal han ha svart at han i så fall «må ha hatt blackout» hvis det skulle stemme.
Sist endret av vindaloo; 17. november 2021 kl. 20:25.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Here we go.
Han har vært helt tydelig på at han bare hadde befatning med drapet og voldtekten på Sørstrønen
og at dette var noe Viggo truet han til.
Og han har vært helt sikker på at Viggo stod bak ugjerning mot Paulsen. Så sikker at Viggo har sonet i 20 år.
Nå:
Jan Helge Andersen endret forklaring etter DNA-funn i Baneheia-saken, melder Fædrelandsvennen.
Andersen er dømt for overgrep og drap på Stine Sofie Sørstrønen (8), den yngste av jentene,
men til politiet sa Andersen i avhøret i oktober at han nå tror det var Lena Sløgedal Paulsen (10) han forgrep seg på.

Andersen nekter for å ha utført overgrepene alene. På spørsmål om han kan ha forgrepet seg på begge ofrene,
forklarer han at han kun husker å ha forgrepet seg på en av dem.

I avhør i oktober skal han ha svart at han i så fall «må ha hatt blackout» hvis det skulle stemme.
Vis hele sitatet...
Helt vilt og en spesiell utvikling av saken sånn den stod. Rett og slett oppsiktsvekkende uttaelser av JHA. Det er vel lite tvil lenger nå.
Jeg presiserer at man overhodet ikke skal bli uskyldig dømt av den grunn og det er bra at det skjer en gjenåpning av saken. Det jeg derimot ikke skjønner er all støtten som Kristiansen mottar. Bare for at Kristiansen muligens har opplevd et justismord, forandrer det likevel ikke det han har gjort før. Det virker som at folk glemmer litt dette.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i at det ikke er noen ting som kan forsvare en som overgriper seg på barn, men det blir i det større bildet spørsmål rundt rettssikkerheten i Norge hvis det nå er sånn at han er uskyldig dømt. Det er ingen som ''fortjener'' å bli dømt for noe de ikke har gjort, og hvis en skal la sånne ting passere fordi han allerede er en innrømt overgriper så kan det potensielt sette oss alle i fare for å bli uskyldig dømt. - Snevert sett.

Personlig så sitter jeg litt på gjerdet selv, det er vanskelig å vite noe helt sikkert om han er uskyldig eller ikke og jeg kan egentlig bare uttale meg basert på den dokumentaren på Discovery+ - og jeg vet ikke hvor omfattende dekningen egentlig er. De virker jo rimelig informerte og detaljeorienterte i dekningen sin, men jeg har som sagt ikke mye innsyn i saken annet enn den dokumentaren. Følger saken tett heretter og håper jo at de vil komme frem til en løsning. 21 år for overgrep på barn synes jeg er helt greit, men rett skal være rett.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jan Helge Andersen med ny forklaring om kniven
Mye som rakner for Jan Helge Andersen nå.

Tre av de mest sentrale spørsmålene i saken:
  • Hvem var den mest aktive i handlingen
  • Hvem gjorde hva med hvem
  • Håndteringen av det påståtte drapsvåpenet (kniven)
er alle punkter der Andersen nå enten endrer forklaring eller plutselig ikke husker eller må ha hatt blackout.
Angående det å ha hatt blackout sier Vitnepsykolog Ellen Wessel Svært lite sannsynlig

Vitnepsykolog Ellen Wessel, som foreleser på Politihøgskolen, sier at det er god grunn til å være skeptisk når en person som mistenkes
for en straffbar handling, sier at han ikke husker hendelsen.

Unntaket er hvis vedkommende er psykotisk, kraftig ruspåvirket eller har fått en hodeskade som påvirker hukommelsen.

– At en har blokkert ut en tidsavgrenset del av en hendelse, er svært lite sannsynlig, sier Wessel.

På toppen av dette, og vel det viktigste, er de nye DNA funnene som knytter Andersen til handlingene mot begge jentene.

Godt mulig at de var to om dette, men at detaljene i saken ikke er slik de ble presentert av Jan Helge i de første avhørene og som la grunnlaget
for at hans dom ble vesentlig mildere en Viggo sin begynner å bli klart.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Statsadvokaten ber om at Viggo Kristiansen frifinnes og beklager på det sterkeste på vegne av påtalemakten:
https://www.nrk.no/norge/riksadvokat...nes-1.16108034

Regner med det blir erstatningssak, håper også dette vil få konsekvenser for politi/påtalemakt.
Sitat av LS7 Vis innlegg
Statsadvokaten ber om at Viggo Kristiansen frifinnes og beklager på det sterkeste på vegne av påtalemakten:
https://www.nrk.no/norge/riksadvokat...nes-1.16108034

Regner med det blir erstatningssak, håper også dette vil få konsekvenser for politi/påtalemakt.
Vis hele sitatet...
Ingen journalister har nevnt dette enda, men ganske ironisk at Siv Hallgren (som var leder for gjenopptakelseskommisjonen) nå har gått av som leder der, og blitt direktør for statens sivilrettslige forvaltning. Dette er samme forvaltningsorgan som skal utmåle erstatning til Kristiansen.
Sitat av Baronski Vis innlegg
Ingen journalister har nevnt dette enda, men ganske ironisk at Siv Hallgren (som var leder for gjenopptakelseskommisjonen) nå har gått av som leder der, og blitt direktør for statens sivilrettslige forvaltning. Dette er samme forvaltningsorgan som skal utmåle erstatning til Kristiansen.
Vis hele sitatet...
Takker for tips, fant videre at Siv Hallgren var en av dem som stemte imot gjennopptakelse av saken.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-avgjoerelsene

Godt vi ikke har korrupsjon i det offentlige i Norge
Jeg har ikke lest hele tråden, så mulig dette er belyst tidligere. Men, hvis Andersen er den som sto bak begge gjerningene, hvor var Kristiansen da det skjedde? Var han et annet sted? Eller sto han med hendene å lommen og så på?
Sitat av Caevel Vis innlegg
Jeg har ikke lest hele tråden, så mulig dette er belyst tidligere. Men, hvis Andersen er den som sto bak begge gjerningene, hvor var Kristiansen da det skjedde? Var han et annet sted? Eller sto han med hendene å lommen og så på?
Vis hele sitatet...
Han var vel som du, ikke på stedet i det hele tatt og hadde ikke noe med det å gjøre. Slik som han har påstått hele veien.

Politiet skulle skamme seg. Det er skremmende for ett kameraderi og inkompetanse som råder i gangene i den etaten. Og det med livsødeleggende konsekvenser for stakkaren det gjelder.
Tilliten til politiet og deres etterforskningsmetoder er totalt fraværeende.
Frits moen og fetteren til Tengs og nå viggo kristiansen er jo bare toppen av isfjellet. Tenk på alle andre som ikke har samme muligheten som sitter dømt på kameraderiet og inkompetasens dømmende makt.

Fy faen.
Hele denne saken er så ufattelig ubehagelig å lese om. Skremmende å tenke på hva slags type mennesker som er i samfunnet. At noen gjør slikt mot barn er bare helt utilgivelig.

Nå som VK er frikjent synes jeg det fremdeles er mye som skurrer, men fremdeles må man jo stole på at fagpersonell gjør jobben sin og har vært nøyaktig denne gangen. At Andersen er ute i det fri nå, har fått barn og har samboer er bare helt jævlig å tenke på.
Selv etter at det ble funnet overgrepsmateriale på datamaskinen hans tidligere i år. Norge er ikke større enn at han må ha naboer og folk som følger med, men bak lukkede dører og i nattens mulm og mørke..

Leste også et sted at det ble funnet spesiell DNA som ikke kunne felle Kristiansen, men som heller ikke kunne utelukke han. Mobildekningen har ingen spor gjennom 40 minutter. Hvor var han da? Grusomt at en mann som har forgrepet seg på en jente halvparten av hans egen alder skal få så mye oppmerksomhet og stor ståhei ved en frifinnelse. Greit, er nok subjektiv denne meningen, og som en klok mann sa en gang i tiden, rett skal være rett.

Håper på en ny sak med Andersen. Håper virkelig foreldrene får svar.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Hele denne saken er så ufattelig ubehagelig å lese om. Skremmende å tenke på hva slags type mennesker som er i samfunnet. At noen gjør slikt mot barn er bare helt utilgivelig.

Nå som VK er frikjent synes jeg det fremdeles er mye som skurrer, men fremdeles må man jo stole på at fagpersonell gjør jobben sin og har vært nøyaktig denne gangen. At Andersen er ute i det fri nå, har fått barn og har samboer er bare helt jævlig å tenke på.
Selv etter at det ble funnet overgrepsmateriale på datamaskinen hans tidligere i år. Norge er ikke større enn at han må ha naboer og folk som følger med, men bak lukkede dører og i nattens mulm og mørke..

Leste også et sted at det ble funnet spesiell DNA som ikke kunne felle Kristiansen, men som heller ikke kunne utelukke han. Mobildekningen har ingen spor gjennom 40 minutter. Hvor var han da? Grusomt at en mann som har forgrepet seg på en jente halvparten av hans egen alder skal få så mye oppmerksomhet og stor ståhei ved en frifinnelse. Greit, er nok subjektiv denne meningen, og som en klok mann sa en gang i tiden, rett skal være rett.

Håper på en ny sak med Andersen. Håper virkelig foreldrene får svar.
Vis hele sitatet...
Hvor er det du har fått vite at Andersen har barn og samboer? Og at det er funnet overgripsmateriale på pcen hans?
Sitat av something Vis innlegg
Hvor er det du har fått vite at Andersen har barn og samboer? Og at det er funnet overgripsmateriale på pcen hans?
Vis hele sitatet...
Sistnevnte er et faktum.
I forbindelse med de nye avhørene av Jan Helge tok politiet seg inn boligen hans mens han ikke var tilstede.
Det ble bla. tatt beslag i datautstyr og ved gjennomgang av dette fant de seksualiserte bilder av barn.

Det med samboer og barn har jeg også hørt, men finner ingen info om det nå.
Sitat av something Vis innlegg
Hvor er det du har fått vite at Andersen har barn og samboer? Og at det er funnet overgripsmateriale på pcen hans?
Vis hele sitatet...
Her er litt info ang funnet på pcen.

https://www.nettavisen.no/baneheia-d.../s/5-95-580311


https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...helge-andersen
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Grusomt at en mann som har forgrepet seg på en jente halvparten av hans egen alder skal få så mye oppmerksomhet og stor ståhei ved en frifinnelse.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke først og fremst Kristiansen det er "ståhei" for, men rettsstaten.

At mye fortsatt skurrer er ikke så relevant. Kristiansen er ikke bevist uskyldig, men det skal du ikke trenge å være for å slippe fengsel i over 20 år.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå er det ikke først og fremst Kristiansen det er "ståhei" for, men rettsstaten.

At mye fortsatt skurrer er ikke så relevant. Kristiansen er ikke bevist uskyldig, men det skal du ikke trenge å være for å slippe fengsel i over 20 år.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i det. Har lest utallige bøker og saker om denne casen, og kan ikke si at VK ikke har klart å overbevise meg om sin uskyld. I etterpåklokens navn så er det sikkert mye som kunne vært annerledes om dette skjedde i dag vedrørende å sikre spor. Blant annet hadde jentene mystiske flekker på kroppen som politiet ikke klarte å identifisere.

Men er det ikke bevis, så er det ikke det.

Rart mordvåpenet eller tilsølte klær ikke ble funnet.

Det at han satt i 20 år og om det var fortjent kan nå diskuteres. 20 år for feil sak er jo selvfølgelig ikke greit, men 20 år for i det hele tatt forgripe seg på to andre barn.. tja..

Sitat av something Vis innlegg
Hvor er det du har fått vite at Andersen har barn og samboer? Og at det er funnet overgripsmateriale på pcen hans?
Vis hele sitatet...
Det ligger på nettet. Dessverre er det tilfelle..
Sist endret av StellaWild; 26. oktober 2022 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.