Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2068
God dag/kveld/natt/morgen!

Jeg og Sinken er på utkikk etter ett 37V batteri, helst over 30Ah++, minst 20. Batteriet skal brukes til å drive denne motoren, med denne motorkontrolleren. Har sett på litt forskjellige batterier på HK, og har funnet ut at det er mest økonomisk å kjøpe et bilbatteri. Vekt er ikke store problemet, pris er viktigst. I tillegg er det restriksjoner på shipping av batterier, så vi vil helst kjøpe i Norge.

Er det noen fordeler med et LiPo batteri, utover vekt og størrelse?
Vi har sett litt på dette batteriet, da det er billig. Er det noe tess? Skal ha 3 av det i så fall. Er det noen andre batterier som er bedre?

Edit: Ang. batterivekt, helst ikke over 100kg til sammen.
Sist endret av EvveDevve; 22. mai 2012 kl. 22:12.
Batteriet ser ikke ut til å være låget for dype sykluser, som jeg antar at du skal kjøre?
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Batteriet ser ikke ut til å være låget for dype sykluser, som jeg antar at du skal kjøre?
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok det som er hensikten.
Hva skal dette brukes til? Sånn btw så er lipo ganske brannfarlig / ikke eksplosjonssikkert.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Hva skal dette brukes til? Sånn btw så er lipo ganske brannfarlig / ikke eksplosjonssikkert.
Vis hele sitatet...
Som sagt, til å drive en motor jeg linket til i førsteposten. Og ja, jeg vet at LiPo er brannfarlig, men det er nok ganske sikkert i og med at de selger det, og at jeg faktisk tar forhåndsregler.
Jeg vet at du skal drive en motor, men hva skal motoren drive? Rekner med at den ikke skal stå å gå i tomme lufta.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Jeg vet at du skal drive en motor, men hva skal motoren drive? Rekner med at den ikke skal stå å gå i tomme lufta.
Vis hele sitatet...
Det spiller da egentlig liten rolle, men om du absolutt skal vite det, hjul.
Trådstarter
Funker det med 3 sånne?

Hvordan ser man om det er laget for dype sykluser eller ikke?
Sist endret av EvveDevve; 23. mai 2012 kl. 19:43.
California Wind&Sun sine sider finner du mye av infoen du trenger.

Altitec.no har flere av disse bateritypene :3
Sist endret av Fekillix; 23. mai 2012 kl. 19:57.
Trådstarter
Må jeg da ha et sånt, eller et sånt?
Eller trenger jeg kun et sånt?

Edit: Er det mulig å skaffe noen batterier gratis, f.eks på et bilopphugeri eller noe? De skal ikke brukes så mye, så kvalitet er ikke alfa omega.
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Må jeg da ha et sånt, eller et sånt?
Eller trenger jeg kun et sånt?

Edit: Er det mulig å skaffe noen batterier gratis, f.eks på et bilopphugeri eller noe? De skal ikke brukes så mye, så kvalitet er ikke alfa omega.
Vis hele sitatet...
Du kan sikkert leve på bilbatterier, men de bør ikke lades inne og levetiden ville vært ganske kort. Bortsett fra det, så kan du evt. starte med bilbatterier og oppgradere senere når du føler behovet..
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du kan sikkert leve på bilbatterier, men de bør ikke lades inne og levetiden ville vært ganske kort. Bortsett fra det, så kan du evt. starte med bilbatterier og oppgradere senere når du føler behovet..
Vis hele sitatet...
Med bilbatteri så mener du et av de jeg linket til på biltema eller et av de lang levetid fra altitec?
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Med bilbatteri så mener du et av de jeg linket til på biltema eller et av de lang levetid fra altitec?
Vis hele sitatet...
Det du linket til fra Biltema var et bilbatteri, ja :3
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det spiller da egentlig liten rolle, men om du absolutt skal vite det, hjul.
Vis hele sitatet...
Det er jo ganske greit og vite, med tanke på motstand som blir gitt. Er det hjul på en sykkel vi snakker om nå eller?
Trådstarter
Sitat av TheSunshine Vis innlegg
Det er jo ganske greit og vite, med tanke på motstand som blir gitt. Er det hjul på en sykkel vi snakker om nå eller?
Vis hele sitatet...
Det er batteri vi er på jakt etter, så ser ikke helt hvorfor du absolutt skal vite motstanden...

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Det du linket til fra Biltema var et bilbatteri, ja :3
Vis hele sitatet...
Hvor mange sykluser tror du et bilbatteri fra Biltema vil klare?
Det spørs hvor mange prosent du trekker batteriet ned til, og hvor lenge du lar batteriet stå før de gjenopplades.

Så lenge du ikke lar batteriet stå et par timer ved mindre 50% burde det vare deg et år, kanskje to.
-Jeg vet ikke så mye om kvaliteten på Biltemabatteriene, men de burde vare ved bruk av riktig lader.
Kan du ikke bare svare på hva motoren skal festes på? Grunnen til at du blir spurt er fordi svaret er: motoren kommer ikke til å flytte deg en cm, evt ha en ekstremt dårlig akselerasjon. Motorene er bygd for lite motstand og høye turtall.... Men hvis du fortsatt mener at applikasjonen deres er innenfor motorens begrensninger så...!
Det var nå ærlig talt ikke det vi spurte om. Jeg klarer å passe på meg selv. Denne gangen var det batteri jeg var på jakt etter. Om jeg hadde trengt en motor, hadde jeg spurt.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
For å svare veldig simpelt: Her ville jeg klart gått for en blyakkumulator av AGM-typen, da disse er meget pålitelige batterier som tåler dype utladninger, dvs. blyplatene i battericella er konstruert for ikke gå i oppløsning under kraftig utladning i tillegg til at AGM-batteriene gjerne leverer noe mer stabil spenning enn tilsvarende gel-batterier.
Kjøp gjerne ett batteri av litt størrelse(type 100Ah), slik at det kan gå ei stund før det trengs lading

Vil forøvrig anbefale deg å kjøpe en dertilegnet lader med programmer for forskjellige typer batterier, slik som f.eks. denne.

Håper detter var til noe hjelp
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det var nå ærlig talt ikke det vi spurte om. Jeg klarer å passe på meg selv. Denne gangen var det batteri jeg var på jakt etter. Om jeg hadde trengt en motor, hadde jeg spurt.
Vis hele sitatet...
Litt forumkultur er det første dere bør studere.

Det å komme med sure svar når hjelpsomme forumister stiller spørsmål er ikke på sin plass. De spør om mer info fordi det har betydning for batterivalget. Detaljer som hvor lenge det er ønskelig at motoren skal gå pr syklus og hva den skal drive (hvor mye masse) er av betydning.

At motoren skal drive hjul sier jo ingenting. Er det et pyntehjul som svinger i løse lufta så kan dere bruke hva som helst som har noenlunde høy nok spenning. Hvis ikke - så gi folket mer info eller glem hele greia.

Dette er bare mitt råd.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Litt forumkultur er det første dere bør studere.

Det å komme med sure svar når hjelpsomme forumister stiller spørsmål er ikke på sin plass. De spør om mer info fordi det har betydning for batterivalget. Detaljer som hvor lenge det er ønskelig at motoren skal gå pr syklus og hva den skal drive (hvor mye masse) er av betydning.

At motoren skal drive hjul sier jo ingenting. Er det et pyntehjul som svinger i løse lufta så kan dere bruke hva som helst som har noenlunde høy nok spenning. Hvis ikke - så gi folket mer info eller glem hele greia.

Dette er bare mitt råd.
Vis hele sitatet...
Hvem sier jeg er sur?

Vi skal bare ha ett batteri som skal drive en motor, resten er vårt problem. Hvor lenge batteriet skal gå per syklus er igjen vårt problem, da vi bare kan stoppe den når vi vill. Og ja, den skal mest sannsynlig drive noe tungt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvor lenge batteriet skal gå per syklus er igjen vårt problem, da vi bare kan stoppe den når vi vill. Og ja, den skal mest sannsynlig drive noe tungt.
Vis hele sitatet...
Syklustida er relevant for val av batteri. Du kan tåle oppvarming av batteriet om du dreg full straum i tre sekunder. Ikkje om du skal ha den i et minutt. Skal du ha full straum i tre sekunder kan du godta stort effekttap i batteriet. Det kan du ikkje om du skal ha den i et minutt. Skal du ha peakstraum for så å ha liten laststraum så er det anna type batteri igjen.

Forøvrig _må_ du ha grov nedgiring på den motoren for å kunne drive 'noko tungt'. Den er som poengtert over laga for lavt dreiemoment og høgt turtal. Effekt er produktet av dreiemoment og turtal.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Syklustida er relevant for val av batteri. Du kan tåle oppvarming av batteriet om du dreg full straum i tre sekunder. Ikkje om du skal ha den i et minutt. Skal du ha full straum i tre sekunder kan du godta stort effekttap i batteriet. Det kan du ikkje om du skal ha den i et minutt. Skal du ha peakstraum for så å ha liten laststraum så er det anna type batteri igjen.

Forøvrig _må_ du ha grov nedgiring på den motoren for å kunne drive 'noko tungt'. Den er som poengtert over laga for lavt dreiemoment og høgt turtal. Effekt er produktet av dreiemoment og turtal.
Vis hele sitatet...
Den skal gires kraftig ned, og jeg skal ikke kjøre den på maks.

Ser nå at det er feil motor, er denne(Ikke at det forandrer noe).

Skal kjøre på en stabil strøm, over lengre tid.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trur det vil gå helt fint med vanlige bilbatteri. For eksempel 3 stk 12V 40Ah for rundt kr. 800,- pr. stk. (du får dem på hugger'n for 2-300,- pr. stk). Motoren trekker 80A på full last, så det vil si maks 30 minutt med full last før et fulladet 40Ah batteri er tomt. Om vinteren er det sikkert tomt etter bare 10-15 minutt. Med liten belastning så varer batteriet lengre.

Går du opp litt i størrelse på batteriene, så har du mer å gå på. Bilbatteriene tåler flere hundre Ampere i en kort tid, så du kan godt gå ned i størrelse også. Fritidsbatterier tåler mer ugunstig tømming og lading enn et bilbatteri. AGM-batteriene er enda bedre. Dem tåler det meste. Er vekt viktig, så finnes det egnede batterier for det. Er det viktig at batteriene ikke gir avgasser, og at batteriene ikke utsettes for frost, så finnes det oppladbare tørrbatterier på både 20Ah og mer. Dem på 7Ah 12V koster bare litt over kr. 200,-.

Du bør også tenke litt på hvordan du ønsker å lade dette. 36 (37) Volt er ikke helt standard på laderfronten, men det finnes ladere som kan justeres, samt ladere som kan koples i serie. Mulig du skal lade det hele med solsellepanel eller vindmølle? Mulighetene er mange. Det hadde vært enklere å gi konkrete råd dersom du fortalte litt mer om behovet. Dersom en intet vet, så må en jo skrive en lærebok som omhandler alle batterityper og alle typer med lademuligheter, samtidig som en gjetter på en rekke forskjellige senarier for hvodan denne motoren skal brukes og hvor mye den vil bli belastet, samt hvor ofte. Likeledes har temperatur og omgivelser mye å si for hva som er optimalt å anbefale av batteri.

En framgangsmåte er jo å starte med det rimeligste alternativet for så å høste litt erfaring før en handler inn en langsiktig løsning.