Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 12409
Hei.

Er det mulig å et støpsel på 16A på ei sikring på 20A, hvis jeg bruker mindre enn 16A.

Det er ei midlertidlig løsning.

Takk for hjelp! :-)
Det kommer helt an på hvor mye effekt apparatet bruker. Men uansett er 16 godt under 20 så kjør på!

Mulig jeg misforstod når jeg leste om igjen. Trudde ikke det var noen maks ampere på stikk. Beklager
Sist endret av Fyllerør; 19. mars 2012 kl. 18:18.
sonmarak's Avatar
Trådstarter
Skal ikke sikringa alltid være det svakeste punktet?

Ut ifra min hypotese vil det gå greit så lenge jeg ikke bruker mer enn 16A....?
Selvfølgelig vil dette fungere, lovligheten rundt det er noe annet.
De vanlige man har i stua tåler 16 A.
Stikk på 20 A er som regel til komfyr, eller industri.

Du kan ikke koble en stikk godkjent for 16 A på en 20 A kurs. Motsatt er helt greit.

Er dette en skjøtekabel eller et apparat med støpsel, så er det bare å fyre løs.
sonmarak's Avatar
Trådstarter
Det er en stikk til en komfyr. Lurer på om det er MULIG å sette på et støpsel på 16A.

Det er kun ei midlertidlig løsning som vil brukes over en kort periode.
Sist endret av sonmarak; 19. mars 2012 kl. 18:24.
Er det til komfyr ville jeg ikke gjort dette. Nytt stikk koster heller ikke all verden. Better to be safe than sorry
sonmarak's Avatar
Trådstarter
Det burde ikke være noe problem så lenge jeg har kontroll på at jeg ikke bruker mer enn 16A?

Det er en krets til en komfyr som jeg vil bruke til noe annet.
Sist endret av sonmarak; 19. mars 2012 kl. 18:26.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Det burde ikke være noe problem så lenge jeg har kontroll på at jeg ikke bruker mer enn 16A?

Det er en krets til en komfyr som jeg vil bruke til noe annet.
Vis hele sitatet...
Ja det vil gå, men teoretisk sett kan det oppstå milde kortslutninger/spenningsøkning fra strømleverandør, noe som gjør at det er mulig å komme over 16A, derfor er det ikke noe loven tillater
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Det burde ikke være noe problem så lenge jeg har kontroll på at jeg ikke bruker mer enn 16A?

Det er en krets til en komfyr som jeg vil bruke til noe annet.
Vis hele sitatet...
Si det slik da:

Om du ikke har den oppkoblingen på samsvarserklæringen, og hele huset ditt brenner ned pga dette, så får du ikke igjen en damn shit på forsikring

La elektriker ta seg hånd om dette.

Mvh- Elektrikerlærlig.
Sist endret av elytsmoorhs; 19. mars 2012 kl. 18:44.
Støpsel kan du sette på selv uten noe som helst samsvar.

Hvis jeg forstår deg rett så har du en helt vanelig stikk på en 16A kurs som du har lyst til å koble en komfyr på. Da har du en ledning med et støppsel med tre pinner på?

Ja du kan kjøre en komfyr på 16A. Du får ikke kjørt komfyren på max (alle plater plussen grillen på fullt). Men et par plater feks går nok greit.
Men ledningen til komfyren er nok på 2x4mm2+j da vil du ikke klare å koble den inn i en 16A støpsel på en forsvarlig måte.
Tenk deg om før du kobler til spenning på et støpsel. Sier seg selv at det er dumt å ha spenning på de to "pinnene" som stikker ut av støpselet.

Du kan derimot montere en stikkontakt på kabelen. Man kan max ha en 16A kurs på en vanlig stikkontakt, men det er ikke livsfarlig å koble en 20A kurs på en vanlig stikk i en kortere periode.
Men hvis du får en elsjekk hjemme hos deg, må feilen utbedres av en elektriker som må stemple & signere arket fra el-tilsynet for å bekrefte at feilen er fikset.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Hei.

Er det mulig å et støpsel på 16A på ei sikring på 20A, hvis jeg bruker mindre enn 16A.

Det er ei midlertidlig løsning.

Takk for hjelp! :-)
Vis hele sitatet...


Ikke lov siden det er en farlig løsning.
Antar du mener en 20A kurs hvor det sitter en 20A sikring i sikringskapet og ikke en 20A sikring i et eller annet apparat...

Utstyr/apparater som er sertifisert for 16A kurs vil kunne oppføre seg lite hyggelig ved kortslutning eller overbelastning da interne ledninger og koblinger naturligvis er laget for dette og ikke 20A.

16A og 230V gir 3600W, man sikringsautomaten tillater meg bekjent opp i drøye 5 KW belastning før den slår ut. En sikringsautomat for 20A tillater tilsvarende rundt 6500 KW.
Noen vil stusse på tallene jeg kommer med, men sikringsautomater tillater normalt opp mot 40 prosent overkapasitet en stund før de slår ut. For startstrømmer er tallene mye høyere og dessuten avhengig av karakteristikk sikringen har (A, B eller C-karakteristikk...).
For keramiske skrusikringer er tallet enda høyere (70 prosent?).

Du må altså ta høyde for interne feil i utstyret og ikke bare stole på at kineserne har stempla 20W på utsiden...

Sitat av 3RD Vis innlegg
Tenk deg om før du kobler til spenning på et støpsel. Sier seg selv at det er dumt å ha spenning på de to "pinnene" som stikker ut av støpselet.

Du kan derimot montere en stikkontakt på kabelen. Man kan max ha en 16A kurs på en vanlig stikkontakt, men det er ikke livsfarlig å koble en 20A kurs på en vanlig stikk i en kortere periode.
Men hvis du får en elsjekk hjemme hos deg, må feilen utbedres av en elektriker som må stemple & signere arket fra el-tilsynet for å bekrefte at feilen er fikset.
Vis hele sitatet...

Tror ikke det var spenningsatte åpne pinner i et støpsel "han over her" mente, men at man har lov å koble støpsler uten å være sertifisert installatør.

Du har rett i at det ikke trenger være livsfarlig å koble 16A-belastninger på en 20A-kurs, men det kan ikke anbefales. Men om du har flere enn deg selv i boligen så har du jo ikke kontroll om du er borte.

Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Er det til komfyr ville jeg ikke gjort dette. Nytt stikk koster heller ikke all verden. Better to be safe than sorry
Vis hele sitatet...

Hva med å sette inn 16A sikring på komfyrkursen? (midlertidig)
Hvordan du kokkelerer avgjør om det går fint eller ikke. I alle fall en tryggere løsning.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Har i noen måneder nå brukt en sag som står tilkoblet en gammel 20A-komfyrkurs, med hvor det er byttet stikk.

Rent praktisk er det ingen problem.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Har i noen måneder nå brukt en sag som står tilkoblet en gammel 20A-komfyrkurs, med hvor det er byttet stikk.

Rent praktisk er det ingen problem.
Vis hele sitatet...

Det hadde jeg nok glatt gjort sjøl, men husk at her er man tilstede under bruk og en motorbrann eller ledningsbrann kan du fint slukke om noe skjer.
Skaff deg heller en 16A sikring, som du skrur fast i en liten boks. Så kjører du komfyr støpsel inn i stikken, rett til sikringen, og plasserer vanlig stikkontakt fast på boksen.

Da vil du få en midlertidlig og relativt trygg løsning på problemet ditt.
Istedet for å ta en "luring", som fort kan gå ganske galt.