Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1755
Hei, jeg og eksamboer kjøpte en leilighet i 2021 som vi pusset opp. Etter et års tid så gi vi ifra hverandre.
Jeg ønsket da å kjøpe henne ut for å beholde leiligheten, da jeg var den eneste av oss to som hadde økonomi nok til å kunne sitte med den.

Jeg hadde tidligere lån i sparebank 1, der jeg fikk god rente pga av at jeg er organisert. Sparebank 1 ville ikke gi meg mer lån, grunnet dårlig likviditet.
Ble mange runder med forskjellige banker før jeg endte opp med Sbanken, der fikk jeg et rentehopp på 1%.

Nå som renten vil stige enda mer, så er jeg på utkikk etter en bank som kan tilby meg et billigere lån.

Jeg har jo selvfølgelig søkt hos flere banker osv før jeg spør her.

Men trenger noen tips til banker som jeg kan søke hos.

Takker på forhånd på svar.
Sjekk finansportalen https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/ , du må bare ta runden som du har gjort å høre med flere banker
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Sjekk finansportalen https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/ , du må bare ta runden som du har gjort å høre med flere banker
Vis hele sitatet...
Takk! linken der var midt i blinken!
Har du tatt ny takst på leiligheten etter oppussing?
Jeg vet ikke noe om hva det utgjør å være organisert.
Men hvis det var første kjøpet ditt/deres så er førstehjemslån svært gunstig. Kan det være noe av grunnen?
Sitat av plexern Vis innlegg
Har du tatt ny takst på leiligheten etter oppussing?
Vis hele sitatet...
Ny takst er tatt, leiligheten steg 700 tusen. Dermed måtte jeg ta opp en god del for å kjøpe ut samboer.
Jeg sitter med nesten en halv million i egenkapital på leiligheten.
Men det følger også med fellesgjeld, samt jeg har billån.
Jeg kommer akk under grensa på å kunne låne 5x årslønn.
Men de sier at på en periode på 10 år så vil ikke betalingsevnen min være god nok.

Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg vet ikke noe om hva det utgjør å være organisert.
Men hvis det var første kjøpet ditt/deres så er førstehjemslån svært gunstig. Kan det være noe av grunnen?
Vis hele sitatet...
Det var vårt første kjøp ja, renten var vel en blanding av førstegangskjøp og at jeg er organisert.

I den organisasjonen jeg er med i så har de forhandlet frem en bedre rente med flere banker.
Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Ny takst er tatt, leiligheten steg 700 tusen. Dermed måtte jeg ta opp en god del for å kjøpe ut samboer.
Jeg sitter med nesten en halv million i egenkapital på leiligheten.
Men det følger også med fellesgjeld, samt jeg har billån.
Jeg kommer akk under grensa på å kunne låne 5x årslønn.
Men de sier at på en periode på 10 år så vil ikke betalingsevnen min være god nok.


Det var vårt første kjøp ja, renten var vel en blanding av førstegangskjøp og at jeg er organisert.

I den organisasjonen jeg er med i så har de forhandlet frem en bedre rente med flere banker.
Vis hele sitatet...
Nedgradere bil er et alternativ for å redusere gjeldsgrad. Jeg vet ikke hvordan økonomien din er men bankene forholder seg ofte til SIFO-budsjett og for noen er ikke dette reelt. Hva gjør banken din?
Sist endret av loppetrusa; 24. september 2022 kl. 16:09.
Hva har du i lån? Og hvor høy rente har du? Har du foreldre som kausjonist?
Ville i første omgang prøvd kvitte meg med bil-lån, evnt selge bilen
Enig med flere her. Var i en situasjon en gang, mange år siden nå, da jeg kjøpte bolig og månedlige utgifter ble for høye. Selg bilen og kvitt deg med billånet, og kjøp en billig-bil for det som evt blir igjen av overskudd etterpå. Jeg kjøpte en bil for 5000 kroner den gangen, men den startet og gikk feilfritt i to år, før jeg solgte den for 4000. Billigste bilen jeg har hatt, og det frigjorde masse likviditet sant slapp månedlige avdrag.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hva har du i lån? Og hvor høy rente har du? Har du foreldre som kausjonist?
Vis hele sitatet...
har 1,5 i lån. 3,7% rente.
Ingen foreldre som er kausjonist.

Sitat av sjuken Vis innlegg
Enig med flere her. Var i en situasjon en gang, mange år siden nå, da jeg kjøpte bolig og månedlige utgifter ble for høye. Selg bilen og kvitt deg med billånet, og kjøp en billig-bil for det som evt blir igjen av overskudd etterpå. Jeg kjøpte en bil for 5000 kroner den gangen, men den startet og gikk feilfritt i to år, før jeg solgte den for 4000. Billigste bilen jeg har hatt, og det frigjorde masse likviditet sant slapp månedlige avdrag.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer fint å betjene lånet sånn som det er pr dags dato, og jeg får til å spare en god del også.

Vet ikke om det er gunstig for meg å selge bil for å bytte til en billigere da jeg kjører el-bil, samt har en reisevei på 30 minutter til jobb. Lader også gratis på jobb. Det er ikke en vesentlig forskjell på utgifter jeg har med bilkjøring, enn å skulle reise kollektivt.
Men bilen vil bli solgt om renten fortsetter å øke mye.

Sitat av atom Vis innlegg
Nedgradere bil er et alternativ for å redusere gjeldsgrad. Jeg vet ikke hvordan økonomien din er men bankene forholder seg ofte til SIFO-budsjett og for noen er ikke dette reelt. Hva gjør banken din?
Vis hele sitatet...
Ja det høres ut som om de fleste bankene bruker samme budsjett modell.

Jeg vet ikke hva Sbanken forholder seg til, men de var jo de eneste som ønsket å gi meg lån. Dog med litt høyere rente enn jeg hadde på Sparebank1.
Jeg betaler nå rundt 1500kr mer i renter i mnd. Sitter fortsatt igjen med en god sum i mnd, som jeg fint klarer meg på, der jeg også får til å spare.
Sist endret av Mr.Oxford; 26. september 2022 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1.5 var jo ett beskjedent lån. Hadde ikke solgt bilen. Hvor lang betalingstid har du på lånet? Muligens bruke foreldre som sikkerhet på lånet vist det er noe dem er villige til. Men regner med vi kommer til og se rente på 4 og 5 fremover. Det at renten har vært så lav som nå er ikke noe man kunne ta høyde for når man låner. Renten har altid hatt svingninger.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
1.5 var jo ett beskjedent lån. Hadde ikke solgt bilen. Hvor lang betalingstid har du på lånet? Muligens bruke foreldre som sikkerhet på lånet vist det er noe dem er villige til. Men regner med vi kommer til og se rente på 4 og 5 fremover. Det at renten har vært så lav som nå er ikke noe man kunne ta høyde for når man låner. Renten har altid hatt svingninger.
Vis hele sitatet...
boligens verdi er på 2mill, så sitter med 500 tusen i egenkapital.
Sitter bare igjen med min mor, som er uføretrygdet. Hun ønsker å hjelpe, men bankene godtar det ikke.
Har 25 år nedbetaling på dette.

Det er jo også en fellesgjeld, men jeg havner under totalsummen jeg kan lånetotalt.
Og med et billigere lån, vil jeg jo kunne betale inn mer på selve lånet, enn det jeg har nå.
Markedet for elbil er brennhett akkurat nå. Bli kvitt bilen hvis du har et betydelig lån på denne og søk om å flytte boliglånet/øke boliglånet i absolutt alle banker etter du har solgt bilen. Det kan godt være at det er bilen som gjør at du ikke får refinansiert.

Når du eventuelt får refinansiert kan du kjøpe bil igjen.