Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2025
Hei,

Jeg har blitt noe grundig lurt av en «utleier» som viser seg til å ikke ha rett til å leie ut bolig. Derfor står jeg fra tirsdag av uten sted å bo, men nav har sagt de skal hjelpe meg ned midlertidig botilbud. Hva er egentlig dette? Jeg sliter med ekstrem angst/ptsd og har en katt, så det er jo heller ikke akkurat sånn at jeg kan sove på et firemannsrom med masse fremmede mennesker. Er også jente, liten, og ville vært et lett «bytte» i et tøft miljø. Tar de hensyn til dette? Er det noen som har hatt nødbolig før og kan fortelle litt om hva dette egentlig er? Må jeg ta ned møblene mine, eller er det møblert? Er leilighetene/rommene berolige, eller er det ren slum?

Har hørt at noen i krisetilfeller får hotellrom, men jeg ser for meg at dette også kan bli vanskelig da jeg som sagt har katt..
Dersom du er en del av et rusmiljø vil du mest sannsynlig bli plassert på et midlertidig botilbud som tilhører brukergruppen.

Viss ikke vil de nok bestrebe seg på å finne et bedre alternativ.

Det er vanskelig å svare på fordi alle byer/kommuner har ulik praksis og ulike tilbud. Noen kommuner har feks hytter som de har til dette formålet. Hotell kan også være er alternativ. Ikke alle hotell har forbud mot dyr
Noen nødboliger er også brakker har jeg sett. Er sikker på at du får informasjon om du tar en telefon ellernoe imorra til kontoret.

Lykke til, håper det ordner seg for deg. Har du noen du kan støtte deg på som kan hjelpe deg i denne fasen?

Kommunen skal ha oppfølging men det er nok desverre varierende hvor god oppfølging de har.
Har veldig lite hjelp, men har heldigvis en venn som kan oppbevare mesteparten av klærne mine. Jeg har tidligere noe rushistorikk, men er skrevet ut av rupo, og er nesten mest bekymret for katten (innekatt). Jeg tror nok jeg får en telefon i morgen ang bosted, men som sagt blir ting litt vanskeligere med en katt på «slep». Ellers kunne jeg i og for seg sikkert sovet på sofaen til folk noen netter, men mine venner er dessverre ikke ukjent med rus, og det er ikke noe jeg vil at hun (katten) skal tråkke i/få i seg/osv… jeg klarer meg med et ettroms jeg altså, skal ikke være kravstor, men kjøkken/toalett/og -eget- rom er veldig, veldig viktig for meg. Håper bare ikke jeg blir skuffet og plassert gudene vet hvor med gudene vet hvem.. kontaktpersonen min på nav er heldigvis veldig, veldig hyggelig, så jeg håper det løser seg. Hadde bare «håpet» på at noen hadde vært i lignende situasjon, slik at jeg vet hva jeg skal forberede meg på :/
Det er desverre helt umulig å si hva du skal forberede deg på. Som sagt er det store variasjoner i hva hver kommune tilbyr.

Det er lettere for folk å komme med erfaringer dersom du oppgir hvilken by du bor i
Bor i Oslo
Bed & Breakfast, Leilighets hotell, Hospits
Dra til hvilken som helst av kommunene rundt Oslo så får du sannsynligvis et mer humant tilbud.
Hei Alexa. Dette går nok bra. Jeg hadde anbefalt deg å spørre disse spørsmålene direkte til din saksbehandler, og få svar med en gang, enn å poste her. )
Nødbolig er som regel boliger som NAV har tilgang til/disponerer selv hvor de sender folk som er i krise og har behov for dette. Dersom NAV-boligene er fulle og over kapaistet, vil nav kontakte hotell og andre utleiere for mulighet for å leie.
Dette går bra, du kommer IKKE til å dele leilighet/bosted med andre Lykke til!
Håper det ordnet seg for deg. Oppdater oss gjerne
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
..du kommer IKKE til å dele leilighet/bosted med andre Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det er ikke uvanlig at man i slike boliger deler på enkelte fasiliteter.
Jeg har selv bodd slik og delte i begge tilfeller bad og kjøkken med andre.

Som navnet tilsier er det ment som en kortvarig løsning, ofte med enkel standard, men kommunen leier også
rom på hotell o.l. hvis de ikke har andre muligheter.