Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3194
Hva synes dere om disse videoene der motorene er alt for små til å oppnå farten som fremvises?

Ser ut til at han gjør dette på heltid, lager videoer av båtbygging, hvor motorene alltid har scam-effekt.
https://www.youtube.com/c/NASATChannel/videos
En 600ccm motor er ikke nødvendigvis for liten for å oppnå de 20-25kn han oppnår på den siste videoen sin. Tvert imot. En 15 hester på 300ccm kan oppnå typ samme fart på et tyngre skrog etter min erfaring.

En 600 ccm motorsykkelmotor oppnår trossalt godt over 200kmh på asfalt om en vil. Skjønner selvfølgelig at det er vesentlig høyere friksjon i vann, men still.

Innser nå at du skrev el motor. Du kan få ganske høy kraft ut av elmotorer, uavhengig av størrelse egentlig.
Sist endret av IW2022; 17. mai 2022 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Tror det var denne jeg reagerte på først.
Det er noe som ikke stemmer med effekt og motor her.
https://www.youtube.com/watch?v=S3yg9J9FVqY

Bl.a. ved 16 min vises batteripakkene.
Sikkert noen her som vil se problemet.
Sist endret av Mechie; 17. mai 2022 kl. 19:41.
570KV 34 volt 2000 Watt 20000rpm

Dette er nok fult mulig. Tror derimot at en vil oppleve at motoren går RIMELIG fort varm.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mechie Vis innlegg
Bl.a. ved 16 min vises batteripakkene.
Sikkert noen her som vil se problemet.
Vis hele sitatet...
Lithiumpakker laga for t.d. modellfly kan avgi perverse effekter. Denne 2S2P-pakken på 6500mAh takler opptil 140C utladingsrate. Det bør gi nær 5kW effekt. Rett nok ikkje i mange minutter.

I tillegg er det snakk om en båt som har minimal våt overflate. Det gir liten motstand. Ut frå eiga erfaring greier eg å få seglbrett opp i 4-5 knop med padleåre, og avgitt effekt på sikkert 50W eller så...

Kort sagt: kvifor konkluderer du med at det er scam?
Garantert fordi det er kina og kinamann som lager det..

Jeg var litt skeptisk når jeg så innlegget ditt men sett ett par videoer og som vidarlo nevner ang våt overflate, så kan han på noen av båtene få ut enda mer knop ved å endre tyngdepunktet litt lengre bak.
Har noen sett de eggeskallene av noen skrog som brukes i Kragerø? Så tynne at du kan se rett gjennom de og så lette at de planer mens de ligger stille De går som en kule selv med 4hk...
Rc båter av litt størrelse er noe av det som dreper batteri raskest av alt. Det går sykt mye strøm.

Stort sett når det er litt størrelse på båten så går det 150-250+amp hele tiden en drar på og det tåler ikke batteri over så veldig mange cycler. Dei færreste klarer mer enn 30-45c uansett om det står for eks 140c på utsiden.

Rc helikopter som jeg driver med har litt samme problem når en er over i speed kategorien. Da regner en stort sett ikke å kunne bruke ett batteri mer enn 20-30 ganger før det blåser seg opp.
Trådstarter
Sitat av IW2022 Vis innlegg
En 600ccm motor er ikke nødvendigvis for liten for å oppnå de 20-25kn han oppnår på den siste videoen sin. Tvert imot. En 15 hester på 300ccm kan oppnå typ samme fart på et tyngre skrog etter min erfaring.

En 600 ccm motorsykkelmotor oppnår trossalt godt over 200kmh på asfalt om en vil. Skjønner selvfølgelig at det er vesentlig høyere friksjon i vann, men still.

Innser nå at du skrev el motor. Du kan få ganske høy kraft ut av elmotorer, uavhengig av størrelse egentlig.
Vis hele sitatet...

Føler at det er mye som ikke stemmer med effekt her.
Farten han oppnår og pådraget sier meg at det er mer effekt tilgjengelig, men jeg kan ta feil. Burde kanskje avsluttet tittelen med spørsmåltegn.

I denne videoen filmer han motor og batteripakke, men vi ser også ei diger blank kasse under sykkelramma, med feite kabler...som går går hvor?
Sekunder senere kjører han med samme "full speed", men hvor er denne kassa?
Han har millioner av views og kanskje god inntekt av å blåse opp fakta en smule. Men hva kan vel jeg bevise...

Linken starter på rett sted.
https://youtu.be/JlJu6Z6I4-w?t=684

Noen sekunder tidligere enn forrige klipp/link starter vises montering av kassa, og kablene dyttes borti ramma(?).
https://youtu.be/JlJu6Z6I4-w?t=668
Sist endret av Mechie; 18. mai 2022 kl. 05:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, at elbåtrr kanskje ikke er verdens beste ide kan jeg være med å diskutere. Men at det ikke eksisterer og ikke er en teknologi som utvikles for tiden blir for dumt. Se for eksempel på hydrolift og hva de holder på med
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg skjønner ikke hva det er med filmene du viser som virker så usannsynlig? Med en effekt på 6kW så snakker vi om rundt 8 hestekrefter i gode gamle tulleenheter, på en båt som for alle praktiske formål er lagd for en ting: Hastighet, på helt flatt vann. Det er nok en grunn til at du ikke ser han kjøre rundt veldig lenge, det er begrenset hvor lenge et slikt batteri kan holde eller motorene blir varme.

Som andre er inne på, har du noen gang vært i en skjærgård og sett båtene som noen ungdommer kjører rundt på? De går som en kule, selv om de har et sted mellom 4-15 hestekrefter på mye tyngre skrog, i mye røffere sjø.

Det er mer eller mindre bare fordeler med elektrisk motor, også på båt. Langt mindre som kan gå galt. Og det er ikke nevnverdig mer komplisert å holde vann ute enn i en forbrenningsmotor. Du kan kjøpe deg en RIB med 600kW/800HP innabordsmotor i dag. Det kjører flere rundt i Oslo-fjorden.
Sist endret av Deezire; 18. mai 2022 kl. 09:19.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Føler at det er mye som ikke stemmer med effekt her.
Farten han oppnår og pådraget sier meg at det er mer effekt tilgjengelig, men jeg kan ta feil. Burde kanskje avsluttet tittelen med spørsmåltegn.

I denne videoen filmer han motor og batteripakke, men vi ser også ei diger blank kasse under sykkelramma, med feite kabler...som går går hvor?
Sekunder senere kjører han med samme "full speed", men hvor er denne kassa?
Han har millioner av views og kanskje god inntekt av å blåse opp fakta en smule. Men hva kan vel jeg bevise...

Linken starter på rett sted.
https://youtu.be/JlJu6Z6I4-w?t=684

Noen sekunder tidligere enn forrige klipp/link starter vises montering av kassa, og kablene dyttes borti ramma(?).
https://youtu.be/JlJu6Z6I4-w?t=668
Vis hele sitatet...
Føler meg litt crazy og gjetter vilt på en ekstern batteripakke som kanskje også lader det interne batteriet alt ettersom. Fyren er smart, get over it.

16 knop på vannet er ikke rare greien.

Sitat av Mechie Vis innlegg
Sekunder senere kjører han med samme "full speed", men hvor er denne kassa?
Vis hele sitatet...
Og sekunder etter det igjen med kassa.

Kassa endrer jo i hovedsak bare rekkevidden og kan reduserer noe maks hastighet pga vekt.

Hva var problemet?
Sist endret av Dough; 18. mai 2022 kl. 10:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Føler meg litt crazy og gjetter vilt på en ekstern batteripakke som kanskje også lader det interne batteriet alt ettersom. Fyren er smart, get over it.

16 knop på vannet er ikke rare greien.



Og sekunder etter det igjen med kassa.

Kassa endrer jo i hovedsak bare rekkevidden og kan reduserer noe maks hastighet pga vekt.

Hva var problemet?
Vis hele sitatet...

Ei lita batteripakke har ikke bare mindre kapasitet, men får lettere spenningsfall ved høy belastning, som nettopp her.
Og spenningsfall påvirker også effekten.