Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1264
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg gikk coldturkey(helt idiotisk) fra forskjellige typer benzo for 1,5 mnd siden ca.
Jeg ville bli ferdig med det surret fortere enn en nedtrappingsplan, så jeg slutta på dagen.

Jeg tok masse xanor/rivotril og en del RC benzoer som FluAlprazolam/Clonazolam etc de siste 3-4 mnd av benzo karrieren så tok jeg rundt 10-15x2mg xanor og heiv på 5-10 rivo der og, helt sinnsyke doser men det var noe jeg fint tålte for å ha en fin dag.

Jeg har aldri blacket ut utrolig nok, men jeg tok aldri «idiot doser» uten toleranse noe jeg bygde sakte men sikkert opp fra disse årene, så det gikk gradvis oppover til slike doser jeg var på.

Konsekvensene av dette er at jeg har gått ned ca 20kg, jeg får ikke spist eller drukket mye veske, det går rett opp igjen, sover en god del og merker at jeg vil være for meg selv uten å bli plaget, kan fint gå dager uten strøm på tlf mens jeg drar meg igjennom dette helvette på jord. Også en del muskel spenninger(?) alt bare låser seg.

Noen som har erfaring med disse dosene over tid og har sluttet cold turkey?


Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, prøvde snakke med lege igjen(fått valium fra lege før) for å evt starte med en liten dose for å trappe ned fra den så jeg kan spise og få i meg veske, noe som er kritisk akkurat nå, er VELDIG undervektig fra de 20kg. Men fikk beskjed om at «nå har du sluttet, så det kan jeg ikke skrive ut, da er du tilbake igjen» jeg kan forstå hvor han kommer fra, men også ikke mtp hva konsekvensene av coldturkey ble.

Noen som har noen andre tips enn at jeg bare burde prøve få i meg det jeg kan og vente det ut? Går jeg en dag uten noe væske eller mat så begynner hjertet å dunke ganske kjapt og begynner få små tendenser til panikk anfaller.

Noen med tips?

Ble ett langt innlegg, takk for alle svar!
Kanskje dumt forslag, men si du sprakk og har begynt på igjen så du vill prøve valium får å trappe ned pånytt?
Hør med lege om det er aktuelt å prøve Tegretol for å lindre abstinenssymptomene dine.
Anonym bruker
"Klein Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er i samme båt utenom det med spising, er helt motsatt der og jeg føler at jeg har lagt på meg samme mengde som den du har tatt av. Har eksplodert opp 10-15kg og spiser mye godter samt minimal bevegelse.

Er snart 1 mnd siden jeg begynte på en brå-seponering på 10 dager. Over de dagene ble det utdelt totalt den samme mengden jeg normalt ville brukt opp på 1-2 dager, er snakk om ~150-200mg diazepam. Er nå 10-15 dager siden sist inntak av benzo, og alt det psykiske herjer uten noe forbedring. I tillegg har jeg rykninger når jeg slapper av til tider. Spesielt når jeg ligger blir det en del rykninger i føttene.
Er i behandling på ett benzo-fritt sted, og jeg er faktisk litt redd for å utvikle permante/langvarige mén av å avslutte bruken så brått. Lurer på om jeg må «sprekke» og få starte fra scratch igjen i behandling, bare for å få en lengre nedtrapping. Jeg var ikke klar over at jeg skulle seponeres helt engang da jeg har hatt resept i tillegg til illegale bruken.

Jeg har brukt benzodiazepiner nesten daglig i 10 år. Har ikke blitt tatt hensyn til lengden på bruken min i det hele tatt. Er trist at behandling i Norge får lov å drive på med så lite hensyn/kunnskap.
Er helt uforsvarlig at en 10 dagers standard nedtrapping blir gitt på lik linje til en som har brukt det i 10 år- til f.eks en som har brukt det sporadisk i noen måneder og er på avrusning hovedsaklig for speed eller noe.
Jeg har erfaring med alt for store doser Benzodiazepiner over lang tid. Dessverre

Husker at jeg på det verste kunne ta 10 Rivotril for så å hive i meg 10 til et par timer senere fordi jeg var misfornøyd med effekten. Og om jeg hadde dette inne spedde jeg mer enn gjerne på med noen milligram Xanor og noen titalls milligram Valium samme dag. Og litt Amfetamin fordi jeg var redd for å overdose mtp. Oxycontinen eller Subutexen jeg tok i tillegg. Det var drøyt, og jeg var døden nær mer enn en gang. GHB er jævlig farlig om man driver med det nevnt over.
Dette var riktignok for noen år siden da Rivoglassene florerte i Brugata og resten av byen, og det er ikke godt å si nøyaktig hvor potente disse Rivotrilene faktisk var. Det skal sies at en av mine nære i ettertid har vist meg filmer av meg selv fra denne tiden, og jeg kan bekrefte at pillene uten tvil ga effekt. *cringe*
Toleransen min var alt for høy, og jeg heiv i meg alt av Benzo jeg kom over:
Nitrazepam
Diazepam
Alprazolam
Oxazepam
Klonazepam
Flunitrazepam en håndfull ganger.

Disse svære dosene du snakker om må du unngå å gå cold turkey på. I etterkant av min erfaring med avrusning og behandling tenker jeg at det gikk.. okay med unntak av journalen min. Jeg synes dog nedtrappingen kunne vært veldig mye mer skånsom. Det var ekstremt tungt.
Hadde dette vært en problemstilling den dag i dag, med erfaringen jeg har, hadde jeg gått til anskaffelse av store mengder Valium eller Rivotril og trappet ned på egen hånd. BARE IKKE SLUTT PÅ DAGEN - DET ER FARLIG.

Du har aldri blacket ut? Har du ikke vansker med å huske dagene og ukene som har gått forbi om du har kjørt de dosene du prater om? Er det ikke blurry i det minste og ekstremt vanskelig å huske detaljer?

Jeg vil anta at du, på grunn av din bruk av virkelig store doser, kan starte med å ta 25-50% av dine gjennomsnittlige faste doseringer uten at du vil merke uutholdelige abstinenser.
Du vil nok føle deg ganske edru, og at noe mangler. Ikke gå ut fra at du faktisk er edru, andre folk vil ikke nødvendigvis se på deg som edru

Siden du har gått en stund uten Benzo kan du en dag eksperimentere litt og for eksempel ta 5mg Valium eller 0,25mg Rivotril og gjenta hver halvannen time til du føler deg relativt okay. Ikke til alt av abstinenser er borte. Deretter lager du en nedtrappingsplan ut i fra dette.
Bare sørg for at du har det greit nok til at du klarer å spise, drikke, ta vare på deg selv og stedet du bor og klarer å ha kontakt med de som står deg nær!

Uansett - om du er komfortabel med å for alltid være stemplet som rusmisbruker så bør du få profesjonell hjelp. I mitt tilfelle fikk jeg kun 3x25mg Sobril inne på avrusning, og ingenting etterpå. Det var beintøft og jeg ble mentalt ustabil (paranoid og livredd). Masse ubehagelige fysiske symptomer.

Om du har disiplinen, selvinnsikten og motivasjonen til å klare det på egen hånd er det gjennomførbart så lenge du lager deg en plan for nedtrapping og følger den til punkt og prikke. Ta det i et tempo som tilrettelegger for at du klarer å ta vare på livet ditt ellers. 2-4-6 måneder er okay om du trenger det. 1 år er okay om du trenger det. Bare jobb deg nedover i dosering.

Ideelt sett bør du ikke vike fra planen, men jeg er realistisk og vet hvor tøft det er:
Mange vil nok være uenige med meg i dette, men om du kjører nedtrappingsplan i mange måneder og du begynner å kjenne at du brytes ned mot slutten: ta gjerne en pause i nedtrappingen og stå på en fast dose en stund slik at du stabiliseres før du fortsetter.

Og om uhellet virkelig er ute er det bedre med en kontrollert sprekk i noen døgn der du tar doser som gjør deg helt komfortabel heller enn en total sprekk der du ender opp tilbake på kjøret! Jeg har vært der Det er gjennomførbart, men det er tøft. Du klarer det.

Google er din venn: "Benzodiazepine tapering" eller "Nedtrappingsplan Benzodiazepiner"

Å holde på som nå, høres ut som selvpining. Du går ned i vekt og har det jævlig. Dette fører enkelt til at man rett og slett ikke klarer mer, gir opp, og ender opp der man startet.

Tenk langsiktig og varig endring

Jeg er ikke helsepersonell.
Sist endret av krystallkongen; 12. november 2021 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke lest svarene over her. Men ja, jeg tenkte på samme måte som deg og bestemte meg for å kutte på dagen. Ganske høye doser med etizolam daglig, i en cocktail sammen med en del annet snacks. Endte opp i kraftig psykose, anfall, døden nær og 2 uker på sykehus etterfulgt av 2 måneder hvor jeg plagdes med ettervirkninger av hovedsaklig benzo. Ikke for å være kjip eller kjedelig, men å stoppe cold turkey på høye doser benzo er potensielt livsfarlig. Ikke ta den sjansen!
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ifølge min behandler så vil abstinenssymptomene vare ca en måned pr år du har brukt benzo, jeg er litt uenig i det da en bråseponering ikke påvirker meg særlig selv om jeg står på benzo fast.
En måned per år høres veldig lite ut, spesielt med dosene TS snakker om.