Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6127
Hvis man skulle f.eks pante flasker for over 1000 kroner, har de lov gi ut pengene til kunden, eller må desse overføres?

når det gjeller lotto så har butikkene vist ikke lov å gi ut mer enn 1000 kroner, er dette samme regeln på panten også?
Ja, man kan ta ut intill 9000 kr på de fleste butikkene kontant
I kassa, norsk tipping opererer jo annerledes, som da er max 1 k og etter det blir det overført til kontoen/spillkortet

Pant er jo ikke noe gevinst og kan fint tas ut.
Sist endret av SRB; 8. desember 2012 kl. 13:39.
Tror ikke det er noen grense på det, aldri hørt om det hvertfall. Men altså, hvem panter flasker for over 1000 kr i en butikk? Da går man til et bryggeri eller no, tar jo sikkert en time å pante alle flaskene i butikk!
Sitat av csch92 Vis innlegg
Hvis man skulle f.eks pante flasker for over 1000 kroner, har de lov gi ut pengene til kunden, eller må desse overføres?

når det gjeller lotto så har butikkene vist ikke lov å gi ut mer enn 1000 kroner, er dette samme regeln på panten også?
Vis hele sitatet...
dem har lov til hva dem vil, men vil som regel ikke gi ut mye siden dem da må ha mye cash i butikken til enhver tid
Sitat av Whisplash Vis innlegg
Tror ikke det er noen grense på det, aldri hørt om det hvertfall. Men altså, hvem panter flasker for over 1000 kr i en butikk? Da går man til et bryggeri eller no, tar jo sikkert en time å pante alle flaskene i butikk!
Vis hele sitatet...
dette har eg aldri tenkt over at dette er mulig å gjøre. er sikkert noen som har gjort det før kan eg tenke meg.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Ja, man kan ta ut intill 9000 kr på de fleste butikkene kontant
I kassa, norsk tipping opererer jo annerledes, som da er max 1 k og etter det blir det overført til kontoen/spillkortet

Pant er jo ikke noe gevinst og kan fint tas ut.
Vis hele sitatet...
over 10k blir overført til kontoen..
Jeg panta for nesten 1800 på Kiwi for 2 år siden. Gikk fint det.
Sitat av pax_corpus Vis innlegg
Jeg panta for nesten 1800 på Kiwi for 2 år siden. Gikk fint det.
Vis hele sitatet...
hvor lang tid brukte du på dette da? ka sa ansattene til dette?
Jeg har pantet for 2k på en coop butikk. De klikka fullstendig og ba meg om å pante flere ganger over flere dager.
Lageret ble jo fullt hver halvtime...

Og dette var 0.5l flasker.
Sist endret av Lacertosus; 8. desember 2012 kl. 13:48.
Jeg brukte en god del timer på det ja. De ansatte sa ingenting. Var kun bokser jeg panta.
Etter fest på universitetet pantet vi for over 2000 kroner. Var ikke noe problem. Tok nesten 2 timer når vi var 2 personer. Butikken klaget ikke og bare hadde en som stod klar til å tømme automaten, og pengene fikk vi i kontanter etterpå.
Som sagt tidligere, hos Norsk Tipping overføres premier på over kr 10.000 til konto, premier under dette beløpet kan utbetales kontant.

Ang tomgods så står det skrevet:
Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (avfallsforskriften) nr 930
Fastsatt av Miljøverndepartementet den 01.06.2004

§ 6-7 Innlevering til utsalgssteder av emballasje som inngår i panteordning
Utsalgssteder av drikkevarer i emballasje som inngår i panteordning har plikt til å ta imot rimelige mengder av tomemballasje som de selv forhandler. Ved levering til utsalgsstedene kan pantebeløpet kreves utbetalt kontant.
Vis hele sitatet...
Butikken kan altså nekte å ta imot stort mer enn 10-20 flasker, men det hører vel til sjeldenheten at noen gjør det.
Søstra mi var på en Obs butikk å pantet flasker for 6000kr, dem fikk ut pengene men de sa at de måtte si fra først neste gang, for maskinen måtte jo tømmes mange ganger før de ble ferdig...
"Øko-Terrorist"
Husker når nettkafe var populært for flere år siden, vi var på nattspilling, etter hvert ble vi ganske sultne men var blakke, men vi hadde 3 kasser med tomflasker, så vi tenkte å gå til 7/11 å prøve å pante dem. Når vi kom bort nektet han bak kassen å ta imot, og vi trasket tilbake, og googlet litt... etter hvert fant vi den paragrafen som norboost fant frem.
Vi tok med kassene tilbake sammen med en utskrift av paragrafen, han nektet fortsatt da han hadde fått beskjed av sin leder at de "ikke tok imot tomgods". Da dette var Sandnes Sentrum stod det tilfeldigvis en politibil på rutebilstasjonen, så vi gikk bort å snakket med dem, viste dem paragrafen, endte opp med at ene politimannen ble med inn og forklarte han bak kassen at han måtte ta dem imot.. han ble IKKE glad :P
Sitat av tr80r Vis innlegg
Da dette var Sandnes Sentrum stod det tilfeldigvis en politibil på rutebilstasjonen, så vi gikk bort å snakket med dem, viste dem paragrafen, endte opp med at ene politimannen ble med inn og forklarte han bak kassen at han måtte ta dem imot.. han ble IKKE glad :P
Vis hele sitatet...
Det må være fordi butikksjefen der er en slask som skal spare penger på mannskap som håndterer tomflasker. Dårlig service.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
over 10k blir overført til kontoen..
Vis hele sitatet...
Hva er da vitsen med å ta ut penger om de uansett blir sendt til konto?
Sist endret av Vod0; 8. desember 2012 kl. 17:39.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Det må være fordi butikksjefen der er en slask som skal spare penger på mannskap som håndterer tomflasker. Dårlig service.
Vis hele sitatet...
Om butikken tar imot flere flasker enn de selger tjener de på det.
Å ta imot tomgods tar ikke så mye av den verdifulle tiden til en som jobber i dagligvare/kiosk, stort sett nok dødtid å ta av.
Har sett på en lokal butikk at det sto maks utak: 10 000 kr. kommer vel sikkert litt an på butikken. ^^
Hvor mye man kan ta ut i en butikk varierer. Jeg jobbet som kasserer i sommer i en daglivarebutikk, og fikk restriksjoner på maks uttak. Opp til 1000-1500kr, avhengig av hva som var i kassa(liten butikk).
Sitat av norboost Vis innlegg
Som sagt tidligere, hos Norsk Tipping overføres premier på over kr 10.000 til konto, premier under dette beløpet kan utbetales kontant.

Ang tomgods så står det skrevet:

"§ 6-7 Innlevering til utsalgssteder av emballasje som inngår i panteordning
Utsalgssteder av drikkevarer i emballasje som inngår i panteordning har plikt til å ta imot rimelige mengder av tomemballasje som de selv forhandler. Ved levering til utsalgsstedene kan pantebeløpet kreves utbetalt kontant."

Butikken kan altså nekte å ta imot stort mer enn 10-20 flasker, men det hører vel til sjeldenheten at noen gjør det.
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Hvordan i all verden kommer du til det? For en bensinstasjon vil jeg si at mer enn 10-24 flasker (en kasse) kan være urimelig, men for en butikk er det ikke urimelig å ta imot langt større kvanta enn det. Spesielt for butikker som pantemaskin som tar seg av tellingen og kan håndtere store mengder flasker før den må tømmes.

Hva du kan ha stående på tippekontoen har neppe noen relevans for hva du kan ta ut av kontanter i butikken.

For butikkene handler dette om et praktisk spørsmål. Å ha for mye kontanter i kassen (ved mindre man har cashguard) er direkte uansvarlig og derav stort sett begrenset. Cash guards har som regel også en satt begrensning på hvor mye de utbetaler.

Det er dog ikke lovregulert så vidt jeg vet, og noen grense på 1K er det i alle fall ikke.
Sist endret av Cikey; 8. desember 2012 kl. 19:37.
Uttak kommer an på kjeden. Vet Kiwi har en grense på 5000kr ved normal handel. Står sånne pop-ups på bankterminalene. Ved bruk av Bank i butikk og giro ut, tror jeg man kan ta ut 15 000kr.

Pantelapper defineres ikke som uttak. Nye pantemaskiner kjører dessuten ut lappen hvis maskinen blir full, slik at du får flere lapper med mindre beløp.

Når det gjelder premier fra Norsk Tipping, så blir alt opptil 1000kr utbetalt i utsalgssted. Alt over blir overført til konto etter kontakt med Norsk Tipping.