Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3150
Bare et enkelt spørsmål.
Etter å ha sett kloakksarbeidere åpne kumlokk for så å gå ned i dem så har jeg sittet med en trang til å prøve ut dette. Blir bare så sykt nysjerrig på å farte rundt under nabolaget :P
Noen som vet om det er noe nevneverdig å se/finne der nede?
Er det i det hele tatt plass til å bevege seg rundt?
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Vil tro du kan finne mange skatter der. Mynter, døde gullfisker og avføring med høyt nøtteinnhold. Vil også tro at du vil finne mange sjeldne sykdommer, og samt flere varianter av E-coli 1,2,3,,67,89,9, osv. Mye av det du finner vil jeg ikke tro er av estetisk verdi.
Sist endret av wavezor; 22. juli 2011 kl. 00:24.
Du blir mest sannsynlig å møte på kloakk, ikke at jeg vet hva som er nedi der unntatt fra ledninger og rør.

bump for interests
Trådstarter
Sitat av wavezor Vis innlegg
Vil også tro at du vil finne mange sjeldne sykdommer, og samt flere varianter av E-coli 1,2,3,,67,89,9, osv. Mye av det du finner vil jeg ikke tro er av estetisk verdi.
Vis hele sitatet...
Haha, bra jeg er vaksinert mot E-coli da
Kom forsåvidt over denne artikkelen, med bilder!
Ikke at det så så fordømt interessant ut på bildene, men det kan jo være mer der.
http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo...851-16079.html
OT: I disse dager med E-coli-noia skjønner jeg ikke at vaksinen ikke har blitt nevnt i media. Fikk den i forbindelse med en reise og legen nevnte som et ekstra pluss at jeg kom til å få mye mindre dårlig mage generelt i livet.
Sist endret av Sjuganov; 22. juli 2011 kl. 00:38.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Artig at du lagde denne tråden i dag, for har vært på UE nede i vanntunneler og rør I DAG faktisk
Kanskje ikke så mange som skulle tro det, men ja.. i Oslo!

UE i kloakk, vannrør/tunneler og slikt kalles for Draining, og er en "gren" innenfor urban exploring/exploration.

I vanlig UE har vi regelen: "take nothing but photographs, leave nothing but footprints"
Men Draining-UE har også en egen hovedregel: "When it rains, no drains!", altså ikke vær under bakken i små vanntunneler og -rør når det regner eller er spådd regn. Vannmassene/høyden kan stige FORT!
I tillegg må du huske på at hvis du beveger der i kloakk, så kan veldig ofte være mange giftige gasser som du ikke vil puste inn.

Et tips fra meg, som vi brukte i dag: Vadebukser! Du holder deg tørr, samtidig som du kan gå med vann helt opp til brystet!

Dagens outfit:


Vi var inne i flere rør og tunneler:






Et av stedene måtte vi improvisere litt for å kunne komme oss ned. Endte opp med å lage en taustige på 15 minutter, av tau vi hadde med og pinner som vi fant, som fungerte utmerket:



Vi holt oss borte fra kloakk, selv om et av stedene inneholdt store prosenter med fuglebæsj.
Draining var spennende, men ikke like kult som vanlig UE, i følge min smak.
Sist endret av Thoryllo; 22. juli 2011 kl. 03:17.
Anbefaler deg å ta en titt på den reportasjen her: http://www.nrk.no/video/advarer_mot_...kspedisjon%20/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg annbefaler ingen å dra ned i kolakken! Jeg jobber selv på et vann og avløpsanlegg, og det finnes mange usynlige mordere i kolekken. Noen av dem er H2S, Nitrogen, Co2 og Metan, H2S kan luktes men det er bare nå kosentrasjonen er lav! Hvis lukten som minner om råtene egg kommer og forsvinner med en gang er du fortapt. Har selv opplevd noen ubehagelige situasjoner der det har oppstått oxygenmangel. En gang jeg jobbet i en tunell som det gikk kloakk i var det så lite luft at han jeg jobbet med ikke fikk fyr på siggen sin! Da skjønte vi hva som var på færde så vi kom oss ut i en fei! Hvis du bor i Drammen eller asker områdene kan jeg kanskje ta deg med ned i en kolakktunell hvis det er intresant.
jeg skjønner at det kan være spennende og gå nedi kloakken for og titte litt, men siden det er mange uhyggelige gasser og bakterier det vill jeg sterkt fra råde!
selv om du overlever turen ned dit og opp igjenn så kan du ha fått i deg noen slemme bakterier som mest sansynlig kan gi deg ei tøff uke,
for ikke og tenke på at i kloakken er alt av dritt og lort som kommer fra menneske kroppen havner til syvende og sist.
Du blir som oftest ikke syk mer enn i en dag eller to, da de fleste bakteriene og organismene ikke ovelever så lenge. Men det er noen possitive sider også, du blir ikke syk av slike ting resten av livet når du først har blir syk en gang.
Sitat av duddez Vis innlegg
Du blir som oftest ikke syk mer enn i en dag eller to, da de fleste bakteriene og organismene ikke ovelever så lenge. Men det er noen possitive sider også, du blir ikke syk av slike ting resten av livet når du først har blir syk en gang.
Vis hele sitatet...
det kan være mange forskjellige sykdommer i kloakken, så ikke tro at hvis du bli syk i kloakken så blir du imun mot noen av bakteriene der, såklart så tåler du dem litt mere men imun tror jeg ikke
En kar her som har laget mange bildeserier fra de dype kloakk- og dreneringstunnellene i London. Og for noen byggverk.

Ser ut som kirkebygg nede i noen av "kryssene" og spennende tunneller over alt.
http://www.silentuk.com/4.0/photos/2...lief-sewer.jpg


http://www.silentuk.com/?paged=2
Sitat av haakon466 Vis innlegg
det kan være mange forskjellige sykdommer i kloakken, så ikke tro at hvis du bli syk i kloakken så blir du imun mot noen av bakteriene der, såklart så tåler du dem litt mere men imun tror jeg ikke
Vis hele sitatet...
Å jo! Jeg jobber på et kolakk og avløpsanlegg, og de fleste bassengene som inneholder kloakk står het åpne. Og de fleste som jobber der blir syke 1 gang og aldri mer, med mindre du svelger kloakk da :S
Vil anbefale vaksine mot diverse sykdommer som er lette å finne, og en gassmåler. Utover dette, så er det ikke spesielt farlig i kloakken.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Har selv vært med på tur ned i kloakken på guidet tur av vann og avløpsetaten samt at vi fikk se de tomme store kloakkbassengene ved Akershus festning. Vi hadde på heldekkende drakt og diverse masker hvis guidens måleutstyr skulle slå ut på farlige gasser. Utrolig stri strøm av kloakk vi vasset oss gjennom. Fikk se stedet der noen prøvde å hakke seg inn i Norges Bank for lenge siden. Veldig spennende opplevelse men kunne ikke tenkt meg å traske nedi der alene.

I utlandet hvor draining er mer populært er det oftest overvann/regnvannstuneller man går i siden kloakk og regnvann ofte går i adskilte løp. I Oslo går det meste i samme rør. I regnvannsløp er det som nevt regnvær man bør være forsiktig med og ikke så mye gasser.