Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1554
Tenkte folk her kunne synes dette var litt kult. Jeg synes i hvert fall det.

Leser The Winter King av Bernhard Cornwell. Forfatteren er kjent for å skrive ganske historisk korrekt fiksjon. Selve historien er oppdiktet, men settingen og elementene du møter skal være ganske autentiske, slik jeg har skjønt.

Historien er satt i Storbritannia ca. år 500, rett etter Romerrikets fall. Handler mye om kollisjonen som skjedde på den tid mellom keltisk mytologi og kristendom osv. Veldig kult innblikk i noen av de absurde tingene som ulike kulturer har drevet med og trodd på opp igjennom.

Datura stramonium (piggeple) dukket opp i følgende paragraf (scene satt midt i et slag):

Gorfyddyd's horn sounded instead. It was a raucous ram's horn that did not send his shield-line forward, but instead provoked a dozen naked madmen to burst out of the enemy's line and rush on our centre. Such men have put their souls in the Gods' keeping, then fuddled their senses with a mixture of mead, thorn-apple juice, mandrake and belladonna, which can give a man waking nightmares even as it takes away his fears. Such men might be mad, drunk and naked, but they were also dangerous for the had only one aim and that was to bring down the enemy commanders. They rushed at me, mouths froaming from the magical herbs they had been chewing, and with their spears held overhead ready to drive down.
Tror nok at en blanding av piggeple, belladonna og mandrake neppe ville hjulpet på kampferdigheter eller fjernet frykt. Det finnes ikke dekning for at disse urtene ble brukt i kamp, og det gir heller ingen mening. Vanskelig å dosere hver for seg, sannsynligvis en forsterkende effekt blandet sammen, ekte hallusinasjoner - da ender man opp med en hel haug med krigere som enten dør av pustestans, snakker med folk som ikke er der, stikker av, skriker av redsel og drikker litervis med vann.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Høres ut som en beskrivelse av å gå berserk. Tror det kommer fra en figur som het Kveldsulv i Egils saga. Ofte prater folk om fleinsopp eller fluesopp som middelet som får de til å gå berserk, men hvis man leser om effektene så virker det lite sannsynlig at det gjør en til en bedre kriger. Les en tripprapport av datura, det er ganske underholdende
Sist endret av Bothrops; 3. mars 2021 kl. 13:06.
Tja, for all del, full mulig at det aldri foregikk på denne måten. Men husk at det også går an å venne seg til samt fungere i ganske abnormale mentale tilstander også. Er nok stor forskjell på en som gjør det første gang og en som har gjort det lenge som en del av kulten de lever i.

Det er nok sikkert forskjell på hvor påvirket folk blir også. Kan godt hende et lite utvalg mennesker fungerte godt nok i deleriumet sitt til å svinge villt med en lang kniv (sverd).
Sist endret av Gamgee; 3. mars 2021 kl. 13:47.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Folk elsker å tillegge planter med mer spennende navn magiske egenskaper i fiksjon.

Se på "nightshade" bruken i Marvels Luke Cage, morsomt.

Supah powers
  1. Selve giften: Disse plantene sammen med noen få andre i samme familie inneholder 3 alkaloider disse er atropin, skopolamin og hyoscyamin. Disse alkaloidene er oppbygd veldig likt kjemisk sett, og dem er esterifisert med samme syre (tropansyre). Disse alkaloidene kan frembringe hallusinasjoner, ja. Men de er også ellers mye brukt i medisinen, da særlig atropin.

    Hovedvirkningene til disse alklaloidene er at de hemmer utskillelsen av nevrotransmitteren acetylcolin i synapsene. Inne i en nervecelle blir nervesignalet overført elektrokjemisk. Litt lignende som en ledning, men det er fortsatt ganske store forskjeller allikevel. Men mellom 2 nerveceller eller en nervecelle og en muskel, så blir alle nervesignaler overført kjemisk. Kløften der disse signalene blir overført kjemisk, heter synapse. Altså den cella som avgir et signal, sender ut et stoff, som igjen utløser en reseptor i synapsen på nabocella. Så fortsetter signalet videre, eller muskelen trekker seg i sammen. Det er funnet ca. 200 forskjellige nevrotransmittere, og de koder litt for forskjellige signaler. Slik som serotonin, noradrenalin og dopamin har mye med lykke, tiltaksløshet, schizofreni, depresjoner og mye annet å gjøre, men ikke alt. Men acetylcolin styrer da i hovedsak overføringer av muskelsignaler.
    Når dette stoffet har aktivisert en reseptor, så blir dette spaltet av et enzym med navnet acetylcolinestrase, så det ikke aktiviserer reseptoren flere ganger. Atropin, skopolamin, hyoscyamin hindrer utskillelsen av acetylcolin. Altså det hindrer overføringer av signaler fra hjernen til musklene, om at de skal trekke seg i sammen.

    Så det at disse alkaloidene liksom skal være stridsklargjørende dop, faller jo på sin urimelighet...
    Mens f.eks. nervegass og noen insektmidler (sprøytemiddler og særlig de litt eldre) hindrer eller ødelegger enzymet acetylcolinesterase. Altså ett molekyl acetylcolin får aktivisert en reseptor mange ganger. Dette ender opp med, at en får kramper i så og si alle muskler. Atropin er det som brukes som motgift. Det er et alkaloid med navn fysostigmin, som virker litt som nervegass, og dette er motgiften ved forgiftninger av atropin, skopolamin og hyoscyamin.
    Faktisk så er disse giftene så ille, at de hindrer svettekjertler å trekke seg i sammen, de hindrer pupillene å trekke seg i sammen og mye annet, bl.a. at lungene ikke får beskjed om å puste, og hjertet ikke får beskjed om å slå. Som du da altså dør av.

  2. Tilgjengelighet: Du kan si hva du vil. Men vi har hatt én eneste art i søtvierfamilien her i Norge siden steinalderen. Dette er slyngsøtvier.
    Alrune kommer fra Søreuropa. Artene i piggepleslekta kommer egentlig fra det amerikanske kontinent, men ble brakt til Europa etter Columbus som hadde noen få turer til Amerika rundt år 1500. Galnebær kommer fra Mellom– og Sørøsteuropa. Belladonna kommer fra Nordafrika og Vestasia.
Så når vi lager et sammendrag av disse dataene, så er det mere sannsynlig sannsynlig at en Siox indiander sto og hadde forelesning med datamaskin Powerpoint og laserpeker om australienske dyr i år 500. Det den boka kommer med, er så selvmotsigende som det kan få blitt!..
Sist endret av aluminiumfluorid; 3. mars 2021 kl. 14:01.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Tror nok at en blanding av piggeple, belladonna og mandrake neppe ville hjulpet på kampferdigheter eller fjernet frykt. Det finnes ikke dekning for at disse urtene ble brukt i kamp, og det gir heller ingen mening. Vanskelig å dosere hver for seg, sannsynligvis en forsterkende effekt blandet sammen, ekte hallusinasjoner - da ender man opp med en hel haug med krigere som enten dør av pustestans, snakker med folk som ikke er der, stikker av, skriker av redsel og drikker litervis med vann.
Vis hele sitatet...
Nja, kan jo fort være ting var litt annerledes før i tiden når alt og alle var litt mer primitive og livet besto av kamp til daglig istedfor likes på sosiale medier, tv og film og tusenvis av andre ting de aller fleste har i hjemmet.
Teknologi og oppfinnelser opp igjennom tidene har jo endret væremåte og tenkemåte drastisk og gitt oss ting som gir oss stimuli på helt andre måter enn hva som var før i tiden.

vil jo nesten tro det kanskje også vil ha noe å si på rusmidler og hvilken effekt de ga på den tiden kontra nå.
Mengdene av de diverse stoffene kan jo også ha hatt en del å si.

Bare en teori altså
Sist endret av Flaffersen; 3. mars 2021 kl. 14:21.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
  1. Selve giften: Disse plantene sammen med noen få andre i samme familie inneholder 3 alkaloider disse er atropin, skopolamin og hyoscyamin. Disse alkaloidene er oppbygd veldig likt kjemisk sett, og dem er esterifisert med samme syre (tropansyre). Disse alkaloidene kan frembringe hallusinasjoner, ja. Men de er også ellers mye brukt i medisinen, da særlig atropin.

    Hovedvirkningene til disse alklaloidene er at de hemmer utskillelsen av nevrotransmitteren acetylcolin i synapsene. Inne i en nervecelle blir nervesignalet overført elektrokjemisk. Litt lignende som en ledning, men det er fortsatt ganske store forskjeller allikevel. Men mellom 2 nerveceller eller en nervecelle og en muskel, så blir alle nervesignaler overført kjemisk. Kløften der disse signalene blir overført kjemisk, heter synapse. Altså den cella som avgir et signal, sender ut et stoff, som igjen utløser en reseptor i synapsen på nabocella. Så fortsetter signalet videre, eller muskelen trekker seg i sammen. Det er funnet ca. 200 forskjellige nevrotransmittere, og de koder litt for forskjellige signaler. Slik som serotonin, noradrenalin og dopamin har mye med lykke, tiltaksløshet, schizofreni, depresjoner og mye annet å gjøre, men ikke alt. Men acetylcolin styrer da i hovedsak overføringer av muskelsignaler.
    Når dette stoffet har aktivisert en reseptor, så blir dette spaltet av et enzym med navnet acetylcolinestrase, så det ikke aktiviserer reseptoren flere ganger. Atropin, skopolamin, hyoscyamin hindrer utskillelsen av acetylcolin. Altså det hindrer overføringer av signaler fra hjernen til musklene, om at de skal trekke seg i sammen.

    Så det at disse alkaloidene liksom skal være stridsklargjørende dop, faller jo på sin urimelighet...
    Mens f.eks. nervegass og noen insektmidler (sprøytemiddler og særlig de litt eldre) hindrer eller ødelegger enzymet acetylcolinesterase. Altså ett molekyl acetylcolin får aktivisert en reseptor mange ganger. Dette ender opp med, at en får kramper i så og si alle muskler. Atropin er det som brukes som motgift. Det er et alkaloid med navn fysostigmin, som virker litt som nervegass, og dette er motgiften ved forgiftninger av atropin, skopolamin og hyoscyamin.
    Faktisk så er disse giftene så ille, at de hindrer svettekjertler å trekke seg i sammen, de hindrer pupillene å trekke seg i sammen og mye annet, bl.a. at lungene ikke får beskjed om å puste, og hjertet ikke får beskjed om å slå. Som du da altså dør av.

  2. Tilgjengelighet: Du kan si hva du vil. Men vi har hatt én eneste art i søtvierfamilien her i Norge siden steinalderen. Dette er slyngsøtvier.
    Alrune kommer fra Søreuropa. Artene i piggepleslekta kommer egentlig fra det amerikanske kontinent, men ble brakt til Europa etter Columbus som hadde noen få turer til Amerika rundt år 1500. Galnebær kommer fra Mellom– og Sørøsteuropa. Belladonna kommer fra Nordafrika og Vestasia.
Så når vi lager et sammendrag av disse dataene, så er det mere sannsynlig sannsynlig at en Siox indiander sto og hadde forelesning med datamaskin Powerpoint og laserpeker om australienske dyr i år 500. Det den boka kommer med, er så selvmotsigende som det kan få blitt!..
Vis hele sitatet...
1. Ingen som påstår at det må være "stridsklargjørende", hvis du med det mener "bli bedre til å sloss", eller noe lignende. Krigføring handlet nok ekstra mye om psykologi før oppfinnelsen av skytevåpen, så hvem vet hva de fant på. Hvis du ikke har lagt merke til det så har mennesker en tendens til å finne på ganske rare ting. Kan godt forestille meg at en gjeng med gærninger kunne hatt sin strategiske funksjon i en liten middelalder-hær.

Skjønner ikke helt hvor du vil med å snakke om reseptorer og nevrotransmittere. Ut ifra hva jeg har skjønt fra de få triprapportene jeg har lest, så er ikke datura inkompatibelt med å bevege seg og veive med armene.

2. Ifølge denne artikkelen (part 4.2) kommer planten trolig fra områder rundt Det kaspiske hav, og kom til Europa for ca. 2000 år siden.
Sist endret av Gamgee; 3. mars 2021 kl. 20:22.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
1. Ingen som påstår at det må være "stridsklargjørende", hvis du med det mener "bli bedre til å sloss", eller noe lignende. Krigføring handlet nok ekstra mye om psykologi før oppfinnelsen av skytevåpen, så hvem vet hva de fant på. Hvis du ikke har lagt merke til det så har mennesker en tendens til å finne på ganske rare ting. Kan godt forestille meg at en gjeng med gærninger kunne hatt sin strategiske funksjon i en liten middelalder-hær.

Skjønner ikke helt hvor du vil med å snakke om reseptorer og nevrotransmittere. Ut ifra hva jeg har skjønt fra de få triprapportene jeg har lest, så er ikke datura inkompatibelt med å bevege seg og veive med armene.
Vis hele sitatet...
Poenget er, hvis du ikke forsto det, at musklene ikke får signal fra hjernen. Dette er noe en også ser ellers i kroppen. Altså du slutter å svette, fordi svettekjertlene ikke får signal på å trekke seg isammen. Pupillene blir store, fordi musklene rundt pupillen ikke får beskjed om å trekke seg sammen. Det samme vil skje helt eller delvis med armer og bein også. Hvordan blir det tror du, når du skal kjempe og knapt klarer å bevege bein og armer? Det er jo effektivt hvis du vil tape et slag...


Sitat av Gamgee Vis innlegg
2. Ifølge denne artikkelen (part 4.2) kommer planten trolig fra områder rundt Det kaspiske hav, og kom til Europa for ca. 2000 år siden.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Norsk flora skrevet av Lid og Lid (ofte bare kalt Lids flora). Det er vel det mest solide floraverket en finner i Nordeuropa hva kildekritikk angår. Du kan jo ta det opp med professor emeritus Reidar Elven selv, som står for den siste Lids flora. Han jobber med en ny nå (skal kanskje komme i år). Ved den forrige jobbet han seg igjennom noen millioner herbarieark med skyvelær på de offentlige herbariene i Norge. Bare for å gni det inn arbeidet som ligger bak den, og at det er et tungt vitenskapelig verk.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Poenget er, hvis du ikke forsto det, at musklene ikke får signal fra hjernen. Dette er noe en også ser ellers i kroppen. Altså du slutter å svette, fordi svettekjertlene ikke får signal på å trekke seg isammen. Pupillene blir store, fordi musklene rundt pupillen ikke får beskjed om å trekke seg sammen. Det samme vil skje helt eller delvis med armer og bein også. Hvordan blir det tror du, når du skal kjempe og knapt klarer å bevege bein og armer? Det er jo effektivt hvis du vil tape et slag...
Vis hele sitatet...
Hvis man har en modell som predikerer at Y skjer gitt x, men man observerer i stedet at Z = ikke Y skjer, så bør man modifisere modellen sin. Igjen, for all del, mulig du har rett, men ut i fra de få anekdotene jeg har lest om det, så har jeg ikke inntrykk at folk nødvedigvis blir lammet på datura.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg bruker Norsk flora skrevet av Lid og Lid (ofte bare kalt Lids flora). Det er vel det mest solide floraverket en finner i Nordeuropa hva kildekritikk angår. Du kan jo ta det opp med professor emeritus Reidar Elven selv, som står for den siste Lids flora. Han jobber med en ny nå (skal kanskje komme i år). Ved den forrige jobbet han seg igjennom noen millioner herbarieark med skyvelær på de offentlige herbariene i Norge. Bare for å gni det inn arbeidet som ligger bak den, og at det er et tungt vitenskapelig verk.
Vis hele sitatet...
"Faren min er sterkere enn din".

Et bedre svar fra deg her kunne f.eks. vært "Interessant".
Sist endret av Gamgee; 3. mars 2021 kl. 20:53.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Hvis man har en forklaringsmodell som predikerer at Y skjer gitt x, men man observerer i stedet at Z = ikke Y skjer, så bør man modifisere forklaringsmodellen sin. Igjen, for all del, mulig du har rett, men ut i fra de få anekdotene jeg har lest om det, så har jeg ikke inntrykk at folk nødvedigvis blir lammet på datura.



"Faren min er sterkere enn din".

Et bedre svar fra deg her kunne f.eks. vært "Interessant".
Vis hele sitatet...
Aluminiumflorid har helt rett i det han sier her, faglitteraturen støtter opp om det.

Og det er særdeles usaklig av deg å svare slik når han prøver å være informativ og nevne kildene sine.
Sist endret av Dodecha; 3. mars 2021 kl. 20:55.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Poenget er, hvis du ikke forsto det, at musklene ikke får signal fra hjernen. Dette er noe en også ser ellers i kroppen. Altså du slutter å svette, fordi svettekjertlene ikke får signal på å trekke seg isammen. Pupillene blir store, fordi musklene rundt pupillen ikke får beskjed om å trekke seg sammen. Det samme vil skje helt eller delvis med armer og bein også. Hvordan blir det tror du, når du skal kjempe og knapt klarer å bevege bein og armer? Det er jo effektivt hvis du vil tape et slag...
Vis hele sitatet...
Korrekte doseringer de har «forska» på, psykologi, stridsmentalitet i kombinasjon med andre stoff? Den genetiske like, men mer fascistisk tilbøyde forgjengeren din som bidro?

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg bruker Norsk flora skrevet av Lid og Lid (ofte bare kalt Lids flora). Det er vel det mest solide floraverket en finner i Nordeuropa hva kildekritikk angår. Du kan jo ta det opp med professor emeritus Reidar Elven selv, som står for den siste Lids flora. Han jobber med en ny nå (skal kanskje komme i år). Ved den forrige jobbet han seg igjennom noen millioner herbarieark med skyvelær på de offentlige herbariene i Norge. Bare for å gni det inn arbeidet som ligger bak den, og at det er et tungt vitenskapelig verk.
Vis hele sitatet...
Har han peiling på gammel krigføring, historisk «alkymi», overtro, sosiale forhold og endel andre fagfelt som kan ha spilt inn? Skrevet noe om rusen, prøvd det sjøl?

Ellers, bra detalj i ei «bok». Må si jeg lo godt når jeg leste utdraget, det blir så fjernt for meg, for et kunstig språk. Er du stasjonert i Midtøsten eller LARPer du legionær, TS? Du trenger ikke svare
Sist endret av funksjon; 3. mars 2021 kl. 20:58.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
1. Ingen som påstår at det må være "stridsklargjørende", hvis du med det mener "bli bedre til å sloss", eller noe lignende. Krigføring handlet nok ekstra mye om psykologi før oppfinnelsen av skytevåpen, så hvem vet hva de fant på. Hvis du ikke har lagt merke til det så har mennesker en tendens til å finne på ganske rare ting. Kan godt forestille meg at en gjeng med gærninger kunne hatt sin strategiske funksjon i en liten middelalder-hær.

Skjønner ikke helt hvor du vil med å snakke om reseptorer og nevrotransmittere. Ut ifra hva jeg har skjønt fra de få triprapportene jeg har lest, så er ikke datura inkompatibelt med å bevege seg og veive med armene.
Vis hele sitatet...
Men hvis den miksen ikke gjør deg bedre til å slåss, hvorfor bruke den i kamp? Også står det: "...had only one aim and that was to bring down the enemy commanders". Hvordan oppdager du enemy commanders når du ser helt andre ting enn det som faktisk foregår fremfor deg?

Som jeg tidligere skrev - disse plantene er veldig vanskelige å dosere, ikke fordi folk ikke hadde digitalvekt på 500-tallet, men fordi det er enorm variasjon i mengde alkoloider fra plante til plante (av samme art), og mellom forskjellige deler av en og samme plante (blader, røtter, frø). Så det er helt umulig å ha en pålitelig oppskrift. 20 frø datura den ene gangen ga ønsket effekt, en annen gang drepte de en kis. Hvem som vil bruke noe så uforutsigbart?

En annen ting, forfatteren skriver - "...can give a man waking nightmares even as it takes away his fears". Selve setningen gir ikke mening - urtene gir deg altså mareritt i våken tilstand, men fjerner frykt? What?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Aluminiumflorid har helt rett i det han sier her, faglitteraturen støtter opp om det.

Og det er særdeles usaklig av deg å svare slik når han prøver å være informativ og nevne kildene sine.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis jeg leste det feil (dette skjer jo), men oppfattet kommentaren som ganske avfeiene.


Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Men hvis den miksen ikke gjør deg bedre til å slåss, hvorfor bruke den i kamp?
Vis hele sitatet...
Tja, si det. Spillteoretisk er uforutsigbarhet generelt ofte en fordel, og som sagt var nok psykologisk krigføring ekstra viktig i tiden før man kunne meie ned et titall mennesker på noen sekunder. Når folka har mer tid til å komme ned fra "kamp-transen" før kampen er over, så er det lett å se for seg at det blir viktigere.

Men hei, jeg veit jo ikke jeg ass
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det finnes ikke dekning for at disse urtene ble brukt i kamp, og det gir heller ingen mening. Vanskelig å dosere hver for seg, sannsynligvis en forsterkende effekt blandet sammen, ekte hallusinasjoner - da ender man opp med en hel haug med krigere som enten dør av pustestans, snakker med folk som ikke er der, stikker av, skriker av redsel og drikker litervis med vann.
Vis hele sitatet...
Det samme ser jeg for meg.
Da jeg fikk i meg litt for mye datura endte jeg opp med pustebesvær og noia for å ikke få nok luft, men jeg merket ingen andre effekter som jeg ser på som prestasjonsfremmende i kamp.
Jeg har testet ut å spille fullkontakt rugby på diverse rusmidler, inkludert høye doseringer med edibles, men fysisk aktivitet var det siste jeg kunne ha tenkt meg å bedrive under påvirkning av datura, for å si det sånn.

Vanlig kamp- og kontaktsport er ekstremt utmattende, men når man attpåtil skal kjempe på liv og død med slag- og stikkvåpen er det nærliggende å tro at man i enda større grad tappes for krefter og opplever å nærmest ha åndenød etter kort tid.
Kanskje disse stoffene kan hemme adrenalinproduksjonen noe og dermed bidra til at man konserverer energien og pusten litt på denne måten, men hvordan dette kan være hensiktsmessig ettersom man starter med et langt dårlige utgangspunkt hva koordinasjon, pusteevne og motoriske bevegelser angår, har jeg vanskelig for å skjønne.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Beklager hvis jeg leste det feil (dette skjer jo), men oppfattet kommentaren som ganske avfeiene.
Vis hele sitatet...
Vel, du kommer med en tekst fra fiksjon. I en slik setting kan forfatteren ta seg store friheter, for han trenger ikke forholde seg til fakta.
Faglitteraturen indikerer at scenarioet er tull, siden noen påvirket av disse stoffene er delerisk. Det betyr ikke noe som en tripp på LSD/Sopp/Meskalin/DMT der man har et visst forhold til den virkelige verden (foruten med veldig store doseringer). I en delerisk tilstand har man ikke kontakt med virkelighen i det hele tatt.
I tillegg er effektene på muskler dokumentert godt, som er enda et godt bevis på hvor usannsynlig dette scenarioet er.

Det er klart man blir en smule avvisende når du legger mer tillit i fiksjon enn fakta.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Beklager hvis jeg leste det feil (dette skjer jo), men oppfattet kommentaren som ganske avfeiene.
Vis hele sitatet...
Det er jo ganske opplagt. De i piggepleslekta Datura kommer fra det amerikanske kontinent, det samme gjelder også for engletrompetslekta Burgmansia, som er skilt ut ifra piggepleslekta. Du hadde Erik Blodøks(?) hadde en tur til "Vinland" like ved vikingtiden. Dette er det første tilfellet vi vet om, der europeere hadde kontakt med de opprinnelige amerikanere. Den neste personen er Columbus rundt år 1500. Det er ikke før etter dette paprika, tomater, poteter, auberginer og mye annet kommer til Europa. Det samme gjelder piggepleslekta. Så enkelt er det bare! Det nytter ikke og komme med skjønnlittrære bøker, for å slå faglitterære bøker innen fag. Det er liksom kildekritikkens punkt 1.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Er du stasjonert i Midtøsten eller LARPer du legionær, TS? Du trenger ikke svare
Vis hele sitatet...
Hehe, svaret er dessverre nei på begge, men er veldig nysgjerrig på hva som fikk det til å lure på det?
Sist endret av Gamgee; 4. mars 2021 kl. 02:17.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Hehe, svaret er dessverre nei på begge, men er veldig nysgjerrig på hva som fikk det til å lure på det?
Vis hele sitatet...
Valget av litteratur, ganske sær sjanger. Dessverre-n din gjør meg også litt suspekt.