Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2351
Hei,
Jeg ble ansatt i et stort firma rett før jul i fjor. Dette er min første jobb som nyutdannet. Jeg fikk tilbud om 30k i mnd og takket ja til dette.

Problemet er at, det er ansatt tre stk senere enn meg, men alle fikk tilbud om 31k i mnd, alle tre er også nyutdannet. Den ene ble ansatt bare 1 måned etter meg.

I april var det lønnsforhandling, der vi skulle få lønnsøke. Jeg reknet med dette skulle komme automatisk, men ingenting har skjedd. Jeg var under prøvetid når dette skjedde.

Det som irriterer meg mest er at jeg gjør en mye bedre jobb enn disse tre.
Jeg er nå ferdig med prøvetid og er fast ansatt i firmaet, uten noe form for lønnsøke.

Jeg vet jeg må ta en vrien lønnssamtale med min sjef
Så spørsmålet mitt er, hva syns dere jeg burde ha krav på? Og hva er vanlig?
De var bedre til å forhandle lønn en deg tydeligvis.
Og ingenting kommer av seg selv, hvordan skal de vite at du forventer høyere lønn om du ikke sier ifra?

Du har ikke krav på noe som helst.
Hva som er vanlig kommer helt an på bransje, firma og en hel del andre faktorer.
Du har krav på lønn, punktum. Hvor mye settes stort sett individuelt.
Hvorfor skal sjefen din gi deg 31K i måneden når du godtok 30K?
Med mindre du sier ifra kommer sjefen din trolig til å holde deg på 30K i overskuelig fremtid. Hva du eventuelt er verdt får du nesten synse deg frem til selv, men å fremheve at de nyere ansatte tjener mer enn deg burde gi deg noen kronasjer mer.
Jobber du en bedrift som omfattes av en tariffavtale ?
Jeg godtok 30k. Siden en gjerne ikke kan forhandle stort når det er første jobben og man sliter med å få jobb. Da tar man tilbudet man får. Ja. Det er tariff.
Sitat av jobbjaevel Vis innlegg
Jeg godtok 30k. Siden en gjerne ikke kan forhandle stort når det er første jobben og man sliter med å få jobb. Da tar man tilbudet man får. Ja. Det er tariff.
Vis hele sitatet...
Du sier jo selv at du gjør en bedre jobb enn de andre som tjener mer enn deg?
Jeg antar dette er målbart på en eller annen måte, og er selvfølgelig noe du må legge frem (uten å prøve å sette kollegaer i dårlig lys, selvfølgelig).

Arbeidsmarkedet er tøffere enn de fleste forstår. Samtidig må du innse verdien av deg og ditt bidrag, og stå på kravene dine om lik/rettferdig lønn for jobben du gjør.
Husk også at det koster mye penger å ansette nye mennesker samt trene disse opp. Det er altså høy sannsynlighet for at det koster betydelig mer å finne enn ny, enn å gi deg 1k ekstra i mnd. Hvis de ikke er villige til å ta denne kostaden, og heller tape penger på å finne en annen ville jeg funnet meg en ny jobb asap.

Husk også at all erfaring er god erfaring, og at gode forberedelser er nøkkelen til suksess.
Jeg tror ikke jeg ville lagt det fram til sjef at "jeg gjør en mye bedre jobb enn de der, og jeg fortjener like mye, om ikke mer, lønn enn de!".
Da kan det muligens være bedre med noe ala "jeg jobber hardt, og det ville ikke være uhørt å belønne den jobben jeg utfører med det lønnstrinnet over det jeg har nå.". Ikke ordrett slik, selvfølgelig, og det var kun en tanke.